Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است




افسردگی یک وضعیت پیچیده سلامت روان است که باعث می‌شود خلق و خوی فرد تنگ شده و احساس ناراحتی یا ناامیدی مداومی داشته باشد.

علائم افسردگی می‌تواند تجربه‌ای موقت در پاسخ به یک غم یا آسیب روحی (تروما) باشد. اما زمانی که علائم طولانی تر از دو هفته شود می‌تواند نشانه اختلال افسردگی شدید باشد. این علائم همچنین می‌تواند نشانه‌ای از نوعی وضعیت سلامت روانی دیگر مانند اختلال دو قطبی یا استرس پس از سانحه (PTSD) باشند.

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ( DSM5) علائم زیر را برای افسردگی ذکر کرده است:

- خلق و خوی افسرده از جمله احساس غم یا پوچی در اکثر روزها

- از دست دادن لذت در فعالیت‌هایی که پیش‌تر برای فرد لذت بخش بوده‌اند

- خواب بیش از حد یا کمتر از میزان لازم

- کاهش یا افزایش وزن ناخواسته یا تغییر در اشتها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۴:۱۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


مختار ویسانی می گوید: خون بازی اصطلاحی است که خود این نوجوانان به کار می‌برند و به صورت تیغ انداختن و خط انداختن روی مچ دست، بازو، ران، گردن و گاهی اوقات سینه خودشان است. از جمله دلایلی که نوجوانان تصمیم به خودزنی می‌گیرند می‌توان به دعواهای مکرر و بی پایان والدین، تنبیه های جسمانی و عاطفی شدید نوجوان از سوی والدین، روابط عاطفی با جنس مخالف و جلب توجه آنها، الگوبرداری، اختلالات روانی از جمله اختلال افسردگی، مرزی و دوقطبی اشاره کرد.

این پدیده که به عنوان یک رفتار نابه‌هنجار و مرضی تلقی می‌شود تقریبا در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دختران و ۲۰ تا ۳۰ درصد پسران ۱۴ تا ۱۷ ساله در کلانشهرها و به نسبت کمتری در دانش آموزان سایر شهرها دیده می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۴:۱۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



کتر کایتلین نوتلی، محقق و روانشناس دانشگاه ایست آنگلیا در طول مطالعات خود پیرامون تشخیص عوامل بازگشت به سیگار پس از ترک به این نتیجه دست یافت که ممکن است بسیاری از افراد سیگاری موفق به ترک شوند، اما بازگشت به سیگار در میان این افراد بسیار شایع است.

وی در ادامه افزود: اگرچه در مطالعات گذشته شواهد اثبات شده‌ای در مورد اعتیاد فیزیکی به سیگار کشف شده است، اما تاکنون علت روانی بازگشت به سیگار حتی پس از خارج شدن اثرات نیکوتین از بدن مشخص نشده است. طبق یافته‌های اخیر عامل بازگشت به سیگار بیشتر به اثرات نامطلوب اجتماعی مربوط می‌شود.

محققان با بررسی افکار و احساسات ۴۳ داوطلب موفق و ناموفق در ترک سیگار، به اطلاعات جالب توجهی دست یافتند. در گام دوم، محققان از میان ۴۳ داوطلب، وضعیت روانی ۲۰ نفر از کسانی‌که اطلاعات کاملی را در مورد علت بازگشت به سیگار ارائه کرده بودند مجددا مورد بررسی قرار دادند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۷ ، ۱۳:۵۸
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



اگرچه وضعیت جهان امروز از هر نظر با قرن گذشته قابل مقایسه نیست، اما با یک بررسی ساده مشخص می‌شود که بشر نه تنها در برخی از جنبه‌های انسانی و اخلاقی پیشرفت نکرده، بلکه در مواردی مثل خشونت‌های اجتماعی، خودکشی و طلاق حرکتی رو به عقب را تجربه کرده است.


با توجه به بالارفتن آمار خودکشی در همه کشورهای جهان، ضرورت اهمیت ورود علم روانشناسی(Psychology) برای شناخت ریشه این بحران کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

طبق آخرین مطالعات روانشناسان آمریکا می‌توان انگیزه خودکشی را با رعایت چند نکته ساده از ذهن فرد بی‌انگیزه نسبت به زندگی محو کرد و به نوعی اهمیت حیات و جانی که در اختیار دارد را به او گوشزد کرد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۷ ، ۱۳:۵۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان