Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

۲۰ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است



میگنا - آسیب های روانی «کودکان طلاق» باعث می شود برخی از همسران با وجود مشکلات فراوان در زندگی مشترک ترجیح دهند طلاق نگیرند، چرا که در صورت جدایی آینده تیره ای در انتظار فرزندان آن هاست. از طرفی والدینی که مجبور به طلاق شده اند، همیشه در پس ذهن خود نگرانی و دغدغه دارند که آینده فرزند آن ها چه طور خواهد شد و آیا در شرایطی که آن ها طلاق گرفته اند و فرزندان شان برچسب کودکان طلاق دارند می توان به آینده آن ها امیدی داشت؟


اگر چنین سوالی را از هر فرد متخصص و آگاهی بپرسید به شما خواهد گفت کیفیت ارتباط کودکان با والدین آنها مهم ترین عاملی است که می تواند میزان عوارض طلاق برکودکان را تعیین کند و آینده کودکان را روشن یا تیره سازد. اما قدم اول برای داشتن ارتباطی مناسب با کودکان بعد از طلاق، آگاهی داشتن از نیازهای کودکان در سنین مختلف و برنامه ریزی بر مبنای نیازها و ویژگی هاست.«سپیده دانایی» در گزارشی اشاره ای مختصر به این موضوع در چهار گروه سنی داشته است که در ادامه می خوانید:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۴:۲۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


زمانی که فرزندتان ترسیده است، با خم شدن و هم سطح او قرار گرفتن، کودک را در آغوش بگیرید و اجازه دهید که از تماس فیزیکی با بدن شما و حمایتی که از این طریق کسب می کند، احساس آرامش نماید.

با فرزند خود درباره ترس هایش صحبت کنید و با بررسی روش های مختلف رویارویی با ترس درصدد کمک به او برآیید تا رفته رفته بتواند احساس ترس و وحشت خود را تحت کنترل درآورد. برای مثال می توان از کودک پرسید: «فکر می کنی توی کمد و یا زیر تختخوابت چه چیزی مخفی شده است؟ شبیه چیست؟ آیا راه می رود؟...»

در اغلب موارد با شناخت دقیق علت ترس کودک می توان بر آن غلبه کرد. برای مثال اگر فرزند شما از بلندی می ترسد، می توان با گفتن چنین جملاتی «لزومی ندارد نگران باشی، ما هیچ گاه به برج ها و یا مکان های بلند نخواهیم رفت»، به او اطمینان دهید که علتی برای ترس و وحشت وجود ندارد. بیشتر کودکانی که ترس بر آنها غلبه کرده است، می خواهند مدام درباره آن حرف بزنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۳:۳۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


یکی از ترس هایی که بین بیشتر کودکان عمومیت دارد، ترس از تاریکی است. معمولا این ترس بین سنین 3 -2 سالگی آغاز می شود و ضمن تداوم در سالهای بعد قدری کاهش می یابد، ولی تا حدود 10-12 سالگی نیز ادامه پیدا می کند. یکی از مواردی که منجر به ترس کودک از تاریکی می شود، زمانی است که پدر و مادر و یا نزدیکان کودک به عنوان تنبیه از او می خوهند تا در اتاق تاریک مثل انباری، زیرزمین، و غیره که موجب ترس و وحشت او می شود، تنها بماند. نکته دیگر آن است که فضای منزلی که کودک در آن زندگی می کند و یا اتاق آشنای کودک، در وضعیت های تاریک و روشن جلوه های متقاوتی دارد.


کودکی که در مرحله رشد تصورات خیالی است به راحتی می تواند از هر چیزی در تاریکی برای خود هیولایی بسازد و از آن هیولای خیالی خود بترسد. گاهی ترس از تاریکی صرفا معمول این نکته است که کودک نمی تواند در تاریکی چه باید بکند. گاهی نیز عادت ترس کودک از تاریکی آن است که نمی تواند مادر، پدر و یا شخص مراقب خود را ببیند. در صورتی که اگر این فرد دستش را به کودک بدهد، ترس کودک از بین خواهد رفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۰:۵۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



همه می‌توانند عصبانی شوند. آسان است. اما عصبانی شدن نسبت به آدم درست، به اندازه‌ی درست، در زمان درست، به قصد درست و به شیوه‌ی درست… این شاید دیگر آسان نباشد. فیلسوف معروف ارسطو، در نقل قول بالا مفهومی را بیان کرده که این روزها به موضوع پرطرفداری در حوزه‌های مختلف، از جمله روانشناسی، آموزش و کسب‌وکار بدل شده است؛ آن مفهوم، «هوش هیجانی» است. همراه ما باشید، در این مقاله به ۷ عادت افرادی با هوش هیجانی بالا اشاره خواهیم کرد.

کسانی که هوش هیجانی بالا دارند، عادات و رفتارهایی دارند که در مدیریت عواطف خود و درک احساسات دیگران کمکشان می‌کنند.
آیا کسی را می‌شناسید که با تمام وجود، با احساسات خودش هماهنگ باشد، بتواند آن‌ها را به شیوه‌ی مناسبی ابراز کند و با احساسات دیگران هم همدل و همراه باشد؟ این آدم از نظر هیجانی بسیار باهوش است.

هوش هیجانی شامل چهار مهارت عمده است:

  • توانایی حفظ احساسات

  • توانایی استدلال با احساسات

  • توانایی درک احساسات

  • توانایی مدیریت احساسات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۶ ، ۰۸:۴۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


بسیاری از خانواده ها بر این باورند که باید در برابر گریه های کودکشان بی توجه ای نشان دهند ، چرا که با این کار کودک آرام تر خواهد شد. اما تحقیقات محققان نتیجه ای کاملا عمس را نشان می دهد. بی تابی در کودکان متفاوت است. برخی آرام هستند و برخی از همان ابتدا گریه و بی قراری می کنند.

وقتی کودک گریه می‌کند
وقتی کودک گریه می‌کند و از سوی والدین به خصوص مادرش مورد توجه قرار نمی‌گیرد مورد هجوم برخی اختلالات هراسی و اضطرابی قرار می‌گیرد. زیرا کودکان هنگام گریه کردن اگر مورد حمایت والدینشان قرار نگیرند بدن و مغزشان مورد هجوم دائمی هورمون‌های استرسی آدرنالین و کورتیزول قرار می‌گیرد. دانشمندان دریافته‌اند وقتی بافت‌های مغز انسان به مدت طولانی در معرض این هورمون‌ها قرار می‌گیرد رشد برخی بافت‌های مغزی متوقف می‌ماند زیرا ارتباط بین سلولی اعصاب دچار اختلال می‌شود.
بنابراین احتمال اینکه، مغز این قبیل نوزادان دچار تخریب نورونی شود، زیاد است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۶ ، ۱۴:۱۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


شقاق پستان به معنی ترک خوردن( شکاف ) پوست نوک پستان‌ها معمولا در شیردهی اول رخ می‌دهد و شایع‌ ترین دلیل آن نازک بودن پوست ‌نوک پستان و شیردهی غلط است.

درمان شقاق پستان :

اقدامات درمانی جهت جلوگیری از آسیب بیشتر و کاهش درد در زمان شیر دادن است. 

مادر باید  به کودک خود در وضعیت های مختلف شیر بدهد.مادر برای شیردهی نوزاد را به شکل صحیح بغل کند . در صورتی که مادر نوزاد را به شکل صحیح بغل میکند ولی باز هم درددارد توصیه میشود تا با انگشت نشانه ، چانه شیر خوار را جهت متمایل کردن لب تحتانی به خارج ، کمی به پایین بکشد تا با گرفتن صحیح پستان ، درد مادر تسکین یابد .

مادر میتواند شیر را بدوشد تا پستان نرم شود . پس از هربار شیر دهی قطره ای از شیر را روی ترک ها و یا زخم سینه قرار داده تا خشک شود.درصورت رگ کردن سینه ، آنرا مرتب خشک نگه دارید.

مادر برای تسکین درد ، میتواند از کیسه یخ و یا مسکن استفاده کند.در موارد شدید پماد های موضعی توسط ماما یا پزشک تجویز میشود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۶ ، ۰۹:۱۵
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


جنین داخل کیسه آب شناوره. خصوصا سه ماهه ی اول،اونقدر حالت غوطه وری داره،که نمیشه قرار خاصی رو بهش نسبت داد. به همین خاطر توی سونوگرافی هاتون غالبا مینویسن "قرار متغیر".

کم کم که سن بارداری بالا میره، جنین بزرگتر شده و نسبت "جنین" به "آب دورش" بیشتر میشه و وضعیتهایی که انتخاب میکنه پایداری بیشتری داره.

اما ما همچنان تا 36 هفته، میگیم جنین امکان "تغییر قرار و وضعیت " داره 

مثلا پیش اومده یک مامان 28 هفته رفته سونوگرافی و جنین ش بریچ بوده و با نگرانی به من زنگ زده که پس دیگه بچه م بریچه نمیتونم طبیعی زایمان کنم؟

درصورتیکه جنین تا 36 هفته امکان تغییر وضعیت داره.

بریچ یعنی چی؟

یعنی جنین طوری توی رحم قرار گرفته که پاهاش پایین و سرش بالاست. بریچ هم واسه خودش انواع مختلف داره.

نکته : بریچ ماندن جنین (نچرخیدنش تا هفته 37) حدود سه چهار درصد شیوع داره.

یعنی حدود 95 درصد جنین ها سفالیک خواهند بود. 

نکته ی اخلاقی ماجرا : لازم نیست شما به عنوان مادر کارها و ورزشهای خاصی برای چرخش جنین کنید. شما هیچ کاری هم نکنی، 95 درصد احتمال سفالیک بودن داری.

اما اگر جزو اون سه چهار درصدی بودی که مثلا هفته های سی و چهار و بالاتر هستی و جنین ت بریچ (به پا) باشه باید زایمان سزارین صورت بگیرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۶ ، ۰۹:۰۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

پارگی کیسه آب که کاملا واضحه. خروج آب گرم و روان بی اختیاز از واژن. فرق ترشح با کیسه آب هم همین است . در واقع ترشح لغزنده و گاهی کش دار است و در لباس زیر میماند در حالیکه در پارگی کیسه آب ( نه سوراخ بودن ) آب از پای شما سرازیر میشود .

اما گاهی پارگی کیسه آب جزئی و در حد سوراخ شدن و نشتی می باشد. در این حالت مادر در زمان سرفه و خم و راست شدن احساس خروج خیلی کم مایع از واژن دارد.اما نگران نباشید. خروج این مقدار مایع خیلی تهدید کننده نیست !! اما خب بهتر است جهت چکاپ و احتمالا تست آمنیوشور (تست کیسه آب) به بیمارستان مراجعه کنید.

آیا پاره شدن کیسه آب درد دارد؟ خیر پاره شدن کیسه آب به تنهایی همراه با درد نیست .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۶ ، ۰۹:۰۱
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

یک قاشق مرباخوری پودر دارچین را در آب سرد حل کنید و حداقل سه بار در روز آن را بنوشید.

دم‌نوش دارچین نیز یکی از درمان ها است. برای این کار، یک قاشق مرباخوری پودر دارچین را در یک لیوان آب بجوشانید و مقدار کمی عسل به آن بیافزایید. چهار بار در روز این دم نوش را بنوشید که از خونریزی بیش از حد قاعدگی جلوگیری می کند.

مقداری برگ تازه جعفری را به همراه یک لیوان آب بجوشانید. اگر این محلول را در سه روز اول قاعدگی بعد از هر وعده غذایی (سه بار در روز) بنوشید، مطمئنا از فواید آن بهره خواهید برد.

بر اساس تحقیقات، درمان منوراژی با IUD میرنا موثرتر از قرص های ضدبارداری می باشد

 آب شنبلیله باعث کاهش خونریزی و درد می شود. 5 قاشق مرباخوری تخم شنبلیله را در یک لیتر آب بجوشانید. بعد از 7 تا 10 دقیقه، درون مخلوط‌ کن بریزید. افزودن یک قاشق مرباخوری عسل و یا نصف قاشق مرباخوری شکر به آن، محلول حاصله را خوشمزه می کند.

 استفاده از زنجبیل تازه و خام باعث کاهش خونریزی و درد می شود. 200 گرم زنجبیل را رنده کنید و با نصف لیتر آب به مدت 10 تا 12 دقیقه بگذارید تا بجوشد. مقداری عسل به این دم‌کرده زنجبیل اضافه کرده و چهار بار در روز آن را بنوشید.


                                                                                                                  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۶ ، ۱۳:۱۲
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

  درمان میگرن قاعدگی برای هر فرد منحصر به فرد است و با سایر انواع میگرن متفاوت است، ولی برای تمامی میگرن‎ها درمان دارویی یکسانی وجود دارد.

درمان با داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن، ناپروکسن، آسپرین مقطعی است و در صورت مصرف طولانی مدت تاثیر خود را از دست می‎دهند و عوارضی بر جای می‎گذارند.

تریپتان‌ها (سوماتریپتان، زولری تریپتان، ناراتریپتان و...) به عنوان درمان کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‎گیرند. دوره درمان با این گروه دارویی 5 روز است: 2 روز قبل از شروع قاعدگی به عنوان پیشگیری و 3 روز طی دوره خونریزی. 

افراد دارای فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیگر بیماری‎ها نباید از این دارو استفاده کنند. تریپتان با برخی داروهای افسردگی تداخل دارد، در این زمینه با پزشکتان مشورت نمایید.

طی حملات میگرن سطح منیزیم مغز کاهش می‌یابد، بنابراین استفاده از مکمل‎های منیزیم تاثیرگذار است. مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی زیادی دارد.

علت اصلی بروز میگرن قاعدگی، کاهش میزان استروژن است که به تازگی محققان از استروژن درمانی استفاده می‎نمایند.

 برای بانوانی که حملات بیش از سه بار در ماه دارند، درمان‎های طولانی مدت را تجویز می‎کنند.

درمان‎های جایگزین: ماساژ درمانی، گیاه درمانی، طب سوزنی، بیوفیدبک (کنترل فکر و فرآیند ذهنی)

البته نمی‌توان از همه حمله‌های میگرن پیشگیری کرد، ولی می‌توان با شناسایی عواملی که موجب تحریک و ایجاد حمله‌های بیماری می‌شوند از شمار و شدت آنها کاست.                                                                                                            

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۶ ، ۱۲:۱۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


یک روانشناس گفت: بهبود وضعیت روحی - روانی همسر آسیب دیده پس از عهدشکنی، با ادامه زندگی نرمال و طبیعی، گویی که هیچ اتفاقی نیفتاده و انگار نه انگار خیانت و عهد شکنی سیستم خانواده را به هم ریخته است، میسر نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، علی نقی قاسمیان‌نژاد با بیان اینکه خیانت زناشویی یا عهدشکنی همسر را می‌توان یکی از پیچیده‌ترین و آسیب‌زاترین مشکلات عاطفی بین زوجین دانست، اظهار کرد: عوامل بسیاری در بروز این رفتار دخیل هستند و نگاه تک عاملی به آن، ساده انگاری است.

وی افزود: این مشکل، پیچیده‌تر از آن است که بتوان با بررسی سطحی و بدون در نظر گرفتن همه جوانب امور آن را تبیین یا در نهایت حل کرد و بعد از فاش شدن خیانت، زوجین ممکن است دست به اقدامات و فعالیت‌های نادرست و اشتباهی بزنند.

این روانشناس با اشاره به اینکه بدون شک طرفین خیانت زناشویی از این رابطه لذت برده یا می‌برند و برخی نیازهای خویش را از این طریق ارضا می‌کنند،‌ تصریح کرد: به همین دلیل، صرف اینکه یکی از طرفین تصمیم جدی برای قطع رابطه بگیرد، دلیل بر این نیست که طرف دیگر نیز به این تصمیم احترام بگذارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۶ ، ۰۸:۳۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



خیانت زناشویی را می توان به سادگی نقض پیمان یا مفاد پیمان زناشویی دانست. این نقض کردن می تواند عمدی یا غیرعمدی باشد. فرد ممکن است با دانستن و آگاهی از ضروریات حقوقی و عرفی ازدواج یا بدون علم به آنها خیانت کند

اما خیانت می تواند مستقیم و با انجام عملی که معنای آن خیانت است یا به واسطه عملی که در ادامه به خیانت منجر می شود، خیانت تلقی شود؛ مثلا داشتن رابطه جنسی با فردی غیر از همسر بدون اجازه وی یا قانون. اما در معنای وسیع، خیانت شامل هر نوع نقض در پیمان های زناشویی است. این پیمان به صورت ضمنی شامل پیمانی برای تشریک مساعی در زمینه جنسی، عاطفی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، روانی و حتی فرهنگی است، بنابراین هرگونه کوتاهی عامدانه یا سهوی در انجام این وظایف می تواند خیانت تلقی شود. مثلا حتی فکر کردن به شخص دیگری جز همسر، صحبت کردن هر روزه با او، پیامک زدن مداوم به او یا برقراری رابطه دوستانه مستمر از طریق چت کردن با او هم می تواند خیانت به همسر محسوب شود. حتی اگر فردی در ذهن خودش عاشق فرد دیگری جز همسرش باشد و آن شخص سوم هم از این عشق بی خبر باشد، باز هم نوعی خیانت در زندگی زناشویی رخ داده است ،کوتاهی مرد در تامین معاش فرزندان بدون عذر موجه یا بی توجهی به علایق و عواطف همسرهم نوعی خیانت است، بنابراین مفهوم خیانت در ازدواج را نباید تنها به داشتن رابطه زناشویی خارج از چارچوب خانواده محدود کرد اما در معنای کاملا بسته و خاص، خیانت به معنی نادیده گرفتن پیمان برقراری رابطه زناشویی با یک نفر است، مگر با اجازه زن اول یا قانون. بهتر است ابتدا عوامل این کار را به عوامل ذهنی و عوامل عینی تقسیم کنیم. عوامل ذهنی از جنس نگرش ها و اعتقادها هستند و عوامل عینی از جنس ساختارها. طبقه بندی لازم دیگر، توجه به تفاوت عوامل کلان و عوامل خرد است. عوامل کلان عواملی هستند که در کلیت جامعه تولید می شوند و از بیرون بر فرد و جامعه اثر می گذارند و دست هیچ فردی در آن به تنهایی دخیل نیست اما عوامل خرد، عواملی هستند در سطح افراد و وضع نگرشی یا واقعی زندگی فرد، به وجود آورنده آن است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۶ ، ۰۸:۳۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


در شرایطی که بیشتر مردم از خطرات قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید آگاه هستند، بسیاری نیز از این مساله غافل هستند که نور خورشید فواید سلامت چشمگیری را ارائه می کند. با مد نظر قرار دادن این مساله که هنگام ترک خانه باید از محصولات محافظت از پوست با کیفیت بالا استفاده کرده باشید، در ادامه با برخی از فواید شگفت انگیز نور خورشید که شاید کمتر آنها را شنیده باشید، بیشتر آشنا می شویم.

نور خورشید ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند.

تنها گیاهان به متابولیز نور خورشید اقدام نمی کنند و انسان ها نیز این کار را انجام می دهند. طی فرآیندی پیچیده، بدن انسان نور خورشید را به ماده مغذی مهم ویتامین D تبدیل می کند.

ارتباط بین کمبود ویتامین D و سرطان برای نخستین بار توسط دکتر فرانک گارلند و دکتر سدریک گارلند از دانشگاه کالیفرنیا مشخص شد. پس از مشاهده این که ابتلا به سرطان روده بزرگ در نیویورک تقریبا سه برابر بیشتر از نیو مکزیکو است، برادران گارلند این فرضیه را ارائه کردند که کمبود مواجهه با نور خورشید و در نتیجه آن کمبود ویتامین D به شکل گیری این بیماری منجر می شود.

پژوهش های جدید نشان داده اند که کمبود ویتامین D خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها، به ویژه سرطان های پستان و روده بزرگ، را افزایش می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۶ ، ۰۸:۳۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


نکاتی که در بارداری دوم باید بدانید ؛ 

-هر بارداری ویژگی های خاص خود را دارد که آن را متمایز می کند.

-همیشه هر کاری اولین بار هیجان و سختی های خاص خود را دارد. بارداری نیز مستثنی از این اصل نیست از اینرو بارداری اول شرایط ویژه تری را نسبت به بارداری های بعدی دارد و افراد معمولا ترس هایی که در دوران بارداری اول خود دارند که این ترس ها برای بارداری های بعدی از بین می رود.

 -به طور کلی می توان گفت زنان در بارداری دوم تجربه کافی را کسب کرده اند و با اعتماد به نفس بیشتری این دوران را سپری خواهند کرد، اما این به این معنا نیست که بارداری دوم یا سوم نیاز به مراقبت ندارد.

-تفاوت بارداری اول و بارداری های بعدی!

در مرجله اول باید بدانید که تجربه بارداری شما در بارداری های بعدی کمکتان خواهد کرد، زیرا بسیاری از تغییراتی که در بدن شما در بارداری اول رخ داده، در بارداری های بعدی نیز تکرار می شود.

-این نکته را فراموش نکنید که امکان دارد در بارداری دوم یا سوم چیزی یا تغییری را در خود تجربه کنید که سابقه تجربه آن را در بارداری های قبلی نداشتید. این امر کاملا طبیعی است، زیرا هر بارداری برای خود منحصر به فرد است و با توجه به شرایط جنین می تواند کاملا متفاوت باشد. به طور کل هر بارداری ویژگی های خاص خود را دارد که آن را متمایز می کند.

-تغییرات ظاهری زودتر از قبل آشکار می شوند

به طور معمول در بارداری دوم به بعد، شکم زنان باردار زودتر از بارداری های اول بزرگ می شود. این نگران کننده نیست و کاملا امری طبیعی است، زیرا شکم شما حالت ارتجاعی پیدا کرده و نسبت به بزرگ شدن واکنش هایی را که در دوران بارداری اول نشان می داد، از خود نشان نخواهد داد.

 -در اولین بارداری تقریبا تا ماه چهارم شما می‌توانید از لباس‌های قبل از بارداری‌تان استفاده کنید، اما این بار تقریبا این گردی‌ شادی‌بخش در ماه سوم بسیار بیشتر خودش را نشان می‌دهد و به مراتب واضح‌تر است و تقریبا پنهان کردنش غیرممکن است! پوست شکم شما کشیده شده و ماهیچه‌های این بخش از نظر طولی افزایش پیدا کرده‌اند. از اینرو برای آن آماده باشید تا لباس های مناسب بارداری را کمی زودتر از زمانی که دوران بارداری اول را تجربه می کردید، به تن کنید.

 -از نظر روان‌شناسی هم این موضوع کمی توجیه دارد. مادر این شرایط را قبلا تجربه کرده پس به صورت ناخودآگاه این پذیرش را به شکم خود می‌دهد که زودتر خود را نشان دهد. ذهن مادر در این روند چون تجربه قبلی را داشته سریع‌تر با تغییرات فیزیکی سازگاری پیدا می‌کند و بالطبع سریع‌تر هم نمود پیدا می‌کند.

 -احساس خستگی می کنید ! 

احتمالا در دوران بارداری دوم بیش از گذشته احساس خستگی می کنید. از این موضوع نگران نباشید و نترسید، به ویژه اگر فاصله بین بارداری اول و دوم شما کمتر از ۳ سال بوده باشد، این خستگی بیشتر نمود پیدا می کند. این به این معنی نیست که شما نیروی جسمی خود را به صورت جدی از دست داده اید، بلکه مسلما به این دلیل است که شما نیازمند گذراندن وقت با فرزند اول خود هستید و زمان کمتری برای استراحت پیدا می کنید.

 -به طور کلی غذا دادن به کودک، بازی کردن با او، نگه داری از کودک و توجه و حتی صحبت کردن با او از شما انرژی می برد و این مسایلی هستند که شما در دوران بارداری اول تجربه نکردید و به همین دلیل در آن دوران زمان بیشتری را برای رسیدگی به خود و استراحت داشتید.

-به علاوه ممکن است شما مادر شاغل هم باشید پس به تمام این مسایل استرس محل کار و حمل و نقل یعنی مسیری که در رفت‌وآمد هستید هم اضافه کنید. در نتیجه خستگی این بارداری و تفاوت آن با بار اول را درک می‌کنید. همراه این نوع خستگی اغلب به خاطر اضافه‌وزنی که دارید، گاهی اوقات احساس کمردرد هم خواهید کرد. حواستان باشد. سعی کنید در این ماه‌ها هنگام در آغوش کشیدن فرزند اولتان، خیلی به خودتان فشار نیاورید. دردهای بعدی خصوصا در ناحیه سیاتیک را فراموش نکنید.

- اگر خستگی و بی انرژی بودن به مقدار زیادی شما را اذیت می کند، تعارفات و خجالت را کنار بگذارید از همسر خود یا مادر یا سایر اعضای خانواده کمک بگیرید تا به شما در انجام کارهای روزمره کمک کنند و شما بتوانید با آرامش و آسودگی بیشتر این دوران را سپری کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۶ ، ۱۳:۵۴
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

 


مراقبت از زنانی که دچار دیابت نوع یک و دو هستند، پیش از بارداری آغاز می‌شود.

کنترل شدید قند در مراحل ابتدایی بارداری می‌تواند از شیوع نقایص ساختمانی جنین بکاهد.

 پیش از بارداری، علاوه بر شرح‌حال و معاینه بالینی، باید اقدامات زیر انجام شود:

 آزمایش خون تعیین مقدار قند خون فعلی و قبلی زن

 اندازه‌گیری سطح پایه کلیرانس کراتینین و دفع پروتئین ادراری

 نوار قلب 

مشاوره چشم 

شروع برخی مکملها مانند اسید فولیک

 تشخیص و درمان عفونتهای زنان و ادراری فرد

 رساندن سطح گلوکز خون به حد مناسب(به کمک متخصص داخلی یا غدد)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۶ ، ۱۳:۵۰
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


اعتیاد مسمومیت مزمن یا ادواری مخرب برای فرد و جامعه است که به واسطه استعمال مکرر یک داروی طبیعی مثل تریاک یا مصنوعی ایجاد می‌شود و مشخصات آن عبارتند از؛ احساس خوشی و تعادل کاذب پس از استعمال، حالت احتیاج شدید و غیرقابل مقاومت برای به دست آوردن مجدد، تمایل به ازدیاد مقدار استعمال به علت تحمل سلول‌های بدن به مقادیر معمولی و سرانجام وابستگی به اثرات روانی و بدنی؛ زیرا نرسیدن دارو موجب بروز سندرم محرومیت می‌شود.


در بروز پدیده اعتیاد در سطح فردی و اجتماعی عوامل مختلفی وجود دارند و اهم عوامل پدیدآورنده آن عبارتند از؛ احساس پوچی و بی‌هویتی، مشکلات روانی در هنگام بروز مشکلات غیرقابل تحمل، مشکلات خانوادگی، کمبود محبت درخانواده، استقلال‌طلبی فرزندان، شخصیت‌ندادن به جوانان و برچسب‌زدن به آنان، کنجکاوی، لذت‌طلبی، عدم آگاهی از ضررهای موادمخدر، بی‌توجهی به اوقات فراغت، قابل دسترس‌بودن موادمخدر، بیکاری و فقر، ضعف در هویت دینی و بی‌توجهی به تعالیم دینی.


بیشتر آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایران و نیز بیشتر جرایم زندانیان، به نوعی به موادمخدر و اعتیاد ارتباط دارند. بنابراین اعتیاد به موادمخدر یک معضل اجتماعی برای کشور محسوب می‌شود.


بالابودن آمار افراد معتاد و توزیع‌کنندگان مواد، نشان‌دهنده آن است که این معضل اجتماعی، خطرناک‌تر از هر بلای طبیعی و هر نوع بیماری مسری، جامعه ما را تهدید می‌کند.


اعتیاد در دوران معاصر نیز یکی از معضلات پیچیده اجتماعی کشور ماست که نیاز به برنامه بومی دارد؛ زیرا بدون دانش متناسب با ریشه فرهنگی جامعه، نمی‌توان با این معضل مبارزه کرد. مراجعه به تعالیم و آموزه‌های دینی مختلف اعتقادی، اخلاقی و احکام عبادی، یکی از راه‌های موثر در پیشگیری از اعتیاد است.

علاوه بر این، فضای روانشناختی اماکن مقدس نیز در آرامش روانی مخصوصا، آرامش‌بخشی به افراد مضطرب موثر است. در دیدگاه امام علی علیه‌السلام کسی که هیچ‌گونه تعهدی در برابر جامعه خود ندارد و هیچ‌گونه حرکتی در جهت از بین‌بردن انحرافات اجتماعی انجام نمی‌دهد، مرده متحرکی بیش نیست و از نظر حیات اجتماعی مرده محسوب می‌شود.

«گروهی که منکر را نه با دست و نه زبان و نه با قلب انکار نمی‌کنند، مرده‌هایی در میان زندگان هستند.» (نهج‌البلاغه، حکمت ٣٧٤).


با توجه به فراگیری اعتیاد در جامعه و رواج آن بین زنان و جوانان، فرهنگ‌سازی و طراحی برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد در سطح گسترده از طریق آموزش‌های کارآمد و موثر مانند آموزش‌های فرزندپروری، مهارت‌های زندگی و غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان بشدت احساس می‌شود تا شاهد کنترل روند رو به افزایش اعتیاد باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۶ ، ۰۸:۵۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


"گُل" مخدر نام آشنایِ این روزها در میان جوانان، همان اندازه که اسم خوشایندی دارد، یکی از خطرناک‌ترین مخدرهایی است که این روزها در دست جوان‌ها می‌چرخد. مخدری که ضربان قلب را بالا می‌برد، احساس بی‌قراری می‌دهد، باعث توهم می‌شود و....

براساس آخرین «شیوع شناسی» تعداد معتادان کشور به  ۲ میلیون و 808 هزار مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده است؛ این درحالیست که ماری جوآنا و مشتقات آن شامل گل، گرس، علف با ۱۱.۹ درصد، پس از تریاک دومین مواد مخدر مصرفی در میان مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور اعلام شده است.

بنابر اعتقاد روان‌پزشکان «گل» همان ماری‌جوانای تغییر یافته است که از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه (cannabis) بدست می‌آید. ماری‌جوانا که امروزه با نام های گوناگون شناخته می‌شود، نوع طبی آن با نام «گل» وارد بازار ایران شده است. این گیاه با دارا بودن حداقل 24 درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی دارای اثرات اعتیادآور برای مصرف‌کننده است در حالیکه ماری‌جوانای معمولی(غیر طبی) که از برگ گیاه شاهدانه حاصل می‌شود، دارای کمتر از8 درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول بوده لذا اثرات سوء مصرف نوع طبی آن را بدنبال ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۶ ، ۰۸:۵۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


مهارت های ارتباطی و برقراری ارتباط با اشخاص و گروه های گوناگون نیازمند آموختن و به کارگیری نکاتی است که در این گزارش تعدادی از آنها را برمی شمریم.


1. بشنوید


برخی افراد فکر می کنند تنها با مهارت بی نظیرشان در صحبت کردن می توانند در برقراری ارتباط با دیگران موفق شوند. اما ظاهرا این افراد فراموش کرده اند که شنیدن فاکتور بسیار مهمی در مهارت های ارتباطی است. تا زمانی که شنونده خوبی نباشید، در ارتباط برقرار کردن با دیگران هم توفیقی کسب نخواهید کرد.

برای اینکه شنونده خوبی باشید باید علاقه خود به آگاهی از دیدگاه دیگران را نشان دهید، از پرت کردن حواس طرف مقابل بپرهیزید، اگر حافظه تان چندان مورد اطمینان نیست، یادداشت برداری کنید، حرف دیگران را قطع نکنید و پیش از پایان صحبت طرف مقابل درباره حرف هایش قضاوت نکنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۶ ، ۰۸:۴۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان




کارشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافته اند انجام ورزش در طول دوران بارداری و پس از آن می‌تواند مانع از ابتلای مادربه افسردگی پس از زایمان شود.

 

کارشناسان با مطالعه برروی یک هزار نومادر دریافتند انجام کار‌های ساده پس از زایمان از جمله پیاده روی و راه رفتن با کالسکه کودک، انجام تمرینات کششی و تنفس عمیق، فعالیت‌های هوازی، پیلاتس و یوگا می‌تواند به شدت در کاهش ابتلا به افسردگی پس از زایمان موثر باشد.

براساس آمار‌ها همه ساله در کشور انگلستان بیش از ۱۴۰ هزار نومادر مبتلا به افسردگی پس از زایمان شده و تحت درمان‌های دارویی و مشاوره‌ای قرار می‌گیرند.

بسیاری از نومادران از ابتلای خود به افسردگی پس از زایمان آگاه نیستند، زیرا این بیماری بسیار پیچیده است و به تدریج علائم آن بروز می‌کند، در نتیجه این بیماری مادرتمایلی به انجام فعالیت‌های روزمره و عادی خود ندارد و نیز در نگهداری از کودک دچار تردید و بی انگیزه گی می‌شود که در صورت تشدید علائم و عدم دریافت کمک‌های درمانی و مشاوره‌ای، امکان خودکشی مادر یا کودک آزاری وجود دارد.


مقامات بهداشتی آمریکا اعتقاد دارند افسردگی پس از زایمان بر روی یک زن از هر  9 زن  اثر می‌گذارد.

از جمله دیگر عوارض این بیماری می‌توان حملات اضطرابی، ناامنی، تحریک پذیری، خستگی، گناه، ترس از آسیب رساندن به کودک و بی میلی به شیر دادن را نام برد.

کارشناسان اعتقاد دارند علائم این بیماری معمولاً در هفته چهارم پس از فراغت از زایمان ایجاد می‌شود و در صورت عدم درمان و رسیدگی پس از 2 هفته حالت مزمن پیدا می‌کند.

کارشناسان بهداشتی به زنان باردار توصیه می‌کنند، در طول این دوران حتماً تحت نظارت پزشک ورزش ملایم انجام دهند و پس از فراغت از زایمان در کنار مراقبت از کودک تحرک و فعالیت بدنی حداقل به میزان 30 دقیقه در روز داشته باشند تا علاوه بر بدست آوردن تناسب اندام و کاهش وزن ناشی از بارداری، از ابتلا به افسردگی پس از زایمان نیز مصون بمانند.

از جمله دلایل اصلی بروز افسردگی پس از زایمان استرس مادر برای نگهداری از نوزاد و نیز کمبود خواب است که در این خصوص باید از کمک و پشتیبانی اعضای خانواده برای کم کردن فشاربر روی مادر،  اجازه استراحت و تجدید قوا به او استفاده کرد.

نتایج این بررسی در مجله تولد به چاپ رسیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۹۶ ، ۱۴:۲۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


ادرار را در ظرف تمیزی مانند لیوان یکبار مصرف جمع آوری نمائید( نکته قابل توجه اینکه ادرار اول صبح به طور معمول بیشترین غلظت hCG را در بردارد و لذابهترین نمونه برای انجام تست ادرار است.اگر چه هر نمونه ادرار ممکن است استفاده شود.)

 نوار تست را از پاکت خارج سازید و تا خط مشخص(Max) در ادرار فرو برید.(دقت داشته باشید که نوار را بیشتر از این حد وارد ادرار نکنید.)

سه ثانیه صبر کنید سپس از ادرار خارج ساخته بطور افقی بر روی دهانه ظرف ادرار بگذارید.

نتیجه تست بیبی چک :

پس از انجام تست یکی از سه حالت زیر ممکن است ایجاد شود:

 بر حسب میزان هورمون موجود در ادرار نتیجه مثبت بصورت 2 خط قرمز طی حدود 40 ثانیه ظاهر می شود.

ظهور رنگ در فاصله 5 تا 10 دقیقه مشکوک بوده و بهتر است چند روز بعد تکرار شود.👈. هر نتیجه ای بعد از 10 دقیقه فاقد ارزش است و در حکم منفی تلقی می شود.

مثبت: آشکار شدن دو نوار رنگی در نواحی کنترل و پائین تر از آن

منفی: آشکار شدن تنها یک نوار رنگی در ناحیه کنترل

نکته مهم اینکه شدت رنگ بستگی به مدت زمان حاملگی نیز دارد.

چند نکته در استفاده از بیبی چک:

 تنها هنگام آزمایش پاکت باز شود و نوار فقط برای یکبار قابل استفاده است.

پاکت کوچک همراه نوار حاوی ماده سیلیکا‍زل ( جاذب رطوبت) است که بعنوان نگهدارنده میباشد..پس از باز کردن پاکت دور انداخته شود

 در بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند تفسیر تست بعهده پزشک متخصص میباشد.

بیبی چک چه زمانی مثبت می شود؟

این تست معمولا از 25-20 روز پس از اتمام آخرین روز خونریزی قبلی شروع به مثبت شدن می کند البته در خیلی افراد ممکن است تست در این تاریخها مثبت نشده و بهترین زمان چک حاملگی با این تست 4-3 روز پس از تاخیر در موعد قاعدگی طبیعی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۶ ، ۱۴:۱۶
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان