Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است


چه عواملی باعث پایین آمدن عزت نفس می‌شود؟

عزت نفس پایین اغلب از کودکی آغاز می‌شود. معلمان، دوستان، خواهرها و برادرها، والدین و حتی رسانه‌ها پیام‌های بسیاری به ما منتقل می‌کنند، هم مثبت و هم منفی. اما به دلایلی، پیامی که به ما القا می‌کند که «تو به اندازه‌ی کافی خوب نیستی» ماندگارتر است.

ممکن است این موضوع را تجربه کرده باشید که برآورده کردن انتظاراتِ دیگران از خودتان یا حتی انتظاراتِ خودتان از خودتان بسیار دشوار است.

استرس و رخدادهای سخت زندگی، مانند بیماری‌های سخت و شدید یا از دست دادن عزیزان، ممکن است اثری منفی بر عزت نفس‌ انسان داشته باشد. شخصیت نیز ممکن در این موضوع نقش داشته باشد. برخی افراد به منفی اندیشیدن تمایل بیشتری دارند و برخی دیگر معیارهایی بسیار بالا و تقریبا دست‌نیافتی برای خودشان در نظر می‌گیرند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۱۰:۰۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


تعریف اعتماد به نفس

اعتماد به نفس(confidence) یعنی دیدن خود به عنوان فردی توانا باکفایت دوست داشتنی و منحصر به فرد با توجه به در نظر گرفتن تفاوتهای فردی.به تعبیر دیگر اعتماد به نفس یعنی آن احساس و شناختی که از توانایی ها و محدودیت های درونی و بیرونی خود دارید. شکل گیری اعتماد به نفس در دوران کودکی با حمایت والدین از فرزندانشان به طور موثر شکل می گیرد.

ویژگی افراد دارای اعتماد به نفس

افراد دارای اعتماد به نفس ابتکارات واقع گرایانه دارند حتی وقتی که بعضی از انتظاراتشان برآورده نمی شود دیدگاه مثبتشان را حفظ می کنند و خودشان را قبول دارند. افراد با اعتماد به نفس ریسک رد شدن از طرف دیگران را قبول می کنند به خاطر اینکه به تواناییهای خود اعتماد دارند.

ویژگی افراد فاقد اعتماد به نفس

این افراد به تایید دیگران نیاز دارند . آنها از ریسک کردن اجتناب می کنند به این دلیل که از شکست می ترسند . انتظار موفقیت در کارها را از خود ندارند و خود را دست کم میگیرند. و اگر به دلیل موفقیت تحسین شوند آن را کوچک تلقی می کنند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۱۰:۰۱
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


عزت نفس یعنی اینکه خودتان را چگونه می‌بینید و چه تصوری از خودتان دارید یا بهتر بگوییم: عزت نفس یعنی اینکه خودتان را چقدر دوست می‌دارید و چقدر به خودتان روی خوش نشان می‌دهید. کلمه‌ی «esteem» در انگلیسی، که در فارسی «عزت و اَرج‌وقُرب» معادل‌یابی شده است، از کلمه‌ی لاتین «aestimare» به‌معنی «سنجش، ارزش‌گذاری، تخمین یا ارزیابی» ریشه می‌گیرد. بنابراین، عزت نفس یعنی اینکه چقدر خودتان را ارزشمند می‌شمارید. افزون‌براینها، عزت نفس بنیانی احساسی است که به‌طرز فکر، احساسات و نوع برخورد افراد در ارتباط با خودشان و دیگران شکل می‌دهد و به‌عبارتی، مستقیما بر مناسبات فردی و اجتماعی اثر می‌گذارد. عزت نفس از تجارب زندگی، به‌ویژه در سنین پایین، نشئت می‌‌گیرد. این تجاربِ حساس، تعیین‌کننده‌ی احساس خودارزشی فرد در درازمدت به‌شمار می‌روند.


افرادی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، از آنچه هستند، راضی و خشنودند. این افراد برای اینکه حس‌وحال بهتری پیدا کنند، هیچ نیازی به مصرف مواد مخدر یا روی‌‌آوردن به رفتارهای پرخطر نمی‌بینند. چنین افرادی برای اینکه حس خوبی درباره‌ی خودشان پیدا کنند، به عوامل خارجی مانند پُست‌ومقام یا درآمد بالا وابسته نیستند. افراد دارای عزت نفس به خودشان، دیگران و محیط اطراف‌شان احترام می‌گذارند. انعطاف‌پذیری ازجمله خصوصیات بارز این افراد است، به این معنی که به‌آسانی قادرند خودشان را از ناامیدی‌ها و شکست‌ها بیرون بکشند. چنین افرادی از پیشرفت و تحول استقبال می‌کنند، اهل مدارا هستند و به‌راحتی خشنود می‌شوند. عزت نفس بالا موجب می‌شود فرد راحت‌تر بتواند ببخشد و پذیرای خود و دیگران باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۰۹:۵۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


گاهی برای افرادی پیش می‌آید که در اطرافیان خود با فردی سیگاری یا کسی که احتمال سیگاری شدن او وجود دارد برخورد می‌کنند؛ مثلا خواهری متوجه می‌شود که برادرش سیگاری شده یا زنی متوجه سیگار کشیدن همسر می‌شود و ... . در این شرایط اولین چیزی که ذهن فرد را به خود مشغول می‌کند این است که چطور با او رفتار کنم که بتوانم در این باره به او کمک کنم؟ آیا باید در مورد این مسئله به طور مستقیم با او صحبت کنم یا اینکه صحبت مستقیم با او کار را خراب‌تر کرده و احتمال گرایش او به سیگار و دیگر مواد را بیشتر می‌کند؟ در این نوشته این مسئله را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اولین برخورد با فرد سیگاری

نوع اولین برخورد با چنین فردی به شرایط فرد مقابل و میزان رابطه‌ای که کمک کننده با او دارد بستگی دارد. مثلا اگر خواهری احساس کرد برادرش سیگار می‌کشد در این شرایط اگر رابطه خوبی با او دارد، می‌تواند در مورد این مسئله به طور مستقیم با او صحبت کند و به او بگوید که متوجه این مسئله شده است. معمولا اولین برخورد فرد مقابل انکار این مسئله است؛ ولی اگر احساس کند شما قصد سرزنش و تحقیر او را ندارید و نگران خود او هستید، مقاومت او کم خواهد شد و می‌توانید با او راحت‌تر صحبت کنید. بنابراین اگر قصد صحبت مستقیم داشتید اولا او را سرزنش و تحقیر نکنید؛ چون این کار عواقب مخربی خواهد داشت ثانیا سعی کنید نگرانی خود را نسبت به او ابراز کنید ثالثا رابطه صمیمی خود را با او حفظ و حتی بیشتر کنید رابعا همان ابتدا به پند و‌اندرز و نصیحت نپردازید؛ چون این کار در درمان او اثر چندانی نخواهد داشت.

اما اگر احساس کردید نمی‌توانید رابطه‌ای گرم با او داشته باشید یا توان حل مشکل او را ندارید باید این مسئله را به یکی دیگر از نزدیکان او که فکر می‌کنید مهارت لازم در بخورد با چنین شرایطی را دارد در میان بگذارید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۶ ، ۱۴:۳۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



اگر در یک کلینیک روان شناسی کودک و نوجوان مشغول به کار باشید، می بینید والدین مراجعه کننده معمولا صحبتشان را این گونه آغاز می کنند: «کودکان این دوره و زمانه بد شده اند! تحمل نوجوانان امروزی صبر ایوب می خواهد! آن زمان که ما بچه بودیم...» و در میان این والدین، افراد مستاصلی را می یابید که خسته از مجادله و جر و بحث های بی پایان با کودک یا نوجوان، به دنبال راه حلی برای کنترل اوضاع نابسامان ارتباطی خود و فرزندانشان هستند.

فرزندانی که با کوچک ترین تلنگری از کوره در می روند، جر و بحث می کنند، از اصول یا درخواست های بزرگ ترها نافرمانی می کنند و از همه بدتر برای خطاها و اشتباه های خود، دیگران را سرزنش می کنند و گفت و گو را با ناسزا خاتمه می دهند. واقعیت این است که دفاع از امیال خود و مقابله با خواسته دیگران برای رشد طبیعی اهمیت اساسی دارد و همین رفتار مقابله ای در دو برهه از رشد؛ بین سنین 18 تا 24 ماهگی و دیگری ابتدای نوجوانی، برای برقراری خودمختاری و ایجاد هویت ضروری است و بیانگر تلاش وی برای کسب استقلال است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۶ ، ۱۳:۳۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


ریشه یابی علت ترس

همشهری آن لاین نوشت: ترس از مدرسه بیشتر در کودکان مقطع دبستان که ترس از جدایی از والدین در آن ها وجود دارد، مشاهده می شود ولی اگر این ترس در مقاطع بالاتر در دانش آموزی دیده شود، بیشتر به طرز برخورد کادر مدرسه و معلمان برمی گردد.

ترس در کودکانی که به مدرسه جدید می روند نیز مشاهده شده که ترس این گروه ریشه در جدایی از والدین یا نداشتن دوست یا ناآشنایی با محیط مدرسه و معلمان دارد. همچنین گاهی تغییرات ناگهانی در شرایط زندگی از قبیل جدایی والدین از یکدیگر، فوت ناگهانی یکی از نزدیکان، تعویض منزل و... نیز می تواند سبب بروز این گونه ترس ها شود که اغلب موقتی است و با رفتار درست و صحیح والدین و کادر مدرسه بر طرف می شود. همچنین توقع و انتظارات بیش از حد والدین از فرزندانشان به ویژه در سنین دبیرستان نیز از علل بروز اضطراب و ترس در فرزندان به هنگام حضور در مدرسه است. در مجموع، والدین باید با ریشه یابی علل ترس فرزند خود و شناخت دقیق آن، به او کمک کنند تا بر این ترس غلبه کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۶ ، ۱۳:۰۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


دوران کودکی یکی از مهمترین مراحل رشد و تکامل انسان است که می تواند با آسیب پذیری زیادی همراه باشد و به همین دلیل ، همواره هدف مداخلات پیشگیرانه ی بهداشتی و درمانی بوده است . رشد و تکامل جسمی و روانی انسان از دوران کودکی شروع می شود و بسیاری از جنبه های رشدی و تکاملی در این دوره به دست می آید . هر گونه آسیب در این دوران می تواند پیامدهای طولانی مدتی را در طول زندگی ایجاد کند.

در دهه های اخیر، مشکلات و چالش های بهداشتی کودکان دستخوش تغییراتی شده است؛ در حال حاضر بسیاری از بیماری ها با استفاده از واکسیناسیون و رعایت توصیه های بهداشتی کنترل می شود ، اما هنوز مشکلات حل نشده ی زیادی در زمینه ی بهداشت روان کودکان وجود دارد که نیازمند پیگیری و اقدامات پیشگیرانه ی جدی است. کودک آزاری از جمله مشکلاتی است که آسیبهای جبران ناپذیری را بر سلامت جسمی و روانی کودکان تحمیل می کند.

تخمین های موجود حاکی از آن است که هر ساله حدود چهل میلیون کودک مورد آزارهای مختلف جسمی ، جنسی ، هیجانی ، و اجتماعی قرار می گیرند و مطالعات نشان می دهد که سوء رفتار با کودک در همه کشور ها و در همه سطوح اجتماعی – اقتصادی دیده می شود .تنها شدت ، ماهیت و عوارض سوء رفتار و نوع سیستم های حمایتی کودک است که براساس سطح اقتصادی – اجتماعی تفاوت دارد.اکنون نهاد های مختلف بهداشتی ، درمانی و حمایتی ، تلاش های زیادی برای کاهش موارد سوء رفتار با کودک انجام می دهند و برنامه های مختلفی را در دست اجرا دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۶ ، ۰۸:۲۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

نام دقیق اعضای خصوصی بدن را به آنها بیاموزید.


  • تنها بر روی “خطر غریبه ها” تاکید نکنید. به یاد داشته باشید که بیشتر کودکان توسط کسی مورد سوء استفاده قرار می گیرند که آنها می شناسند و به او اعتماد دارند.

  • به کودکان درباره سلامت بدن و تفاوت میان تماس های مناسب و نامناسب آموزش دهید.

  • به آنها بگویید که حق دارند درباره بدن شان تصمیم بگیرند. به آنها این قدرت را بدهید که بتوانند زمانی که نمی خواهند کسی آنها را حتی به شکلی غیر جنسی لمس کند یا اینکه بخواهد کودک او را لمس کند، (نه) بگویند (برای مثال : مودبانه ، در آغوش کشیده شدن را رد کنند).

  • به آنها یاد بدهید که بزرگتر ها و کودکان بزرگتر هیچگاه در مورد اعضای خصوصی بدن شان نیاز به کمک ندارند (برای مثال در حمام یا توالت).

  • به آنها مراقبت از اعضای خصوصی بدن خودشان را یاد بدهید (مانند حمام کردن یا استفاده از دستمال توالت) تا برای این کار نیازی به کمک بزرگترها یا کودکان دیگر نداشته باشند.

  • تفاوت میان رازهای خوب (مانند جشن های غافلگیرانه که مدت طولانی به شکل راز باقی نخواهند ماند) و رازهای بد را (که قرار باشد کودک برای همیشه آنها را نگه دارد) به کودکان آموزش دهید.

  • به غریزه خود اعتماد کنید. اگر از اینکه کودک را با کسی تنها بگذارید احساس راحتی ندارید، این کار را انجام ندهید. اگر نگران سواستفاده های جنسی احتمالی هستید، حتما ” سوال کنید. بهترین زمان برای صحبت با کودک تان درباره سواستفاده جنسی، همین الان است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۶ ، ۰۸:۰۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



ودک آزاری و سوءرفتار با کودک را می توان به 3 دسته تقسیم کرد: کودک آزاری جسمی، جنسی و مسامحه و غفلت از کودک که در آن نیازهای جسمی و روانی کودک مورد بی توجهی قرار می گیرد.


وقتی صحبت از کودک آزاری می شود، اغلب یاد چهره کتک خورده و چشمان گریان کودکی می افتیم که گوشه ای کز کرده و صدایش درنمی آید. در واقع تصویر و تصویر اغلب ما از کودک آزاری، همین صحنه است؛ چرا که سکوت کودک و البته خانواده در مقابل کودک آزاری معمولا بارزترین رفتاری است که دیده می شود اما غافل از اینکه این سکوت، اثرات روانی و جسمی بی شماری را در کودک به جا می گذارد، شاید یکی از دلایل این سکوت ناآگاهی والدین از برخورد مناسب در مقابل ودک آزاری باشد.


کودک آزاری (Child abuse) پدیده شومی است که در تمام سطوح اجتماعی، اقتصادی و در تمام جوامع بشری دیده شده و دامنگیر کودک خانواده و جامعه می شود. سوء رفتار با کودکان یک موقعیت اضطرابی برای کودک ایجاد می کند. کودک آزاری و سوءرفتار با کودک را می توان به 3 دسته تقسیم کرد: کودک آزاری جسمی، جنسی و مسامحه و غفلت از کودک که در آن نیازهای جسمی و روانی کودک مورد بی توجهی قرار می گیرد. هر یک از انواع این کودک آزاری ها باعث آسیب کودک می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۶ ، ۰۷:۵۸
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

اهمیت نه گفتن

  • چرا باید نه بگوئیم؟

  • آیا نه یک مهارت است؟

  • چگونه می‌توان آنرا یاد گرفت؟

اینها سوالاتی هستند که شاید برای برخی افراد مطرح شده باشند. از آنجایی که زندگی اجتماعی مستلزم رعایت مواردی است که هم حقوق دیگران و هم حقوق فرد در آن باید مورد توجه قرار گیرد مهارت نه گفتن یکی از لازمه‌های موفقیت فرد در زندگی شخصی اجتماعی‌اش است. هر فردی ، برای خود عقاید ، ایده‌ها و اهدافی دارد، شیوه زندگی را برای خود برگزیده است و لازم است در مواردی که احساس کند این اهداف و ایده‌ها در برآورده شدن آنها با احتمال بروز مشکل روبرو خواهد شد؟ از مهارتهای خاصی استفاده کند تا بتواند خود را در مسیر مناسبی که برای خود برگزدیده است، نگه دارد. انسان اراده و اختیار و آگاهی دارد. بر اساس اراده خود می‌تواند تصمیمهایی برای زندگی داشته باشد. این تصمیمها از موارد بسیار جزئی یا موارد بزرگ و پراهمیت را شامل می‌شود، آنچه که به عنوان مانعی او را عملی ساختن تصمیمات خود باز دارد باید به نحوی از گذر مسیر او برداشته شود. برای چنین اقدامی قاطعیت ، قدرت و به عبارتی مهارتهایی چون نه گفتن و ... مورد نیاز است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۶ ، ۰۷:۵۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

اگر به‌دنبال موفقیت هستید، بد نیست با کارهایی که شما را به موفقیت می‌رسانند آشنا شوید و برنامه روزانه افراد موفق را مطالعه کنید. درادامه تلاش خواهم کرد تا به برنامه‌ی شبانگاهی افراد موفق نگاهی بیندازم.




اگر عبارت برنامه‌ی صبحگاهی را در گوگل جست‌وجو کنید با ۲۰ میلیون نتیجه مواجه می‌شوید. برنامه‌ی صبحگاهی باعث افزایش عملکرد و همچنین سطح رضایت افراد می‌شود. این نوع برنامه اجازه می‌دهد تا مادرهای گرفتار به اهداف خود برسند و مدیران نیز بتوانند خود را برای یک روز پر از جلسه آماده کنند. در ضمن هر دوی آنها می‌توانند برای شام خانه باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۶ ، ۱۸:۲۸
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


همه‌ی ما روزهای بد را تجربه کرده‌ایم؛ صبح‌هایی که با یک اتفاق بد و اعصاب‌خردکن شروع می‌شوند و هرچه جلوتر می‌رویم، اوضاع بیشتر به‌هم می‌ریزد. انگار زمین و زمان دست‌به‌دست هم داده‌اند تا یک روز افتضاح داشته باشیم. اما چند لحظه صبر کنید؛ لزومی ندارد که یک صبح بد به یک روز وحشتناک تبدیل شود، مگر آنکه شما این اجازه را بدهید! بله، همه‌چیز به خود شما بستگی دارد. چگونه؟ ما در اینجا چند راهکار ساده و کاملا کاربردی در اختیارتان قرار می‌دهیم که به شما کمک می‌کنند به حس بدتان پایان دهید و بقیه‌ی روز انرژی مثبت داشته باشید. آنها را امتحان کنید و تأثیر معجزه‌‌آسایشان را ببینید. موفق باشید!

گاهی اوقات چیزهای کوچکی مانند بحث با هم‌اتاقی‌تان، گیرکردن در ترافیک یا فقط بیدارشدن از دنده‌ی چپ می‌تواند روزتان را خراب کند.

حتما تابه‌حال برای شما هم پیش آمده است که یک نفر از شما انتقاد کند و اعصاب‌تان را بهم بریزد؛ مثلا در مورد دست‌پخت، لباس، مدل مو، دکور خانه‌تان و … چیزهایی به شما بگوید که حس بدی پیدا کنید. احتمالا در چنین شرایطی ساعت‌ها حرص خورده‌اید تا وقتی که متوجه شدید بقیه، برعکس او نظر مثبتی در مورد شما دارند و در نتیجه آرام‌تر شدید. اما همیشه نمی‌توانید منتظر بمانید که دیگران حال‌تان را خوب کنند. باید خودتان نیز قدمی برای بهترشدن حال‌تان بردارید. چیزی که باید به‌خاطر داشته باشید آن است که اجازه ندهید یک انتقاد یا نظر منفی، روز فوق‌العاده‌تان را خراب کند.

خبر خوب این است که شما می‌توانید یک روز بد را به همان سرعتی که شروع شده است، به یک روز خوب تبدیل کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید، آن است که حال‌و‌هوایتان را عوض کنید. هنگامی که از درون احساس خوبی داشته باشید، تغییردادن دیدتان نسبت به روز و خداحافظی با احساسات منفی و ناخوشایند برای‌تان بسیار آسان‌تر خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۶ ، ۱۸:۲۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


 

 

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان(IARC) بر اساس نتایج به اثبات رسیده تحقیقات، اعلام کرده است امواج رادیوفرکانس که بیشتر از طریق بازی‌های موبایلی و استفاده از تبلت، کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، باعث ایجاد تغییرات هورمونی و بلوغ زودرس در آن‌ها می‌شود

 

  . ورود تکنولوژی‌ها و وسایل نوین، به‌ویژه در عرصه تجهیزات ارتباط جمعی به زندگی بشر به رغم تمام مزایایی که دارند، معایب و مضرراتی نیز به همراه داشته که بیشترین عوارض آن متوجه سلامت انسان ها و تاثیر آن بر نسل های بعدی است. تغییر الگوهای زندگی، افراد جامعه و حتی کودکان را به سمتی برده است که طی روز ساعت‌های طولانی را به استفاده از وسایلی مانند تبلت و تلفن همراه اختصاص می‌دهند، غافل از این‌که امواج از طریق این وسایل، سیستم‌های داخلی بدن آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز مشکلات و بیماری‌هایی می‌شود که شاید سال‌ها بعد نمایان شوند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۶ ، ۱۸:۱۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


وقتی شخصی را نمی‌شناسید و یا کاری را برای بار اول انجام می‌دهید، این­ که شک کنید و یا احساس بی‌اعتمادی داشته باشید، کاملاً عادی است. اما گاهی برخی از افراد نسبت به اشخاصی که شناخت کامل به آن‌ها دارند هم حس بی‌اعتمادی دارند. شک و تردید نیز مانند هر احساس دیگری، یک احساس طبیعی است، اما بعضی اوقات این حس از حالت عادی خود فراتر می‌رود. شاید شما نیز با افرادی برخورد کرده باشید که نسبت به همه‌کس و همه‌چیز شک داشته باشند. این افراد در زندگی زناشویی با مشکلات فراوانی روبه­ رو خواهند شد.


این بدگمانی در ارتباط با همسر بسیار مشکل‌ساز می‌شود به‌طوری‌ که بسیاری از اختلاف‌های بین زن و شوهرها معلول این بی‌اعتمادی‌ها هستند. زندگی کردن با یک فرد شکاک و بی‌اعتماد و برقراری یک رابطه­ ی عاطفی باکیفیت با او شاید کمی سخت باشد. ممکن است شما به خاطر این­که حس بی‌اعتمادی همسرتان را تحریک نکنید، مجبور شوید که به فردی محتاط و بدون حس شوخ‌طبعی تبدیل شوید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۶ ، ۱۸:۱۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



ر سال های اخیر، توجه روان شناسان اجتماعی و شخصیت، همچنین منتقدان اجتماعی- فرهنگی، به مقوله خودشیفتگی در جوامع امروزی افزایش پیدا کرده است؛ زیرا طبق بررسی های انجام شده توسط یکی از منتقدان، به نام «کریستوفر لش»، به دلیل ایجاد تغییرات زیربنایی در جوامع امروزی، خودشیفتگی در میان نسل امروز شیوع بالایی پیدا کرده است، به طوری که وی این احتمال را تحت عنوان «روان رنجوری عصر حاضر» مورد بررسی قرار داده است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته، درکی غیرواقع بینانه و کاذب از اهمیت خود دارند؛ صفتی که به خودبزرگ‌بینی معروف است.

 

این افراد معتقدند که خاص و بی همتا هستند و فقط افراد یا موسسات خاص یا عالی رتبه قادر به درک آن ها هستند و لذا تنها باید چنین افرادی در ارتباط باشند. افراد خودشیفته نیاز مفرطی به تحسین شدن دارند لذا ممکن است به صورت دائمی به این موضوع اشتغال ذهنی داشته باشند که تا چه اندازه کارهای خود را خوب و درست انجام می دهند و تا چه اندازه دیگران نظر مساعدی نسبت به آن ها دارند. این اشتغال ذهنی اغلب به شکل نیاز مداوم به توجه، تحسین و تایید از سوی دیگران در می آید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۶ ، ۱۰:۱۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

کارشناسان در این مطالعات به بررسی علت طول عمرِ تعدادی از ساکنان ۹ روستای دورافتاده در منطقه‌ای در جنوب ایتالیا پرداختند که صدها نفر از آنان بیش از ۹۰ سال سن دارند.



در این بررسی آمده است در حالی که این سالمندان نسبت به دیگر اعضای جوان‌تر خانواده‌شان شرایط جسمی به مراتب ضعیف‌تری داشتند اما وضعیت سلامت ذهنی و روانی آنان بهتر بوده است.

یکی از کارشناسان ارشد این مطالعه می‌گوید: تاکنون مطالعات متعددی در این خصوص روی افراد مسن و سالمندان انجام گرفته اما این بررسی‌ها عمدتا بر ژنتیک متمرکز بوده و توجه چندانی به سلامت ذهن یا ویژگی‌های شخصیتی آنان نداشته است.

این کارشناسان تاکید کردند: ویژگی‌ها و عواملی چون خوش بینی، سرسختی و ارتباط نزدیک با اعضای خانواده با بهبود سلامت روان در این جمعیت روستایی مرتبط بوده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، آنها همچنین مشاهده کردند که بسیاری از این سالمندان هنوز در خانه‌ها و زمین‌های خود کار می‌کنند و بر این باورند که «این زندگی من است و نباید آن را رها کنم.» این حس به آنها هدف زندگی می‌دهد و این سالمندان در مقایسه با افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله از اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری چشمگیری برخوردار هستند.
این کارشناسان در نظر دارند که همچنان به مطالعه روی این گروه ادامه دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۶ ، ۱۰:۱۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


عصر روز دوشنبه بیستم آذر 96، در انجمن جامعه شناسی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، موضوعی مورد بررسی قرار گرفت که مدت‌هاست مناقشه‌برانگیز شده. موضوعی که در این نشست به آن اشاره شد، همان چیزی است که پیش از آن «ازدواج سفید» یا «هم‌باشی» گفته می‌شد و حالا در تحقیق فرزانه فرامرزی، نام «هم‌بالینی» به خودش گرفته است چرا که به گفته او، بهترین توصیف برای زندگی دو نفر است که با هم زندگی می‌کنند و رابطه جنسی هم دارند اما شامل قرارداد ازدواج نمی‌شوند. او این تحقیق را به عنوان تز دکتری در رشته جامعه‌شناسی انجام داده و از زندگی جوانانی خبر می‌دهد که «خوانشی نو از مفهوم ازدواج» دارند.

دکتر فرزانه فرامرزی با اشاره به سختی‌های پیدا کردن چنین مواردی که در تحقیق همکاری داشته باشند، گفت: این مطالعه به مدت دو سال روی 15 زوج هم‌بالین تهرانی در سنین بین 25 تا 35 سال انجام شده، یعنی افرادی که تصمیم گرفتند بدون ثبت رسمی و شرعی ازدواجشان، با همدیگر زیر یک سقف زندگی کنند و البته همانطور که از اسم این موضوع پیداست، با همدیگر هم‌بالین باشند. درواقع داشتن رابطه جنسی، یکی از فاکتورهای اصلی در چنین روابطی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۶ ، ۱۰:۰۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


این آزمون برای سنجش ورود به دبستان ،تشخیص L.D،ارزشیابی مشکلات هیجانی،آسیب مغزی خصوصاً قطعه ی آهیانه ای راست به کار می رود و نیز در شناسایی کودکان عقب مانده واختلال OCD و ADHD و حتی روان پریشی کاربرد دارد. نیز برای سنجش ویژگیهای نوجوانان به کار می رود.

این آزمون دارای ۹کارت به اشکال گوناگون هندسی به ابعاد ۶Î۴ اینچ می باشد که توسط خانم لورتابندر از آزمون و رتهایمر اقتباس شده است. اشکال این آزمون را تعدادی نقطه ،خطوط مستقیم منحنی ها و زوایا تشکیل می دهند.

هرفردی اشکال نه گانه را با توجه به تفاوت هایی که در نحوه ادراک آنها وجود دارد به شیوه ای کاملاً شخصی و متمایز ادراک می کنند.در این مجموعه شما با طریقه نمره گذاری، اجرا و تفسیر این آزمون اشنا شده به همراه آن هر ۹ کارت این آزمون را در اختیار شما بزرگواران قرار می دهیم.

  آزمون بندر – گشتالت، توسط لورتا بندر در سال 1938 برا‌ی ارزیابی سطح بالیدگی ادراکی – حرکتی کودکان طرح‌‌ریزی شد. این آزمون، مرکب است از 9 طرح جداگانه که هر یک در یک زمینه سفید روی کارتی جداگانه چاپ شده است. این طرح‌ها از طرح‌های مورد استفاده ورتهایمر در روان‌شناسی گشتالت اقتباس شده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۶ ، ۰۹:۵۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

آنها که طعم عاشقی را چشیده‌اند، خوب می‌دانند که این احساس پر تب و تاب با انسان چه می‌کند. اما عشق دقیقا چیست؟ آیا می‌توان آن را اندازه گرفت یا در بدن دید؟ دانشمندان سال‌هاست که به دنبال حل معمای عشق هستند.

آن اندامی که افسار عشق را در دست دارد، مغز انسان است



در سال ۱۹۹۲ دکتر جان گری، نویسنده و مشاور خانوادگی، کتابی به نام "مردان مریخی‌، زنان ونوسی" به رشته تحریر درآورد که بیش از ۵۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفت و برای ۱۲۱ هفته در فهرست کتاب‌های پرفروش جای داشت. این نویسنده آمریکایی در این کتاب مشکلات رایج در روابط زن و مرد را ناشی از اختلاف بنیادین روانشناختی میان جنس مذکر و مؤنث دانسته و از این استعاره استفاده می‌کند که مردان و زنان هر کدام از دو سیاره مختلف می‌آیند؛ مردان از مریخ و زنان از ونوس.
اما مردان مریخی و زنان ونوسی اگر در بسیاری از موارد با یکدیگر اختلاف داشته باشند، دستکم در یک برهه از زندگی شباهت بسیاری به هم پیدا می‌کنند و آن هم زمانی است که عاشق می‌شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۶ ، ۱۱:۱۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

تحرک بدنی برای سلامت انسان از دوران کودکی ضروری است. اما هر نوع ورزشی برای کودکان در گروهای سنی کودکستانی و یا دبستانی مناسب نیست. کارشناسان ورزش‌های ویژه‌ای را برای کودکان در این سنین توصیه می‌کنند.

در خانه و مدرسه و حتی در کودکستان ورزش‌ها و حرکات بدنی گوناگونی برای رشد سالم کودکان توصیه و اجرا می‌شود. برای نمونه می‌توان از دوره‌های یوگا یا کلاس‌های ورزش که به استقامت بدنی کودکان در کلاس‌های ابتدایی می‌انجامد نام برد. اما چه ورزش‌هایی برای کدام گروه سنی مناسب‌اند؟ این پرسشی است که به ویژه از سوی تعداد زیادی از والدین مطرح می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۶ ، ۱۰:۵۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

آیا درهنگام طوفان ،درختان را دیده اید، آنگاه که به خود می پیچند وخم می شوند برف ها به روی شاخه هایشان سنگینی می کند تا بدانجا که شاخه هایشان در مقابل زمین سر تعظیم فرودمی آورند اما به ندرت می شکنند و به محض فروکش کردن طوفان و آب شدن برف ها بتدریج استوارتر از گذشته بر می خیزند . 
آیا فردی را سراغ دارید که با وجود رشد در یک محیط نه چندان مناسب (مثلا در خانواده های آشفته، مدارس شلوغ و کم امکانات، جوامعی با میزان بیکاری بالا و فرصت های شغلی اندک و …) به موفقیت های بزرگی در زندگی خود دست یافته باشد؟ یا برعکس، افرادی که با وجود در اختیار داشتن امکانات مناسب و برخورداری از شرایط ایده آل، موفقیت های کمی را در زندگی تجربه کرده اند؟



احتمالا تا به حال این سؤال به ذهنتان رسیده که چرا برخی افراد در برخورد با عوامل استرس زا انعطاف پذیری خاصی دارند و خم به ابرو نمی آورند ولی بعضی های دیگر برای مقابله با چنین عواملی مشکل دارند؟ و این که ویژگی های این افراد آموختنی است یا ارثی؟ در این چگونه برای آشنایی بیشتر شما با این ویژگی اخلاقی به تعریف تاب آوری پرداختیم. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۶ ، ۰۶:۵۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان