Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

۴۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است


فرزند 18 ماهه ام مدام با آلت جنسی اش بازی می کند، نمی دانم چطور مانع این کار شوم.»


«دختر 2 ساله ای دارم که هر روز از من و پدرش در مورد دستگاه تناسلی سوال می کند و می خواهد بداند فرق مادر و پدر در چیست.»


«پسر 28 ماهه ام بیشتر اوقات بیکاری درگیر آلت تناسلی اش می شود و از بازی کردن با آن لذت می برد، نگرانم اگر تنبیهش کنم بترسد.»


این ها نمونه هایی از سوالات متداولی است که بیشتر خانواده ها با آن درگیرند. آشنایی با آلت تناسلی و کشف جنسیت از 18 ماهگی آغاز می شود، در 2.5 تا 3 سالگی به اوج خود می رسد و در 6 تا 7 سالگی تقریبا تمام می شود. البته در سنین پایین این اتفاق صرفا از سر بازی و شیطنت می افتد و قطعا بچه هیچ نیتی از این کار ندارد. اما گذر از این مرحله بسیار دشوار است و اگر به خوبی از پس آن برنیاییم ممکن است صدمات جبران ناپذیری برای آینده بچه داشته باشد.

 

شناخت جنسیت


سن کشف جنسیت به طور میانگین سه تا شش سالگی است. در این بازه سنی کشف جنسیت یکی از مهیج ترین و جذاب ترین کارها برای بچه هاست. کودک در این سن می خواهد همه چیز را درباره اندام های مختلف بدنش بداند و به همین دلیل نسبت به قسمت های گوناگون بدن خود و اطرافیانش کنجکاو می شود. آن ها حتی به بدن عروسک ها نگاه می کنند و دنبال شباهت بین خود و بدن آن ها هستند. کودکان 3 تا 5 ساله مدام در حال مقایسه خود با والدین، خواهر و برادر بزرگ ترشان هستند، در این میان سوالاتی برایشان پیش می آید که اگر والدین آگاهی کافی نداشته باشند موجب تعجب یا احساس شرم و ناراحتی آن ها می شود.


بچه ها در این سن به دنبال دانستن و کشف پدیده های جدید هستند. در اینگونه موارد بهتر است بدون احساس خشم یا ناراحتی با اشتیاق کامل اطلاعات درست را در اختیار بچه ها بگذاریم. نکته مهم این است که کوچک ترین خطایی از سمت ما در برخورد با مسائل جنسی می تواند در روحیات و شخصیت بچه تاثیرگذار باشد.


برخی از نکاتی را که می تواند در گذراندن این مرحله به ما کمک کند به شکل کلیدی در این گزارش مطرح می کنیم. گاهی دانستن کوچک ترین نکته ای در این زمینه می تواند بسیار کارساز باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۴۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


۱ـ کمبود اکسیژن در مغز به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه باعث آسیب دائمی به مغز میشود.

۲ـ مغز تا اواخر ۴۰ سالگی به رشد و توسعه ادامه میدهد.

۳ـ زمانی که یک خاطره جدید شکل میدهید اتصالات جدیدی در مغز شما ایجاد میشود.

 ۴ـ ویروسی وجود دارد که به DNA انسان حمله میکند و باعث کم هوشی و خدشه دارد شدن فعالیت مغزی،یادگیری و حافظه میشود.

۵ـ مغز از ۲۰٪ کل خون و اکسیژن بدن استفاده میکند.

۶ـ در زمان بیداری،مغز انسان الکتریسیته ی کافی ای برای روشن کردن یک لامپ کوچک تولید میکند.

۷ـ برمغز کودکانی که در خانه هایی هستند که در آنها دعوا و مشاجره و خشونت زیاد است همان تاثیری گذاشته میشودکه برمغز سربازان جنگی گذاشته میشود.

۸ـ این مسئله به صورت علمی ثابت شده است که حتی بدست آوردن کمی قدرت روی عملکرد مغزی فرد و کاهش همدلی و عطوفت او تاثیرگذار است.

۹ـشما در معده،روده،پانکراس،ریه،مقعد،بیضهها و مغز گیرنده های چشایی دارید.

۱۰ـ آسیب شناسی که بدن انیشتن را کالبد شکافی کرد، مغز او را ربود و به مدت ۲۰ سال در یک ظرف شیشه ای نگهداری کرد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۳۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



معمولا افرادی که اقدام به برقراری چنین رابطه هایی می کنند، با این استدلال که «ما نمی خواهیم ازدواج کنیم ،» انتخاب ها و رفتارهایی را که باید از خود نشان دهند، بروز نمی دهند و بدون آشنایی کافی و درنظر نگرفتن معیارهای درست، اقدام به برقراری این رابطه می کنند و حاضر به پذیرش مسئولیت های یک رابطه نیستند. چنین دوستی هایی به دلیل ضربه هایی که طرفین رابطه متحمل می شوند، توصیه نمی شود.

 

بخشی از این ضربه ها مربوط به وابستگی های عاطفی می شود. به عبارت بهتر، شما تصور کنید دختر و پسری تصمیم می گیرند که رابطه ای با هم برقرار کنند، منتها چون قصد ازدواج ندارند، ملاک هایی را که برای ازدواج در ذهن خود ساخته اند نادیده می گیرند، با این توجیه که قرار نیست این رابطه به ازدواج منجر شود. بنابراین با کسانی دوست می شوند که کیفیت اخلاقی و رفتاری پایین تری دارند.

 

از طرفی این رابطه آغاز می شود و بعد از مدتی این دوستی دو حالت پیدا می کند؛ یا رابطه به خاطر مشکلاتی که به وجود می آید قطع می شود و در این میان، طرفین ضربه های روحی- عاطفی زیادی خواهند خورد و یا این رابطه مدتی ادامه پیدا می کند تا وابستگی عاطفی شدیدی به وجود می آید و تصمیم می گیرند ازدواج کنند؛ غافل از اینکه این آدم مناسب ازدواج نیست و معیارهای یک ازدواج موفق در این رابطه وجود ندارد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۳۱
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



در دنیای امروز که فناوری‌های دیجیتال افراد را احاطه کرده‌اند، انسان زندگی به شیوه طبیعی و عادی را فراموش کرده، اما برای حفظ سلامت و ارتقای زندگی لازم است زمان هایی را به خود اختصاص دهد.


کارشناسان دریافتند افرادی که از فناوری های جدید و گوشی های هوشمند استفاده می کنند، بازه زمانی زیادی از وقت خود را صرف این وسایل می کنند و حتی حین راه رفتن، استحمام، رانندگی و غذا خوردن نیز دست از کار کردن با این وسایل بر نمی‌دارند.

 

کارشناسان هشدار می دهند با وجود مزایای غیر قابل انکار این وسایل در بهبود زندگی فرد و کمک به آسان شدن کارها اما استفاده بیش از حد از آنها باعث بروز مشکلات جدید در دنیای امروز شده است.

 

وابستگی بیش از حد به این وسایل اعتیادآور باعث شده تا افراد فرصتی برای آشنایی و برقراری ارتباط با یکدیگر پیدا نکنند. افراد هنگام راه رفتن یا حتی نشستن در صندلی خودرو به جای تماشای مناظر اطراف و صحبت با اطرافیان تنها به صفحه گوشی یا تلفن همراه خود خیره می‌شوند و دیدن بسیاری از زیبایی های دنیا را از دست می دهند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۲۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



سونیا قاسمی : آموزش مهارت شاد بودن به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتقای بهداشت روانی موثر است و سبب جلوگیری از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی میان قشر نوجوان و جوان کشور می‌شود.


وی با بیان اینکه نهادهایی از جمله وزارت‌خانه‌های بهداشت، رفاه، آموزش و پرورش، بهزیستی، صدا و سیما باید دوشادوش یکدیگر برای مبارزه با مواد مخدر تلاش کنند، اظهار کرد: این نهادها با فراهم کردن بسترهای نشاط‌ آور برای افراد جامعه می‌توانند حلقه فعالیت تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر را تنگ کنند و نوجوانان و جوانان را از گرایش به اعتیاد سالم نگه دارند.


قاسمی ادامه داد: در حال حاضر روی آوردن زنان به مصرف مواد مخدر که با کشیدن سیگار و قلیان آغاز می‌شود به یک نگرانی و دغدغه تبدیل شده و در سال‌های اخیر گرایش دختران به استفاده از این مواد افزایش یافته است .


وی با اشاره به اینکه زنان از مقاومت کمتری نسبت به مردان در برابر آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر بویژه روان‌گردانها برخوردارند، گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار اعتیاد در کشور و بویژه در میان جوانان بوده‌ایم و دردناک‌تر آن است که در 10 سال گذشته شمار زنان آلوده به مصرف مواد مخدر افزایش یافته است .


این کارشناس ارشد امور زنان و خانواده افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلایل افزایش زنان به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی ناشی از تبلیغات گسترده در زیبایی اندام است و به نام داروهای لاغری و یا چاقی عرضه می‌شود .


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، قاسمی تصریح کرد: در حالیکه داروهای لاغری و چاقی، زیبایی اندام حاوی مواد مخدر صنعتی و شیمیایی هستند و زنان را آلوده می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: به دلیل ضرورت آگاهی بخشی به خانواده‌ها و زنان درباره مضرات این دارو ها اهمیت زیادی دارد و باید در این زمینه با قدرت اقدامات پیشگیرانه را انجام داد تا بتوان در مقابل این تبلیغات مخرب و پیامدهای پس از آن ایستادگی کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۲۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



انسان و ملخ شباهت بیولوژیکی زیادی با هم ندارند اما محققان دانشگاه سنت‌لوئیس با استفاده از یک شباهت کوچک در ساختار سد خونی مغزی ملخ و انسان به راهی برای رساندن مستقیم مواد دارویی به مغز دست یافتند.

سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی(BBB) محدوده جدا کننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است بطوریکه اگر مواد رنگی به‌درون خون تزریق شود می‌توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمی‌شود. این پرده یا سد از مویرگ‌های ویژه تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در آنها از نوع اتصال‌ محکم است و در نتیجه بسیاری از مولکول‌ها و ریزمولکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها(از طریق انتشار) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در  مغز نیستند.

این سد اجازه ورود مواد دارویی موجود در خون را نیز به مغز نمی‌دهد و محققان همواره به دنبال راهی برای دور زدن این مانع بوده‌اند.

رامش رالیا محقق ارشد این پروژه با استفاده از یک اسپری بینی موفق به طراحی روشی برای رساندن دارو به مغز شد.

در ساخت این اسپری که از نانوذرات طلا که به ماده فلوئورسنت آغشته بوده‌ است، استفاده شده تا نفوذ آن به مغز قابل تشخیص باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۱۸
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

دکتر وحید فرنیا روانپزشک در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه انواع مشروبات الکی همانند مواد مخدر وابستگی‌های جسمی و روانی به دنبال دارد، گفت: انواع مشروبات روی موارد شیمیایی مغز اثر گذشته و وابستگی روانی و جسمی ایجاد می‌کند.


فرنیا خاطرنشان کرد: بسته به میزان الکل موجود در انواع مشروبات الکلی میزان وابستگی آنها متفاوت است، اما به طور کلی تمامی آنها وابستگی روانی و جسمی به دنبال دارد.


در پی این وابستگی فرد به مصرف این مواد ادامه داده و به تدریج تحمل بدن در مقابل مقدار کم افزایش یافته و مصرف بیشتر مشروبات را می‌طلبد و در همین راستا با افزایش مصرف، فرد دچار آسیب‌های روانی و همچنین آسیب‌های جسمی از جمله آسیب‌های مغزی و کبدی می‌شود.


فرنیا به استناد عجیب برخی افراد به فیلم‌های هالیوودی در خصوص مصرف مشروبات الکلی و سالم ماندن افراد اشاره کرد و افزود: فیلم‌های هالیوودی به طور عمده از طریق شرکت‌های تولید کننده مشروبات الکلی برای تبلیغ این نوع مشروبات حمایت می‌شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۱۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



آنچه بین همسران وجود دارد فقط بین همان دو نفر خواهد ماند و لزومی ندارد دیگران از رازهای بین آن دو آگاهی یابند. رازداری برای حفظ و تداوم زندگی زناشویی اصلی لازم است.

خانواده مکانی برای ارتباط مناسب اعضاء حفظ حرمت و شئون یکدیگر است. این حریم خانوادگی ابتدا از سوی خود اعضای خانواده باید حفظ شود و سپس از ناحیه ی دیگران نیز. تنها در این صورت است که امنیّت زندگی زناشویی تأمین می گردد.یکی از مهم ترین عواملی که این حریم را تهدید می کند بیان اسرار و رازهای درون خانواده نزد دیگران است.

گاهی در زندگی مشترک، یکی از طرفین، مسئله ای خصوصی و به اصطلاح، راز، را افشا می کند. به طور اجمال انواع برملا کردن رازها به این قرارند:

بیان راز همسر برای دیگران.بیان راز خودش برای دیگران.بیان راز دیگران برای همسر.بیان رازهایی از زندگی مشترک برای دیگران.دیگران راز گذشته ی یکی از زوجین را به دیگری بگوید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۶ ، ۱۳:۱۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



متاسفانه، خیانت رفتاری است که برخی ها در زندگی شان آن را تجربه می کنند. اما به راستی علت آن چیست؟ خیانت دلایل زیادی دارد، از کم محلی گرفته تا انتقام و...

متاسفانه، خیانت رفتاری است که برخی ها در زندگی شان آن را تجربه می کنند. اما به راستی علت آن چیست؟ خیانت دلایل زیادی دارد، از کم محلی گرفته تا انتقام و... اگر شما هم دوست دارید که دلایل این رفتار را بدانید، در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

 

به دنبال دلیلی برای جدایی است

 برخی از افراد به هر دلیلی دوست دارند که از شریک زندگی خود جدا شوند اما بهانه ای برای این کار نمی یابند، به همین دلیل آنها خیانت را انتخاب می کنند چون خیانت برای هیچکس قابل بخشش نیست. در واقع آنها خیانت را به عنوان ابزاری برای دور کردن طرف مقابل شان از خود استفاده می کنند. 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۱۵:۰۸
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



از سال 2005 تا 2014 شیوع افسردگی در میان نوجوانان 12 تا 17 سال به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت. گرایش به افسردگی میان دختران بیشتر از پسران بود. بعلاوه، نظرسنجی‌های انجام‌شده از افراد 18 تا 25 ساله نیز افزایش قابل‌توجهی در شیوع افسردگی را نشان داد. بنابراین به نظر می‌رسد افسردگی در میان افراد 12 تا 20 سال رو به افزایش است.


دکتر "رامین مجتبایی" روان‌پزشک و استاد مدرسه بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز گفت در فواصل سال‌های 2005 تا 2011 افسردگی افزایش قابل‌توجهی نداشت. اما از سال 2012 تا 2013 روند افزایش افسردگی آغاز شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۱۴:۵۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



اگر در شرایطی به سر می برید که می خواهید برای زندگی مشترک تان تصمیم بگیرید، کمی دست نگه دارید. حقایقی است که شما باید قبل از ازدواج بدانید.

احتمال طلاق در ازدواج های بعد از 23 سالگی، کمتر است.

تحقیقات نشان داده افرادی که در سن 18 سالگی ازدواج می کنند، احتمال جدایی شان 60% بیشتر از دیگران است. اما آنهایی که تا 23 سالگی صبر می کنند، سپس وارد زندگی مشترک می شوند، احتمال طلاق شان به 30% کاهش می یابد. بنابراین برای شروع یک زندگی مشترک، زود تصمیم نگیرید.

 

جملات عاشقانه بیش از یک سال به طول نمی انجامد.

 اگر چه روزهای ماه عسل شیرین و رمانتیک است اما این شرایط همیشگی نیست و معمولا بعد از یک سال تغییر می کند. در واقع این احساس جایش را به حس های دیگری می دهد. از آنجا که زندگی مشترک درگیری های ذهنی خود را دارد، دیگر دو طرف وقت لازم را برای این که تمام تمرکز خود را روی یک نفر و ابراز علاقه به او بگذارند، نخواهند داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۱۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان




گروس و لونسون (1997) گزارش کرده اند که بیش از 50 درصد اختلالات محور یک و 100 درصد اختلالات محور دو با نقایص مربوط به تنظیم هیجان همراه هستند.

میگنا: هیجانها، تاریخچه ای طولانی در فلسفه غرب دارند، افلاطون هیجانها را به عنوان بخشی از استعاره یک ارابه دان می دانست که می کوشد دو اسب را تحت اختیار در آورد، یک اسب که به سهولت اهلی شده و نیاز به هدایت ندارد و دیگری که وحشی بوده و شاید هم خطرناک باشد.

فلاسفه خویشتن دار مانند اپیکتتوس، چیچرو و سنکا هیجان را تجربه ای می دانستند که سبب گمراه شدن تواناییهای منطقی (که باید همواره بر تصمیمات بشر غلبه داشته و آنها را تحت اختیار داشته باشند) می شود، در نقطه مقابل، هیجان و بروز آن در فرهنگ غرب بسیار ارزشمند قلمداد شده است، در حقیقت، در معابد خدایان یونان، گستره کاملی از هیجانها و معضلات دیده می شود، در یکی از نمایش نامه های ائوریپیدوس به نام باکی خطر نادیده انگاشتن و بی احترامی به روح وحشی و آزاد دیوفیلسیوس (خدای شراب و بارودی) بیان شده است. در تمام مذاهب عمده جهان که بر سپاسگزاری، دلسوزی، بهت، عشق و حتی شهوت تاکید می ورزند، هیجان نقشی محوری را بر عهده دارد، نهضت روم بر علیه حقانیت عصر روحانیت عصر روشنگری (که بر فطرت طبیعی و آزاد بشر، توانایی خلاقیت، تهییج، نوین گرایی، عشق پرشور و حتی ارزش رنج کشیدن تاکید می ورزید) شورش کرد در میان سنتهای مذهبی شرق، مکتب بودایی در باره هیجان هایی که تصدیق کننده زندگی هستند و نیز هیجانهایی که مخرب هستند، بحث می کند و بدین ترتیب خود را تشویق می کند تا گستره هیجانهای خود را به طور کامل تجربه کند و در عین حال، از هر گونه وابستگی به پایدار بودن هر نوع حالت هیجانی رها شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۱۱:۵۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



افراد مبتلا به وسواس فکری-عملی (OCD) تحت تاثیر افکار غیرمنطقی، چرخه ای از رفتارهای تکراری را چندین بار انجام می دهند.

علت OCD کاملا مشخص نشده است اما تیمی از محققان دانشگاه وورتسبورگ آلمان معتقدند به علت بروز این اختلال پی برده اند. 

محققان این دانشگاه بعد از آزمایش بر روی موش ها دریافتند فقدان پروتئینی در مغز موسوم به SPRED۲ موجب بروز یک رفتار وسواسی نظیر شستن مکرر دست ها، می شود.

محققان دریافتند زمانیکه این پروتئین خاص در موش ها از بین رفت، یک مسیر سیگنال دهی مهم در مغز آنها فعال تر از حالت معمول می شود. این مسیر در بیماران سرطانی هم بیش از اندازه فعال است.


درحال حاضر داروهای ضدافسردگی برای درمان این اختلال استفاده می شود. 

این تحقیق برای کمک به فهم بهتر درمان های جدید تاثیرگذار بر روند درمان این اختلال حائز اهمیت است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۱۱:۵۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



فرادی که اعتماد به‌ نفس پایینی دارند، معمولا با مشاهده آرامش و رضایتی که در افراد با اعتماد به‌ نفس بالا موج می‌زند، یادشان می‌افتد که این توانمندی را در خودشان تقویت کنند.
یک پای هر موفقیتی بدون شک اعتماد به‌ نفس است. اما آیا می‌دانید نشانه‌های اعتماد به نفس بالا چه هستند؟ خب بهتر است همین اول بگوییم اعتماد به‌ نفس داشتنی یا نداشتنی نیست. اعتماد به‌ نفس در همه ما انسان‌ها وجود دارد، فقط گاهی موانع و شکست‌های پی‌در‌پی باعث می‌شوند این توانمندی در وجودمان رنگ ببازد.
 
افرادی که اعتماد به‌ نفس پایینی دارند، معمولا با مشاهده آرامش و رضایتی که در افراد با اعتماد به‌ نفس بالا موج می‌زند، یادشان می‌افتد که این توانمندی را در خودشان تقویت کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با نشانه‌های اعتماد به نفس بالا آشنا شوید و یاد بگیرید افرادی که خودشان را باور دارند، از چه ویژگی‌هایی برخوردار هستند. یادتان باشد تنها عاملی که می‌تواند در مسیر تقویت اعتماد به‌ نفس مانع پیشرفتتان شود، خودِ خودِ خودتان هستید.

بر احساسات خود کنترل دارند

افراد با اعتماد به‌ نفس بالا در مواقع بحرانی بر احساسات خود کنترل دارند و به عقلشان رجوع می‌کنند. همین توانایی کنترل احساسات است که موجب می‌شود این افراد، تنها گروهی باشند که معمولا دچار حملات اضطرابی و ترس ناگهانی نمی‌شوند یا اگر هم پریشان و وحشت‌زده شوند، جزو آخرین افرادی هستند که آستانه تحملشان شکسته می‌شود، چرا که افراد با اعتماد به‌ نفس به جای اینکه تسلیم بحران شوند، سعی می‌کنند خودشان را با اتخاذ اقدامات قاطع از مهلکه بیرون بکشند. این افراد طوری رفتار می‌کنند که گویی پیشتر نیز چنین بحرانی را از سر گذرانده‌اند و اکنون اولین بارشان نیست. افرادی که اعتماد به‌ نفس بالایی دارند، برای اینکه بتوانند موقعیت را به نحو احسن مدیریت کنند از خودشان می‌پرسند: «آدمای با اعتماد به‌ نفس چطوری با چنین بحرانی مواجه می‌شن؟» در نتیجه، خونسرد، آرام و حواس‌جمع باقی می‌مانند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۱۱:۴۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


روان‌شناسان می‌گویند اگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی از کنترل انسان‌ها خارج شود، ماهیت اعتیادآور آنها می‌تواند زندگی را مختل و اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب اجتماعی را هم در شخصیت‌های آسیب‌پذیر تقویت کند.

یک دهه از تاسیس اولین شبکه اجتماعی، فیس‌بوک، گذشته و در این دهه پرتحول شاهد ظهور شبکه‌های متعددی بوده‌ایم که هر یک به نوعی دل و هوش از مخاطبان برده‌اند و میلیاردها کاربر را آن‌چنان به سرویس‌های خود خو داده‌اند که بسیاری از آنها نمی‌توانند زندگی بدون این شبکه‌ها را تصور کنند. پیامدهای روان‌شناختی این شبکه‌های مجازی و تاثیر آنها بر سلامت روان کاربران هنوز قلمرویی ناشناخته است. 

روان‌شناسان می‌گویند این شبکه‌ها دارند جوامع را به سمت و سویی غیرمنتظره می‌کشند و از تاثیرات شگرف آنها بر عرصه‌هایی نظیر انتخابات سیاسی، رسانه‌ها، س ک  س، دوست‌یابی، موسیقی، خرید و فروش و نظایر آن می‌گویند. 


وب‌سایت "سایکالجی تودی" می‌نویسد اقتصاد اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی امکان گردش آزاد ایده‌ها را در مقیاسی فراهم کرده‌اند که پیش از آن حتی تصورش هم ممکن نبود. در ابتدای مسیر به نظر می‌رسید که این امکان جوامع را دموکراتیزه خواهد کرد چون صدای همه شنیده خواهد شد، اما سویه‌های تاریک این شبکه‌ها نیز به‌تدریج آشکار می‌شوند. 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۱۱:۴۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


ویروس اچ آی وی از راه‌های خاصی مانند سرنگ مشترک، ارتباط خونی یا جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شوند این بیماری علائم شایعی دارد که به محض مشاهده آنها باید به پزشک مراجعه کرد.
 
تب
در بیماری مانند آنفولانزا، تب ناگهانی می‌تواند مورد طبیعی است، اما اگر این تب برای مدت زمان طولانی باقی بماند، شما باید به پزشک خود مراجعه کرده و در صورت نیاز و تشخیص وی بلافاصله آزمایش انجام دهید، زیرا این یک علامت مهم در اچ آی وی محسوب می‌شود.
 
خستگی
 ویروس اچ آی وی به طور مستقیم مقاومت بدن را تحت تاثیر قرار داده و سطح انرژی را کاهش می‌دهد، بنابراین اگر شما همیشه احساس خستگی می‌کنید این حالت طبیعی نبوده و باید به پزشک مراجعه کنید.
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۳۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



هر مردی در دنیا خواهان ازدواج با زن رویاهای خود است، این زن معمولاً باید وی‍ژگی‌هایی داشته باشد که مطلوب و مورد علاقه آن مرد است، برای ازدواج با زن رویایی خود باید مهارت‌ها و راهکارهای لازم را بیاموزید.
بقای یک زندگی پایدار به عوامل متعددی وابسته است از جمله رضایت مرد از همسرش، اگر مردی با عشق همسر خود را انتخاب کند، در ناملایمات زندگی همواره پشتیبان و حامی همسر و خانواده است و مواردی، چون طلاق و خیانت کمتر اتفاق می‌افتد. 
 

اگر می‌خواهید عروس رویایی خود را پیدا کرده و با او ازدواج کنید در گام اول باید آنچه از همسرتان می‌خواهید و توقع دارید را دقیقاً مشخص کنید، می‌توانید روی یک کاغذ خصوصیات فیزیکی، اخلاقی، مدرک تحصیلی، ن‍ژاد، سن، نوع کار و درآمد همسر مورد علاقه خود را بنویسید، همچنین اینکه تمایل دارید او چگونه با شما رفتار کند، صاحب چند فرزند شوید، دوستان و اعضای خانواده او چگونه باشد، با نوع کار، دوستان و محل کار شما چه تعاملی داشته باشد و در اوقات فراغت با او به چه فعالیت هایی بپردازید. 
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۲۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



نقش شادی در سلامت بدن و روح انکار ناپذیر است؛ مطالعات صورت گرفته در چند سال اخیر حاکی از آن است که نقش شادی بر سلامت قلب، مغز و سیستم ایمنی بیش از حد تصور است.
گرچه شادی می تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد؛ ولی احساس شادی و رضایت بیشتر یک مهارت است. احساس شادی و رضایت از زندگی بر عملکرد تمام ارگان‌های بدن تاثیر گذار است.
-
-شادی سبب سلامت قلب می‌شود
مطالعات نشان می‌دهد افراد شاد ضربان قلب منظم‌تری دارند و نوسانات فشار خون در این افراد کمتر دیده می‌شود. مطالعات صورت گرفته در سال 2010 میلادی توسط محققان کانادایی نشان می‌دهد احساسات مثبتی مانند شادی، هیجان و شور و نشاط، احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب را تا 22 درصد کاهش می‌دهد.
-شادی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
مطالعه انجام شده در سال 2033 میلادی نشان می‌دهد احساس شادی سبب می‌شود بدن به کمک یک آنتی بادی، پاسخ بهتری به عوامل بیماری‌زا دهد. ممکن است در اطراف خود دیده باشید که افراد شاد کمتر به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند.
-شادی مهمترین روش مبارزه با استرس است
مطالعات نشان می‌دهد استرس منجر به تغییرات بیولوژیکی و هورمونی می‌شود و یکی از مهمترین دلایل تغییرات فشار خون، استرس است. افراد شاد پایین‌ترین سطح هورمون استرس، کورتیزول، را دارند. کاهش این هورمون در سلامت قلب نیز موثر است.
-شادی درد را کاهش می‌دهد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۲۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


فراد دارای اعتماد به نفس ابتکارات واقع گرایانه دارند حتی وقتی که بعضی از انتظاراتشان برآورده نمی شود دیدگاه مثبتشان را حفظ می کنند و خودشان را قبول دارند
تعریف اعتماد به نفس 
اعتماد به نفس(confidence) یعنی دیدن خود به عنوان فردی توانا باکفایت دوست داشتنی و منحصر به فرد با توجه به در نظر گرفتن تفاوتهای فردی.به تعبیر دیگر اعتماد به نفس یعنی آن احساس و شناختی که از توانایی ها و محدودیت های درونی و بیرونی خود دارید. شکل گیری اعتماد به نفس در دوران کودکی با حمایت والدین از فرزندانشان به طور موثر شکل می گیرد.

ویژگی افراد دارای اعتماد به نفس
افراد دارای اعتماد به نفس ابتکارات واقع گرایانه دارند حتی وقتی که بعضی از انتظاراتشان برآورده نمی شود دیدگاه مثبتشان را حفظ می کنند و خودشان را قبول دارند. افراد با اعتماد به نفس ریسک رد شدن از طرف دیگران را قبول می کنند به خاطر اینکه به تواناییهای خود اعتماد دارند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۱۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان




یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده گفت: بهترین راه کار برای مواجهه با کودکان پرخاشگر بی‌ادب در مهمانی‌های عید احترام گذاشتن به آنها و تقویت عزت‌نفس‌شان است.
مصطفی افشار کارشناس ارشد مشاوره و خانواده در خصوص کودکانی که در مهمانی‌ها رفتارهای بی‌ادبانه انجام می‌دهند، اظهار داشت: به طور کلی رفتارهای این گروه از کودکان، رفتارهای واکنشی است به این دلیل که والدین در منزل به آن‌ها توجهی نمی‌کنند بنابراین سعی می‌کنند که در مهمانی‌ها کانون توجه قرار بگیرند و نظر دیگران به سوی خود جلب کنند.
 
وی اظهار داشت: والدین باید در برخورد با کودکی که در مهمانی فریاد می‌زند یا کلمات زشت و بی‌ادبانه بر زبان می‌آورد، برخورد مثبتی داشته باشند، والدین باید در مواجهه با این رفتار غلط و منفی فرزندشان با ملایمت و لبخند به سوی وی بروند و به آرامی به کودک تذکر دهند که رفتارش اشتباه بوده و از تحقیر و سرزنش کودک خودداری کنند.
 
این کارشناس ارشد مشاوره خانواده عنوان کرد: برای کنترل کودکان بی‌ادب و پرخاشگر والدین باید با نرمی و ملایمت با آنها رفتار کنند و در شرایطی که کودک رفتار نامناسبی انجام می‌دهد سعی کنند آرامش و خونسردی خود را حفظ کنند.
 
افشار توصیه کرد: در مواقعی که کودک پرخاشگری می‌کند یا رفتار نامناسبی انجام می‌دهد، والدین باید کودک را راهنمایی و هدایت کنند و حواس فرزندشان را به روش‌های گوناگون مانند دادن کتاب به وی پرت کنند.
 
وی تاکید کرد: والدین باید اشیاء مخرب و شکستنی را از دسترس کودکان دور نگه دارند و به طور مثال وقتی که کودک با مداد رنگی روی دیوار نقاشی می‌کند،‌ به آرامی به وی توضیح دهند که چگونه باید به طور صحیح از مدادرنگی استفاده کند.
 
این کارشناس ارشد مشاوره خانواده یادآور شد: کودکان پرخاشگر و بی‌ادب به طور کلی عزت نفس خیلی پایینی دارند بنابراین والدین باید سعی کنند که عزت نفس آنها را تقویت کنند و به آنها بگویند که انسان‌هایی قابل احترام و دوست‌داشتنی هستند.
 
افشار با بیان اینکه والدین باید پیش از رفتن به مهمانی فرزندانشان را برای حضور در مهمانی آماده کنند، توصیه کرد: والدین باید از تذکر و تنبیه کودک در حضور دیگران اجتناب کنند و وقتی که کودک رفتار نامناسبی انجام می‌دهد وی را به اتاقی خلوت و ساکت برده و به آرامی با فرزندشان در خصوص اشتباهش صحبت کنند همچنین والدین باید از برچسب زدن به کودک و زیر سوال بردن شخصیت وی خودداری کنند و به کودک تنها بگویند که رفتارش اشتباه است.
-
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۱۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
متخصصان سلامت معتقدند کودکانی که پیش از سن رفتن به مدرسه خواب کافی ندارند بیشتر دچار مشکلات رفتاری می‌شوند.
محققان آمریکایی در یک بررسی جدید دریافتند کودکانی که پیش از سن هفت سالگی به اندازه کافی نمی‌خوابند بیشتر برای تمرکز کردن، کنترل احساسات و پردازش اطلاعات در سنین بعدی دوران کودکی با مشکل روبرو می‌شوند.

دکتر "السی تاوراس" از بیمارستان عمومی ماساچوست گفت: این کودکان توانایی ضعیف‌تری برای تمرکز کردن و کنترل احساسات داشته و به طور کلی عملکرد اجرایی ضعیف‌تری دارند و مشکلات رفتاری آنان بیشتر است. 

تاوراس افزود: باید توجه کرد این مهارت‌ها جزو عملکرد اساسی زندگی کودک هستند و تاثیراتی بر توانایی آنان در کیفیت عملکردشان در خانه و مدرسه دارند. 
کارشناسان برای افراد در سنین مختلف میزان خواب متفاوتی را توصیه می‌کنند. به طور کلی کودکان سه تا چهار ساله به ۱۱ ساعت خواب در روز نیاز دارند. 

به گزارش هلث دی نیوز، نتایج بررسی‌های پیشین نیز حاکی از آن است که خواب برای عملکرد خوب مغز حائز اهمیت است و حتی برای رشد مغزی کودکان ضرورت دارد. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۰۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
محققان دانشگاه ایالتی کالیفرنیا مجموعه ای از ژن های فرمانده را که صدها ژن مرتبط با بیماری های جدی همچون آلزایمر و پارکینسون را کنترل می کنند، شناسایی کرده و دریافتند که این ژن های فرمانده در اثر ضربه شدید به سر آسیب می بینند.
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، هنگامی که ژن های موسوم به فرمانده در اثر ضربه به سر آسیب می بینند، احتمال ابتلا به اختلالات عصبی و روانی مانند اختلال ناشی از عوارض آسیب های جسمی یا روانی، کاهش تمرکز بیش فعالی، طیف اوتیسم یا درخودماندگی، افسردگی، اسکیزوفرنی، سکته مغزی و نیز بیماری های آلزایمر و پارکینسون افزایش می یابد.

شیا یانگ استادیار دانشگاه کالیفرنیا معتقد است این ژن های فرمانده که علت اصلی آسیب مغزی ناشی از صدمات هستند، تغییرات نامطلوبی را در بسیاری از ژن های دیگر ایجاد می کنند. تروما به هر نوع ضربه، جراحت، شوک٬ آسیب و حادثه وارد شده بر بدن انسان اطلاق می‌شود.
محققان نشان دادند که آسیب دیدن ژن های فرمانده از دو طریق می تواند به تغییر در سایر ژن ها منجر شود؛ ضربه مغزی باعث می شود این ژن ها پروتئین هایی به شکل های نامنظم تولید کنند یا اینکه تعداد رونوشت های بیان شده یک ژن را در هر سلول تغییر دهند؛ هر دو حالت باعث اختلال در کارکرد ژن می شود و به عبارتی، زمانی که ژن به شکلی نادرست از پروتیین تبدیل می شود، می تواند موجب بیماری های تخریبگر عصبی همچون الزایمر شود. 
این مطالعه در مجله EBioMedicine منتشر شد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۰۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که گرایش به کارهای پرخطر، رفتارهای بدون فکر و یا بی قیدی بخشی اجتناب ناپذیر از دوران نوجوانی نیست و امکان تربیت مغز و کنترل هیجان خطرپذیری و مقاومت در برابر جذابیت آن وجود دارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال اکسپرس، بر اساس اعلام موسسه ملی بهداشت روان آمریکا، مغز در دوره نوجوانی همچنان در حال تکامل است و تا اوایل دهه 20 سالگی شبیه مغز بزرگسالان به نظر نمی رسد.
یکی از نتایج این تاخیر را می توان تمایل نوجوانان به انجام فعالیت ها بدون فکر و مبادرت به کارهای پرخطر دانست اما بر اساس یک تحقیق جدید که در مجله Developmental Science منتشر شد، این تمایل مهار شدنی است.
در مطالعه یک گروه بین المللی، محققان متوجه شدند که برغم داشتن مغزهایی که نوجوانان را بیشتر مستعد خطرپذیری می کند، اما بی پروایی جزء اجتناب ناپذیری از دوران نوجوانی نیست و به عبارت دیگر، داشتن یک مغز مستعد خطرپذیری یا رفتارهای بدون فکر، لزوما به معنی ناتوانی نوجوان در کنترل خود نیست.
در این مطالعه بیش از پنج هزار نوجوان در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفتند و بررسی ها نشان داد که اگر چه رفتار پرخطر نوجوانان را در سراسر جهان وسوسه می کند، اما همه آنها واکنش یکسانی نشان نمی دهند و دو عامل فرهنگ و فرصت می تواند تاثیر مهار کننده داشته باشد.
همچنین بر اساس این تحقیق، نوجوانان در جوامعی که بزرگسالان بر انتخاب های افراد جوان تاثیر دارند، کمتر دچار وسوسه رفتارهای پرخطر می شوند.
هنوز مسائل ناشناخته زیادی در مورد ساختار مغز نوجوانان وجود دارد اما این تحقیق نشان می دهد که تغییراتی که رخ می دهد نتیجه عوامل بسیاری از جمله ویژگی های ذاتی، سابقه شخصی، خانواده، دوستان، جامعه، و فرهنگ است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۹:۰۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
دکتر محمدرضا ناظر با بیان اینکه متیل فنیدات که بیشتر به نام تجاری ریتالین شناخته می‌شود از مشتقات گروه آمفتامین‌هاست، اظهار کرد: ریتالین ابتدا دارویی برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن بود، اما به تدریج و با مطالعات بیشتر از آن در درمان بچه‌های بیش‌فعال استفاده شد.


وی با اشاره به اینکه ‌یکی از دلایل استفاده از این قرص‌ها الگوبرداری و نقش‌پذیری از گروه هدف است، ادامه داد: تقویت حافظه، افزایش تمرکز و دقت دانشجویان در هنگام درس خواندن به ویژه شب‌های امتحان از علل گرایش دانشجویان به قرص ریتالین است.

ناظر با بیان اینکه بعد از مدتی که فرد قرص را به طور موقتی و برای موقعیت‌های خاصی استفاده می‌کند به مرور به این ماده اعتیاد پیدا می‌کند، اضافه کرد: زرد شدن رنگ پوست، مشکلات کبدی، نارسایی‌کلیه، اضطراب، بی‌قراری، پرخاشگری و رفتار عصبی از عوارض روحی و جسمی شایع در این افراد است و بعد از مدتی فرد را از پا در می‌آورد. این قرص برای درمان بیش‌فعالی، نشانه‌های نارکولپسی، افسردگی، درمان خواب‌آلودگی مزمن (Narcolepsy) استفاده می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۵۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

مطلبی به مناسبت روز جهانی سلامت، هیجدهم فروردین؛ با شعار «بیایید درباره افسردگی صحبت کنیم» در سال 2017]


👤 نوشته دکتر محمدتقی یاسمی، روان‌پزشک، نایب رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران، 1396/1/17

👤 از توصیه‌های مبتنی بر شواهد سازمان جهانی بهداشت برای درمان افسردگی به وسیله دست‌اندرکاران سلامت:

- درمان‌های مؤثری برای افسردگی وجود دارد.
- برای افسردگی متوسط و شدید  هم داروهای ضدافسردگی (مانند وقفه‌دهنده‌های انتخابی بازجذب سروتونین و ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای) و هم درمان‌های روان‌شناختی (مانند فعال‌سازی رفتاری، درمان شناختی‌رفتاری، و درمان بین‌فردی) مؤثرند.
- درمانگر باید صلاحیت حرفه‌ای درمان‌ها را اعم از دارویی یا غیردارویی داشته باشد. 
- در انتخاب نوع درمان، موجود بودن امکانات چنین درمان‌هایی و ترجیح خود بیمار نیز در نظر گرفته شود. 
- باید مراقب عوارض جانبی احتمالی داروهای ضدافسردگی بود. 
- باید به بیمار و مراقبین آنها در این زمینه آموزش داد.
- باید از استرس بیمار کاست و حمایت‌های اجتماعی برایش فراهم نمود.
- بسته به مورد از حل مسأله و آموزش آرامش نیز کمک بگیرید. 
- اگر شیوه زندگی بیمار شامل فعالیت جسمانی اندک است، می‌توانید بیمار را تشویق کنید به عنوان یک مداخله تکمیلی از آن استفاده کند.
- از تجویز داروهای بی‌خاصیت، مثلاً تزریق ویتامین، در افسردگی خودداری کنید.
- برخی بیماری‌ها و حالات جسمانی و عوارض برخی داروها هم می‌توانند افسردگی ایجاد کنند. پیش از شروع درمان افسردگی باید این مسایل جسمانی تشخیص داده شده و درمان شود و سپس اگر افسردگی باقی ماند به آن پرداخته شود. 
- اگر افسردگی در زمینه اختلال دوقطبی باشد، باید متخصص مربوطه حتماً داروی تثبیت‌کننده خلق هم تجویز کند.
- درمانهای روان‌شناختی را می‌توان به شکل فردی و چهره به چهره یا گروهی انجام داد، ولی به وسیله متخصصین مربوطه. در صورت استفاده از درمانگران عمومی، این کار باید با نظارت متخصص انجام شود.
- برای افسردگی «خفیف» درمان دارویی نباید اولین انتخاب باشد و درمانگر باید ابتدا از درمان‌های روانی‌اجتماعی استفاده کند.
- برای درمان افسردگی کودکان، بهتر است از دارو استفاده نشود و در نوجوانان با احتیاط استفاده شود.

👤 [برگرفته از کانال انجمن علمی روانپزشکان ایران]
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۴۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

مایل به نوشیدن الکل بسیار زودتر از آنی شکل گرفته که تاکنون حدس زده می‌شد. نتایج تحقیقات پژوهشگران می گوید  در عصر حجر حدود ۹ هزار سال پیش ساکنین دهی در چین نوعی نوشیدنی با ۱۰ درصد الکل درست می‌کردند. این نوشیدنی که به انگلیسی به آن مید (Mead) و در آلمانی مت (Met) می‌گویند، عمدتا از عسل و آب درست می‌شود. در آلمانی اصطلاح دیگری هم به کار می‌رود که ترجمه آن “شراب عسل” می‌شود.

به گزارش منتال هلق به نقل خبرنگار پزشکان بدون مرز  ، محققین می گویند الکل به انسانها کمک می‌کرده تا در شرایط سخت آن دوران زندگی راحت‌تری داشته باشند. برای همین هم در دوران نوسنگی تولید ابتدایی نوشیدنی‌های الکلی در مناطق مختلف دنیا رواج یافت.

اما در عصر حاضر ثابت شده است که مصرف الکل حتی مصرف کم آن به خصوص اگر همراه با دیگر مواد اعتیاد آور باشد به مهارت رانندگی صدمه و آسیب می رساند. پس از 8 تا 12 ساعت که از مصرف زیاد آن بگذرد، سردرد، تهوع، لرزش و استفراغ ایجاد می شود.

  مصرف خیلی زیاد آن ممکن است موجب فلج شدن فعالیتهای مغزی و دستگاه تنفسی و در نتیجه مرگ می گردد. به طور کلی این اثرات چنانچه همراه با مصرف آرام بخشها و دیگر داروهای تضعیف کننده باشد، تشدید می گردد. مصرف زیاد آن همراه با داروهای ضد افسردگی از جمله بار بیتوریک ها اغلب ممکن است، موجب مرگ فرد گردد. مصرف منظم و مستمر حداقل 4 بار نوشابه های الکلی در روز ممکن است در بلند مدت و به تدریج موجب آسیب کبد، مغز، قلب، و دیگر اعضای بدن گردد.

مصرف مداوم نوشابه های الکلی موجب سایروز کبدی، پانکریت و اختلالات کیسه صفرا، ناراحتی های گوارشی، زخم معده و اثنی عشر، گاستریت و برخی از سرطانها در دستگاه جهاز هاضمه می گردد.

نقشهای دستگاه عصبی از جمله نارسایی های اعمال هوشی، حرکتی و بی ثباتی هیجانی، کاهش ادراک حسی و سرانجام از دست دادن حافظه و فراموشی، تیرگی بینایی در بیشتر افراد معتاد به الکل دیده می شود. شایع ترین اختلال سیستم عصبی در الکلیسم مزمن، آسیب قرنیه و اعصاب چشم است. آسیب به مغز و ضایعات نسوج مغز، ناراحتی های قلبی از جمله آریتمی و تاکیکاردی از عوارض سوء مصرف است. الکل، رگهای کرونری قلب را کاهش می دهد.

این ماده در مردان موجب ضعف قوای جنسی می گردد و قدرت باروری آنان را کاهش می دهد. مصرف مزمن و زیاد مشروبات الکلی موجب اضطراب، عصبانیت و تند خویی، تحریک پذیری دلیریوم، ترمنس و دپرسیون سیستم اعصاب مرکزی می گرد. از هم پاشیدگی زندگی خانوادگی، شغل و اجتماعی به طور کلی اعمال ضد اجتماعی و زوال ابعاد شخصیتی در نتیجه ادامه مصرف مشروبات الکلی پدیدار می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۳۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

دیازپام برای تسکین اضطراب ، اختلالات خواب ، و اختلالات هراس تجویز می شود. این دارو همچنین به عنوان ضد تشنج و شل کننده ماهیچه اسکلتی استفاده می شود.

اشکال دارویی :
قرص های 2 و 5 و 10 میلی گرمی در جعبه های 100 عددی .

مکانیزم اثر:

با اثر برگیرنده‌ اختصاصی درغشای سلولی عصبی اثر مهاری گاماآمینوبوتیریک‌ اسید (GABA) را که‌ در تمام‌نواحی CNS باعث‌ مهار پیش‌ سیناپسی وپس‌ سیناپسی می گردد، تسهیل‌ کرده‌ یاافزایش‌ می دهد.
 
فارماکونتیک:

از راه‌ خوراکی سریع‌ و به‌خوبی جذب‌ می شود. جذب‌ آن‌ از راه‌عضلانی به‌ محل‌ تزریق‌ بستگی دارد وممکن‌ است‌ آهسته‌ و نامنظم‌ صورت‌ گیرد.

اگر به‌ عضله‌ دلتوئید تزریق‌ گردد جذب‌ آن‌معمولا سریع‌ و کامل‌ خواهد بود. اتصال‌آن‌ به‌ پروتئین‌های پلاسمایی تا 99 درصدمی باشد. در کبد متابولیزه‌ شده‌ و به‌متابولیت‌ دزمتیل‌ دیازپام‌ و اگزازپام‌ تبدیل‌ می شود.

نیمه‌ عمر دیازپام‌ در پلاسما 1-2 روز است‌ در حالی که‌ نیمه‌عمر دزمتیل‌ دیازپام‌ حدود 60 ساعت‌است‌. متابولیت‌ دارو از طریق‌ کلیه‌ دفع‌می شود.

مواردمصرف:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۳۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

Mental health : نحوه رفتار با پرسش‌های جنسی کودکان و نوجوانان، از جمله مسائل مهم در رشد کودکان است اما چه به دلایل فرهنگی و چه کم اطلاعی بسیاری از والدین و خانواده‌ها، این سوالات و کنجکاوی‌ها با برخورد غلطی همراه می‌شود که نتیجه‌اش بر جای ماندن اثرات نادرست بر رشد‌ شناختی فرزندان خواهد بود.

مسائل جنسی یک واقعیت انسانی و غیر قابل انکار بوده و باید پذیرفت که این موضوع یکی از مهم‌ترین موضوعات فرآیند فیزیولوژیک هر فرد از کودکی تا بزرگسالی (لحظه تولد تا مرگ) است و نحوه پردازش و برخورد پیرامون این موضوع نیز یکی از مسائلی است که باید به آن دقت شود. 

بر اساس یافته‌های روان‌شناسی، کنجکاوی‌های جنسی کودکان از سه سالگی شکل گرفته و در شش سالگی به اوج خود خواهد رسید. متاسفانه درحال حاضر به علت فراوانی اطلاعات در دسترس کودکان، مباحث دیداری و تصویری و حتی گفت و شنودهای والدین در این حوزه تا حدی باعث شده است که این کنجکاوی‌ها پیش از سه سالگی ایجاد شوند اما با وجود آنکه این موضوع یکی از مباحث مهم رشدی کودکان است، گاهی شاهد سرکوب‌های بداخلاقانه، اشتباه با کودکان از سوی خانواده‌ها در این گروه سنی هستیم که این امر موجب بروز مشکلات جنسی در بزرگسالی فرد می‌شود. گاهی اوقات نیز شاهد بروز رفتارهای بدون محدودیت و آزاد گذاشتن کودک در این حوزه از سوی والدین می‌شویم که این برخورد نیز باعث ایجاد مشکلات متعدد و در ‌‌نهایت منجر به عدم پاسخگویی والدین در برابر برخی سوالات کودکان خواهد شد در حالیکه کنترل کردن در این گروه سنی با انجام برخی رفتارهای پیشگیرانه از سوی والدین باعث می‌شود فرآیند رشد جنسی کودک به طور طبیعی طی شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۱۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

Mental healt : اگر می‌خواهید به عنوان والدینی دلسوز و مسئول، آینده جسمی و روانی پسران خود را تأمین کنید، رعایت این نکات را فراموش نکنید:

1) پدر و مادر قبل از هر دوست ناباب یا جامعه ناسالمی می‌توانند رفتارهای پرخطر را به فرزندانشان بیاموزند. نتیجه تازه‌ترین تحقیقات روی بیش از 2000 نوجوان که به مصرف سیگار و مواد مخدر و... اعتیاد داشتند، نشان داده که 40 تا 60 درصد از این نوجوانان، برای اولین بار نحوه استعمال مواد دخانی را در خانه و توسط والدین خود آموخته‌اند؛ بنابراین اولین گام در دور نگه داشتن فرزندان از مواد مخدر، استعمال‌ نکردن آن‌ها توسط والدین و بویژه در منزل است.

2) شما نمی‌توانید از نوجوانتان توقع داشته باشید که مدام در محیط‌های آلوده و در مجاورت افراد معتاد قرار داشته باشد و هیچ تمایل یا حس کنجکاوی نسبت به مصرف مخدرها از خود نشان ندهد؛ بنابراین از رفت و آمد با دوستان یا اقوامی که اقدام به مصرف مخدرها جلوی اعضای خانواده می‌کنند، خودداری کنید.

3) با پرهیز از رذایل اخلاقی مانند دروغگویی، خشم و عصبانیت بی‌موقع یا ناسزاگفتن، الگوی رفتاری مناسبی برای نوجوانتان باشید.

4) بسیاری از پدران دوست دارند آینده‌ای را که برای خود متصور بوده‌اند و به آن نرسیده‌اند برای پسرانشان ترسیم کنند، اما خیلی از افسارگسیختگی‌ها و فاصله‌های بین والد و فرزند از همین جا شروع می‌شود. شما به عنوان یک پدر خوب، فقط وظیفه شناساندن راه‌های صحیح و غلط به فرزندتان و مشورت کردن با او در مورد علاقه‌مندی‌هایش را دارید و بهتر است انتخاب نهایی را به عهده فرزندتان بگذارید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۰۸
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
یک روانپزشک با اشاره به این که بیماری اوتیسم نوعی بیماری تکاملی سیستم اعصاب است و برای تشخیص آن در کودکان، آزمایشی وجود ندارد، گفت: تشخیص آن به صورت بالینی بوده و از مشاهدات و مقایسه رفتارهای هر کودک با کودکان دیگر، والدین تا حدودی می توانند به وجود این بیماری شک کرده و برای اطمینان از سالم و یا مبتلا بودن کودک خود به روانپزشک مراجعه کنند.
Mental health :دکتر بهناز بهدادفر- روانپزشک در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: یکی از علائم ابتلا به اوتیسم در این کودکان حجم سر آنهاست، از بدو تولد سر آن‌ها ممکن است کوچک‌تر از سایر نوازادن باشد، اما از ۶ ماه تا ۲سالگی معمولاً حجم سر مبتلایان به اوتیسم به مرور افزایش یافته و در مقایسه با سایر کودکان از سر بزرگتری برخوردار می شوند. 
وی از جمله نشانه های دیگر بیماری اوتیسم کودکان را قدرت تکلم و واکنش آنها نسبت به گفت و شنودهای اطرافیان دانست و گفت: اگر کودکی از ابتدای تولد عکس‌العمل چندانی نسبت به صداهای اطراف از خود نشان نمی‌دهد و واکنش طبیعی ندارد، باید به وجود این بیماری مشکوک شد و برای بررسی آن هر چه زودتر اقدام کرد

کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا نمی‌خندند و اشاره‌هایی که یک کودک طبیعی به اشیاء و محیط دارد، را کمتر دارند، علاوه بر آن هنگامی که دیگران با آن‌ها صحبت می‌کنند و یا می‌خندند، واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. 
برقراری ارتباط اجتماعی این کودکان ضعیف، رفتارهای آنها کلیشه‌ای و تکراری است، همچنین بازی‌هایی که کودکان سالم به صورت نمادین انجام می‌دهند یک کودک مبتلا به اوتیسم از انجام آن ناتوان است. 
کودک مبتلا به اوتیسم علاوه بر تاخیر در تکلم ممکن است ناگهان صدای غیرطبیعی و نامفهومی را از خود درآورد، این کودکان تیک‌های عصبی داشته و یا گاهی پوست دست خود را می‌کنند. علاوه بر علائم ذکر شده این بیماری، کودکان مبتلا به اوتیسم گاهی دست به خودزنی هم می زنند،همچنین واکنش آنها نسبت به آسیب‌های جسمی مانند کودکان سالم نیست و ممکن است در مواردی که آسیب جسمی می‌بینند ، عکس العمل چندانی از خود نشان ندهند. 
این کودکان هنگام معاینات بالینی بیحال و کم تحرک به نظر می رسند، روی پنجه پا راه می روند و در کل رفتارهای طبیعی ندارند، خطوط کف دست آنها غیرطبیعی است علاوه بر آن این کودکان مستعد بیماری‌های عفونی وتب‌دار نیز هستند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۰۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان