Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

۳۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است



یک  داروی خوراکی است که برای درمان ناباروری استفاده میشود. قرص لتروزول به زنانی که با مصرف کلومیفن باردار نشده اند، توصیه می شود. در برخی مطالعات، لتروزول را اولین خط درمان ناباروری می دانند.

لتروزول اغلب بعنوان داروی سرطان سینه معرفی شده است. اما چرا دکتر قرص لتروزول را تجویز میکند؟ چرا داروی سرطان سینه در درمان ناباروری استفاده میشود؟ آیا این قرص سالم است؟

برای درمان ناباروری، درمان پیش سرطان:

اگر یک زن سرطان استروژنیک دارند، شبیه سرطان سینه (روش شناسایی)، استفاده از داروهای باروری باعث تحریک کردن تخمدانها و بالغ شدن تخمک میشود. 

داروهایی که سطح استروژن را بالا برده منجر به رشد سریعتر تومور میشود. قرص لتروزول بدون افزایش سطح استروژن باعث تحریک کردن تخمدانها می شود. 

 گاهی لتروزول همراه با کلومیفن مصرف میشود.قرص لتروزول داروی مناسب در بیماری‌های اول تخمدان، مسدود بودن لوله فالوپ و مشکل باروری در مرد  نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۰۰
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



بلافاصله شروع تغذیه با شیر مادر: تغذیه نوزاد با شیر مادر بلافاصله بعد از تولد می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به زردی کمک کند و در صورتی که نوزاد مبتلا باشد به درمان سریع‌تر کمک می‌کند.

مرتب او را تغذیه کنید: دریافت میزان ثابت از شیر به افزایش وزن و رشد نوزاد کمک می‌کند ضمن آنکه  باعث رشد سریع‌تر کبد می‌شود، این هم در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه میکنند و هم آنهایی که شیرخشک می‌خورند، صادق است.

کودک را در معرض نور قرار دهید: نور ماورابنفش با بیلی‌روبین واکنش نشان می‌دهد و آن را به شکلی تغییر می‌دهد که نیازی به عبور از کبد برای خروج از بدن نداشته باشد. به این ترتیب بیلی‌روبین اضافی از بین می‌رود و خطر ابتلا به زردی کاهش می‌یابد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۵۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

بیشتر زنان باردار حداقل یک دوره گرفتن رگ سیاتیک را تجربه می کنند.این نوع کمر درد بارداری، دردی تیرکشنده و شدید و زننده در پایین قسمت پشت پای فرد است که بر اثر فشرده شدن عصب سیاتیک بوجود می آید که از بخش تحتانی کمر (همانگونه که حدس زدید) تا پایین قسمت پشت هر پا کشیده شده است. 

این درد در سه ماهه دوم و سوم بارداری یعنی هنگامی که کودک در حال رشد است و در اثر اضافه وزن در بارداری باعث فشار آمدن به عصب  می شود، بیشتر شایع است.  

علائم درد سیاتیک در  بارداری با دیگر کمر درد بارداری یا پا دردها متفاوت است زیرا فرد باردار دچار سیاتیک دردی شدید و تیرکشنده را احساس می کند که تا پایین پا یا از باسن به پا امتداد می یابد.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۳۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


بیشتر ما نا آگاهانه منتظر چیزی یا کسی هستیم که بیاید و نجاتمان دهد. 

اما من به شما می‌گویم که هیچ‌کس نمی‌آید؛ 

نه پدرتان!

نه مادرتان! 

و نه شاهزاده‌ای سوار بر اسب سفید! 

اگر چه بیشتر ما فکر می‌کنیم که اگر به اندازه کافی صبر کنیم،

کسی قدم پیش می‌گذارد و نجاتمان می‌دهد!!!

اما حقیقت تلخ این است که هیچ کس نمی تواند راه ما را به جای ما بپیماید. 

اگر آن قدر شجاع باشیم که امید به آمدن منجی را کنار بگذاریم؛

می‌توانیم گام مهمی در پذیرش مسئولیت زندگی و خوشبختی خودمان برداریم.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۳۴
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


ﮔﺎﻫﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﯾﮏ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﮐﺎﻓﯿﺴﺖ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﺎ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯾﺖ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯿﺖ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﺪ. ﭘﺲ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﻦ ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺯﻣﺰﻣﻪ ﮐﻦ : "ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻡ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﻨﻢ."

"ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻢ ﺍﺯ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﻣﻨﻔﯽ ﺭﺍﺣﺖ ﺷﻮﻡ." "ﻗﺪﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺍ ﺁﻓﺮﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺧﻠﻖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺟﺪﯾﺪ ﺭﺍ ﺑﺨﺸﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ." "ﻣﻦ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻣﺜﺒﺖ ﻭ ﻫﺪﺍﯾﺘﮕﺮ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﯽﮐﻨﻢ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻮ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯽﮐﻨﻢ ﻫﻤﯿﻦ ﺟﺎ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﻻﻥ."

ﺑﺎﻭﺭ ﮐﻦ ﮐﻪ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﯽ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺪﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﭘﯽ ﭼﻪ ﻫﺴﺘﯽ، ﺍﺗﻔﺎﻗﺎﺕ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻧﺖ ﮐﻤﺘﺮ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺁﺳﯿﺐ ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ. ﺗﻮ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪﯼ ﻫﺴﺘﯽ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﺎﯾﺖ، ﺛﺮﻭﺗﺖ، ﺯﯾﺒﺎﯾﯽﺍﺕ ﻭ ﯾﺎ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﯼ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﯼ.

ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﭼﯿﺰﯼ ﻫﻢ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯽ ﺍﺣﺴﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻧﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﯾﺖ ﺭﻫﻨﻤﻮﻥ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﺑﮕﯿﺮﯼ، ﻋﻄﺶ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺭﻭﯾﺎﻫﺎﯾﺖ ﺩﺭ ﺗﻮ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۳۲
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

مشکل اصلی در یائسگی از دست رفتن مواد معدنی استخوان (عمدتا” کلسیم ) به علت کاهش ترشح استروژن تخمدانها است که موجب افزایش خطر استئوپروز و پوکی استخوان در یائسگی و شکستگی استخوان می شود. توده استخوان در سن ۲۵ سالگی بیشترین میزان خود را دارد و استخوان ها از استحکام کافی برخوردارند. از سن ۴۰ سالگی به بعد توده استخوانی به مرور کاهش می یابد و در دوران یائسگی، طی ۵ تا ۱۰ سال یک سوم توده استخوانی از دست می رود. استخوان هایی که توده استخوانی کمتری دارند، بیشتر در معرض شکستگی قرار دارند. شکستگی های خودبخودی استخوان ها ، درد درناحیه کمر ،لگن وپاها از علائم پوکی استخواناست .

پوکی استخوان به تنهایی ممکن است باعث آزار و اذیت شما نشود، ولی هنگامیکه با شکستگی استخوان همراه می‏شود، بخصوص استخوان‏های کوچک ستون مهره ‏ها، درد شدیدی خواهد داشت و اگر ادامه داشته باشد زندگی روزمره شما را مختل خواهد کرد. در صورت داشتن پوکی استخوان کارهای زیادی می‏توانید انجام دهید تا به سلامت استخوان‏هایتان کمک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۹
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



انـزال زودرس یکی از متداول ترین نـارسایی های جنسی در مردان می باشد و ممکن است برای هر مردی در بعضی مراحل زندگی رخ دهد. انـزال زودرس بـه انـزالی غیر قابل کنترل گفته می شود که قـبـل از نـزدیـکـی و انـجـام رابطه ی جنسی و یا مدت زمان بسـیـار کـمـی پـس از آن بـا میزان تحریک کم و خلاف میل فـرد انـجـام گیـرد. زود انزالی آسیبی است که در روابط میان همسران بروز می کند. ایـن مسئـلـه مـی تـواند بـاعث نارضایتی جـنسـی در هـر دو طــرف شـده و اضـطـراب نـاشـی از ایـن مشـکـل را بیشـتـر کنـد.

شیوع این اختلال طبق گزارش مرکز مشاوره بین المللی جنسی و اختلال کارکرد نعوظ ICSED (International consultation on Sex and Erectile dysfunction) ـ در سال 2003 میلادی 35ـ25% مراجعین مرد به کلینیک مشکلات و درمانهای جنسی و 30% مردان50ـ 18 سال را شامل می شود.

برخی مطالعات دیگر شیوع اختلال را حدود 40 ـ 35% مردانی که به خاطر اختلالات جنسی درمان می شوند، گزارش می کنند این اختلال در مردان تحصیلکرده بیشتر از افراد دیگر است، شاید دلیل آن دغدغه این افراد در مورد رضایت و ارضاء شریک جنسی خود باشد، اما اینکه چرا وقوع این اختلال (تکرار آن) افزایش یافته دقیقا روشن نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


اسیدفولیک:مادر باردار باید به محض اطلاع از بارداری تا انتهای بارداری، روزانه یک عدد قرص اسید فولیک مصرف کند اگر قرص آهن که پس 16هفته تجویز میشود حاوی اسید فولیک است مصرف جداگانه اسید فولیک لازم نیست.

مولتی ویتامین:از شروع هفته 16 بارداری تا زمان زایمان یک عدد قرص مولتی ویتامین روزانه مصرف شود.

 آهن: مادران باردار باید از شروع هفته 16 بارداری تا 3 ماه پس از زایمان یک عدد قرص آهن مصرف کنند ، لازم به ذکر است اگر مصرف قرص آهن باعث ایجاد دل درد ،تهوع، استفراغ و...شد بهتر است قرص آهن همراه با نهار یا شام مصرف گردد. در هر حال هیچ گاه نباید مصرف قرص آهن را قطع کرد زیرا پس از گذشت چند روز معمولا این عوارض برطرف خواهد شد. اگر با آب پرتقال یا ویتامینcمصرف کنید قدرت جذب آن را بالا می برید

کلسیم:از هفته 16 مصرف قرص کلسیم توصیه میشود که با مصرف شیر فاصله داشته باشد و همزمان با موادی که کافئین دارند استفاده نشود. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۶ ، ۲۲:۴۶
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


چنانچه خانم بارداری با فرد مبتلا به آبله مرغان برخورد داشت چه باید کرد؟

حالت اول :خانم باردار میگه قبلا آبله مرغان گرفته... 

در اینصورت فقط به ایشون اطمینان میدهیم که مشکلی وجود ندارد و اتفاقی مرتبط با این مساله تهدیدش نمیکنه و به سلامت...

(سابقه ابتلای قبلی دارد » بی خطر)

حالت دوم: خانم باردار با بثورات آبله مرغان مراجعه میکنه...

 مادر باید تحت مشاوره با متخصص عفونی قرار گرفته و 24 الی 72 ساعت آسیکلوویر مصرف کند...و باقی ماجرا بستگی به سن حاملگی فرد دارد

الف- اگر ابتلا قبل از هفته20  بارداری رخ داده باید علاوه بر دریافت آسیکلوویر, آمنیوسنتز و PCR انجام بشه.(طبق الگوریتم)

ب- اگر ابتلا در هفته 20 بارداری یا بعد از آن اتفاق بیافته ، بعد از دریافت آسیکلوویر اقدام دیگه ایی نیاز نیست و مراقبت های روتین بارداری صورت میگیره.

ج-  در صورتیکه بروز علایم 5 روز قبل از زایمان یا 2 روز بعد از آن اتفاق بیافته نوزاد باید ایمونوگلوبولین وریدی(IVIG/VRZIG) را تحت نظر متخصص اطفال دریافت کنه...اگر هم نوزاد پرترم باشه یک هفته بعد از تولد باید تزریقش انجام بشه.

حالت سوم:مادر با فردی مبتلا مواجهه داشته ولی نمیدونه که خودش سابقه ابتلا داره یا نه...

در  این مواقع باید در طی 5الی7 روز بعد از مواجهه آزمایش سرولوژی IgG انجام بشه که اگر مثبت باشه خوبه و خطری نداره.(باقی شرایط در الگوریتم)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۶ ، ۲۱:۴۰
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


درمان نشدن باکتری‌ واژنی  چه مشکلاتی را می تواند به‌همراه داشته باشد؟

باکتری واژنی درمان نشده میتواند شانس ابتلا به بیماری های مقاربتی (STD) از جمله HIV، هرپس تناسلی، کلامیدیا،سوزاک و بیماری التهابی لگن را افزایش دهد.

احتمال اینکه زنانی که به طور همزمان به HIV و BV مبتلا هستند، ویروس HIV را به شریک جنسی مرد خود منتقل کنند بیشتر است.

 در دوران بارداری اختلال ایجاد کند . BV میتواند باعث تولد زودرس یا تولد نوزاد با وزن پایین(زیر ۲.۵ کیلوگرم) شود.

همه ی زنان بارداری که علایم BV را دارند باید آزمایش شوند و در صورت ابتلا درمان 

شوند. 

اگر به BV مبتلا شده ام باید چی کار کنم؟

درمان BV بسیار ساده است.  

اگر فکر میکنید به BV مبتلا هستید

به پزشک مراجعه کنید. پزشک آنتی بیوتیکهای مناسب را تجویز خواهد کرد.

دوره درمان را طبق تجویز پزشک تا انتها طی کنید، حتی اگر علایم برطرف شدند، لازم است دوره درمان را کامل کرده و تمام داروی تجویز شده را مصرف کنید.

 درصورتی که شریک جنسی شما زن است،  او را مطلع کنید تا به پزشک مراجعه کند.

تا پایان دوره درمان از رابطه جنسی خودداری کنید.

درصورتی که تا چند روز پس از پایان دوره درمان هنوز علایم برطرف نشده، به پزشک خود مراجعه کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۶ ، ۱۹:۰۱
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


تستسترون به طور گسترده به عنوان هورمون “مردانه” شناخته شده که به مردان بدن‌های عضلانی، ابزار کنترل خشم و تمایلات قوی جنسی می‌بخشد. اما نامیدن تستسترون به‌عنوان هورمونی مردانه کمی آزاردهنده است، زیرا زنان نیز آن هورمون را دارند. اگر چه بدن زنان به اندازه‌ی بدن مردان تستسترون ترشح نمی‌کند، اما همان مقدار بسیار کمی که روزانه ترشح می‌شود، احساسات شما را کنترل می‌کند و میل جنسی را تقویت. چنانچه بدن شما میزان لازم روزانه را ترشح نکند، این امر مسئله‌ساز می‌شود.

علائمی که نشان می دهد ممکن است کمبود تستسترون داشته باشید عبارتند از:

میل جنسی تان کم شده است

داشتن میزان تستوسترون طبیعی به این معنا نیست که به طور ناگهانی میل جنسی داشته باشید. این بدان معناست که شما به طور منظم میل جنسی خواهید داشت و هنگام رابطه از آن لذت می‌برید. هنگامی که این میزان ترشح تستسترون کم‌تر از حد طبیعی باشد، ممکن است تمایل جنسیتان کمتر و کمتر شود، حتی اگر شما هنوز عاشق شریک زندگیتان باشید. حتی کمبود تستسترون موجب می‌شود رابطه جنسی به اندازه‌ی قبل برایتان لذت بخش نباشد، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد ترشح اندک هورمون تستسترون می‌تواند بر توانایی یک زن در ارگاسم تاثیر بگذارد.

در حال حاضر هیچ داروی افزایش‌دهنده‌ی میل جنسی برای زنان وجود ندارد. در عین حال، محققان دریافتند مکمل تستسترون می‌تواند به برخی از زنان که دچار کمبود هستند، کمک کند، هر چند آنها توسط FDA تایید نشده و می تواند موجب عوارض جانبی ناخواسته مانند رشد مو و حتی احتمال بروز مشکلات قلبی شود (هر چند که بحث‌انگیز است). اگر میل جنسیتان را به‌طور ناگهانی از دست داده‌اید با پزشکتان مشورت کنید.

همیشه احساس خستگی می کنید

کاملا طبیعی است که در ساعاتی از روز افت انرژی را تجربه کنید. اما همیشه خسته بودن و یا به‌ سادگی خسته شدن در زمان‌ ورزش می‌تواند علائم چیزی بدتر و فراتر از نیاز به کافئین باشد. در مطالعه‌ای از مردان و زنان بیش از ۶۵ سال، دانشمندان دریافتند که افراد با تستسترون پایین که به سادگی احساس خستگی می‌کنند، به‌اندازه‌ی همسالان خود با سطح تستسترون طبیعی قادر نیستند به همان سرعت راه بروند و یا به‌همان اندازه فعالیت داشته باشند. افراد با تستسترون پایین خیلی زود احساس خستگی می‌کنند

برخی پزشکان جایگزین‌های تستسترون که البته هنوز مورد تایید نیست را برای زنانی که از نداشتن انرژی شکایت می‌کردند، تجویز می‌کنند. هنگامی که علاوه بر خستگی، میل جنسی نیز به مخاطره افتد کرم‌های تستسترون می‌تواند کمک کننده باشد.

خیلی نمی توانید وزن کم کنید

تلاش برای کاهش وزن (به خصوص چربی شکم) می‌تواند فراتر از حد ورزش شما یا درمان‌های گاه و بی‌گاه شما باشد. تستسترون کمک می‌کند تا عضله و چربی در بدن جایگاه مناسب خود را بیابند و فقدان این هورمون توازن را به نفع چربی، به خصوص در نواحی میانی بدن تغییر می‌دهد.

اما نه تنها میزان اندک تستسترون موجب ثبات و پایداری چربی در بدن می‌شود، بلکه بر توانایی شما در ساخت عضله نیز تاثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند موجب از دست رفتن عضلات موجود در بدن شما شود. زمانی که محققان میزان تستسترون و تراکم عضلات ۴۳۰ زن ژاپنی، بین سنین۴۰ تا ۷۹ را اندازه‌گیری نمودند، دریافتند تستسترونِ پایین با از دست دادن عضلات بازو و پاها در طول زمان همراه است.

پوکی استخوان دارید

پوکی استخوان، که باعث ضعف استخوان‌ها می‌گردد، اغلب به عنوان یک بیماری زنانه قلمداد می‌شود زیرا کمبود استروژن عامل کلیدی در از دست دادن تراکم استخوان است. اما تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که سطح پایین تستسترون نیز می‌تواند قدرت استحکام استخوان‌بندی را کم کند. هم مردان و هم زنانی که میزان ترشح تستسترون درآنها پایین است، تاحدی “ضعیف” تلقی می‌شوند زیرا آن‌ها دیگر قادر نخواهند بود تا محکم دست دهند. برای بیشتر زنان، کمبود استروژن دلیل اصلی پوکی استخوان به ویژه پس از یائسگی می‌باشد یعنی زمانی‌که هورمون‌ها به طور چشمگیری افت می‌کنند. اما جایگزین نمودن استروژن نیز درصورت عدم کفایت تستسترون موثر واقع نخواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۵۴
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


20 الی۳۰ درصد خانم ها در طی دوران قاعدگی از عوارض سندرم پیش از قاعدگی یا PMS رنج می برند.

این سندرم، مجموعه ای از مشکلات فیزیکی درونی است که ۷-۲ روزقبل از قاعدگی شروع شده و با آغا ز پریود، تمام می شود و البته در این مدت ناراحتی فرد و اطرافیا نش را به دنبال دارد.

توجه کامل به رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی مناسب می تواند به طور مشخصی باعث کاهش مشکلات مربوط به PMS شود. 

در چند روز قبل از قاعدگی، خانم ها دچار ناراحتی های جسمی و روانی می شوند. احساس افسردگی شدید، حساسیت و زود رنج بودن از جمله ی این مسائل است.

دلایل بروز این سندرم

نظرات مختلفی در مورد این بیماری ارائه شده است که عمده ترین آنها عبارتند از:

– تغییرات هورمونی بدن که از شایع ترین علائم در زنان می باشد.

– تغییرات شیمیایی در مغز که از آن جمله می توان به نوسانات سرتونین مغز اشاره کرد، در تغییر احسا سات انسان و مخصوصاً افسردگی تأثیر بسیار زیادی دارد.

– کمبود ویتامین

– مصرف نمک و کافئین نیز باعث تشدید علائم بیماری می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۲۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


١ . ﻛﻠﺴﻴﻢ :

- ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﻜﻤﻠﻬﺎﻯ ﻛﻠﺴﻴﻢ، ﺷﺒﻬﺎﺳﺖ!ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻠﺴﯿﻢ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﮐﻠﺴﯿﻢ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻥ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ .

- ﭼﻮﻥ ﻛﻠﺴﻴﻢ ﺗﺎﺣﺪﻭﺩﻯ ﻳﺒﻮﺳﺖ ﻫﻢ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﻴﻜﻨﻪ ﺑﻬﺘﺮﻩ ﺑﺎ ﺁﺏ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺑﺸﻪ

٢ . ﺁﻫﻦ :

- ﺁﻫﻦ ﺭﻭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﻳﺎ ٢ ﺳﺎﻋﺖ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻏﺬﺍ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﻴﺪ !

- ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺼﺮﻑ ﻗﺮﺹ ﺁﻫﻦ، ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺷﻴﺮ، ﻟﺒﻨﻴﺎﺕ، ﻧﺎﻥ،ﭼﺎﻯ،ﻓﻴﺒﺮ ﻭ ﻗﺮﺹ ﻛﻠﺴﻴﻢ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻯ ﻛﻨﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﻫﻤﮕﻰ ﺟﺬﺏ ﺁًﻫﻦ ﺭﺍﻛﺎﻫﺶ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ !

٣ . ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ C :

- ﺍﻳﻦ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﻓﻘﻂ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﺧﻮﻥ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﮐﻠﯿﻪ ﻫﺎ ﺩﻓﻊ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ  ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻬﺘﺮ، ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦ C ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﺷﻮﺩ .

-  ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻣﺼﺮﻑ ﺷﻮﻧﺪ، ﻣﺎﺩﻩ ﺍﯼ ﻣﺤﺮﮎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺨﺺ ﺭﺍ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ .

٤. ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻨﻬﺎﻯ B :

ﻛﻠﻴﻪ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻨﻬﺎﻯ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ (B1 -B12) ﻣﺤﻠﻮﻝ ﺩﺭ ﺁﺑﻨﺪ ﭘﺲ

ﺑﻬﺘﺮﻩ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻏﺬﺍ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﻣﻴﻮﻩ ﻭ ﺳﺒﺰﻳﺠﺎﺕ ﺧﻮﺭﺩﻩﺷﻮﻧﺪ

٥ . ﺭﻭﻯ ‏( ﺯﻳﻨﻚ‏) :

- ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺹ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻌﺪﻩ ﺧﺎﻟﻰ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ

- ﺍﮔﺮ ﻗﺮﺹ ﺁﻫﻦ ﻣﻴﺨﻮﺭﻳﺪ، ٦ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﺎ ﻣﺼﺮﻑ ﻗﺮﺹ ﺭﻭﻯ

ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ ‏( ﺑﺎﻫﻢ ﺗﺪﺍﺧﻞ ﺩﺍﺭﻥ‏)

- ﻣﺼﺮﻑ ﻗﺮﺹ ﺭﻭﻯ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﺩﺍﺭﻭﻫﺎ ﺣﺪﺍﻗﻞ ٢ ﺳﺎﻋﺖ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ

٦ . ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ E :

- ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻏﺬﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻳﻚ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ ﻣﺤﻠﻮﻝ ﺩﺭ ﭼﺮﺑﻰ ﺍﺳﺖ

- ﻗﺮﺻﻬﺎﻯ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ E ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻜﺠﺎ ﻗﻮﺭﺕ ﺑﺪﻫﻴﺪ ! ﻧﺼﻒ ﻛﺮﺩﻥ، ﺣﻞ ﻛﺮﺩﻥ ﻳﺎ ﺟﻮﻳﺪﻥ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺹ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ.

٧. ﺍﻣﮕﺎ 3 :

- ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﮕﺎ 3 ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﻏﺬﺍﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﻣﺼﺮﻑ

ﮐﺮﺩ 

- ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﺿﻌﻒ ﺩﺭ ﭘﺎ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ،

ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﻣﮑﻤﻞ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪ

- ﻣﺼﺮﻑ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ E ﺑﺎ ﺍﻣﮕﺎ 3 ﻣﻔﻴﺪ ﺍﺳﺖ

٨ . ﻓﻴﺒﺮﻫﺎ :

- ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻓﯿﺒﺮ ﺧﻮﺭﺍﮐﯽ، ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﻊ ﯾﺒﻮﺳﺖ ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻭﺯﻥ

ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ، ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﺬﺏ ﺁﻥ ﺻﺒﺢ ﺍﺳﺖ

٩ . ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ A :

- ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻏﺬﺍ ﻣﻴﻞ ﺷﻮﺩ. 

١٠ : ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ D :

- ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻏﺬﺍ ﻣﻴﻞ ﺷﻮﺩ.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۵۰
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



به گفته پزشکان متخصص رعایت بهداشت فردی و مراجعه منظم به پزشک متخصص زنان از بروز بیشتر این بیماریها پیشگیری می کند. … 

 ۱- تومورهای_بدخیم 

علایم بالینی : خونریزی و ترشح غیر عادی به خصوص بعد از یائسگی یا خونریزی زیاد هنگام هنگام عادت ماهانه

 اشکال یا درد در هنگام ادرار کردن

 مقاربت دردناک

 درد در ناحیه لگن

 ۲-رحم_واژگون 

علایم بالینی: رحم واژگون معمولا نشانه ای ندارد. بندرت ممکن است دردهایی در کمر و احساس سنگینی در بخش تحتانی لگن خاصره حس شود.و اغلب نیازی به درمان نیست

. ۳-آندومتریت

 اندومتریت عفونت مخاط رحم است و علایم بالینی آن خونریزیهای نامرتب، ترشحهای مهبلی، درد و حساسیت در زیر شکم، احساس ضعف، تب، اختلال در ادرار است 

-پولیپ_مخاط رحم

 نشانه های پولیپ مخاط رحم درد از نوع گرفتگی عضلانی هنگام عادت ماهانه، خونریزی مختصر در فاصله قاعدگیها، خونریزی فراوان هنگام قاعدگی و ترشحات مهبلی است

 ۵-سرطان_رحم

 یکی از سرطانهای شایع مجرای تناسلی زن سرطان رحم است، اما با این حال میزان شیوع آن پنج بار کمتر از سرطان دهانه رحم است.وخیلی دیرتر از سرطان دهانه رحم و اغلب در زنانی که بیش از ۵۰ سال دارند

. علایم بالینی: 

افزایش حجم رحم

 خونریزی نامرتب مهبل زنانی که قاعدگیشان مرتب است. 

خونریزی پس از یائسگی

. ۶-چسبندگی_رحم 

علائم بالینی

ناباروری، نامنظمی سیکل ماهیانه مانند کاهش خونریزی‌ها یا قطع ناگهانی سیکل‌های قاعدگی، درد دوره‌ای در ناحیه لگن و سقط‌های مکرر جنین اشاره کرد.۴۳ درصد از زنان مبتلا به چسبندگی‌های رحمی از ناباروری رنج می‌برند. بیماری های رحم در زنان بیماری های رحم در زنان

 ۷-افتادگی_رحم 

بارداری ، افزایش فشار به پایین شکم، یبوست مزمن، چاقی مفرط حتی سرفه های مزمن و طولانی یا وجودنداشتن هورمون استروژن مخصوصا در دوران یائسگی باعث بروز این بیماری می شود 

علائم بالینی: 

درد و فشار زیر شکم ،بی اختیاری ادرار،احساس فوریت در ادرار،تکرر ادرار،در موارد شدید با احتباس ادراری و درد ناشی از آن و آنوری(عدم تشکیل ادرار)،یبوست،اسهال،بی اختیاری مدفوع،کمر درد،پهلو درد،درد لگن،ناراحتی کلی لگن،دیس پارونی(درد موقع نزدیکی)،افزایش حجم خونریزی قاعدگی،خونریزی زیاد قاعدگی+لکه بینی

 ۸-چسبندگی_لوله‌های_رحمی

 کسانی که از IUD استفاده می‌کننداحتمال التهاب‌های لگنی و لوله‌های رحمی بیشتر است.چسبندگی‌ها بیشتر دردهای مبهم شکمی خواهد داشت و اگر بیماری دچار اندومتریوز باشد، دردها کاملا مشخص خواهد بود

. علائم بالینی: 

چسبندگی لوله های رحمی علامت خاصی ندارد و بیماران اغلب به صورت ثانویه به پزشک مراجعه می‌کنند؛ ثانویه با دردهای شدید یا ثانویه با نازایی و… که در این مواقع، پزشک باید شرح حالی از بیمار بگیرد و مشکل را تشخیص دهد.اما در بیمارانی که خون‌ریزی قاعدگی کم یا قطع شود یا قاعدگی دردناک، نازایی و سقط مکرر شایع تر است

 ۹-پولیپ های رحم

 علائم بالینی

ترشحات ابکی و خون الود از مهبل(واژن)

 خونریزی بعد از مقاربت جنسی

 خونریزی در فواصل بین عادات ماهانه 

خونریزی بعد از یائسگی 

خونریزی از مهبل در ایامی غیر از دوران قاعدگی

 ۱۰-فیبروم رحم

علائم بالینی: 

خونریزی شدید و غیرعادی قاعدگی از شایع ترین علامت وجود فیبروئید رحمی است. اگر فیبروم ها در نزدیکی لایه های داخلی رحم باشند و یا در خونرسانی به لایه های داخلی رحم اختلال ایجاد کنند، می توانند باعث قاعدگی سنگین و دردناک شوند.در این شرایط معمولا قاعدگی طولانی مدت و لکه بینی بین دوره های قاعدگی وجود خواهد داشت. خانم های دچار قاعدگی سخت و طولانی مدت، معمولا به کم خونی فقر آهن مبتلا می شوند. 

همچنین فیبروئید ها بسته به اندازه و محل شان در رحم می توانند منجر به علائم زیر شوند: 

درد و فشار در ناحیه لگن

 تکرر ادرار 

عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه 

عفونت مجاری ادراری که معمولا از عدم تخلیه کامل مثانه ناشی می شود

. یبوست 

درد پاها و کمر                                                                                                       

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۴۴
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



در ایجاد بیماری‌های مادرزادی قلب عوامل متعددی دخالت دارد که شامل: ۱- عوامل مادری، ۲- عوامل جنینی و ۳- عوامل فامیلی و ارثی و اختلالات کروموزومی است.

۱- عوامل مادری: این عوامل شامل دیابت مادری (اولیه و ثانویه)، فشار خون بالا و اختلالات تیروئیدی مادر، صرع و مصرف داروهای ضد صرع، فنیل‌ کتونوری، مصرف داروهای تراتوژن (مانند تالیدومید، پیریمیدون، کاربامازپین، فنی‌توئین، دیازپام، لیتیوم، هیدانتوئین، اسید والپروئیک، کوکائین، کومادین، سیکلوفسفامید و …)، عفونت‌های مادری (مانند سرخجه، CMV، کوکساکی، آنفلوانزا، سرخک، اوریون)، اولیگوهیدروآمنیوس، پولی‌هیدروآمنیوس، بیماری‌های روماتوئیدی و لوپوس (SLE)، اشعه‌ی X، سیگار و مصرف الکل است.

۲- عوامل جنینی: مشکلات جنینی که می‌تواند همراه با بیماری‌های مادرزادی قلب باشد، شامل موارد زیر است:

الف. کوچک بودن جنین به‌نسبت سن حاملگی، هیدروپس فتالیس، ناهنجاری‌های خارج قلبی (آترزی مری، آترزی دوازدهه، فیستول مری به نای، امفالوسل، فتق دیافراگماتیک، مشکلات کلیوی جنین، هیدروسفالی)

ب. ناهنجاری‌های کروموزومی (تریزومی ۲۱، ۱۸، ۱۳ و سندرم ترنر)

پ. نامنظمی‌های قلبی (نامنظمی قلب ناپایدار و پایدار، تاکی‌کاردی فوق بطنی پایدار، برادی‌کاردی پایدار).

۳- عوامل فامیلی و ارثی: این عوامل شامل وجود بیماری‌های مادرزادی قلب در خانواده، والدین و اقوام والدین، کاردیومیوپاتی فامیلی، سندرم مارفان، سندرم دی‌جرج (Di-george)، سندرم اولت اورام (Holt-Oram)، سندرم نونان (Noonan) و وجود قلب چپ کوچک است.

همان‌طور که می‌دانیم قسمت‌های مختلف قلب و سایر اعضای بدن جنین بین هفته‌ی دوم و دهم حاملگی تشکیل می‌شود. اثرات مضر عوامل فوق‌الذکر در این دوره می‌تواند سبب ایجاد اختلالات آناتومی در قلب و اعضای دیگر بدن شود و پس از این دوره این عوامل می‌تواند روی عملکرد و ضربان قلب جنین تاثیر بگذارد.

تشخیص

تشخیص بیماری‌های مادرزادی و آریتمی‌های قلب جنین از طریق اکوکاردیوگرافی قلب جنین امکان‌پذیر است و بهترین زمان انجام این کار از هفته‌ی ۱۸ حاملگی به بعد است. کاربرد عملی اکوی قلب جنین در موارد زیر است:

۱-    تشخیص بیماری‌های مادرزادی قلب

۲-    تشخیص آریتمی‌های ضربانات قلب جنین

۳-    تشخیص نوع آریتمی ضربانات قلب جنین و درمان آن

۴-    تشخیص نارسایی قلب جنین و هیدروپس فتالیس

۵-    درمان نارسایی قلب جنین

۶-    فراهم کردن تمهیدات لازم برای زایمان نوزادانی که مبتلا به بیماری کمپلکس مادرزادی قلب هستند

۷-    توصیه به سقط جنین در مواردی که مشکلات متعدد و کمپلکس لاعلاج قلب جنین وجود دارد که ممکن است باعث مرگ جنین در حین حاملگی و یا بعد از زایمان شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۳۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



اندازه طبیعی رحم چقدر است؟

اندازه رحم در افراد مختلف و با توجه به سن میتوانند اندکی متفاوت باشد . اما در حالت کلی ابعاد رحم قبل از سن بلوغ حدود 35mm * 10 mm است .

پس از بلوغ و با وقوع تغییرات هورمونی ابعاد رحم تغییر کرده و به اندازه 76mm * 45mm * 30mm میرسد .

بزرگی_رحم چیست؟

از آغاز تا پایان بارداری رحم زن به طرز غیرقابل باوری بزرگ می شود . اما بارداری تنها علت بزرگ شدن رحم در زنان نیست . بزرگی رحم اختلال شایعی است که تنها در برخی موارد نیاز به درمان دارد.

علائم بزرگی رحم

وجود رحم بزرگ در زنان همواره علامت دار نیست و در بسیاری از موارد فرد متوجه آن نمیشود. ممکن است طی معاینه و یا انجام سونوگرافی این عارضه تشخیص داده شود. عوامل ایجاد کننده بزرگی رحم عموما خوش خیم بوده و تا زمانی که در فرد عارضه و مشکلی به وجود نیامده ، نیازمند درمان نمی باشد.

چنانچه علائمی چون ، خونریزی های نامنظم ، درد شدید در زمان قاعدگی ، درد و خونریزی در زمان نزدیکی ، احساس فشار و ناراحتی در ناحیه زیر شکم در خود مشاهده کردید، توصیه می شود به پزشک یا ماما مراجعه کنید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۳۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


حاملگی طول کشیده یا حاملگی پست ترم طول دوران حاملگی از ۴۲ هفته یا ۲۴۹روز از اولین روز از آخرین قاعدگی بیشتر می شود.

در حاملگی طول کشیده,کم بودن مایع آمنیون یافته ای شایع است کاهش حجم مایع آمنیوم جنین را در معرض خطر اختلالات مربوط به بند ناف قرارمی دهد.

 علل   

تخمین اشتباه سن بارداری شایع ترین علت حاملگی طول کشیده است.

علل هورمونی (مانند کمبود سولفاتاز جفتی نوعی اختلال وابسته به کروموزوم x,که جنین های پسر را گرفتار می کند در چنین حالتی جفت نمی تواند استروژن بسازداز این رو حاملگی طول می کشید)

سابقه حاملگی طول کشیده

سن پایین مادر 

اولین زایمان 

مولتی پاریته

عوارض جانبی   

بزرگ شدن بیش از حد جنین که با دیستو شی زایمان همراه است.

خطر بلع مدفوع توسط جنین 

آسیب دیدگی جنین 

کاهش مایع آمنیون

اختلالات ضربان قلب جنین حین زایمان

مرگ جنین 

چروک پوست جنین (به این حالت پیری جنین می گویند.)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۲۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


نامنظمی قاعدگی بصورت قطع قاعدگی 

طولانی شدن قاعدگی

قاعدگی شدید و...

نازایی ( البته با درمان بهبود می یابد)

چاقی

افزایش هورمون های مردانه

جوش و آکنه

افزایش موهای صورت و ضخیم شدن موها

کاهش موهای پیشانی

 چرب شدن پوست بدن

اکانتوزیس نیگریکانس  است یکی از علامتهایی که در سندرم پلی کیستیک تخمدان (تنبلی تخمدان) در افراد چاق مشاهده میگردد که بیشتر در قسمتهای گردن - زیر بغل - زیر پستان - کشاله ران است

در سونوگرافی کیست های متعدد یافت (میشود البته گاهی با وجود این که بیماری وجود دارد اما سونوگرافی منفی میشود پس فقط به جواب منفی  سونوگرافی نمیتوان اکتفا کرد) ولی سونوگرافی بهترین راه پیگیری بیماری هست و از طرفی وقتی سونوگرافی از راه واژینال باشه جواب دقیقتری از بررسی تخمدان را داریم اما در دختران باکره نمیتوان از این راه استفاده کرد و از طرفی چربی زیاد شکم در برخی بیمارها و  بعضی دلایل دیگر میتواند در جواب سونوگرافی اختلال  ایجاد کند

ممکن است قند خون بالا باشد

در برسی آزمایشگاهی LH بالا است و FSH پایین است

میزان هورمون استروژن بالا است

در کم کاری تیروئید تنبلی تخمدان یا (PCO) دیده میشود

برخی داروها میتوانند در ایجاد بیماری موثر باشند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۲۵
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

جایگزین شدن تمام و یا قسمتی از جفت، در سگمان تحتانی رحم.

ریسک فاکتور‌ها:

زایمان‌های متعدد

سن بالا

زایمان دوقلو

آسیب رحم

شرح حال:

سه تظاهر اصلی و شایع عبارتند از:

خون ریزی قبل از زایمان: 

در اغلب موارد، خون ریزی به صورت خون ریزی راجعه‌ء بدون درد است، که در سه ماهه‌ء سوم بارداری آغاز می شود ( در هفته‌ء 36 بارداری، در 60 درصد از موارد، در هفته‌های 32 تا 36 بارداری، در 30 درصد از موارد و در کمتر از 32 هفته، در 10 درصد از موارد دیده می شود) و در هر بار خون ریزی، شدت آن بیشتر خواهد شد.

مال پرزانتاسیون جنین: 

جفت سرراهی، از چرخش جنین و آنگاژمان سر جلوگیری خواهد کرد.

در حین سونوگرافی به طور تصادفی تشخیص داده می شود.

معاینه بالینی:

خون ریزی پیش از زایمان: معاینه عمومی: شوک، معاینه شکم: رحم نرم و غیر تندر. در موارد شک به جفت سرراهی، توشه واژینال هرگز نباید انجام شود.

ارزیابی‌ها:

خون ریزی قبل از زایمان:

آزمایشات خونیFBC،U&A، آزمایشات انعقادی، تعیین گروه خونی.

سایر روش‌های تشخیصی: سونوگرافی، CTG (ارزیابی سلامت جنین). مال پرزانتاسیون،

سونوگرافی روتین: 

در صورت تشخیص جفت سرراهی تحتانی، در مراحل اولیه بارداری، سونوگرافی را باید در هفته‌های 32 و 36 بارداری دوباره تکرار کرد، زیرا جفت ممکن است در نتیجه‌ء تشکیل سگمان تحتانی رحم، به سمت بالا جابه‌جا شود. تنها در حدود 10 درصد از موارد، جفت سرراهی تشخیص داده شده در اوایل بارداری، در زمان ترم نیز باقی خواهند ماند.

درمان:

خون‌ریزی قبل از زایمان: خون ریزی شدید: عملیات احیاء باید انجام شده و رزیدنت ارشد باید به سرعت و از طریق سزارین، زایمان را ختم کند.

در موارد با شدت کمتر:

بستری در بیمارستان و ارزیابی سلامت مادر و جنین و شدت جفت سرراهی.

در زنان Rh منفی، باید Anti D تجویز شود.

کورتیکواستروئید‌ها تا پایان هفته‌34 بارداری (برای بلوغ ریه‌ها‌ی جنین)، تجویز می شوند.

در صورت امکان، می توان تا پایان هفته 39 بارداری، جهت ختم بارداری به روش سزارین صبر کرد. 

زایمان واژینال را تنها در صورتی می توان انجام داد، که سر جنین پایین تر از لبه جفت بوده و درجه جفت سرراهی، پایین و شدت آن کم باشد.

عدم وجود خون ریزی قبل از زایمان: در صورت شدید بودن جفت سرراهی، بستری در بیمارستان را در هفته 32 بارداری به طور روتین انجام دهید. درمان، به صورت ذکر شده انجام می شود.

عوارض:

 خون ریزی قبل از زایمان، افزایش شانس خون ریزی در طی زایمان سزارین و خون ریزی پس از زایمان (عروق خونی در سگمان تحتانی رحم، به خوبی انقباض نمی یابند).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۲۲
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

 خانم هاے باردار درصورت ابتلا به کم خونے، بخصوص کم خونے خفیف فاقد علائم بالینے میباشند.

اما ممکن است در بعضے از خانم هاے باردار 

بی حالے

خستگے

ضعف 

سرگیجه 

رنگ پریدگے در پلک پایین و لب ها مشاهده گردد.

براے تشخیص کم خونے در اوایل باردارے آزمایشهاے خون ازجمله اندازه گیرے

هماتوکریت

 هموگلوبین 

صورت میگیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۱۵
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

کیست های بارتولن بسیار کوچک هستند و ممکن است اندازه ی یک نخود باشند .

این کیست ها که در ابتدای واژن بصورت ۲ طرفه چپ و راست قرار می گیرند  و در برخی موارد نیز در پایین واژن دیده می شوند .

غدد بارتلون در مکان ساعت ۷ و ۵ واژن قرار می گیرند ، این به این معناست که اگر دهانه ی واژن را مانند یک ساعت فرض کنید خواهید دید که در قسمت ساعت ۷ و ساعت ۵ غدد بارتلون ایجاد شده اند .

این غدد در زمان رابطه ی جنسی مایعی لزج و بسیار نرم را تولید می کنند ، این ترشح باعث می شود تا واژن مرطوب شود و در حین نزدیکی مشکل خشکی واژن دیده نشود.

غدد بارتلون بسیار حساس هستند و ممکن است که در اثر برخی موارد دچار بیماری شوند ،مراجعه به متخصص زنان و زایمان برای درمان توصیه می شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۹
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

آیا تصمیم گرفته اید باردار شوید؟ این 7 تغییر ساده می تواند شانس باروری شما را افزایش دهد. مهمتر از همه این که برای انجام آنها نیازی به مراجعه به داروخانه نیست.

به وزن سالم و مناسب برای باردار شدن برسید

اگر وزنتان از حد سالم بیشتر باشد ممکن است باروری شما را به خطر بیاندازد. " سلول های چربی استروژن ذخیره می کنند، بنابراین میزان این هورمون در زنانی که اضافه وزن دارند بیشتر از حد طبیعی است و معمولا تخمک گذاری نمی کنند.  این مسئله در مورد زنانی که کمبود وزن دارند نیز به دلیل کاهش استروژن صادق است.

پزشکان به زنانی که تصمیم به بارداری دارند توصیه می کنند برای فهمیدن اینکه آیا وزن مناسب دارند یا خیر، شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنند.

 ورزش کنید

ورزش به شما کمک می کند سطح قند خون و وزنتان را کنترل کنید که با توانایی باروری شما در ارتباط است و بر همین اساس است که پزشکان انجام تمرینات منظم ورزشی را به زنانی که قصد بارداری دارند، توصیه می کنند. منظور از ورزش منظم، چهار یا پنج بار در هفته به مدت حداقل 30 دقیقه است. اگر دوست ندارید به تنهایی ورزش کنید، سعی کنید از کلاسهای گروهی استفاده کنید و یا به همراه یک دوست ورزش کنید. تحرک و فعالیت واقعا روی باروری شما تاثیر می گذارد.

 زمان تخمک گذاری خودتان را بدانید.

در هر ماه 5 تا 7 روز برای باردار شدن وقت دارید. برای زنانی که عادت ماهانه منظمی دارند ( بین 28 تا 32 روز )، این زمان حدودا بین روز 14 تا 15 است. اما اگر عادت ماهانه شما نامنظم است و یا زمان دقیق آن را نمی دانید، پزشکان دو شیوه بسیار ساده و مقرون به صرفه را برای مشخص کردن زمان تخمک گذاری پیشنهاد می کنند.

از کیت های تخمک گذاری که در داروخانه ها به فروش می رسند استفاده کنید و یا اگر روز آخرین پریودتان را می دانید و با توجه به اینکه عادت ماهانه شما چند روز طول می کشد، می توانید از ابزارهای پیش بینی زمان تخمک گذاری استفاده کنید.

 از سیگار و مشروبات الکلی دوری کنید

باروری برای بیشتر زنانی که سیگار می کشند و یا مشروبات الکلی مصرف می کنند از زنان دیگر سخت تر است. کشیدن سیگار می تواند موجب شروع ناباروری و مصرف الکل می تواند باعث سقط جنین شود. بنابراین اگر سیگار می کشید، همین حالا آن را ترک کنید و از نوشیدن مشروبات الکلی صرف نظر کنید.

استرس خود را کم کنید

گفتن همیشه راحت تر از عمل کردن است، خصوصا اگر هر ماه در مورد شانس بارداری خود نگران باشید، اما یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش شانس باروری آرامش است. استرس زیاد در طولانی مدت باعث تغییر در میزان طبیعی هورمون ها شده و می تواند بر تخمک گذاری تاثیر منفی بگذارد.  از کلاس های یوگا استفاده کنید، کتاب های آرامش بخش بخوانید و بیشتر بخوابید. هر کاری که موجب شادی و آرامش درونی شما می شود به شانس باروری شما کمک می کند. شادی و آرامش نه فقط زمانی که در حال اقدام برای بارداری هستید، بلکه بعد از آن و در مواجه با تغییرات ناشی از بارداری هم به شما کمک خواهد کرد.

بررسی های پزشکی لازم را انجام دهید

اگر به بیماری هایی از قبیل دیابت یا تیروئید مبتلا هستید، بسیار اهمیت دارد که در زمان اقدام برای بارداری، تحت مراقبت و کنترل پزشک باشید. فشار خونتان را هم کنترل کنید. فشار خون بالا می تواند مانع توانایی شما برای بچه دار شدن باشد و اگر از حملات افسردگی یا اضطراب رنج می برید، پزشکان توصیه می کنند حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا پیش از اقدام شما را تحت نظر بگیرد.

هوشمندانه تغذیه کنید

اگر تا حالا به این مسئله توجه نمی کردید، از همین امروز شروع به خوردن میزان متعادلی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین کنید. مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده خصوصا آنهایی که چربی ترانس دارند و در روغن های هیدروژنیزه سرخ شده اند و غذاهایی که شکر افزودنی دارند می تواند به رژیم سالم غذایی  لطمه وارد کند. حتما از پروتئین های فاقد چربی و میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه استفاده کنید و در طول روز 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.                                                                                                               

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۵
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

چه اتفاقی می افتدکه تخمدانها تنبل میشوند

این مشکل درواقع یک مشکل هورمونی است درواقع   یکسری واکنش هاباعث میشودهورمونهای تخمدان بالابرود.شماباید هرماه 5-4فولیکول درداخل تخمدان هایتان رشددهیدویکی ازآنهاانتخاب میشودتابه باروری برسد.دراین زمان هورمون استرادیول واستروژن که مخصوص بانوان است بایدبه حدمناسبی برسدتابتوانندسبب تخمک گذاری شود.ولی به هر دلیلی این میزان هورمون به حدنصاب نمیرسدودرنتیجه تخمک گذاری انجام نمیشود.وفقط فولیکول انتخاب شده رشد میکندوهمراه مایعات داخل تخمدان به کیست تبدیل میشود.افرادمبتلابه این عارضه(تنبلی تخمدان یاسندرم تخمدان پلی کیستیتک )درطولانی مدت درخطرمبتلابه سرطان رحم قرارمی کیرندپس حتماٌبایدزیرنظرمتخصص باشید.زیرابه مرورزمان عدم درمان سبب افت قدرت باروری میشود.اگرفردی نخواهدباردارشودهورمون درمانی میتواندبسیار کمک کند،

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۵۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

موهایت را رنگ نکن خانم باردار

مضرات رنگ کردن مو در دوران بارداری:  

به طور کلی توصیه می شود مادران در طول بارداری خود از رنگ کردن موها خودداری کنند، چراکه مواد شیمیایی به کار رفته در رنگ ها از طریق پوست سر که بسیار حساس است وارد خون شده و در صورت استفاده مکرر باعث نقص جنین می شود.

سه ماهه اول بارداری، زمان شکل گیری جنین بوده و جنین در این دوران بسیار حساس و آسیب پذیر است، چراکه تقسیمات اصلی سلولی و ایجاد شبکه های عصبی جنین شکل می گیرد

بنابراین جذب هر نوع ماده و ترکیب شیمیایی می تواند اثرات بسیار مخربی بر جنین به جای بگذارد.

 بهتر است افراد در ابتدا مقداری از رنگ مو را روی قسمتی از پوست سر خود تست کنند و اگر پوست حساسیت نشان نداد و قرمز نشد، اقدام به استفاده از آن کنند 

توصیه می شود خانم هایی که علاقه زیادی به رنگ کردن موهای خود دارند، از مش و های لایت به دلیل اینکه تماس مستقیمی با پوست سر ندارد، استفاده کنند.

بهترین رنگ موها، رنگ های طبیعی هستند، رنگ هایی مانند حنا که از سالیان دور مورد استفاده خانم ها قرار می گیرد و علاوه بر تغییر رنگ موها باعث تقویت و پرپشت شدن آنها نیز می شود.

گاهی مواد شیمیایی به کار رفته در رنگ ها بسیار قوی هستند و از طریق پوست سر و ساقه مو جذب خون می شوند.

به همین دلیل توصیه می شود خانم ها در طول سال بیش از پنج بار از آن استفاده نکنند، چرا که ممکن است دچار بیماری هایی مانند سرطان خون شوند.

بهتر است افراد در ابتدا مقداری از رنگ مو را روی قسمتی از پوست سر خود تست کنند و اگر پوست حساسیت نشان نداد و قرمز نشد، اقدام به استفاده از آن کنند، چراکه باعث ایجاد سوختگی در پوست سر می شود و ممکن است اثرات آن حتی تا آخر عمر باقی بماند.                                                                                          

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۵۴
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


به گزارش بولتن نیوز، بارداری و زایمان وقایعی فیزیولوژیک و در اغلب موارد، خوشایند و دوست داشتنی هستند؛ اما گاه با عوارضی همراه می شود که می تواند در صورت بی توجهی، برای روان مادر خطرآفرین باشد. در زمانی که مادر با تولد نوزاد، انتظار تجربه های لذت بخش را در زندگی دارد، با حالات ناشناخته و ناخوشایندی مانند نگرانی و اضطراب، احساس ضعف و ناتوانی، لذت نبردن از وقایع خشنود کننده زندگی، اختلال خواب و اشتها، عدم اعتماد و احساس بی کفایتی به عنوان مادر، مواجه می شود. در این شرایط مادر پس از زایمان، در معرض آسیب های جسمانی و روانی بیشتری قرار دارد.

سطح اختلالات خلقی بعد از زایمان

اختلالات خلقی که پس از زایمان رخ می دهد در 3 سطح غم، افسردگی و روان پریشی شناخته می شود. آن دسته از اختلالات خلقی که 3 تا 6 ماه پس از اولین زایمان اتفاق می افتد به عنوان «افسردگی پس از زایمان» شناخته می شود.

13 عامل اصلی افسردگی بعد از زایمان

به طور کلی عواملی که می تواند به فرد این هشدار را بدهد که آیا در معرض ابتلا به افسردگی پس از زایمان است یا خیر، در 13 عنوان جای می گیرد: 

1-افسردگی قبل از بارداری،

2-عزت نفس پایین،

3- استرس مراقبت از نوزاد،

4- اضطراب والدین،

5- استرس های زندگی،

6- بارداری پیش بینی نشده،

7- حمایت نشدن های اجتماعی و خانوادگی،

8- سابقه قبلی افسردگی در طول دوران زندگی،

9- خلق و خوی نوزاد،

10- ناراحتی بابت مادر شدن و مسئولیت هایش،

11- نامناسب بودن وضعیت اجتماعی و اقتصادی،

12- آرامش بخش نبودن روابط زناشویی و 

13-نداشتن رضایت مندی از زندگی مشترک. 

در ضمن کیفیت ارتباط مادر افسرده در کودکی با والد خود نیز در ابتلا به افسردگی پس از زایمان تاثیرگذار است.

علایم افسردگی بعد از زایمان :

نشانه های تشخیصی برای پی بردن به احتمال افسردگی پس از زایمان می تواند شامل نکاتی این چنینی باشد: مادری که کمتر با نوزاد خود بازی می کند، کمتر با اطرافیان ارتباط برقرار می کند، خود را مادری بی کفایت می داند، به نیازها و سر و وضع ظاهری خود اهمیت چندانی نمی دهد، در ارتباط برقرار کردن با همسر اظهار بی میلی می کند، نگرانی بیش از حدی در رابطه با سلامت نوزاد از خود نشان می دهد، مدام از خستگی و کمبود خواب شکایت دارد و همچنین شکایات جسمانی دارد؛ مثلا به طور مکرر اظهار می کند سردرد یا سرگیجه و حالت تهوع دارد.

در فکر مادران افسرده چه می گذرد؟

نحوه ارتباط مادر با نوزاد در رشد وی تاثیر بسزایی دارد به طوری که می تواند رشد نوزاد را به تعویق بیندازد. نوزادان با مادران افسرده بسیار تحریک پذیر هستند، فعالیت کمتری دارند و همچنین چهره غمگین تری نسبت به دیگر نوزادان دارند. سوال اساسی این جاست که چه موضوعاتی در فکر و ذهن مادر وجود دارد که وی را تا این حد افسرده و غمگین می کند؟ 

در پاسخ به این سوال می توان گفت: افکاری که در ذهن مادر بر اساس برداشت های غلط یا در اصطلاح تحریف شده به وجود آمده است و همراه با این افکار احساس غم، یاس و افسردگی در وی بروز می کند؛ مانند این که: «مادرم مثل بی عرضه ها با من برخورد می کند، انگار فقط خودش بچه به دنیا آورده»، «من مادر بی لیاقتی هستم چون نمی توانم از نوزادم درست مراقبت کنم»، «من از عهده نگهداری بچه به تنهایی برنمی آیم چون حتی نمی توانم به گریه بچه ام پایان بدهم»، «تا آخر عمرم باید پای این بچه بسوزم و بسازم»، «شوهرم منتظر بود تا بچه بیاید و من را به این بهانه سرگرم کند. از اول هم به من بی اعتنا بود»، «بارداری باعث شد توازن اندامم به هم بخورد» و «بچه داشتن همه برنامه های زندگی آدم را خراب می کند».

درمان افسردگی بعد از زایمان:

برای درمان افسردگی پس از زایمان راهکارهای زیادی وجود دارد که باید پس از شناخت نگرانی ها و ریشه های ایجاد آن، دست به انتخاب راهکار زد؛ بنابراین درمان به تعداد افراد می تواند متعدد و متفاوت باشد. در این جا به یکسری درمان های متداول اشاره می کنیم.

درمان هایی که باید توسط اطرافیان مادر ارائه شود

افزایش باور مادر بر میزان کنترلی که بر وقایع زندگی دارد: وقتی مادر از مسائلی مثل به هم خوردن نظم زندگی با تولد نوزاد، به هم خوردن توازن اندام، تحت تاثیر قرار گرفتن برنامه ریزی های آتی و ... شکایت می کند، باید به وی یادآوری شود که وی هنوز هم می تواند با وجود فرزند برنامه های شخصی خود را دنبال کند و راه های متعددی برای نگهداری و مراقبت صحیح از فرزند وجود دارد؛ همچنین برای بازگشت به وزن ایده آل مراقبت ها و ورزش های قبل و بعد از بارداری قابل دسترسی و راهگشا است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۴۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


لاپاروسکوپی عملی است که برای دیدن اعضای داخل شکم بکار میرود. وسیله نازکی بنام لاپاروسکوپ از طریق ایجاد برش کوچکی در زیر ناف وارد بدن شده و امکان انجام معاینه و در صورت لزوم عمل را بدون نیاز به ایجاد برش بزرگ فراهم می آورد.

لاپاروسکوپی:

لاپاروسکوپی عملی است که برای دیدن اعضای داخل شکم بکار میرود. وسیله نازکی بنام لاپاروسکوپ از طریق ایجاد برش کوچکی در زیر ناف وارد بدن شده و امکان انجام معاینه و در صورت لزوم عمل را بدون نیاز به ایجاد برش بزرگ فراهم می آورد.

چه موقع از لاپاروسکوپی استفاده میشود

در موارد زیر ممکن است پزشک لاپاروسکوپی رابه بیمار پیشنهاد کند :

- درد شکم

- مشکل در باردار شدن

- وجود مایع غیر طبیعی در شکم

- بارداری خارج رحمی

- کیست تخمدان

- چسبندگی

-هیسترکتومی

لاپاروسکوپی چگونه به بیمار کمک می کند

مشاهده اعضاء و بافتهای داخلی با این عمل به پزشک در تشخیص مشکل و تصمیم گیری در مورد تجویز دارو یا جراحی کمک میکند.

قبل از لاپاروسکوپی چه کارهایی باید انجام شود

انجام برخی آزمایشات خون معمولا یک هفته مانده به تاریخ عمل

گرفتن وقت از بیمارستان

حمام کردن در شب قبل از عمل

 پرهیز از خوردن و آشامیدن (حتی آب) از نیمه شب قبل از عمل


البته ممکن است پزشک موارد دیگری را نیز دستور دهد.

درحین عمل چه رخ می دهد

در ابتدا دارویی بنام بیهوش کننده عمومی به بیمار داده می شود تا در موقع عمل بی هوش بماند (که در این صورت برای کمک به تنفس از لوله یا ماسک تنفس استفاده میشود). البته گاهی بیهوشی (بی حسی) به صورت موضعی انجام می شود که بستگی به وضعیت بیمار و نوع عمل دارد.

سپس دکتر برش کوچکی در زیر ناف بیمار ایجاد می کند تا بتواند از آن طریق لاپاروسکوپ را به داخل شکم بفرستد. معمولا یک یا دو برش دیگر نیز برای تکمیل عمل ایجاد می شود. ممکن است از گاز برای اتساع شکم استفاده شود (این کار مشاهده اعضاء را راحت تر می کند).

سپس دکتر برای مشاهده اعضایی نظیر رحم، تخمدان، لوله های فالوپ وگاهی آپاندیس لاپاروسکوپ را هدایت می کند ( دیگر اعضای داخلی مانند کیسه صفرا، روده، و کبد را نیز می توان با این راه آزمایش کرد). در صورت برخورد به یافته غیر طبیعی ممکن است تکه کوچکی از بافت را نیز برای انجام آزمایشات بیشتر نمونه برداری کند.

همچنین بسته به علت انجام عمل و مشکلی که باید رفع شود، ممکن است تخمدان، لوله فالوپ، بارداری خارج رحمی ، یا آپاندیس توسط لیزر درمان یا از طریق لاپاروسکوپ بیرون آورده شوند. در پایان عمل، دکتر وسایل و گاز را جمع کرده و محل عمل را بخیه می زند.                                                                                                                     

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۰۰:۱۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

عدم غربالگری های به موقع و مراجعه به پزشک:

غربالگری (به طور کلی غربالگری به روش‌هایی اطلاق می‌شود که با آنها می‌توان افراد به ظاهر سالمی را که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک بیماری خاص هستند، از افراد سالم  شناسایی کرد.) مشکلات سلامتی بعد از سنین 30 سالگی ضروری است از جمله فشار خون بالا و کلسترول بالا. در حالت ایده آل زنان باید غربالگری را از سن 20 سالگی به بعد شروع کنند. برنامه غربالگری پانل چربی(پروفایل چربی- پانل چربی- گروهی از آزمایشات است که برای بررسی احتمال خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی و سکته¬ی مغزی ناشی از اترواسکروز (تنگی و سختی دیواره¬ی عروق) انجام می شوند) شامل کلسترول تام، ال دی ال، اچ دی ال و تری گلیسیرید ضروری است. اگر همه چیز نرمال باشد، شما نیازی به تکرار این تست ها تا 5 سال ندارید، در غیر این صورت با مشورت پزشک یک برنامه درمانی شامل رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن و در پاره ای موارد دارویی ضروری است.

در مورد توده های سینه باید گفت، بسیاری از زنان تصور می کنند لمس توده در سینه نیاز به مراجعه فوری به پزشک ندارد. این باور غلط را از ذهن خود دور کنید که با لمس توده نباید سریع به پزشک مراجعه کرد. مخصوصا اگر شما زنی هستید که سن‌ تان کمی بالا رفته است، هر تـــوده ‌‌ای در سینه باید توسط پزشک مورد ارزیابی کامل قرار گیــــرد. گاهی پزشک توصیه می‌ کند که بعد از دوران قاعدگی برای بررسی بیشتر مراجعه کنند. ممکن است این توده نوعی کیست باشد و با قاعدگی و تغییرات هورمونی تغییر کند. حتی بهتر است بلافاصله پس از لمس توده به پزشک مراجعه کنید. این پزشک است که زمــــان مراجعــه بعدی را تعیین می‌‌ کند و زنان خود نباید در مورد آن تصمیم بگیرند.

پرهیز از سلامت پوست:

آکنه بزرگسالان یک مشکل بهداشتی مخصوص زنان بالای 30 سال است و از طریق استرس، رژیم_غذایی و عوامل هورمونی خود را نشان می دهد. بزرگ ترین اشتباهات زنان برای درمان #آکنه در این سنین، متوسل شدن به مواد شیمیایی طراحی شده برای پوست نوجوانان است. در عوض:

1.استفاده از پاک کننده های ملایم پوست

2.کرم رتینوئید 

3.لوسیون ها

می تواند مفید باشد. در غیر این صورت باید با متخصص پوست در تماس بود. البته:

1.-استفاده از کرم های ضد آفتاب را نیز نباید فراموش کرد.

2.-آسیب های خورشید از 30 سالگی به بعد باعث افزایش چین و چروکهای پوستی می شود.

3.-کرم های ضد آفتاب با فاکتور محافظت از خورشید حداقل 30 باید برای کاهش اثرات اشعه ماوراء بنفش خورشید به طور مداوم استفاده شود.

 سیگار کشیدن:

جامعه سرطان آمریکا اعلام کرده که 18 درصد از زنان بین سنین 25 تا 44 سال سیگار می کشند و این در حالی است که سیگار بر همه جنبه های سلامتی تاثیرات منفی دارد. مطالعاتی که نتایج آنها در مجله لانست و در سال 2012 به چاپ رسید، نشان داد که ترک سیگار در زنان قبل از سن 40 سالگی، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های مرتبط با دخانیات را تا 90 درصد کاهش می دهد. بنابرای اگر هنوز سیگار می کشید و در سنین 30 سالگی هستید، بهترین زمان برای استفاده از برنامه های ترک سیگار پیش روی شما است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۰۰:۱۲
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

علل درد در ناحیه تحتانی شکم یا در لگن خاصره زنان چه چیزهایی هستند؟

می توان گفت تمام زنان درد در پایین شکم خود را در بازه های زمانی مختلف از زندگی تجربه می کنند. اغلب این درد با دوره قاعدگی آنها در ارتباط است.

در بسیاری از موارد تشخیص علت دقیق درد دشوار است اما با توجه به ویژگی های خاص درد، پزشک می تواند مشکل را تشخیص دهد.

شایع ترین علل درد در ناحیه تحتانی شکم در زنان می توانند موارد زیر باشند:

•  اختلال در سیستم ادراری مانند مشکلات مثانه یا کلیه

•  مشکل در روده

•  اختلال در سیستم تولید مثل مانند رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها

درد در ناحیه تحتانی شکم زنان ناشی از اختلال در سیستم ادراری

عفونت ادراری یک بیماری شایع است که می تواند علائمی مانند سوزش در هنگام ادرار و تکرر ادرار را به وجود بیاورد.

عفونت می تواند به کلیه ها نیز برسد (پیلونفریت) و در آنها پخش شود که این بیماری باعث می شود شما احساس ناخوشی همراه با تب و کمر درد داشته باشید.

اگر درد شما شدید باشد و از کمر شروع شود و به کشاله های ران برسد، ممکن است پزشک نسبت به ابتلا به سنگ کلیه مضنون شود. در موارد بالا، پزشک برای تشخیص علت ناخوشی شما، برایتان آزمایش ادرار تجویز خواهد کرد.

اگر شما به وجود خون در ادرار مواجه شدید حتما برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

ایجاد تومور در سیستم ادراری چندان شایع نیست اما به هر حال بسته به مدت زمان بروز علائم و سایر فاکتورهای دیگر، ممکن است پزشک نسبت به این قضیه مشکوک شود و آزمایش های لازم را برایتان تجویز کند.

درد در ناحیه تحتانی شکم زنان ناشی از بیماری های روده

یبوست و اسهال، هر دو می توانند باعث ایجاد درد در ناحیه تحتانی شکم شوند. این نوع درد اغلب ثابت نبوده و می آید و می رود.

نفخ و باد کردن یکی از مشکلات شایع است که ممکن است به خاطر مشکلات روده به وجود بیاید.

بسیاری از مردم در سراسر جهان به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستند که می تواند باعث اسهال، یبوست و نفخ شود.

اگر شما متوجه وجود خون در مدفوع خود شدید و یا مدفوع شما تیره رنگ بود حتما به پزشک مراجعه کنید. این حالت نیازمند بررسی های بیشتر توسط پزشک است.

درد در ناحیه تحتانی شکم زنان ناشی از اختلال در سیستم تناسلی

منشا درد می تواند رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها باشد. این نوع درد معمولا در قسمت وسط و پایین شکم احساس می شود.

اگر بیشتر در طرفین احساس شود احتمال دارد از تخمدان ها نشات بگیرد.

درد ناشی از رحم معمولا در دوران قاعدگی بدتر می شود.

برخی از شرایط موثر بر سیستم تولید مثل می تواند منجر به احساس درد در هنگام مقاربت شوند. به این وضعیت "مقاربت دردناک" گفته می شود که در صورت مشاهده آن باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

برخی از بیماری ها و وضعیت هایی که بر سیستم تناسلی تاثیر می گذارند عبارتند از:

•  آندومتریوز

•  فیبروئید

•  بیماری های التهابی لگن

•  کیست تخمدان

•  مشکلات مربوط به مراحل اولیه دوران بارداری مانند سقط جنین یا بارداری خارج از رحم

پزشک چه کاری می تواند برای شما انجام دهد؟

پزشک سوالات متعددی را در مورد قاعدگی، دفع ادرار و مدفوع از شما خواهد پرسید. همچنین ممکن است در مورد وجود سایر علائم مانند تب، تهوع و استفراغ از شما سوالاتی بپرسد.

همچنین ممکن است سوالاتی در مورد روابط عاطفی، زندگی خانوادگی، زندگی شخصی، کار و روابط جنسی از شما بپرسد.

سپس پزشک شما را معاینه خواهد کرد. ممکن است این معاینه شامل معاینه واژن و یا مقعد و یا هر دو باشد.

ممکن است پزشک برای شما آزمایش ادرار تجویز کند.

اگر شکم درد شما همراه با ترشحات واژن یا سایر علائم مربوطه باشد ممکن است پزشک از واژن شما نمونه سواب بگیرد.

همچنین ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق تر مشکل شما برای شما سونوگرافی نیز تجویز کند. در برخی موارد پزشک عمومی بسته به نوع مشکل، شما را به یک متخصص ارجاع خواهد داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۰۰:۰۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

بابزرگ شدن جنین، او شروع به حرکت کردن می کند. لگد زدن جنین در واقع حرکت جنین در داخل رحم است.

حس دست و پا زدن جنین می تواند شگفت انگیزترین تجربه یک مادر باشد؛ اما آیا تا به حال درباره علت این دست و پا زدن فکر کرده اید؟

 با بزرگ شدن جنین، او شروع به حرکت کردن می کند. لگد زدن جنین در واقع حرکت جنین در داخل رحم است.

 اگرچه به این حرکت «لگد» اطلاق شده است، اما جنین تنها لگد نمی زند، بلکه حرکت های دیگری نیز انجام می دهد، حرکت دیافراگم، سکسکه، حرکت دست، غلت زدن از یک طرف به طرف دیگر و... از جمله این حرکات است که البته تمامی آنها توسط مادر احساس نمی شود.

در هفته های اولی که جنین با کشیدن بدن خود لگد می زند، مادر تنها یک پرش در شکم حس می کند.

 مادرهایی که قبلا بچه دار شده اند، خیلی سریع تر و بهتر از مادرانی که برای بار اول باردار شده اند، می توانند لگد زدن جنین و تکان های جنین را احساس کنند.

 مادرهای لاغر نیز بیشتر و بهتر از مادران چاق این حرکات و لگدزدن جنین را احساس می کنند. اما این حرکات چگونه هستند

لگد زدن جنین در واکنش به آنچه در محیط رخ می دهد، انجام می پذیرد

در رحم، جنین برای استراحت و حرکت بدنش را می کشد، در نتیجه مادر احساس می کند که جنین لگد می زند. لگد زدن جنین قسمتی از رشد طبیعی جنین است.

جنین به محرک خارجی مانند صدا، نور و حتی غذا خوردن مادر نیز واکنش نشان می دهد.

 لگد ردن جنین پس از مصرف غذا 

جنینی که به طور طبیعی روند رشد را طی می کند، معمولا روزی 15 تا 20 بار لگد می زند. اغلب پس از غذا خوردن یا در واکنش به صدای بلند، لگد می زند.

جنین سالم روزی 15 تا 20 بار لگد می زند و کم شدن این میزان می تواند علامت کمبود تغذیه یا کاهش اکسیژن رسانی به جنین باشد که این وضعیت باید بررسی شود

جنین در 9 هفتگی شروع به لگد زدن می کند

در این دوران، تنها با دستگاه های پزشکی می توان این لگدها را ردیابی کرد. اما در 18 یا 19 هفتگی مادر قادر است حرکت ها را حس کند.

هر چند در این دوران نیز برخی از مادران لگدزدن جنین را با نفخ یا پری شکم اشتباه می گیرند. در کل در هفته بیست و چهارم، مادر لگدها را بیشتر حس می کند.

 در بارداری دوم، مادران می توانند در هفته سیزدهم لگدزدن جنین را حس کنند. 

حرکات جنین چگونه است؟

مادرها، حرکات جنین داخل رحم را به باز شدن پاپ کورن روی حرارت، لیز خوردن ماهی یا بال زدن پروانه تشبیه کرده اند. 

ابتدا شاید این حرکات و صداها را به غار و غور گرسنگی یا نفخ تعبیر کنید، اما به زودی متوجه می شوید این صداها و حرکات به طور منظم تکرار می شوند و ناشی از حرکات دوست داشتنی کودک است و می توانید تفاوت آنها را تشخیص دهید.

 این گونه نشانه ها را بیشتر هنگامی که نشسته یا دراز کشیده اید، احساس خواهید کرد.

 هر چند وقت یک بار این حرکات انجام می شوند

فاصله میان نخستین لگدهای جنین زیاد است، به طور مثال، امروز چندین حرکت او را حس می کنید و فردا دیگر هیچ خبری نیست. البته جنین به طور مرتب در حال حرکت و لگد زدن است، اما برخی از آنها ضعیف و آرام است و مادر نمی تواند آنها را احساس کند.

اما در سه ماهه دوم، قدرت  لگدزدن جنین زیاد می شود و مادر به خوبی همه آنها را احساس می کند.

اگر با مادر باردار دیگری صحبت کردید و حرکات فرزندانتان با هم فرق داشت، به هیچ وجه نگران نشوید. هر کودکی الگوی رفتاری خود را دارد. جنین ها مانند هم حرکت نمی کنند. اگر حرکات او کمتر از حد طبیعی نباشد، تفاوت آن با دیگران مساله مهمی نیست.

آیا باید روند لگدهای جنین را پیگیری و ثبت کنم؟

هنگام لگدزدن جنین به آن توجه داشته باشید و اگر تعداد آن کاهش پیدا کرد حتما با پزشک خود در میان بگذارید.کم شدن حرکات جنین در رحم می تواند نشانه مشکلی باشد.

 در سه ماهه سوم، شاید پزشک از شما بخواهد در طول روز تعداد حرکات و لگدهای کودک خود را بشمارید. برای این منظور روش های مختلفی وجود دارد. برای دانستن آنها از پزشک بخواهید به طور دقیق چند روش را توضیح دهد.

یکی از رایج ترین روش ها این است که یک ساعت از روز را که اصولا جنین حرکت می کند، انتخاب کنید. (بهتر است برای مقایسه، هر روز در همان ساعت و حوالی آن لگدهای جنین را شمارش کنید). بنشینید یا دراز بکشید سعی کنید حواستان به جنین باشد. زمان بگیرید تا ببینید چقدر طول می کشد تا 10 ضربه مختلف– لگد، مشت یا حرکت کلی بدن -  را تشخیص دهید. اگر در طول دو ساعت، 10 ضربه را احساس نکردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

کاهش پیدا کردن لگدها می تواند نشانه یک مشکل باشد

جنین سالم روزی 15 تا 20 بار لگد می زند و کم شدن این میزان می تواند علامت کمبود تغذیه یا کاهش اکسیژن رسانی به جنین باشد که این وضعیت باید بررسی شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۶ ، ۰۰:۰۲
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا (اختلال کندن موی وسواسی یا جنون کندن مو) نیازی غیر قابل مقاومت به کشیدن و کندن موهای خود، به طور معمول از پوست سر، مژه ها، و ابروها را احساس می کنند.

جنون کندن مو!

به گزارش گروه سلامت منتال هلث به نقل از "وب ام‌دی"، تریکوتیلومانیا نوعی اختلال کنترل تکانه است. افراد مبتلا به این اختلال آگاه هستند که عملی کردن انگیزه های ناگهانی آنها می تواند صدماتی را به همراه داشته باشد، اما توانایی مقاومت در برابر آنها را ندارند. این افراد ممکن است در زمان تجربه استرس، کشیدن و کندن موها را به عنوان روشی برای آرام کردن خود انجام دهند.

نشانه های تریکوتیلومانیا

افزون بر تکرار کشیدن و کندن مو، از دیگر نشانه های این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- احساس تنش پیش از کندن مو یا هنگام تلاش برای مقاومت در برابر نیاز به کندن مو

- احساس آرامش، رضایت و شادی پس از عملی کردن تکانه کندن مو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۶ ، ۲۱:۵۸
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان