Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

۸۰ مطلب توسط «ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان» ثبت شده است

یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری در زنان، بستن لوله‌های فالوپ به منظور جلوگیری از برخورد اسپرم و تخمک با یکدیگر است. این روش که تا امروز نوعی روش دائمی پیشگیری از بارداری محسوب می‌شد، امروزه با عمل جراحی قابل برگشت‌پذیری است. 

یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری در زنان، بستن لوله‌های فالوپ به منظور جلوگیری از برخورد اسپرم و تخمک با یکدیگر است. این روش که تا امروز نوعی روش دائمی پیشگیری از بارداری محسوب می‌شد، امروزه با عمل جراحی قابل برگشت‌پذیری است.

لوله‌های فالوپ ممکن است به سه طریق بسته شده باشند: سوزاندن، به کمک گیره یا گره زدن. بهترین کاندیدها برای انجام عمل بازگشت، کسانی هستند که یا بخش کوچکی از لوله آنها برداشته شده باشد یا به وسیله گیره بسته شده باشد. از دیگر فاکتورهایی که فرد برای انجام این عمل باید داشته باشد می‌توان به سن کمتر از ۴۰ سال، نداشتن سابقه عمل جراحی بر روی لوله‌ها یا رحم و سالم بودن تخمدان‌ها، رحم و لوله‌های فالوپ، به ویژه از نظر طول لوله، اشاره کرد.

معمولا پزشکان، پیش از انجام این عمل چکاپ کلی از شما و همسرتان انجام می‌دهند تا مطمئن باشند از نظر باروری مشکل دیگری ندارید. این عمل در بیمارستان انجام می‌شود و نیاز به بیهوشی عمومی دارد. طی عمل، پزشک از لاپاراسکوپ استفاده می‌کند و به کمک دوربین درون بدن را مشاهده می‌کند. سپس به کمک وسیله مخصوصی قسمت مسدود شده لوله فالوپ را باز می‌کند. معمولا این عمل ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد.

زمان ریکاوری پس از عمل، بستگی به نوع عمل شما دارد. بعضی افراد چند ساعت پس از عمل مرخص می‌شوند و برخی دیگر باید ۲ تا ۳ روز در بیمارستان بمانند. در هر صورت برای شما داروی مسکن تجویز می‌شود و طی ۲ الی ۴ هفته به وضعیت نرمال باز خواهید گشت.

                                                                

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۶ ، ۰۰:۰۴
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


عارضه های کمبود ویتامین  E؟؟؟

ویتامین E در روغن های نباتی مثل روغن ذرت، بادام کوهی، سویا و آفتابگردان و جوانه گندم و کره وجود دارد.

کمبود ویتامین E در سیستم عصبی، تولید مثل، سیستم عروقی و غدد اثر می گذارد. در گاهی مواقع باعث نازایی می شود

در موارد سقط های خودبخود، اختلالت عضلانی، بیماریهای قلبی و عروقی، تقویت نیروی جنسی، بیماریهای پوست و مو از ویتامین E دارویی استفاده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۶ ، ۲۳:۵۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


1 ـ اختلالات تخمک‌گذاری که به طور عمومی از آن به عنوان تنبلی تخمدان یاد می‌شود که جزو علل شایع نازایی بوده، ژنتیک در بروز آن نقش دارد و از بیماری‌هایی است که درمان‌های متنوعی برای آن یافت شده و معمولا خوش عاقبت‌تر از سایر علل نازایی است.

۲ ـ اختلالات در لوله‌های رحمی که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از علل نازایی در زنان است.

۳ـ اختلال در ذخیره تخمدانی که در واقع به دلیل مشکلات ژنتیک، اشعه و برخی دارو‌ها، تخمدان‌ها به طور زودرس از کار افتاده و دیگر تخمک‌گذاری نمی‌کنند.

۴ـ اختلال در شکل رحم که علت چندان شایعی نیست و بیشتر مواقع منجر به سقط‌های مکرر (نه‌ناباروری) می‌شود. 

۵ ـ اختلالات سرویکس (دهانه رحم) که حدود ۵ درصد از علل نازایی در زنان را تشکیل می‌دهد و می‌تواند ژنتیک باشد.

۶ ـ در ‌‌نهایت بیماری‌های ایمونولوژیک یا سیستمیک مثل نارسایی کلیه و کم کاری تیروئید که ضمن از کار انداختن سیستم‌های دیگر بدن موجب اختلال در عملکرد سیستم تناسلی و نازایی می‌شود.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۲:۳۲
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


زخم دهانه رحم در خانم ها به خصوص در طول دوره باروری بسیار شایع است. زخم دهانه رحم اغلب هنگام معاینات دوره ای تشخیص داده می شود. زخم دهانه رحم می تواند در اثر ضربه، مواد شیمیایی، عفونت یا سرطان دهانه رحمایجاد شود. زایمان های متعدد، استفاده از تامپون، استفاده طولانی مدت از آی یو دی و مصرف قرص های پیشگیری در خانم های جوان از جمله دلایل زخم دهانه رحم هستند. عفونت های طولانی مدت نیز یکی دیگر از علت های شایع زخم دهانه رحم هستند.

علائم زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم بیشتر اوقات بدون علامت است. اما گاهی علائمی مانند ترشحات واژن، درد، احساس ناراحتی هنگام خروج ادرار و خونریزی بعد از رابطه جنسی ایجاد می کند. تست پاپ اسمیر زخم دهانه رحم ضروری اما نتیجه آن اغلب طبیعی است

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۲:۲۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

اقدامات لازم در کودک دچار یبوست

مصرف زیاد مایعات

مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد و ملین

آموزش اصول توالت رفتن

بررسی از نظر عفونت ادراری

عدم تنبیه کودک

پرهیز از مصرف شیر بیش از 300 تا 400 سی سی در 24 ساعت

استفاده از روغن زیتون در غذا

نوشیدن آب جوشیده سرد شده اول صبح(بهترین ملین)

استفاده از مایعات شیرین

خیساندن انجیر، قیصی، زردآلو و آلو بخارا و دادن تفاله و آب آن

 توالت رفتن سر ساعت مشخص باشد

مصرف مربای گل سرخ و گیلاس

یبوست یکی از عوامل خطر عفونت ادراری به ویژه در کودکان دختر و پس بچه های ختنه نشده

بروز یبوست در حدود 30 تا 40 درصد دختران و 25 تا 35 درصد پسران در سن آموزش توالت رفتن(یبوست فانکشنال یا عملکردی)

 عدم اختلال رشد در کودک مبتلا به یبوست فانکشنال و عدم رویت انگل و عفونت در مدفوع

قطر مدفوع ضخیم مثل بالغین در یبوست فانکشنال کودکان

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۲:۲۵
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

اولین روز پریود شدن دخترتان می تواند گیج کننده، پر از هیجان، ترسناک، یا روز شادی باشد و شما به عنوان والد لازم است بدانید در این روز چه رفتاری داشته باشید. زیرا همین موضوع می تواند دیدگاه دخترتان را نسبت به بلوغ و تغییر بدنی مثبت نماید.

تجربه اولیه این اتفاق ممکن است موجب نگرانی و اضطراب دختران گردد. البته در صورتیکه آمادگی قبلی نداشته باشد این احساسات تشدید می شود. بهرحال حتی با وجود توضیحات و آمادگی قبلی انجام کارهایی در چنین روزی می تواند موجب ساده تر شدن این تجربه اولیه گردد.

یکی از موارد که باید همواره به یاد داشته باشید این است که قبل و بعد از اولین پریود به دخترتان این احساس را بدهید که از نظر بدنی و ظاهری خوب است. به علاوه اگر تغییرات عاطفی و رفتاری او را ملاحظه کردید به او توضیح دهید که این احساسات بخاطر تغییر در ترشح هورمون های مختلف است و برطرف خواهد شد. نشانه های قبل از عادت ماهانه را برای دخترتان توضیح دهید. به او بگویید ممکن است احساس افسردگی، خستگی، درد در سینه ها، مشکل تمرکز و احتمال آکنه داشته باشد. البته یادآور شوید که نشانه ها منحصر به فرد است و برخی از زنان ممکن است هیچ یک از نشانه ها را نداشته باشند. به علاوه راه هایی مانند دوش آب گرم را به او پیشنهاد کنید. اگر خودتان در دوره عادت ماهانه به سر می برید توجه کنید که طرز صحبت شما ( منفی یا مثبت) می تواند دیدگاه دخترتان نسبت به موضوع را تغییر دهد. به او کمک کنید که درک کند عادت ماهانه امری است طبیعی و نباید فرد را از زندگی روزانه بازدارد. به او یاداوری کنید که تقریبا هر ۴ ساعت نوار بهداشتی خود را تعویض کند. بعد از اولین عادت ماهانه میتوانید به او پیشنهاد دهید که از تجارب شخصی خود برای او توضیح دهید. البته اصرار نکنید زیرا ممکن است این امر را بسیار شخصی بداند و خجالت بکشد. اگر غذای مورد علاقه او را بپرید یا با او به رستورانی خوب بروید عالی است. روی یک تقویم تاریخ پریود شدن بعدی را علامت بزنید. البته یادتان باشد، معمولا در ماه های اولیه ممکن است عادت ماهانه بطور نامنظم اتفاق افتد و بهتر است این امر را به دخترتان یادآوری کنید.

به او انواعی از پدهای بهداشتی هدیه کنید تا به انتخاب خود استفاده کند. اگر احساس کردید مضطرب است به او نشان دهید چیز زیادی تغییر نکرده و زندگی همان است که بوده و او همچنان می تواند کارهایی که دوست داشته انجام دهده/


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۲:۲۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


آمنوره ثانویه بسیار شایع تر از آمنوره اولیه است . برخی از دلایل ممکن برای بوجود آمدن آمنوره ثانویه عباتند از :

بارداری : در زنانی که در سنین باروری به سر می برند ، بارداری شایع ترین علت آمنوره است . زمانی که تخم بارور شده در دیواره رحم جایگذاری می شود ، دیواره داخلی رحم برای تغذیه رویان حفظ می شود و همچون دوران قاعدگی ریزش نمی کند .

روشهای پیشگیری از بارداری: در بعضی از خانم ها که از قرص ها جلوگیری استفاده می کنند ، قاعدگی قطع می شود . پس از قطع این داروهای خوراکی ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد تا روند تخمک گذاری منظم و قاعدگی به حالت اولیه و نرمال خود بازگردد . روش های جلوگیری دیگر به صورت تزریقی و یا جایگذاری هستند، مانند تزریق Depo- provera  و یا جای گذاری implannon  در زیر پوست بازو ، و  وسیله های حاوی پروژسترون که در داخل رحم جایگذاری می شوند مانند Mirenaنیز می توانند سبب آمنوره شوند .

شیردهی : مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند اغلب ، آمنوره را تجربه می کنند . همچنین ممکن است با وجود تخمک گذاری منظم ، قاعدگی اتفاق نیافتد .

استرس: استرس های روحی ممکن است سبب تغییرات موقتی در عملکرد هیپوتالاموس شوند –بخشی از مغز شما که کنترل هورمون های تنظیم کننده چرخه قاعدگی را به عهده دارد .  ممکن است در شرایط نامناسب روحی تخمک گذاری و قاعدگی متوقف شود . معمولا پس از کاهش استرس ها ، دوره های منظم قاعدگی به وضعیت نرمال خود باز می گردد .

دارو : برخی از داروهای خاص سبب قطع قاعدگی می شوند . برای مثال : داروهای ضد افسردگی ، داروهای آنتی سایکوتیک ، برخی داروهای شیمی درمانی و داروهای کورتیکواستروئید خوراکی .

عدم تعادل هورمونی : یکی از دلایل قطع قاعدگی و یا قاعدگی نامنظم ، سندرم تخمدان پلی کیستیک است . این شرایط سبب افزایش سطح استروژن و آندروژن (هورمون مردانه) بیش از نوساناتی که در چرخه های قاعدگی به صورت طبیعی وجود دارد، می شود .نتیجه این اختلال کاهش هورمون های هیپوفیزی خواهد بود . هورمون های هیپوفیز مسئول فرایند تخمک گذاری و قاعدگی هستند. سندرم تخمدان پلی کیستیک با چاقی ، آمنوره ، خونریزی های زیاد و غیر طبیعی رحم ، آکنه و گاهی افزایش رویش موی صورت در ارتباط است .

کاهش وزن : لاغری مفرط ممکن است در عملکرد بسیاری از هورمون ها  اختلال ایجاد کند . زنانی که به اختلالات غذایی مانند Anorexia  و Bulimia  مبتلا هستند ، اغلب بخاطر تغییرات غیر طبیعی هورمونی دچار قطع قاعدگی می شوند .

ورزش و فعالیت بدنی بسیار زیاد : زنانی که ورزشکار هستند و در ورزشهایی شرکت می کنند که نیازمند تمرین های بسیار سخت و شدید است ، مانند باله ، دویدن در یک مسیر طولانی و ژیمناستیک ، ممکن است دچار اختلال در قاعدگی شوند . عوامل متعددی در از دست دادن دوره قاعدگی در زنان ورزشکار نقش دارد ، برخی از آنها شامل کاهش چربی بدن ، استرس و مصرف زیاد انرژی است .  

اختلال عملکرد تیروئید : تیروئید کم کار (هیپوتیروئیدی) معمولا سبب اختلال در نظم قاعدگی و آمنوره می شود . اختلالات تیروئید همچنین می تواند سبب کاهش و یا افزایش تولید پرولاکتین شود –هورمونی که توسط غده هیپوفیز تولید می شود . تغییر سطح پرولاکتین می تواند بر هیپوتالاموس تاثیر گذارده و در چرخه قاعدگی اختلال ایجاد کند .  

•تومور هیپوفیز : تومور غیر سرطانی (خوش خیم ) در غده هیپوفیز ، مثل آدنوما و پرولاکتینما می تواند سبب افزایش تولید پرولاکتین شود . افزایش سطح پرولاکتین می تواند در نظم چرخه قاعدگی اختلال ایجاد کند . این نوع از تومورها  با دارو قابل درمان است ولی در موارد بسیار نادر نیازمند به جراحی است  .

زخم رحم : سندرم آشیرمان ، بافت مرده ای است که در دیواره رحم ایجاد می شود . این زخم ممکن است در حین جراحی های رحم مانند اتساع و کورتاژ ، سزارین و یا درمان فیبروم رخ دهد . بافت به جای مانده از این زخم ها از ساخته شدن و ریزش طبیعی دیواره رحم جلوگیری می کنند . این امر سبب خونریزی بسیار کم و یا قطع کامل قاعدگی می شود 

عدم کفایت عملکرد تخمدان ها . معمولا یائسگی در سنین 55-45 سالگی اتفاق می افتد . در برخی از زنان تولید تخمک در سنین قبل از 40 سالگی کاهش می یابد ، که به عنوان نارسایی زود هنگام تخمدان ها شناخته شده است . این نقص در عملکرد تخمدان ها ،‌ سبب کاهش تعداد دفعات چرخه استروژن در بدن می شود که به مرور باعث نازک شدن دیواره داخل رحمی (آندومتریوم) و پایان دادن به دوره های قاعدگی است . همچنین یائسگی زود هنگام می تواند به علت برخی بیماری های خود ایمنی باشد و یا منشا ژنتیکی داشته باشد . به هر حال هنوز دلیل قطعی برای آن یافت نشده است .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۲:۱۷
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

                                                                                                                                                                 


ملاحظات خاص پزشکی ممکن است مانع زایمان طبیعی شود. به همین دلیل در دنیا از هر 5 زایمان، یکی به روش سزارین انجام میشود. مهم ترین این ملاحظات اینها هستند:

- موقعیت غیرسفالیک جنین (یعنی جنینی که سرش پایین نباشد و عرضی یا بریچ باشد)

- جفت سر راهی

- مشکل در مایع آمنیوتیک (خیلی زیاد یا خیلی کم بودن)

- مشکلات حاد سلامتی مادر (فشار یا قند یا مسمومیت بارداری کنترل نشده، عفونت های مجاری ادراری و تناسلی کنترل نشده و...

- سابقه جراحی شکمی

- دوقلویی یا بیشتر

- عدم تناسب سری-لگنی (بزرگ تر بودن ابعاد قطر سر جنین در هفته های آخر، از ابعاد حفره لگنی مادر که مانع رد شدن سر جنین میشود)

- و موارد دیگری که به تشخیص پزشک مشخص میشوند

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۲:۱۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

تخم رازیانه حاوی موادی است که به افزایش تولید شیر مادر کمک می کند. این گیاه دارویی به عنوان یک شیر ساز عمل می کند یعنی ماده ای که موجب تولید بیشتر شیر توسط بدن می شود. برای استفاده از خاصیت تخم رازیانه در افزایش شیر، یک قاشق غذاخوری تخم رازیانه را درون یک فنجان آب داغ بریزید. در فنجان را ببندید و بگذارید ۳۰ د قیقه دم بکشد. بعد آن را صاف کنید و چای حاصل را به مدت یک ماه دوبار در روز بنوشید

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۴۱
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

 

در نوزادانی که سطح بیلی روبینشان بالاست معمولا درمان فتوتراپی در بیمارستان است اما اگر سطح بیلی‌روبین کودک شما آنقدر بالا نیست که نیازی به فتوتراپی داشته باشد، می‌توانید با قرار دادن او در معرض نور خورشید در صبح زود یا عصر دیر وقت به پایین آوردن آن کمک کنید.

اگر زردی به دلیل شیرمادر باشد.

اگر زردی نوزاد به دلیل شیر مادر باشد به هیچ عنوان نباید شیر مادر را قطع کرد. تجویز شیر مادر و اجابت مزاج چنانچه به دفعات مکرر باشد باعث از بین رفتن زردی خواهد شد. برعکس یکی از راه‌های پیشگیری از زردی تغذیه با شیر مادر عنوان شده است. بهترین راه پیشگیری از زردی نوزادی، توصیه به شیردهی مکرر با شیر مادر است. شیردهی مداوم، سبب افزاش دفع مدفوع و نیز افزایش دفع زردی می شود.

خود درمانی نکنید.

زردی وضعیتی موقتی است که معمولا  به سرعت از بین رفته و اثرات دراز مدت ندارد. باید به این نکته توجه کرد که زردی نوزادان هیچ درمان خانگی و گیاهی ندارد و نباید دارویی سرخود تجویز شود. استفاده از لامپ های مهتابی در منزل، تاثیری زیادی در کاهش زردی نوزاد ندارد و به علت اطمینان کاذبی که در والدین ایجاد می کند، می تواند خطرناک نیز باشد. علاوه بر این خطر ترکیدن لامپ و صدمه به نوزاد نیز وجود دارد. استفاده از داروهای خانگی مثل ترنجبین و شیر خشک و نیز مصرف آب و آب قند برای کاهش زردی هم معمولا توصیه نمی شود.                                                                                                              

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

ویار میل هوسانه‌ای است نسبت به بعضی از غذاها پیدا می‌شود که عمدتاً در سه ماهه اول حاملگی بوجود می‌آید و نهایتاً تا ماه پنجم حاملگی ادامه می‌یابد اگر چه این میل را بعضی از زنان غیر باردار نیز دارند ولی به طور کلی ویار مخصوص دوران بارداری است.

حالت ویار نه تنها نسبت به مواد غذایی عادی پیدا می‌شود، بلکه گاهی موادی دیگر که جزو غذاها نیستند و برای بدن ضرر دارند مانند گچ دیوار، خاک، زغال و...  مورد میل و هوس زن حامله قرار می‌گیرند. انواع ترشی و غذاهای ترش از جمله موادی هستند که زنان باردار میل و رغبت زیادی به خوردن آنها نشان می‌دهند.

ویار حاملگی حتماً باید کنترل شود؛ زیرا در غیر این صورت مادر به علت مصرف مواد غیر ضروری برای بدن و عدم رسیدن مواد غذایی ضروری و کافی به بدن  با کمبود انرژی و نهایتاً لاغری مواجهه می‌شود که به زیان جنین است.

علت  ویار، حاملگی می‌شو

به درستی معلوم نیست اما ممکن است علت آن فقر مواد غذایی و یا کمبود مواد لازم در بدن بویژه آهن باشد شاید هم بدن به آن گروه از غذاهایی که زن میل و هوس می‌کند احتیاج بیشتری داشته باشد. در هر حال اگر غذای روزانه شما کامل و دارای ویتامین و مواد لازم باشد و از طرف دیگر مرتب و منظم میل شود کمتر به عارضه ویار دچار می‌شوید.

در مواردی که ویار شدید دارید و به خصوص موقعی که وزن بدن شما خیلی کاهش یافته است، ممکن است ویار با استفراغ نیز همراه باشد بیشتر اوقات استفراغ‌های اولیه حاوی ماده‌ای نمی‌باشد  اما در پی استفراغ های بیش از امکان مشاهده خون نیز در محتویات استفراغ  دیده شود.

مصرف مایعات و تغذیه مناسب با کالری کافی عامل مهمی برای کنترل ویار حاملگی می‌باشد، ویار حاملگی حتماً باید کنترل گردد تا بر روی رشد جنین تأثیر منفی نگذارد، همچنین تحقیقات نشان داده است در زنانی که دچار ویار حاملگی می‌شوند میزان زایمان قبل از موعد نیز افزایش می‌یابد در نتیجه برای جلوگیری از این عوارض بهتر است جهت گرفتن دستور و رژیم غذایی به پزشک مراجعه گردد. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

وریدهای واریسی، وریدهایی هستند که متورم شده اند. وریدهای پا به طور شایعتری درگیر می شوند. 

همچنین ممکن است دچار واریس وریدهای ناحیه ژنیتال(ابتدای واژن) گردید. اینها معمولاً بعد از زایمان بهتر می شوند.

اگر وریدهای واریسی دارید

• سعی کنید که از ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید.

• سعی کنید چهارزانو ننشینید.

• سعی کنید وزن زیادی را متحمل نشوید، چون باعث افزایش فشار می گردد.

• تا آنجا که می توانید در حالی که پایتان بالا است بنشینید تا درد و ناراحتی را کم کنید.

• سعی کنید تا جورابهای سفت و چسبان که محافظت کننده هستند بپوشید که به حفاظت عضلات پاهایتان کمک میکند.

• سعی کنید در حالتی بخوابید که پاهایتان از سطح بدنتان بالاتر باشد( از بالش برای زیر قوزک پایتان استفاده کنید یا زیر پایه های تختتان کتاب بگذارید).

• ورزشهای پا و دیگر ورزشهای دوران بارداری  مثل پیاده روی و شنا را که به افزایش جریان خون کمک می کند، انجام دهید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۶ ، ۲۲:۴۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

ابسه ﻣﻘﻌﺪﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﭘﺮﯼ ﺁﻧﺎﻝ ﻧﯿﺰ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻻﯾﻞ ﺩﺭﺩﻫﺎﯼ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﺩﻭﺭ ﻣﻌﻘﺪ ﯾﺎ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﻌﻘﺪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻭﺟﻮﺩ ﭼﺮﮎ، ﺑﯿﻤﺎﺭ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺩﺭﺩ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺗﺐ ، ﺑﺪﻥ ﺩﺭﺩ ، ﺑﯽﺍﺷﺘﻬﺎﯾﯽ ﻭ ﺑﺪﯼ ﺣﺎﻝ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﺧﯿﻠﯽ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﭼﺎﺭ ﺳﺮﻣﺎ ﺧﻮﺭﺩﮔﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﭼﻮﻥ ﺩﻗﯿﻘﺎً ﻋﻼﺋﻤﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺮﻣﺎ ﺧﻮﺭﺩﮔﯽ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺑﺪﻥ ﺩﺭﺩ ، ﺗﺐ ﻭ ﮔﻠﻮ ﺩﺭﺩ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺑﻪ ﭘﺰﺷﮏ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﺮﺍجعه ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﭘﺰﺷﮏ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﺪ ﻭ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻣﻌﺎﯾﻨﻪ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﻋﻤﻼً ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﯽ ﺭﺍ ﺗﺠﻮﯾﺰ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺮﻭﺳﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻥ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺟﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﯾﺎ ﻣﻌﺎﯾﻨﻪ ﺻﺤﯿﺢ ﻧﺸﺪﻩ ﯾﺎ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ، ﺁﺑﺴﻪ ﺯﯾﺎﺩ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﺒﻮﺩﻩ ، ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﯽ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺁﻧﺘﯽ ﺑﯿﻮﺗﯿﮏ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺗﺠﻮﯾﺰ ﺷﻮﺩ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺁﺑﺴﻪ ﻣﻘﻌﺪ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﻋﻠﻞ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺁﺑﺴﻪﻣﻘﻌﺪ:

ﺑﺎﮐﺘﺮﯼﻫﺎﯼ ﺷﺎﯾﻊ ﻣﺜﻞ ﺍﺳﺘﺎﻓﯿﻠﻮﮐﻮﮎ ﻭ ﺍﺷﺮﺷﯿﺎﮐﻮﻟﯽ ﺷﺎﯾﻊﺗﺮﯾﻦ ﻋﻠﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ. 

ﮔﺎﻫﯽ ﻋﻔﻮﻧﺖﻫﺎﯼ ﻗﺎﺭﭼﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮﻭﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﺑﺴﻪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ

ﻋﻮﺍﻣﻞ_ﺗﺸﺪﯾﺪ_ﮐﻨﻨﺪﻩ_ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ_ﺁﺑﺴﻪ_ﭘﺮﯼ_ﺁﻧﺎﻝ:

ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﮔﻮﺍﺭﺷﯽ

ﺗﺰﺭﯾﻖ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺑﻮﺍﺳﯿﺮ ﺩﺍﺧﻠﯽ

ﺁﺳﯿﺐ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﻧﻮﮎ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﺗﻨﻘﯿﻪ

ﺯﺧﻢ ﻧﺎشی ﺍز ﺩﻓﻊ ﭘﻮﺳﺘﻪ ﺗﺨﻢﻣﺮﻍ ﯾﺎ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻣﺎﻫﯽ

ﺟﺴﻢ ﺧﺎﺭﺟﯽ

ﺑﻮﺍﺳﯿﺮ ﺑﯿﺮﻭﻥﺯﺩﻩ

ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ_ﺍﺯ_ﺁﺑﺴﻪ_ﭘﺮﯼ_ﺁﻧﺎﻝ:

ﺟﻠﻮﯼ ﺑﺮﻭﺯ ﯾﺒﻮﺳﺖ ﺭﺍ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ.

ﺍﺗﻨﻘﯿﻪ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ.

ﻋﻮﺍﻗﺐ_ﻣﻮﺭﺩ_ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ:

ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺁﺑﺴﻪ ﺑﻪ ﺁﻫﺴﺘﮕﯽ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻌﺖ ﺁﺑﺴﻪ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ.

ﺍﮔﺮ ﻋﺎﺭﺿﻪﺍﯼ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻧﯿﺎﻓﺘﺎﺩ، ﺁﺑﺴﻪ ﺩﺭ ﻋﺮﺽ 6 ﻣﺎﻩ ﮐﺎﻣﻼً ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ.

ﻋﻮﺍﺭﺽ_ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ_ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ_ﺁﺑﺴﻪ_ﻣﻘﻌﺪﯼ:

ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻓﯿﺴﺘﻮﻝ ﻣﻘﻌﺪﯼ

ﻋﻮﺩ ﺁﺑﺴﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺪﻡ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻋﻠﺖ ﺯﻣﯿﻨﻪﺳﺎﺯ

ﺩﺭﻣﺎﻥ_ﺁﺑﺴﻪ_ﻣﻘﻌﺪ_ﺑﺎ_ﺟﺮﺍﺣﯽ:

ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺑﺎ ﻣﻌﺎﯾﻨﻪ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺎﺯﮐﺮﺩﻥ ﺁﺑﺴﻪ ﻭ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.

ﺣﯿﻦ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﺍﺯ ﺑﯽﺣﺴﯽ ﻣﻮﺿﻌﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﺑﺮﺍﯼ ﺁﺑﺴﻪﻫﺎﯼ ﻋﻤﻘﯽﺗﺮ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﻭﺩﻩ، ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺍﺯ ﺑﯿﻬﻮﺷﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺩﺭ ﻟﮕﻦ ﺁﺏ ﮔﺮﻡ ﻫﺮ 2-4 ﺳﺎﻋﺖ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺟﺮﺍﺣﯽ، ﻫﺮ ﺑﺎﺭ ﺑﺮﺍﯼ 20 ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺩﺭ ﻟﮕﻦ ﯾﺎ ﻭﺍﻥ ﺣﻤﺎﻡ ﮐﻪ

ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺁﺏ ﮔﺮﻡ ﺩﺭ ﺁﻥ 15-20 ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﻨﺸﯿﻨﯿﺪ.

ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺻﻔﺤﻪ ﮔﺮﻡﮐﻨﻨﺪﻩ، ﻻﻣﭗ ﮔﺮﻡﮐﻨﻨﺪﻩ ﯾﺎ ﮐﻤﭙﺮﺱ ﮔﺮﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﺩﺭﺩ ﺟﻠﻮﯼ ﺑﺮﻭﺯ ﯾﺒﻮﺳﺖ ﺭﺍ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ.

ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﺰﺍﺝ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﻧﮑﻨﯿﺪ، ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺩﺭﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ.

ﯾﺒﻮﺳﺖ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻓﺸﺎﺭﺭﻭﯼ ﺯﺧﻢ ﻣﺤﻞ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﺷﻮﺩ.

ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﭘﺰﺷﮏ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺗﻌﻮﯾﺾ ﭘﺎﻧﺴﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﻤﯿﺰ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺤﻞ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮐﻨید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۵۷
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



ﺗﺮﺷﺢ ﺍﺯ ﻧﻮﮎ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻧﮑﻪ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺷﺎﻳﻊ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺧﻮﺵ ﺧﻴﻢ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.

ﺗﺨﻤﯿﻦ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﺭﺿﻪ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﯾﺮ ﻧﯿﺴﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﻫﻤﻪ ﻣﺒﺘﻼﯾﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﺭﺿﻪ، ﺑﻪ ﭘﺰﺷﮏ ﻭ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﯽ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻧﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﻧﻮﮎ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺗﺮﺷﺤﺎﺗﯽ ﺍﺯ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎﯼ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺗﺮﺷﺢ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻫﻤﺮﺍﻫﯽ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ، ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﺩﻗﯿﻖ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﻣﯽ ﺳﺎﺯﺩ

ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ 95 ﺩﺭﺻﺪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﻧﻮﮎ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺧﻮﺵ ﺧﯿﻢ ﺍﺳﺖ.ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺧﻮﻧﯿﺎﺯ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺧﻮﻧﯽ ﻧﻮﮎ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺧﻮﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺵ ﺧﯿﻢ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺑﺎ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺩﻗﯿﻖ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﻗﺮﻣﺰ ﺭﻧﮓ ﯾﺎ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺭﻧﮕﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺮﻭﺟﯽ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﭘﺴﺘﺎﻧﯽ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩﯾﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺁﯾﺎ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺧﻮﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟

ﺳﭙﺲ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﻭ ﻣﻌﺎﯾﻨﻪ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﻮﺩ. ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺧﻮﻧﯽ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﻧﺪ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺗﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺩﺭ ﺳﻨﯿﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺯ 40 ﺳﺎﻝ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﯾﺎ ﺍﺯ ﯾﮏ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﯾﮏ ﻣﺠﺮﺍ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻫﺎﯼ ﺩﻗﯿﻖ ﺗﺮﯼ ﺭﺍ ﻻﺯﻡ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺧﻮﻧﯽ ﯾﺎ ﺧﻮﻧﺎﺑﻪ ﺍﯼ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺷﯿﺮﺩﻫﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﯾﺪﻩ ﺷﻮﻧﺪ. ﻋﻠﺖ ﭼﻨﯿﻦ ﻭﺿﻌﯿﺘﯽ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻋﺮﻭﻕ ﺩﺭ ﺑﺎﻓﺖ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﺷﯿﺮﺩﻫﯽ ﺫﮐﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻣﺪﺕ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺯﺍﯾﻤﺎﻥ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﮔﺮ ﺗﻮﺩﻩ ﺍﯼ ﺩﺭ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻟﻤﺲ ﻧﺸﻮﺩ، ﺍﺣﺘﯿﺎﺝ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

- ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺁﺑﮑﯽ:

 ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺁﺑﮑﯽ ﮐﺎﻣﻼ ﺷﻔﺎﻑ ﻭ ﺭﻗﯿﻖ ﺑﻮﺩﻩ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺧﻮﻧﯽ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﻧﺪ.

- ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﭼﺮﮐﯿﻦ :

ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﭼﺮﮐﯽ ﺩﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﯾﮏ ﻃﺮﻓﻪ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻋﻼﯾﻢ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﺮﻣﺰﯼ، ﺩﺭﺩ ﻭ ﺳﻔﺘﯽ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺩﺭ ﻣﻌﺎﯾﻨﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﻣﺠﺮﺍ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺍﻏﻠﺐ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺷﯿﺮﺩﻫﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺳﻨﯿﻦ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺳﻨﯿﻦ ﯾﺎﺋﺴﮕﯽ ﻫﻢ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺁﻧﺘﯽ ﺑﯿﻮﺗﯿﮑﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﺁﺑﺴﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﮔﺮﺩﺩ.

- ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺭﻧﮕﯽ:

ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺭﻧﮕﯽ ﻏﻠﯿﻈﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﻣﺠﺮﺍﯼ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﯿﺪ. ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﮐﻪ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﺍﺗﺴﺎﻉ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺍﻏﻠﺐ ﺩﻭ ﻃﺮﻓﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﻧﮓ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺳﻔﯿﺪ، ﺯﺭﺩ، ﻗﻬﻮﻩ ﺍﯼ، ﺳﺒﺰ، ﺁﺑﯽ ﯾﺎ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮﯼ ﺑﺎﺷﺪ. ﮔﺎﻫﯽ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﻣﺠﺮﺍﯼ ﯾﮏ ﭘﺴﺘﺎﻥ، ﺗﺮﺷﺤﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﺭﻧﮓ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﺩ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺑﺎ ﺧﺎﺭﺵ ﻭ ﺳﻮﺯﺵ ﻧﻮﮎ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺍﺗﺴﺎﻉ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﮔﺸﺎﺩ ﺷﺪﻥ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺳﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﯼ ﺑﺎ ﺑﺮﻭﺯ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭﮐﺎﻣﻼ ﺧﻮﺵ ﺧﯿﻢ ﺍﺳﺖ.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۳۹
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



در این بیماری سیستم ایمنی بدن به اعصاب حمله می‌کند که باعث ضعف بدن و مشکلات حسی می‌شود.

 سوزش و حالت خواب رفتگی ناگهانی در پا و انتقال این حس در نقاط مختلف بدن یکی از علایم بارز این بیماری است که ممکن است با حسی در پا و همراه با ضعف عضلانی بدن رخ دهد.

 این بیماری بیشتر در سنین 30 تا 40 سالگی دیده شده است، ولی ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد.

 این بیماری مزمن نیست و با یک دوره دارویی قابل درمان است که در صورت درمان نشدن به موقع ممکن است مشکل تنفسی ایجاد کرده و بدن را بسیار ضعیف کند.

علل_گیلن_باره:

علت این بیماری هنوز به روشنی مشخص نیست، ولی معمولا بعد از یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی و یا آنفلوانزا اتفاق می افتد.

دلیلش می‌تواند این باشد که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت به شدت تلاش می‌کند و ممکن است که در این میان به صورت اشتباهی به سلول‌های عصبی خودی حمله کند.

 همچنین بعد از عفونت یک باکتری به نام کامپیلوباکتر هم ممکن است بیماری بروز نماید.

عفونت با کامپیلوباکتر ممکن است بعد از خوردن آب آلوده یا غذای نپخته (مخصوصا مرغ  و ماهی و...) رخ دهد.

 بعضی موارد ممکن است علایم گیلن باره بعد از اعمال جراحی اتفاق بیفتد.

 گاهی هم هیچ گونه عامل شناخته شده ای وجود ندارد، اما در همه موارد ذکر شده به طور حتم اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن وجود دارد.

گاهی اوقات ضعف آن قدر شدید است که بیمار اصلا قادر به راه رفتن نیست و همچنین ممکن است به فلجی کامل بدن منجر شود 

علایم_گیلن_باره:

نشانه های گیلن باره معمولا با بی حسی و ضعف در پاها شروع می شود (ممکن است شما احساس گزگز شدن داشته باشید).

 نشانه ها اغلب در عرض مدت کمی حدود چند روز یا چند هفته به قسمت های بالایی بدن کشیده می شود و بازوها و اندام فوقانی ضعیف و بی حس می شوند.

 گاهی اوقات ضعف آن قدر شدید است که بیمار اصلا قادر به راه رفتن نیست و همچنین ممکن است به فلجی کامل بدن منجر شود.

 همچنین ممکن است بیمار در نفس کشیدن دچار مشکل شود. 

تشخیص_گیلن_باره:

پزشک با دیدن علائمی مثل ضعف یا مورمور شدن پاها به بیماری گیلن باره شک می‌کند.

 بعد از آن آزمایشاتی مانند گرفتن مایع مغزی- نخاعی از قمست پشت انجام خواهد داد.

 دو آزمایش دیگر هم انجام می‌شود که شامل بررسی الکترونیکی عضله و آزمایش سرعت هدایت عصب است.

این آزمایش‌ها برای بررسی نحوه ارسال پیغام از طریق اعصاب به دست‌ها و پاها انجام می‌شوند.

درمان_گیلن_باره:

گلین باره درمان قطعی ندارد، اما راه هایی وجود دارد که علائم را بهبود می بخشد

ایمنوگلوبولین_درمانی:

این دارو از جنس پروتئین است و از سیستم ایمنی در برابر حملات آنتی بادی های مهاجم محافظت می کند.

پلاسما_فرزیس:

دستگاهی به بدن شما وصل می شود که خون به درون آن کشیده می شود و آنتی بادی های حمله کننده به اعصاب بدینوسیله از خون جدا می شوند.

این آنتی بادی ها، پروتئین هایی هستند که در خون وجود دارند و باعث حمله به سیستم ایمنی بدن می شوند.

چند_نکته:

بیمار مبتلا به سندروم گیلن باره نیاز دارد که چند روز تا چند هفته در بیمارستان بماند.

زمان بستری ماندن در بیمارستان به شدت بیماری و مقدار مراقبت‌هایی که بیمار احتیاج دارد، بستگی دارد.

 در موارد پیشرفته بیماری ممکن است فرد قادر به خوردن از راه دهان نباشد که برای او لوله بینی - معدی می گذارند و از طریق لوله به او غذا داده می شود.

رژیم غذایی بیمار باید پرکالری و پر پروتئین باشد تا قدرت عضلاتی او حفظ و بازسازی شود.

ممکن است غذا با حجم کم و در دفعات زیاد برای بیمار تجویز شود.

در زمان بستری بودن در بیمارستان، اگر ضعف عضلات تنفسی موجب اختلال تنفس در فرد شود، ممکن است به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا کند.

 ممکن است برای کمک به حفظ قدرت و انعطاف پذیری عضلات، فیزیوتراپی برای فرد انجام شود.

دارودرمانی_برحسب_نیاز_به_منظور_تسکین_علایم:

کورتون که التهاب و تورم اعصاب را کاهش می دهد.

سرکوب کننده ایمنی مانند آزارام یا سایتوکسان که در مرحله حاد بیماری تجویز می شود.

مسکن ها  و ضد درد ها

سایر داروها مانند کاربامازپین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۳۱
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



 کدام ترشحات غیر طبیعی هستند؟

ترشحات واژن از جمله مواردیست که تمام زنان باید اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشند. مایعی که توسط غده های داخل واژن و دهانه رحم تولید می شود، باعث تمیز شدن واژن از باکتری و سلول های مرده شده و از عفونت واژن جلوگیری می کند. بسیاری از مواقع ترشحات واژن کاملا طبیعی هستند. میزان ترشحات، بو و رنگ آنها بستگی به زمان ترشح در طول یک دوره قاعدگی دارد. به عنوان مثال ترشحات واژن در هنگام تخمک گذاری، شیر دهی و تحریک جنسی بیشتر می شوند و بوی ترشحات در شرایطی مانند بارداری و عدم رعایت بهداشت فردی تغییر می کنند.

هیچ کدام از این تغییرات علامتی هشدار دهنده نیستند. با این حال اگر میزان ترشحات، رنگ و بوی آنها غیر طبیعی به نظر رسید، علل خصوص زمانی که با خارش واژن و سوزش واژن نیز همراه باشد، ممکن است به عفونت و یا یکی از مشکلات و بیماری های واژن مبتلا شده باشید. در چنین شرایطی به پزشک مراجعه کنید.

علل ترشحات غیر طبیعی واژن چه چیزهایی هستن؟

هر گونه تغییر در تعادل باکتریایی واژن می تواند بر روی بو، رنگ و بافت ترشحات تاثیر بگذارد. در ادامه به برخی از عواملی که می توانند این تعادل را به هم بزنند اشاره خواهیم کرد:

•استفاده از آنتی بیوتیک ها یا استروئید ها

•واژینوز باکتریال (عفونت باکتریایی شایع که در زنان باردار و زنانی که شرکای جنسی متعدد دارند بیشتر بروز می کند.)

•قرص های ضد بارداری

•سرطان دهانه رحم

•دیابت

•کلامیدیا یا سوزاک (بیماری های مقاربتی)

•دوش مهبل، صابون ها و لوسیون های معطر

•عفونت لگن بعد از عمل جراحی

•بیماری التهابی لگن

•تریکوموناسیس (یک نوع عفونت انگلی که به طور معمول به علت داشتن رابطه جنسی غیر ایمن بروز می کند.)

•آتروفی واژن (نازک و خشک شدن دیواره واژن در سنین یائسگی)

•عفونت واژن (سوزش در داخل و یا اطراف واژن)

•عفونت های قارچی

ترشحات غیر طبیعی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک در مورد سوابق پزشکی و علائم شما سوالاتی خواهد پرسید. برخی از این سوالات عبارتند از:

•زمان شروع ترشحات غیز طبیعی

•بوی ترشحات

•رنگ ترشحات

•سایر علائم مانند خارش، درد، سوزش و ورم

•تعداد شرکای جنسی

•استفاده یا عدم استفاده از دوش واژن

ممکن است پزشک برای شما آزمایش پاپ اسمیر تجویز کند.

درمان ترشحات غیر طبیعی واژن چگونه است؟

درمان بستگی به علت ترشحات دارد. لذا برای دریافت دارو و یا سایر روش های درمانی برای درمان ترشحات غیرطبیعی واژن حتما به پزشک مراجعه کنید.

در ادامه به چند نکته ساده برای پیشگیری از بروز عفونت های واژن خواهیم پرداخت:

•واژن خود را تمیز نگه دارید و به صورت منظم با صابون غیر معطر و ملایم و آب گرم بشویید.

•از صابون ها و سایر محصولات زنانه معطر و دوش واژن استفاده نکنید. از استفاده از اسپری های زنانه در ناحیه واژن نیز دوری کنید.

•پس از اجابت مزاج و یا ادرار کردن حتما خودتان را از جلو به عقب تمیز کنید. این کار احتمال ابتلا به عفونت های واژن را کمتر می کند.

•لباس های زیر پنبه ای بپوشید و از پوشیدن لباس های بیش از حد تنگ بپرهیزید.

                                                                                                              @

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۱۵
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


شقاق پستان به معنی ترک خوردن( شکاف ) پوست نوک پستان‌ها معمولا در شیردهی اول رخ می‌دهد و شایع‌ ترین دلیل آن نازک بودن پوست ‌نوک پستان و شیردهی غلط است.

درمان شقاق پستان :

اقدامات درمانی جهت جلوگیری از آسیب بیشتر و کاهش درد در زمان شیر دادن است. 

مادر باید  به کودک خود در وضعیت های مختلف شیر بدهد.مادر برای شیردهی نوزاد را به شکل صحیح بغل کند . در صورتی که مادر نوزاد را به شکل صحیح بغل میکند ولی باز هم درددارد توصیه میشود تا با انگشت نشانه ، چانه شیر خوار را جهت متمایل کردن لب تحتانی به خارج ، کمی به پایین بکشد تا با گرفتن صحیح پستان ، درد مادر تسکین یابد .

مادر میتواند شیر را بدوشد تا پستان نرم شود . پس از هربار شیر دهی قطره ای از شیر را روی ترک ها و یا زخم سینه قرار داده تا خشک شود.درصورت رگ کردن سینه ، آنرا مرتب خشک نگه دارید.

مادر برای تسکین درد ، میتواند از کیسه یخ و یا مسکن استفاده کند.در موارد شدید پماد های موضعی توسط ماما یا پزشک تجویز میشود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۶ ، ۰۹:۱۵
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


جنین داخل کیسه آب شناوره. خصوصا سه ماهه ی اول،اونقدر حالت غوطه وری داره،که نمیشه قرار خاصی رو بهش نسبت داد. به همین خاطر توی سونوگرافی هاتون غالبا مینویسن "قرار متغیر".

کم کم که سن بارداری بالا میره، جنین بزرگتر شده و نسبت "جنین" به "آب دورش" بیشتر میشه و وضعیتهایی که انتخاب میکنه پایداری بیشتری داره.

اما ما همچنان تا 36 هفته، میگیم جنین امکان "تغییر قرار و وضعیت " داره 

مثلا پیش اومده یک مامان 28 هفته رفته سونوگرافی و جنین ش بریچ بوده و با نگرانی به من زنگ زده که پس دیگه بچه م بریچه نمیتونم طبیعی زایمان کنم؟

درصورتیکه جنین تا 36 هفته امکان تغییر وضعیت داره.

بریچ یعنی چی؟

یعنی جنین طوری توی رحم قرار گرفته که پاهاش پایین و سرش بالاست. بریچ هم واسه خودش انواع مختلف داره.

نکته : بریچ ماندن جنین (نچرخیدنش تا هفته 37) حدود سه چهار درصد شیوع داره.

یعنی حدود 95 درصد جنین ها سفالیک خواهند بود. 

نکته ی اخلاقی ماجرا : لازم نیست شما به عنوان مادر کارها و ورزشهای خاصی برای چرخش جنین کنید. شما هیچ کاری هم نکنی، 95 درصد احتمال سفالیک بودن داری.

اما اگر جزو اون سه چهار درصدی بودی که مثلا هفته های سی و چهار و بالاتر هستی و جنین ت بریچ (به پا) باشه باید زایمان سزارین صورت بگیرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۶ ، ۰۹:۰۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

پارگی کیسه آب که کاملا واضحه. خروج آب گرم و روان بی اختیاز از واژن. فرق ترشح با کیسه آب هم همین است . در واقع ترشح لغزنده و گاهی کش دار است و در لباس زیر میماند در حالیکه در پارگی کیسه آب ( نه سوراخ بودن ) آب از پای شما سرازیر میشود .

اما گاهی پارگی کیسه آب جزئی و در حد سوراخ شدن و نشتی می باشد. در این حالت مادر در زمان سرفه و خم و راست شدن احساس خروج خیلی کم مایع از واژن دارد.اما نگران نباشید. خروج این مقدار مایع خیلی تهدید کننده نیست !! اما خب بهتر است جهت چکاپ و احتمالا تست آمنیوشور (تست کیسه آب) به بیمارستان مراجعه کنید.

آیا پاره شدن کیسه آب درد دارد؟ خیر پاره شدن کیسه آب به تنهایی همراه با درد نیست .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۶ ، ۰۹:۰۱
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

یک قاشق مرباخوری پودر دارچین را در آب سرد حل کنید و حداقل سه بار در روز آن را بنوشید.

دم‌نوش دارچین نیز یکی از درمان ها است. برای این کار، یک قاشق مرباخوری پودر دارچین را در یک لیوان آب بجوشانید و مقدار کمی عسل به آن بیافزایید. چهار بار در روز این دم نوش را بنوشید که از خونریزی بیش از حد قاعدگی جلوگیری می کند.

مقداری برگ تازه جعفری را به همراه یک لیوان آب بجوشانید. اگر این محلول را در سه روز اول قاعدگی بعد از هر وعده غذایی (سه بار در روز) بنوشید، مطمئنا از فواید آن بهره خواهید برد.

بر اساس تحقیقات، درمان منوراژی با IUD میرنا موثرتر از قرص های ضدبارداری می باشد

 آب شنبلیله باعث کاهش خونریزی و درد می شود. 5 قاشق مرباخوری تخم شنبلیله را در یک لیتر آب بجوشانید. بعد از 7 تا 10 دقیقه، درون مخلوط‌ کن بریزید. افزودن یک قاشق مرباخوری عسل و یا نصف قاشق مرباخوری شکر به آن، محلول حاصله را خوشمزه می کند.

 استفاده از زنجبیل تازه و خام باعث کاهش خونریزی و درد می شود. 200 گرم زنجبیل را رنده کنید و با نصف لیتر آب به مدت 10 تا 12 دقیقه بگذارید تا بجوشد. مقداری عسل به این دم‌کرده زنجبیل اضافه کرده و چهار بار در روز آن را بنوشید.


                                                                                                                  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۶ ، ۱۳:۱۲
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

  درمان میگرن قاعدگی برای هر فرد منحصر به فرد است و با سایر انواع میگرن متفاوت است، ولی برای تمامی میگرن‎ها درمان دارویی یکسانی وجود دارد.

درمان با داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن، ناپروکسن، آسپرین مقطعی است و در صورت مصرف طولانی مدت تاثیر خود را از دست می‎دهند و عوارضی بر جای می‎گذارند.

تریپتان‌ها (سوماتریپتان، زولری تریپتان، ناراتریپتان و...) به عنوان درمان کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‎گیرند. دوره درمان با این گروه دارویی 5 روز است: 2 روز قبل از شروع قاعدگی به عنوان پیشگیری و 3 روز طی دوره خونریزی. 

افراد دارای فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیگر بیماری‎ها نباید از این دارو استفاده کنند. تریپتان با برخی داروهای افسردگی تداخل دارد، در این زمینه با پزشکتان مشورت نمایید.

طی حملات میگرن سطح منیزیم مغز کاهش می‌یابد، بنابراین استفاده از مکمل‎های منیزیم تاثیرگذار است. مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی زیادی دارد.

علت اصلی بروز میگرن قاعدگی، کاهش میزان استروژن است که به تازگی محققان از استروژن درمانی استفاده می‎نمایند.

 برای بانوانی که حملات بیش از سه بار در ماه دارند، درمان‎های طولانی مدت را تجویز می‎کنند.

درمان‎های جایگزین: ماساژ درمانی، گیاه درمانی، طب سوزنی، بیوفیدبک (کنترل فکر و فرآیند ذهنی)

البته نمی‌توان از همه حمله‌های میگرن پیشگیری کرد، ولی می‌توان با شناسایی عواملی که موجب تحریک و ایجاد حمله‌های بیماری می‌شوند از شمار و شدت آنها کاست.                                                                                                            

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۶ ، ۱۲:۱۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


نکاتی که در بارداری دوم باید بدانید ؛ 

-هر بارداری ویژگی های خاص خود را دارد که آن را متمایز می کند.

-همیشه هر کاری اولین بار هیجان و سختی های خاص خود را دارد. بارداری نیز مستثنی از این اصل نیست از اینرو بارداری اول شرایط ویژه تری را نسبت به بارداری های بعدی دارد و افراد معمولا ترس هایی که در دوران بارداری اول خود دارند که این ترس ها برای بارداری های بعدی از بین می رود.

 -به طور کلی می توان گفت زنان در بارداری دوم تجربه کافی را کسب کرده اند و با اعتماد به نفس بیشتری این دوران را سپری خواهند کرد، اما این به این معنا نیست که بارداری دوم یا سوم نیاز به مراقبت ندارد.

-تفاوت بارداری اول و بارداری های بعدی!

در مرجله اول باید بدانید که تجربه بارداری شما در بارداری های بعدی کمکتان خواهد کرد، زیرا بسیاری از تغییراتی که در بدن شما در بارداری اول رخ داده، در بارداری های بعدی نیز تکرار می شود.

-این نکته را فراموش نکنید که امکان دارد در بارداری دوم یا سوم چیزی یا تغییری را در خود تجربه کنید که سابقه تجربه آن را در بارداری های قبلی نداشتید. این امر کاملا طبیعی است، زیرا هر بارداری برای خود منحصر به فرد است و با توجه به شرایط جنین می تواند کاملا متفاوت باشد. به طور کل هر بارداری ویژگی های خاص خود را دارد که آن را متمایز می کند.

-تغییرات ظاهری زودتر از قبل آشکار می شوند

به طور معمول در بارداری دوم به بعد، شکم زنان باردار زودتر از بارداری های اول بزرگ می شود. این نگران کننده نیست و کاملا امری طبیعی است، زیرا شکم شما حالت ارتجاعی پیدا کرده و نسبت به بزرگ شدن واکنش هایی را که در دوران بارداری اول نشان می داد، از خود نشان نخواهد داد.

 -در اولین بارداری تقریبا تا ماه چهارم شما می‌توانید از لباس‌های قبل از بارداری‌تان استفاده کنید، اما این بار تقریبا این گردی‌ شادی‌بخش در ماه سوم بسیار بیشتر خودش را نشان می‌دهد و به مراتب واضح‌تر است و تقریبا پنهان کردنش غیرممکن است! پوست شکم شما کشیده شده و ماهیچه‌های این بخش از نظر طولی افزایش پیدا کرده‌اند. از اینرو برای آن آماده باشید تا لباس های مناسب بارداری را کمی زودتر از زمانی که دوران بارداری اول را تجربه می کردید، به تن کنید.

 -از نظر روان‌شناسی هم این موضوع کمی توجیه دارد. مادر این شرایط را قبلا تجربه کرده پس به صورت ناخودآگاه این پذیرش را به شکم خود می‌دهد که زودتر خود را نشان دهد. ذهن مادر در این روند چون تجربه قبلی را داشته سریع‌تر با تغییرات فیزیکی سازگاری پیدا می‌کند و بالطبع سریع‌تر هم نمود پیدا می‌کند.

 -احساس خستگی می کنید ! 

احتمالا در دوران بارداری دوم بیش از گذشته احساس خستگی می کنید. از این موضوع نگران نباشید و نترسید، به ویژه اگر فاصله بین بارداری اول و دوم شما کمتر از ۳ سال بوده باشد، این خستگی بیشتر نمود پیدا می کند. این به این معنی نیست که شما نیروی جسمی خود را به صورت جدی از دست داده اید، بلکه مسلما به این دلیل است که شما نیازمند گذراندن وقت با فرزند اول خود هستید و زمان کمتری برای استراحت پیدا می کنید.

 -به طور کلی غذا دادن به کودک، بازی کردن با او، نگه داری از کودک و توجه و حتی صحبت کردن با او از شما انرژی می برد و این مسایلی هستند که شما در دوران بارداری اول تجربه نکردید و به همین دلیل در آن دوران زمان بیشتری را برای رسیدگی به خود و استراحت داشتید.

-به علاوه ممکن است شما مادر شاغل هم باشید پس به تمام این مسایل استرس محل کار و حمل و نقل یعنی مسیری که در رفت‌وآمد هستید هم اضافه کنید. در نتیجه خستگی این بارداری و تفاوت آن با بار اول را درک می‌کنید. همراه این نوع خستگی اغلب به خاطر اضافه‌وزنی که دارید، گاهی اوقات احساس کمردرد هم خواهید کرد. حواستان باشد. سعی کنید در این ماه‌ها هنگام در آغوش کشیدن فرزند اولتان، خیلی به خودتان فشار نیاورید. دردهای بعدی خصوصا در ناحیه سیاتیک را فراموش نکنید.

- اگر خستگی و بی انرژی بودن به مقدار زیادی شما را اذیت می کند، تعارفات و خجالت را کنار بگذارید از همسر خود یا مادر یا سایر اعضای خانواده کمک بگیرید تا به شما در انجام کارهای روزمره کمک کنند و شما بتوانید با آرامش و آسودگی بیشتر این دوران را سپری کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۶ ، ۱۳:۵۴
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

 


مراقبت از زنانی که دچار دیابت نوع یک و دو هستند، پیش از بارداری آغاز می‌شود.

کنترل شدید قند در مراحل ابتدایی بارداری می‌تواند از شیوع نقایص ساختمانی جنین بکاهد.

 پیش از بارداری، علاوه بر شرح‌حال و معاینه بالینی، باید اقدامات زیر انجام شود:

 آزمایش خون تعیین مقدار قند خون فعلی و قبلی زن

 اندازه‌گیری سطح پایه کلیرانس کراتینین و دفع پروتئین ادراری

 نوار قلب 

مشاوره چشم 

شروع برخی مکملها مانند اسید فولیک

 تشخیص و درمان عفونتهای زنان و ادراری فرد

 رساندن سطح گلوکز خون به حد مناسب(به کمک متخصص داخلی یا غدد)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۶ ، ۱۳:۵۰
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


ادرار را در ظرف تمیزی مانند لیوان یکبار مصرف جمع آوری نمائید( نکته قابل توجه اینکه ادرار اول صبح به طور معمول بیشترین غلظت hCG را در بردارد و لذابهترین نمونه برای انجام تست ادرار است.اگر چه هر نمونه ادرار ممکن است استفاده شود.)

 نوار تست را از پاکت خارج سازید و تا خط مشخص(Max) در ادرار فرو برید.(دقت داشته باشید که نوار را بیشتر از این حد وارد ادرار نکنید.)

سه ثانیه صبر کنید سپس از ادرار خارج ساخته بطور افقی بر روی دهانه ظرف ادرار بگذارید.

نتیجه تست بیبی چک :

پس از انجام تست یکی از سه حالت زیر ممکن است ایجاد شود:

 بر حسب میزان هورمون موجود در ادرار نتیجه مثبت بصورت 2 خط قرمز طی حدود 40 ثانیه ظاهر می شود.

ظهور رنگ در فاصله 5 تا 10 دقیقه مشکوک بوده و بهتر است چند روز بعد تکرار شود.👈. هر نتیجه ای بعد از 10 دقیقه فاقد ارزش است و در حکم منفی تلقی می شود.

مثبت: آشکار شدن دو نوار رنگی در نواحی کنترل و پائین تر از آن

منفی: آشکار شدن تنها یک نوار رنگی در ناحیه کنترل

نکته مهم اینکه شدت رنگ بستگی به مدت زمان حاملگی نیز دارد.

چند نکته در استفاده از بیبی چک:

 تنها هنگام آزمایش پاکت باز شود و نوار فقط برای یکبار قابل استفاده است.

پاکت کوچک همراه نوار حاوی ماده سیلیکا‍زل ( جاذب رطوبت) است که بعنوان نگهدارنده میباشد..پس از باز کردن پاکت دور انداخته شود

 در بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند تفسیر تست بعهده پزشک متخصص میباشد.

بیبی چک چه زمانی مثبت می شود؟

این تست معمولا از 25-20 روز پس از اتمام آخرین روز خونریزی قبلی شروع به مثبت شدن می کند البته در خیلی افراد ممکن است تست در این تاریخها مثبت نشده و بهترین زمان چک حاملگی با این تست 4-3 روز پس از تاخیر در موعد قاعدگی طبیعی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۶ ، ۱۴:۱۶
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



یک  داروی خوراکی است که برای درمان ناباروری استفاده میشود. قرص لتروزول به زنانی که با مصرف کلومیفن باردار نشده اند، توصیه می شود. در برخی مطالعات، لتروزول را اولین خط درمان ناباروری می دانند.

لتروزول اغلب بعنوان داروی سرطان سینه معرفی شده است. اما چرا دکتر قرص لتروزول را تجویز میکند؟ چرا داروی سرطان سینه در درمان ناباروری استفاده میشود؟ آیا این قرص سالم است؟

برای درمان ناباروری، درمان پیش سرطان:

اگر یک زن سرطان استروژنیک دارند، شبیه سرطان سینه (روش شناسایی)، استفاده از داروهای باروری باعث تحریک کردن تخمدانها و بالغ شدن تخمک میشود. 

داروهایی که سطح استروژن را بالا برده منجر به رشد سریعتر تومور میشود. قرص لتروزول بدون افزایش سطح استروژن باعث تحریک کردن تخمدانها می شود. 

 گاهی لتروزول همراه با کلومیفن مصرف میشود.قرص لتروزول داروی مناسب در بیماری‌های اول تخمدان، مسدود بودن لوله فالوپ و مشکل باروری در مرد  نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۰۰
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



بلافاصله شروع تغذیه با شیر مادر: تغذیه نوزاد با شیر مادر بلافاصله بعد از تولد می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به زردی کمک کند و در صورتی که نوزاد مبتلا باشد به درمان سریع‌تر کمک می‌کند.

مرتب او را تغذیه کنید: دریافت میزان ثابت از شیر به افزایش وزن و رشد نوزاد کمک می‌کند ضمن آنکه  باعث رشد سریع‌تر کبد می‌شود، این هم در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه میکنند و هم آنهایی که شیرخشک می‌خورند، صادق است.

کودک را در معرض نور قرار دهید: نور ماورابنفش با بیلی‌روبین واکنش نشان می‌دهد و آن را به شکلی تغییر می‌دهد که نیازی به عبور از کبد برای خروج از بدن نداشته باشد. به این ترتیب بیلی‌روبین اضافی از بین می‌رود و خطر ابتلا به زردی کاهش می‌یابد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۵۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

بیشتر زنان باردار حداقل یک دوره گرفتن رگ سیاتیک را تجربه می کنند.این نوع کمر درد بارداری، دردی تیرکشنده و شدید و زننده در پایین قسمت پشت پای فرد است که بر اثر فشرده شدن عصب سیاتیک بوجود می آید که از بخش تحتانی کمر (همانگونه که حدس زدید) تا پایین قسمت پشت هر پا کشیده شده است. 

این درد در سه ماهه دوم و سوم بارداری یعنی هنگامی که کودک در حال رشد است و در اثر اضافه وزن در بارداری باعث فشار آمدن به عصب  می شود، بیشتر شایع است.  

علائم درد سیاتیک در  بارداری با دیگر کمر درد بارداری یا پا دردها متفاوت است زیرا فرد باردار دچار سیاتیک دردی شدید و تیرکشنده را احساس می کند که تا پایین پا یا از باسن به پا امتداد می یابد.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۳۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


بیشتر ما نا آگاهانه منتظر چیزی یا کسی هستیم که بیاید و نجاتمان دهد. 

اما من به شما می‌گویم که هیچ‌کس نمی‌آید؛ 

نه پدرتان!

نه مادرتان! 

و نه شاهزاده‌ای سوار بر اسب سفید! 

اگر چه بیشتر ما فکر می‌کنیم که اگر به اندازه کافی صبر کنیم،

کسی قدم پیش می‌گذارد و نجاتمان می‌دهد!!!

اما حقیقت تلخ این است که هیچ کس نمی تواند راه ما را به جای ما بپیماید. 

اگر آن قدر شجاع باشیم که امید به آمدن منجی را کنار بگذاریم؛

می‌توانیم گام مهمی در پذیرش مسئولیت زندگی و خوشبختی خودمان برداریم.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۳۴
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


ﮔﺎﻫﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﯾﮏ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﮐﺎﻓﯿﺴﺖ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﺎ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯾﺖ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯿﺖ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﺪ. ﭘﺲ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﻦ ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺯﻣﺰﻣﻪ ﮐﻦ : "ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻡ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﻨﻢ."

"ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻢ ﺍﺯ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﻣﻨﻔﯽ ﺭﺍﺣﺖ ﺷﻮﻡ." "ﻗﺪﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺍ ﺁﻓﺮﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺧﻠﻖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺟﺪﯾﺪ ﺭﺍ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ." "ﻣﻦ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻣﺜﺒﺖ ﻭ ﻫﺪﺍﯾﺘﮕﺮ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﯽﮐﻨﻢ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻮ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯽﮐﻨﻢ ﻫﻤﯿﻦ ﺟﺎ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﻻﻥ."

ﺑﺎﻭﺭ ﮐﻦ ﮐﻪ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﯽ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﭘﯽ ﭼﻪ ﻫﺴﺘﯽ، ﺍﺗﻔﺎﻗﺎﺕ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻧﺖ ﮐﻤﺘﺮ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺁﺳﯿﺐ ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ. ﺗﻮ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪﯼ ﻫﺴﺘﯽ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﺎﯾﺖ، ﺛﺮﻭﺗﺖ، ﺯﯾﺒﺎﯾﯽﺍﺕ ﻭ ﯾﺎ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﯼ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﯼ.

ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﭼﯿﺰﯼ ﻫﻢ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ ﺍﺣﺴﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻧﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﯾﺖ ﺭﻫﻨﻤﻮﻥ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﺑﮕﯿﺮﯼ، ﻋﻄﺶ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺭﻭﯾﺎﻫﺎﯾﺖ ﺩﺭ ﺗﻮ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۳۲
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

مشکل اصلی در یائسگی از دست رفتن مواد معدنی استخوان (عمدتا” کلسیم ) به علت کاهش ترشح استروژن تخمدانها است که موجب افزایش خطر استئوپروز و پوکی استخوان در یائسگی و شکستگی استخوان می شود. توده استخوان در سن ۲۵ سالگی بیشترین میزان خود را دارد و استخوان ها از استحکام کافی برخوردارند. از سن ۴۰ سالگی به بعد توده استخوانی به مرور کاهش می یابد و در دوران یائسگی، طی ۵ تا ۱۰ سال یک سوم توده استخوانی از دست می رود. استخوان هایی که توده استخوانی کمتری دارند، بیشتر در معرض شکستگی قرار دارند. شکستگی های خودبخودی استخوان ها ، درد درناحیه کمر ،لگن وپاها از علائم پوکی استخواناست .

پوکی استخوان به تنهایی ممکن است باعث آزار و اذیت شما نشود، ولی هنگامیکه با شکستگی استخوان همراه می‏شود، بخصوص استخوان‏های کوچک ستون مهره ‏ها، درد شدیدی خواهد داشت و اگر ادامه داشته باشد زندگی روزمره شما را مختل خواهد کرد. در صورت داشتن پوکی استخوان کارهای زیادی می‏توانید انجام دهید تا به سلامت استخوان‏هایتان کمک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۹
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان