Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

۳۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است


شاید بیشترین جمله ای که از زبان دختران نوجوان شنیده شده، این جمله است: «خانم باور کنید هیچ کس ما رو نمی فهمه. پدر و مادرمون اصلا ما رو درک نمی کنند.»

خیلی از مادران با مراجعه به اتاق مشاوره دبیرستان به دنبال جواب این سوال هستند: «نمی دانم با دختر نوجوانم چطور رفتار کنم؟ دیگر خسته شده ام. هر کاری که فکرش را بکنید انجام داده ام اما او عوض شده، دیگر حرف ما را گوش نمی دهد، مدام با ما جر و بحث می کند. همیشه روبروی آینه نشسته. مدام گوشی موبایلش دستش است. به حرف دوستانش بیشتر از ما گوش می دهد و ...»

در مقابل، اتاق مشاوره دبیرستان همیشه پر است از دختران نوجوانی که معتقدند درک نمی شوند.

شاید بیشترین جمله ای که از زبان دختران نوجوان شنیده شده، این جمله است: «خانم باور کنید هیچ کس ما رو نمی فهمه. پدر و مادرمون اصلا ما رو درک نمی کنند.»

در این نوشته قرار است در مورد ویژگی های نوجوانی دختران بگوییم و راهکارهایی برای برقراری ارتباط درست و سالم با یک دختر نوجوان را مطرح کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۳:۰۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



همه اشخاص دست‌کم یک‌بار در شرایطی که مصداق بارز قانون مورفی است قرار گرفته اند؛ برای درک درست این قانون این شرایط را در ذهن تصور کنید: یک قرار کاری بسیار مهم دارید و باید مثلا ساعت ۳ در یکی از محله های شلوغ شهر حاضر باشید. از نظر خودتان، همه برنامه ریزی ها کامل و درست هستند و بر اساس آن، تصمیم می گیرید که راس ساعت ۲ از خانه بیرون بروید تا ۵ دقیقه پیش از شروع جلسه در محل موردنظر باشید.

اما با اینکه همه شرایط کاملا آماده به‌نظر می رسد و نقشه ترافیک را هم چک کرده اید و به خیال خود در ساعت مقرر در محل حضور خواهید داشت، یک اتفاق ناخواسته همانند تصادف در مسیر روی می دهد. حالا دیگر نه راه پس دارید، نه راه پیش! و مجبور هستید در وسط اتوبان، پشت ترافیک سنگین و ایست کامل خودروها به خود و شانس بد خود لعنت بفرستید.


یا مثلا هنگام خروج از پارکینگ متوجه می شوید که ریموت کار نمی کند. یا تصمیم دارید یک مطلب را سر ساعت معینی در سایت خود پست کنید و دقیقا دو دقیقه پیش از این کار، اینترنت کلا قطع می شود و هیچ ترفند و فوت&zwnjzwnj;فنی هم روی آن کارساز نیست. در نهایت مجبور می شوید کامپیوتر را ری‌استارت کرده و دوباره از نو کارهایی که یک بار انجام داده اید را تکرار کنید. و هزاران مثال مشابه دیگر که بدون شک بیشتر ما در اغلب مواقع با آن ها مواجه می شویم.

اما ماهیت اصلی این رویدادها چیست و چرا همیشه در بدترین زمان ممکن دست آدم را در حنا می گذارند؟ برای کسب آگاهی در این رابطه که در لحظات سخت و دشوار چگونه رفتار کنیم  ادامه مطلب را بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۳:۰۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



مفهوم اعتیاد به رابطه جنسی <Sexual addiction> از دو دهه گذشته برای اشاره به افرادی استفاده می شود که ناگزیر مجبور به دنبال کردن تجربیات جنسی هستند و این امر در صورتی که قادر به خشنود و راضی کردن انگیزه جنسی شخص نشود باعث اختلال در رفتار وی میشود.

مفهوم اعتیاد به رابطه جنسی از مدل اعتیاد به مواد مخدر از جمله هروئین یا اعتیاد به الگوهای رفتاری، مانند قمار به دست آمده. اعتیاد به معنی وابستگی روانی، یا وابستگی جسمی و حضور یک سندرم قطع مصرف اگر ماده (به عنوان مثال، هرویین) در دسترس نباشد و یا رفتار (به عنوان مثال، قمار) نا امید کننده باشد.

در طبقه بندی آماری اختلالات روانپزشکی (DSM-5) اعتیاد به رابطه جنسی sex addiction و یا تمایلات جنسی اجباری compusive sexuality استفاده نمی شود با این وجود، این پدیده در یک فرد که زندگی حول محور رفتار جنسی میچرخد و مقدار زمان بیش از حد صرف چنین رفتاری میکند، و کسی که اغلب سعی می کند از چنین رفتاری جلوگیری کند، اما قادر به انجام این کار نیست به خوبی برای پزشکان شناخته شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۳:۰۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



آیا می‌دانستید که ما دو مغز داریم؟!


بله درست است؛ از نظر ساختاری ما یک مغز داریم، اما از لحاظ ادراکی، دو مغز داریم. یک مغز متفکر و دیگری مغز غیر متفکر!


مغز ما جوری تنظیم شده که اول نگران شویم و بعد فکر کنیم. دانشمند مغز، جوزف لیدوکس در دانشگاه نیویورک، این موضوع را خوب خلاصه می‌کند: ارتباط‌های که از سوی سیستم‌های هیجانی (غیر متفکر) با سیستم‌های ادراکی (متفکر)برقرار می‌شوند، قوی‌تر از ارتباط‌های هستند که از سوی سیستم ادراکی با سیستم‌های هیجانی برقرار می‌شوند. سیستمی که دکتر لیدوکس از آن حرف می‌زند، سیستم لیمبیک یا دستگاه کناره‌ای است، که شامل یک سری از ساختارهای عمقی در تنفس هستند که واکنش‌های هیجانی را برانگیخته می‌کنند. سیستم لیمبیک که شامل هیپوکامپوس و آمیگدالاست که قدیمی‌ترین بخش مغز هستند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۳:۰۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



با خود صحبت کردن به معنی دیوانه بودن نیست. من خیلی وقتها با صدای بلند با خودم صحبت می کنم به خصوص زمانی که استرس زیادی داشته باشم. یا زمانی که از یک گفتگو یا تماس تلفنی عصبی هستم و قصد دارم چیزی بگویم و اینقدر به صحبت کردن با خود ادامه می دهم تا خشمم از بین برود. یا زمانی که حس می کنم از نظر احساسی تحت فشار هستم و نمی توانم حواسم را جمع کنم (چون لیست کارهایی که باید انجام دهم خیلی زیادند)، این کار کمک می کند جلوی فرار ذهنم به سمت کارهای مختلف را گرفته و بهتر روی کار فعلی ام تمرکز کنم. این حرف ها به نظرتان آشنا نیست؟

بر خلاف باور عمومی، صحبت کردن با خودتان به این معنی نیست که دیوانه شده اید. کارشناسان به آن صحبت کردن بیرونی می گویند و یک عادت بسیار رایج است که می تواند سلامت شما را به شیوه ای فراگیر بهبود بخشد. به گفته دکتر آ.جی مارسدن A.J. Marsden استادیار خدمات انسانی و روان شناسی در دانشکده بیکون در لیسبورگ، چندین نظریه در مورد این که چرا با خود صحبت کردن چنین مزایای مهمی دارد، ارائه شده است. اصلی ترین مزیت آن این است که می تواند در کنترل خودمان به ما کمک کند، احساسات مان، رفتارمان و کارهای روزانه مان. در ادامه مقاله 6 فایده اصلی روانی صحبت کردن با خودمان را بخوانید تا شما هم تبدیل به یکی از کسانی شوید که همیشه با خودشان صحبت می کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۲:۵۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



دکتر مهدی دوایی، با بیان اینکه اغلب دانشجویان از حواس پرتی و عدم تمرکز لازم هنگام درس خواندن شکایت دارند، گفت: اشتغال ذهنی دانشجویان مانع از تمرکز لازم هنگام فراگیری مطالب می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه برای داشتن تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی در انجام کارها دو راهکار کاربردی وجود دارد، گفت: راهکار اول یادداشت افکار مزاحم در دفترچه‌ای است که دانشجویان می‌توانند همیشه به همراه داشته باشند، افکار مزاحمی که هنگام مطالعه به سراغ افراد می آید مانع فهم مطالب خوانده شده می‌شود، در این شرایط باید خواندن کتاب را برای مدت کوتاهی کنار گذاشت و به یادداشت افکاری که مانع مطالعه شده‌اند پرداخت، در ابتدای کار نباید کمتر از 10 دقیقه را صرف نوشتن افکار صرف کرد، نوشتن افکار به مرور می تواند دایره زمانی بیشتری را دربرگیرد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۲:۵۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


بنا بر آمارها، جمعیت سالمندان جهان تا 40 سال آینده دو برابر خواهد شد. در ایران نیز پیش‌بینی می­‌شود جمعیت سالمندان تا سال 1400 به 10 درصد افزایش پیدا کند. این روند رشد جمعیت سالمندان، نیازمند توجهات بیشتری از سوی همگان برای رفع صحیح نیازها و مشکلات آنان است.

 

سازگاری موفقیت‌آمیز با سالمندی، منوط به شناسایی و استفاده از روش‌­های مناسب زندگی و جانشین­‌های آن در جهت هدف دادن به زندگی است. «دل­بستگی» یک رابطه هیجانی خاص است که مستلزم تبادل لذت، مراقبت و آسایش بوده و موجب پیامد عاطفی عمیقی می­‌گردد که شخص با افراد خاص در زندگی برقرار کرده و از آن طریق، احساس نشاط و شعف می‌نماید و به هنگام استرس، از اینکه آن­ها را در کنار خود دارد، احساس آرامش می‌کند. دل­بستگی ارتباط و پیوند روانی پایدار بین انسان‌ها است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۰۸:۱۸
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان




همانندسازی نوجوانان با الگوهای غیررسمی در جامعه و شکاف بین نوجوان، والدین و معلمان در بروز رفتارهای خشن موثر است. دکتر داود کردستانی با بیان اینکه نوجوانی دوره‌ای از زندگی و حدفاصل میان کودکی و بزرگسالی است، اظهار کرد: حدود و طول مدت نوجوانی مشخص نیست، در افراد و جوامع گوناگون با هم متفاوت و این دوره بین سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی است. وی با بیان اینکه نوجوانی دوره انتقالی مهمی بوده و شور و هیجان فراوانی احساس می‌کند، اضافه کرد: در این دوره نوجوان بین خواسته‌های متضاد قرار دارد؛ حالات شادمانی و خنده‌رویی ناگهان به افسردگی و پریشانی، احساس غرور به احساس شرمندگی تبدیل می‌شود و با وجود داشتن دوستان متعدد ممکن است گاهی اوقات تنهایی شدیدی را احساس کنند. این دکترای روانشناسی با اشاره به اینکه والدین می‌توانند این شور و هیجان را تقویت کنند تا نوجوان با اراده و پشتکار به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد، بیان کرد: لازم است والدین از نوجوان حمایت و او را راهنمایی و کمک کنند، نیازهای او را برآورده و با او صحبت کرده تا اضطراب و تنش ناشی از بلوغ را کاهش و آرامش و امنیت بدهند تا نوجوان به شکل موفقی این دوره را پشت سر بگذارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۶ ، ۱۳:۳۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



آزار و اذیت جنسی در محل کار موضوع جدیدی نیست، اما با بلند شدن صدای زنان مشهور هالیوود و اتهامات سنگین علیه افرادی مانند “هاروی واینستین”، “کوین اسپیسی” و “لوئیس سی. کی”، شاهد موج جدیدی از توجه به این مسئله هستیم. از تجارب آن‌ها آموختیم که آزار جنسی می‌تواند قربانیان خود را ویران کند و علاوه بر عواقب روحی روانی، اثرات فیزیکی هم دارد. علائم آسیب‌های عاطفی و جسمی اغلب تا سال‌های متمادی در قربانیان آزار و اذیت جنسی دیده می‌شود. آزار و اذیت جنسی در محل کار موضوع جدیدی نیست، اما با بلند شدن صدای زنان مشهور هالیوود و اتهامات سنگین علیه افرادی مانند “هاروی واینستین”، “کوین اسپیسی” و “لوئیس سی. کی”، شاهد موج جدیدی از توجه به این مسئله هستیم. از تجارب آن‌ها آموختیم که آزار جنسی می‌تواند قربانیان خود را ویران کند و علاوه بر عواقب روحی روانی، اثرات فیزیکی هم دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۶ ، ۱۳:۲۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به تاثیر ۳۰ درصدی استرس در بروز بیماری ام اس گفت: گزگز، مورمور شدن، سرگیجه و عدم تعادل، تاری دید و اختلال در سیستم حسی، حرکتی از علائم ابتلا به بیماری ام اس است. دکتر بتول دادخواه، درباره بیماری ام اس اظهار کرد: ام اس بیماری است که در سن ۲۰ تا ۴۰ سالگی بروز می‌یابد و این مشکل در زنان شایع‌تر از مردان است همچنین نشانه ابتلا به این بیماری اختلال در سیستم حسی، حرکتی و تعادل است. وی با بیان اینکه علائم ثابت ام اس باید حداقل ۲۴ ساعت وجود داشته باشد، افزود: تاری دید ازجمله دیگر نشانه‌های ام اس است که به طور تدریجی در ۱ الی ۲ هفته افزایش پیدا می‌کند. این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: در برخی از موارد علائم ام اس همچون گزگز، مورمور شدن، سرگیجه و عدم تعادل در دیگر بیماری‌ها مثل کم‌کاری تیروئید، بیماری‌های متابولیکی، کمبود مواد معدنی و ویتامین B 12، عفونت و ایدز نیز دیده می‌شود بنابراین این افراد باید حتما تحت آزمایش و بررسی پزشک قرار گیرند. دادخواه با اشاره به اینکه تشخیص ام اس به وسیله ام آر آی مغز، نخاع و گردن انجام می‌شود، عنوان کرد: در بیماری ام اس در تصویر ام آر آی پلاکت‌هایی دیده می‌شود که ضایعات مدون و بیضی شکلی به صورت نقاط سفید نشان می‌دهد همچنین ضعف هر دو پا در این افراد نیز گاهی وجود دارد. وی بیان کرد: هنوز علت دقیق ام اس مشخص نشده است اما چندین عامل همچون وراثت، ژنتیک، عوامل محیطی، برخی از ویروس‌ها، اضطراب، افسردگی و استرس در بروز این بیماری تاثیرگذار است. همچنین بر اساس تحقیقات انجام گرفته مشخص شده استرس در بروز بیماری ام اس تاثیر ۳۰ درصدی دارد. این متخصص مغز و اعصاب در خصوص درمان ام اس گفت: متاسفانه برای این بیماری درمان دقیق و قطعی وجود ندارد اما مصرف داروها در افرادی که مبتلا به نوع ام اس عود کننده هستند تا حدودی از پیشروی این بیماری جلوگیری می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۶ ، ۱۳:۲۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



مطالعات جدید نشان می‌دهد اضطراب اجتماعی و استرس یک عامل تاثیرگذار بر خلق و خو و بروز افسردگی است هر چیزی که احساس با ارزش‌بودن را در فرد تهدید کند، نوعی اضطراب اجتماعی است. محققان مدرسه پزشک Icahn در نیویورک، برای بررسی تاثیر چنین فشارهایی بر خلق و خو، ۲۴ موش را به مدت ۱۰ روز و هر روز ۱۰ دقیقه در مقابل موش‌های بزرگتر و به اصطلاح قلدر قرار دادند. ۱۰ موش توانستند بر این شرایط غلبه کنند و ۱۴ موش از نظر اجتماعی بسیار منزوی شدند. سپس محققان نمونه خون، بافت و DNA در موش‌های بزرگتر، موش‌های منزوی و موش‌‌هایی که توانسته بودند بر شرایط غلبه کنند را بررسی کردند و دریافتند استرس و اضطراب اجتماعی در سه مرحله خلق و خو را تغییر می‌دهد. در مرحله اول استرس التهاب را وارد جریان خون می‌کند. این فرآیند سبب می‌شود سدخونی مغز ضعیف شود و به مواد دیگر مانند مولکول های التهابی و سلول‌های سفید خون اجازه دهد تا وارد مغز شوند. سد خونی به طور طبیعی از مغز محافظت می کند. ورود این مواد به مغز باعث می‌شود سیگنال‌دهی عصبی به بخشی از مغز که مسئول تهدید و پاداش است مختل شود. این مطالعه اولین بار است که تاثیر استرس و اضطراب اجتماعی بر خلق و خود را بررسی می‌کند و می‌تواند در درمان انواع اختلالات خلقی و افسردگی موثر باشد. نتایج این مطالعه در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۶ ، ۱۰:۱۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

   

پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان یکی از وظایف و مسئولیت‌‌های والدین است که متاسفانه اکثر آنها از صحبت در این رابطه با کودکان خود هراس دارند و یا شانه خاله می‌کنند. پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان یکی از وظایف و مسئولیت‌‌های والدین است که متاسفانه اکثر آنها از صحبت در این رابطه با کودکان خود هراس دارند و یا شانه خاله می‌کنند. اغلب خانواده‌ها وقتی می‌خواهند به سوالات فرزند خود در رابطه با بلوغ و یا اینکه بچه چگونه به دنیا می‌‌آید پاسخ دهند احساس می‌کنند که زبانشان بند آمده است و یا ناشی و بی تجربه هستند. اما از موضوع نباید فرار کرد و سعی نکنید که موضوع را عوض کنید. والدین با جواب دادن به سوالات جنسی کودکان خود متناسب با سن او میتوانند به پرورش احساسات سالم جنسی کودک کمک کنند. کودکان در چه سنی نسبت به اعضای بدن خود کنجکاو می‌شوند؟ بچه‌‌ها از اوایل دوران کودکی علاقمندند تا درباره بدنشان یاد بگیرند و بدانند. آنها متوجه تفاوت بین دختران و پسران می‌شوند و به صورت طبیعی کنجکاو هستند. خردسالان اغلب وقتی که برهنه هستند آلت تناسلی خود را لمس و دستکاری می‌کنند مثلا وقتی که در حمام و وان هستند و یا کهنه آنها را عوض می‌کنید. در این مرحله از رشد آنها شرم و حیایی ندارند. چنین رفتارهایی مانند فعالیت‌های جنسی بزرگسالان نیستند و نشانه‌های طبیعی ای از کنجکاوی هستند. طبق آکادمی اطفال آمریکا این نوع رفتار نباید تنبیه و سرزنش شود. پس وفتی که کودک خردسال شما خودش را لمس می‌کند شما باید چکار کنید؟ هر خانواده‌ای براساس ارزش‌ها و میزان راحتی از روش خودش استفاده می‌کند. اما این را به خاطر داشته باشید که واکنش شما به کنجکاوی فرزندتان این را به او خواهد فهماند که این کارها «قابل قبول» است و یا «شرم آور» است. خردسالانی که سررزنش می‌شوند و یا مجبور می‌شوند تا احساس بدی نسبت به این کنجکاوی خود داشته باشند ممکن است توجه خود بر بخش‌های خصوصی بدنشان را افزایش دهند و یا احساس شرم کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۶ ، ۱۰:۱۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


یک روانپزشک با اشاره به اینکه بهتر است کودکان با تصاویر دلخراش حوادثی همچون زلزله مواجه نشوند، گفت: در صورتی که والدین جنبه خوب حوادث همچون کمک کردن به حادثه دیدگان را به فرزندان خود آموزش دهند این امر سبب می شود تا آنها همدلی و کمک به همنوعان را فرا گیرند. دکتر مهدی قاسمی، اظهار کرد: در زمانی که بلایای طبیعی همچون زلزله به وقوع می‌پیوندد با ۲ گروه از کودکان مواجه هستیم که گروه اول شامل کودکانی بوده که در بطن حادثه وجود دارند و دچار آسیب شده‌اند و پدر، مادر، مدرسه و خانه خود را را از دست داده‌اند و نیازمند خدمات بهداشت روان هستند و گروه دوم کودکانی که در جریان اخبار این حادثه قرار می گیرند. وی با بیان اینکه خدمات بهداشت روان به کودکان آسیب دیده مانع از ابتلا آنها به بیماری‌های روانی می‌شود، افزود: نهادهای حمایتی در کشور وظیفه ارائه پروتکل‌های بهداشت روان را برعهده دارند و بر اساس مطالعات جهانی ارائه این خدمات در پیشگیری از اختلال‌ های روانی تاثیر به سزایی دارد. این روانپزشک تاکید کرد: یکی از اختلالات شایعی که کودکان حادثه دیده زلزله را تهدید می‌کند اختلالال استرس پس از سانحه است که شیوع بالای در این نوع از حوادث پیدا می‌کند. قاسمی در خصوص کودکانی که در معرض حادثه نبوده اما از طریق رسانه‌ها و اطرافیان از آن آگاه می‌شوند، گفت: اولین نکته در خصوص این کودکان واکنش والدین است و اگر اطرافیان کودک بسیار مضطرب شوند و دائم اخبار را دنبال کنیم اما در مورد آن توضیحی به کودکان داده نشود می‌تواند کودکان را دچار اضطرابی کند که تحمل آن از سن آنها بیشتر است. وی ادامه داد: بهتر است کودکان با تصاویر دلخراش حوادثی همچون زلزله مواجه نشوند چراکه اثرهای بدی می‌تواند برای آنها به خصوص در خانواده‌هایی که خودشان اضطراب زیادی دارند به کودکانشان نیز انتقال دهند. این روانپزشک اضافه کرد: در صورتی که والدین جنبه خوب حوادث همچون کمک کردن به حادثه دیدگان را به فرزندان خود آموزش دهند این امر سبب می شود تا آنها همدلی و کمک به همنوعان را فرا گیرند چرا که در اینجا سبب آموزش به کودک می‌شود بنابراین واکنش والدین در خصوص این امر موثر است اما همچنان نباید کودکان در معرض تصاویر دلخراش این حوادث قرار بگیرند و می‌تواند سبب آسیب به کودک شود. قاسمی با اشاره به نقش رسانه ها در انتشار حوادث دلخراش گفت: انتشار تصاویر در رسانه‌ها می‌تواند سبب آسیب به کودک شود همچنین در زمانی که کودک شاهد این تصاویر دلخراش بود بهتر است کودک را تشویق کنیم تا در خصوص این حوادث و ترس‌هایش صحبت کند و حتما والدین برای آن توضیح دهند و بدترین کار پنهان کاری است در حالی که کودک از این مسئله آگاه شده می‌تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای او به همراه داشته باشد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۶ ، ۱۰:۰۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



۱. با آسیب‌دیدگان ارتباط صحیح و مؤثّر برقرار کنید ولی آن‌ها را به خود وابسته نکنید.


۲.  به افراد اطّلاعات صحیح بدهید و هرگز به آن‌ها دروغ نگویید. در مواردی که از موضوعی اطّلاع ندارید، بگویید: نمی‌دانم.


۳. عبارات کلیشه‌ای و تکراری مثل: غصه نخور، درست می‌شود و... را به کار نبرید.


۴. افراد را از دیدن جنازه عزیزانشان محروم نکنید و در این خصوص ایشان را کمک و همراهی کنید.


۵. در ابراز احساسات افراد به آن‌ها کمک کنید و بگذارید بر اساس فرهنگ و رسوم خود سوگواری و تخلیه روانی کنند.


۶. افراد را به شرکت در مراسم تشییع جنازه عزیزانشان ترغیب کنید.


۷. استراحت شبانه ضروری است. با ایجاد محیط آرام، آسیب‌دیدگان را به آرامش ترغیب کنید.


۸. افراد را به اجبار از محل سکونتشان دور نکنید.


۹. مانع تجمع داغ‌دیدگان نشوید.


۱۰. بعد از سپری شدن مراحل اولیه شوک و بهت زدگی و بعد از اقدامات اولیه یاری رسانی، سپس در مرحله بازسازی بحران، آسیب‌دیدگان را به شرکت در فعّالیت‌های اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و بازسازی ترغیب کنید.


۱۱. در صورت اطّلاع از پناه‌آوردن فردی به مواد مخدر، وی را از این کار منع و به تیم حمایت روانی معرّفی کنید.


۱۲. در صورتی‌که علائم اختلالات روانی شدید در فرد بروز کرد، حتماً او را به تیم حمایت روانی معرّفی نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۰۸:۴۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


عبارت «خودمراقبتی یا مراقبت از خود»، اخیرا زیاد شنیده می‌شود، زیرا بحث در مورد کار‌های خوبی که برای خودتان انجام می‌دهید تا بهترین پرورش دهنده خود باشید، متداول شده است. برای درک این موضوع، که این مفهوم چگونه در زندگی روزمره بکار می‌رود، از دکتر کریستن لی «دکتر کریس» خواستم تا تعریف خود از این عبارت را به ما ارائه دهد.

 او به من گفت: «مراقبت از خود گاهی اوقات می‌تواند با اصطلاحاتی مانند به میل خود رفتار کردن یا خودخواهی، اشتباه گرفته شود، اما هیچکدام از این‌ها نیست». «مراقبت از خود، یک کار روزانه است، کاری حساب شده و پیش اندیشیده و فرایند توجه به ذهن، بدن و روح است».

 دکتر کریس، عضو هیات علمی رشته علوم رفتاری دانشگاه شمال شرقی و پزشک سلامت رفتاری است که زمان خود را «وقف بررسی مسایلی مانند مراقبت از خود و انعطاف پذیری کرده است». من با جولی بارتون صحبت کردم که متخصص سلامتی و مراقبت از خود، سخنران و برنده جایزه و نویسنده «راه حل مراقبت از خود: یک مادر مدرن باید سلامت و تندرستی را هدایت کند» است. با استفاده از دانش این دو متخصص زن و با کمک کمی تحقیق علمی، لیستی از هفت کاری را ارائه کردم که مثال‌های مفیدی برای مراقبت خوب از خود هستند و هفت کاری که انجام آن‌ها باعث عدم مراقبت از خود می‌شود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۰۸:۴۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



هیچ کدام از شهرهای بزرگ ایران،‌ خط تماس اضطراری برای خودکشی ندارند،‌ حق ویزیت روانشناسان و مشاوران آنقدر گران است که قرارهای ملاقات با آنان را به طبقات خاصی از جامعه محدود می‌کند و در حالی که خیلی‌ها تمایل دارند بگویند مقصر افزایش اخبار خودکشی، رسانه‌هایی هستند که اخبار این حوادث را پوشش می‌دهند، نباید فراموش کرد که خودکشی هم مثل هر مساله دیگری،‌ ریشه‌های متعددی دارد و یک‌شبه و بدون مقدمه اتفاق نمی‌افتد.

اما چه کنیم اگر فهمیدیم که یکی از دوستان یا آشنایان و نزدیکانمان به خودکشی فکر می‌کند؟ قبل از هر چیز فراموش نکنید که این نوشته مشهور آندره مارلو که می‌گوید: «آدم‌هایی که در مورد خودکشی حرف می‌زنند معمولا خودکشی نمی‌کنند»، ریشه‌ای در واقعیت ندارد. نشانه‌ها و کلماتی که می‌شنوید را جدی بگیرید. مفتخر باشید که آدمی که می‌خواهد خودکشی کند،‌ شما را انتخاب کرده است تا در مورد تصمیمش حرف بزند. معنی‌اش این است که به شما اعتماد کرده و برای رابطه‌اش با شما ارزش قائل شده است. به کسی که در مورد مسائل سلامت روانش با شما صحبت می‌کند،‌ به چشم مزاحم نگاه نکنید. متوجه باشید که افسردگی و افکار خودکشی،‌ ناشی از ضعف، ‌تنبلی یا ناتوانی نیست. مشکلات سلامت روان مثل باقی مشکلات سلامتی در سایر اندام‌های بدن،‌ ناشی از عملکرد یکی از دستگاه‌های بدن است،‌ نه ناتوانی فردی یا علاقه‌مندی به جلب توجه و برچسب‌های ناخوش‌آیند دیگر. با راه‌های زیر، ‌ممکن است بتوانید جان یک آدم دیگر را نجات دهید که به اندازه نجات کل آدم‌های دنیا مهم است:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۰۸:۴۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


سانه توسلی معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الز‌هرا در همایش زنان، دخانیات و سلامت امروز در دانشگاه الز‌هرا برگزار شد با بیان اینکه متاسفانه بیش‌ از 7 میلیون انسان در جهان به علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند اظهار کرد: طبق مطالعات صورت گرفته استفاده از دخانیات از سال 2007 میلادی تا 2016 در زنان و مردان کاهش پیدا کرده است و ایران در بین 140 کشور جایگاه 21 را در استعمال دخانیات دارد.

 

 وی با اشاره به اینکه ما هر سال با کاهش مصرف دخانیات مواجه هستیم اظهار کرد: علی‌رغم کاهش مصرف دخانیات در زنان، مصرف سیگار در دختران نوجوان از 1 به 1/2 درصد افزایش پیدا کرده است و میزان مصرف قلیان در دختران 13 تا 15 ساله هم به 6/6 درصد رسیده است و این یعنی مصرف سیگار در دختران نوجوان و جوان افزایش پیدا کرده است.

معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الز‌هرا با بیان اینکه از سن 13 سالگی به بعد به ازا‌ی افزایش هر یک سال به سن دختران نوجوان میزان گرایش به مصرف دخانیات نیز بیشتر می‌شود اظهار کرد: در شرایطی با افزایش تحصیلات نیز شاهد گرایش بیشتر به استعمال دخانیات هستیم، گرایش به مصرف دخانیات در زنان متاهل در مقایسه با زنان مجرد کمتر است.

 
افراد در خانواده سیگاری گرایش بیشتری به مصرف دخانیات دارند

توسلی با بیان اینکه افرادی که در خانواده فرد سیگاری دارند، گرایش بیشتری به مصرف دخانیات نشان می‌دهند اظهار کرد: تاثیرپذیری افراد از خواهران و برادران سیگاری در مقایسه با والدین سیگاری بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی در شهر‌ها میزان استعمال دخانیات بیشتر است اظهار کرد: در روستا‌ها نیز شاهد این هستیم که هر سال نسبت به سال گذشته استعمال دخانیات رشد پیدا کرده است.

معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الز‌هرا خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که در مدرسه معدل پایینی دارند، هم گرایش بیشتری به استعمال دخانیات نشان‌ می‌دهند.

 
استعمال دخانیات در دانشجویان غیر‌خوابگاهی بیشتر از دانشجویان خوابگاهی

وی با اشاره به اینکه میزان استعمال دخانیات در دانشجویان غیر‌خوابگاهی در مقایسه با دانشجویانی که در خوابگاه به سر می‌برند بیشتر است یادآور شد: هرچه پیوند اجتماعی افراد بیشتر باشد و در گروه‌های مختلف علمی و هنری عضویت داشته باشند گرایش آنها به مصرف دخانیات کمتر می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۰۸:۴۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


مطالعه محققان دانشگاه هاروارد نشان می دهد زنان دارای اضافه وزن بی نهایت زیاد و چاق به دلیل احساس کم وجود استروئید نورواکتیو خوب، در معرض ابتلا به افسردگی و اضطراب قرار دارند.

نورواستروئید Allopregnanolone معروف به allo، متابولیت هورمون زنانه پروژسترون است. allo با تولید حس مثبت و احساس آرامش و سلامت عمل می کند.


یافته ها نشان داد در زنان چاق و دارای اضافه وزن میزان allo موجود در خون ۵۰ درصد کمتر از زنان دارای وزن عادی بود.

به گفته محققان، نتایج نشان داد شرکت کنندگان دارای میزان پایین allo با شدت بیشتر علائم افسردگی مواجه هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۰۸:۳۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


راهکارهای کوچک و عاداتی وجود دارند که با در نظر گرفتن و انجام آن‌ها می‌توان سلامت روان را بهبود بخشیده و شادتر زندگی کرد. این راهکارها و عادات مفید را می‌توان به آسانی در زندگی روزمره اعمال کرد. همچنین همین راهکارهای ساده تغییرات قابل توجهی در زندگی ایجاد می‌کنند.

با اعتماد به نفس و استوار راه بروید: نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد راه رفتن با اعتماد به نفس و مطمئن به گونه‌ای که سر به سمت پایین خمیده نباشد و شانه‌ها به سمت عقب باشند، می‌تواند حس خوبی را در فرد ایجاد کند. وقتی بدن در حالتی قرار می‌گیرد که شانه‌ها به سمت پایین خمیده و حالت قوز کرده باشند بیشتر احتمال دارد فرد روی موضوعات منفی تمرکز کند.

از ثبت تصاویر تمامی لحظات و موقعیت‌ها خودداری کنید: ممکن است تصور کنید ثبت تصاویر از تمامی لحظات باعث می‌شود شما آن‌ها را بیشتر به یاد بسپارید اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این کار نتیجه عکس در روحیه فرد دارد.

ورزش کنید: ورزش کردن برای سه بار در هفته موجب می‌شود فرد ۱۹ درصد کمتر احساس افسردگی داشته باشد. طبق مطالعه انجام شده در کالج دانشگاهی لندن افراد فعال کمتر افسرده می‌شوند و افراد افسرده کمتر فعال هستند و جنب و جوش دارند.

انجام کارها را به تعویق نیندازید: هر چه انجام کاری را به دلیل ترس از آن به تعویق اندازید تاثیر مخرب آن بیشتر می‌شود. با گوش دادن به موسیقی یا ورزش کردن استرس خود را کاهش داده تا بتوانید بهتر کار خود را به ثمر برسانید.

رابطه با افراد منفی را قطع کنید: داشتن رابطه با افرادی که شما را مدام تحقیر می‌کنند، باعث می‌شود حس عزت نفس فرد آسیب ببیند؛ در نتیجه فرد را مستعد اضطراب و افسردگی می‌کند.

بیشتر بخوابید: درصورتیکه فرد خواب کافی نداشته باشد بدن عملکرد مطلوب خود را نخواهد داشت.

زمانی را صرف خودتان کنید: تلاش برای شاد نگه داشتن تمامی اطرافیان باعث می‌شود فرد از خود غافل شود. زمان‌هایی را تنها برای خود در نظر بگیرید و به انجام کارهای شخصی خود اختصاص دهید زیرا کمک می‌کند اضطراب و افسردگی از شما دور شود.

از زمان استفاده از وسایل الکترونیکی بکاهید: تلفن‌های هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ می‌تواند مغز را بیش از اندازه تحریک کند و بنابراین اگر ساعاتی را از آن‌ها دور نباشید، نمی‌توانید سلامت روان خود را حفظ کنید.

از انجام همزمان چند کار با هم خودداری کنید: خوردن نهار در کنار چک کردن ایمیل کار خطرناکی نیست اما انجام همزمان چند کار با هم نشان دهنده این است که فرد اضطراب دار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۶ ، ۰۸:۳۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری در زنان، بستن لوله‌های فالوپ به منظور جلوگیری از برخورد اسپرم و تخمک با یکدیگر است. این روش که تا امروز نوعی روش دائمی پیشگیری از بارداری محسوب می‌شد، امروزه با عمل جراحی قابل برگشت‌پذیری است. 

یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری در زنان، بستن لوله‌های فالوپ به منظور جلوگیری از برخورد اسپرم و تخمک با یکدیگر است. این روش که تا امروز نوعی روش دائمی پیشگیری از بارداری محسوب می‌شد، امروزه با عمل جراحی قابل برگشت‌پذیری است.

لوله‌های فالوپ ممکن است به سه طریق بسته شده باشند: سوزاندن، به کمک گیره یا گره زدن. بهترین کاندیدها برای انجام عمل بازگشت، کسانی هستند که یا بخش کوچکی از لوله آنها برداشته شده باشد یا به وسیله گیره بسته شده باشد. از دیگر فاکتورهایی که فرد برای انجام این عمل باید داشته باشد می‌توان به سن کمتر از ۴۰ سال، نداشتن سابقه عمل جراحی بر روی لوله‌ها یا رحم و سالم بودن تخمدان‌ها، رحم و لوله‌های فالوپ، به ویژه از نظر طول لوله، اشاره کرد.

معمولا پزشکان، پیش از انجام این عمل چکاپ کلی از شما و همسرتان انجام می‌دهند تا مطمئن باشند از نظر باروری مشکل دیگری ندارید. این عمل در بیمارستان انجام می‌شود و نیاز به بیهوشی عمومی دارد. طی عمل، پزشک از لاپاراسکوپ استفاده می‌کند و به کمک دوربین درون بدن را مشاهده می‌کند. سپس به کمک وسیله مخصوصی قسمت مسدود شده لوله فالوپ را باز می‌کند. معمولا این عمل ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد.

زمان ریکاوری پس از عمل، بستگی به نوع عمل شما دارد. بعضی افراد چند ساعت پس از عمل مرخص می‌شوند و برخی دیگر باید ۲ تا ۳ روز در بیمارستان بمانند. در هر صورت برای شما داروی مسکن تجویز می‌شود و طی ۲ الی ۴ هفته به وضعیت نرمال باز خواهید گشت.

                                                                

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۶ ، ۰۰:۰۴
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


عارضه های کمبود ویتامین  E؟؟؟

ویتامین E در روغن های نباتی مثل روغن ذرت، بادام کوهی، سویا و آفتابگردان و جوانه گندم و کره وجود دارد.

کمبود ویتامین E در سیستم عصبی، تولید مثل، سیستم عروقی و غدد اثر می گذارد. در گاهی مواقع باعث نازایی می شود

در موارد سقط های خودبخود، اختلالت عضلانی، بیماریهای قلبی و عروقی، تقویت نیروی جنسی، بیماریهای پوست و مو از ویتامین E دارویی استفاده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۶ ، ۲۳:۵۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


1 ـ اختلالات تخمک‌گذاری که به طور عمومی از آن به عنوان تنبلی تخمدان یاد می‌شود که جزو علل شایع نازایی بوده، ژنتیک در بروز آن نقش دارد و از بیماری‌هایی است که درمان‌های متنوعی برای آن یافت شده و معمولا خوش عاقبت‌تر از سایر علل نازایی است.

۲ ـ اختلالات در لوله‌های رحمی که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از علل نازایی در زنان است.

۳ـ اختلال در ذخیره تخمدانی که در واقع به دلیل مشکلات ژنتیک، اشعه و برخی دارو‌ها، تخمدان‌ها به طور زودرس از کار افتاده و دیگر تخمک‌گذاری نمی‌کنند.

۴ـ اختلال در شکل رحم که علت چندان شایعی نیست و بیشتر مواقع منجر به سقط‌های مکرر (نه‌ناباروری) می‌شود. 

۵ ـ اختلالات سرویکس (دهانه رحم) که حدود ۵ درصد از علل نازایی در زنان را تشکیل می‌دهد و می‌تواند ژنتیک باشد.

۶ ـ در ‌‌نهایت بیماری‌های ایمونولوژیک یا سیستمیک مثل نارسایی کلیه و کم کاری تیروئید که ضمن از کار انداختن سیستم‌های دیگر بدن موجب اختلال در عملکرد سیستم تناسلی و نازایی می‌شود.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۲:۳۲
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


زخم دهانه رحم در خانم ها به خصوص در طول دوره باروری بسیار شایع است. زخم دهانه رحم اغلب هنگام معاینات دوره ای تشخیص داده می شود. زخم دهانه رحم می تواند در اثر ضربه، مواد شیمیایی، عفونت یا سرطان دهانه رحمایجاد شود. زایمان های متعدد، استفاده از تامپون، استفاده طولانی مدت از آی یو دی و مصرف قرص های پیشگیری در خانم های جوان از جمله دلایل زخم دهانه رحم هستند. عفونت های طولانی مدت نیز یکی دیگر از علت های شایع زخم دهانه رحم هستند.

علائم زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم بیشتر اوقات بدون علامت است. اما گاهی علائمی مانند ترشحات واژن، درد، احساس ناراحتی هنگام خروج ادرار و خونریزی بعد از رابطه جنسی ایجاد می کند. تست پاپ اسمیر زخم دهانه رحم ضروری اما نتیجه آن اغلب طبیعی است

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۲:۲۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

اقدامات لازم در کودک دچار یبوست

مصرف زیاد مایعات

مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد و ملین

آموزش اصول توالت رفتن

بررسی از نظر عفونت ادراری

عدم تنبیه کودک

پرهیز از مصرف شیر بیش از 300 تا 400 سی سی در 24 ساعت

استفاده از روغن زیتون در غذا

نوشیدن آب جوشیده سرد شده اول صبح(بهترین ملین)

استفاده از مایعات شیرین

خیساندن انجیر، قیصی، زردآلو و آلو بخارا و دادن تفاله و آب آن

 توالت رفتن سر ساعت مشخص باشد

مصرف مربای گل سرخ و گیلاس

یبوست یکی از عوامل خطر عفونت ادراری به ویژه در کودکان دختر و پس بچه های ختنه نشده

بروز یبوست در حدود 30 تا 40 درصد دختران و 25 تا 35 درصد پسران در سن آموزش توالت رفتن(یبوست فانکشنال یا عملکردی)

 عدم اختلال رشد در کودک مبتلا به یبوست فانکشنال و عدم رویت انگل و عفونت در مدفوع

قطر مدفوع ضخیم مثل بالغین در یبوست فانکشنال کودکان

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۲:۲۵
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

اولین روز پریود شدن دخترتان می تواند گیج کننده، پر از هیجان، ترسناک، یا روز شادی باشد و شما به عنوان والد لازم است بدانید در این روز چه رفتاری داشته باشید. زیرا همین موضوع می تواند دیدگاه دخترتان را نسبت به بلوغ و تغییر بدنی مثبت نماید.

تجربه اولیه این اتفاق ممکن است موجب نگرانی و اضطراب دختران گردد. البته در صورتیکه آمادگی قبلی نداشته باشد این احساسات تشدید می شود. بهرحال حتی با وجود توضیحات و آمادگی قبلی انجام کارهایی در چنین روزی می تواند موجب ساده تر شدن این تجربه اولیه گردد.

یکی از موارد که باید همواره به یاد داشته باشید این است که قبل و بعد از اولین پریود به دخترتان این احساس را بدهید که از نظر بدنی و ظاهری خوب است. به علاوه اگر تغییرات عاطفی و رفتاری او را ملاحظه کردید به او توضیح دهید که این احساسات بخاطر تغییر در ترشح هورمون های مختلف است و برطرف خواهد شد. نشانه های قبل از عادت ماهانه را برای دخترتان توضیح دهید. به او بگویید ممکن است احساس افسردگی، خستگی، درد در سینه ها، مشکل تمرکز و احتمال آکنه داشته باشد. البته یادآور شوید که نشانه ها منحصر به فرد است و برخی از زنان ممکن است هیچ یک از نشانه ها را نداشته باشند. به علاوه راه هایی مانند دوش آب گرم را به او پیشنهاد کنید. اگر خودتان در دوره عادت ماهانه به سر می برید توجه کنید که طرز صحبت شما ( منفی یا مثبت) می تواند دیدگاه دخترتان نسبت به موضوع را تغییر دهد. به او کمک کنید که درک کند عادت ماهانه امری است طبیعی و نباید فرد را از زندگی روزانه بازدارد. به او یاداوری کنید که تقریبا هر ۴ ساعت نوار بهداشتی خود را تعویض کند. بعد از اولین عادت ماهانه میتوانید به او پیشنهاد دهید که از تجارب شخصی خود برای او توضیح دهید. البته اصرار نکنید زیرا ممکن است این امر را بسیار شخصی بداند و خجالت بکشد. اگر غذای مورد علاقه او را بپرید یا با او به رستورانی خوب بروید عالی است. روی یک تقویم تاریخ پریود شدن بعدی را علامت بزنید. البته یادتان باشد، معمولا در ماه های اولیه ممکن است عادت ماهانه بطور نامنظم اتفاق افتد و بهتر است این امر را به دخترتان یادآوری کنید.

به او انواعی از پدهای بهداشتی هدیه کنید تا به انتخاب خود استفاده کند. اگر احساس کردید مضطرب است به او نشان دهید چیز زیادی تغییر نکرده و زندگی همان است که بوده و او همچنان می تواند کارهایی که دوست داشته انجام دهده/


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۲:۲۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


آمنوره ثانویه بسیار شایع تر از آمنوره اولیه است . برخی از دلایل ممکن برای بوجود آمدن آمنوره ثانویه عباتند از :

بارداری : در زنانی که در سنین باروری به سر می برند ، بارداری شایع ترین علت آمنوره است . زمانی که تخم بارور شده در دیواره رحم جایگذاری می شود ، دیواره داخلی رحم برای تغذیه رویان حفظ می شود و همچون دوران قاعدگی ریزش نمی کند .

روشهای پیشگیری از بارداری: در بعضی از خانم ها که از قرص ها جلوگیری استفاده می کنند ، قاعدگی قطع می شود . پس از قطع این داروهای خوراکی ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد تا روند تخمک گذاری منظم و قاعدگی به حالت اولیه و نرمال خود بازگردد . روش های جلوگیری دیگر به صورت تزریقی و یا جایگذاری هستند، مانند تزریق Depo- provera  و یا جای گذاری implannon  در زیر پوست بازو ، و  وسیله های حاوی پروژسترون که در داخل رحم جایگذاری می شوند مانند Mirenaنیز می توانند سبب آمنوره شوند .

شیردهی : مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند اغلب ، آمنوره را تجربه می کنند . همچنین ممکن است با وجود تخمک گذاری منظم ، قاعدگی اتفاق نیافتد .

استرس: استرس های روحی ممکن است سبب تغییرات موقتی در عملکرد هیپوتالاموس شوند –بخشی از مغز شما که کنترل هورمون های تنظیم کننده چرخه قاعدگی را به عهده دارد .  ممکن است در شرایط نامناسب روحی تخمک گذاری و قاعدگی متوقف شود . معمولا پس از کاهش استرس ها ، دوره های منظم قاعدگی به وضعیت نرمال خود باز می گردد .

دارو : برخی از داروهای خاص سبب قطع قاعدگی می شوند . برای مثال : داروهای ضد افسردگی ، داروهای آنتی سایکوتیک ، برخی داروهای شیمی درمانی و داروهای کورتیکواستروئید خوراکی .

عدم تعادل هورمونی : یکی از دلایل قطع قاعدگی و یا قاعدگی نامنظم ، سندرم تخمدان پلی کیستیک است . این شرایط سبب افزایش سطح استروژن و آندروژن (هورمون مردانه) بیش از نوساناتی که در چرخه های قاعدگی به صورت طبیعی وجود دارد، می شود .نتیجه این اختلال کاهش هورمون های هیپوفیزی خواهد بود . هورمون های هیپوفیز مسئول فرایند تخمک گذاری و قاعدگی هستند. سندرم تخمدان پلی کیستیک با چاقی ، آمنوره ، خونریزی های زیاد و غیر طبیعی رحم ، آکنه و گاهی افزایش رویش موی صورت در ارتباط است .

کاهش وزن : لاغری مفرط ممکن است در عملکرد بسیاری از هورمون ها  اختلال ایجاد کند . زنانی که به اختلالات غذایی مانند Anorexia  و Bulimia  مبتلا هستند ، اغلب بخاطر تغییرات غیر طبیعی هورمونی دچار قطع قاعدگی می شوند .

ورزش و فعالیت بدنی بسیار زیاد : زنانی که ورزشکار هستند و در ورزشهایی شرکت می کنند که نیازمند تمرین های بسیار سخت و شدید است ، مانند باله ، دویدن در یک مسیر طولانی و ژیمناستیک ، ممکن است دچار اختلال در قاعدگی شوند . عوامل متعددی در از دست دادن دوره قاعدگی در زنان ورزشکار نقش دارد ، برخی از آنها شامل کاهش چربی بدن ، استرس و مصرف زیاد انرژی است .  

اختلال عملکرد تیروئید : تیروئید کم کار (هیپوتیروئیدی) معمولا سبب اختلال در نظم قاعدگی و آمنوره می شود . اختلالات تیروئید همچنین می تواند سبب کاهش و یا افزایش تولید پرولاکتین شود –هورمونی که توسط غده هیپوفیز تولید می شود . تغییر سطح پرولاکتین می تواند بر هیپوتالاموس تاثیر گذارده و در چرخه قاعدگی اختلال ایجاد کند .  

•تومور هیپوفیز : تومور غیر سرطانی (خوش خیم ) در غده هیپوفیز ، مثل آدنوما و پرولاکتینما می تواند سبب افزایش تولید پرولاکتین شود . افزایش سطح پرولاکتین می تواند در نظم چرخه قاعدگی اختلال ایجاد کند . این نوع از تومورها  با دارو قابل درمان است ولی در موارد بسیار نادر نیازمند به جراحی است  .

زخم رحم : سندرم آشیرمان ، بافت مرده ای است که در دیواره رحم ایجاد می شود . این زخم ممکن است در حین جراحی های رحم مانند اتساع و کورتاژ ، سزارین و یا درمان فیبروم رخ دهد . بافت به جای مانده از این زخم ها از ساخته شدن و ریزش طبیعی دیواره رحم جلوگیری می کنند . این امر سبب خونریزی بسیار کم و یا قطع کامل قاعدگی می شود 

عدم کفایت عملکرد تخمدان ها . معمولا یائسگی در سنین 55-45 سالگی اتفاق می افتد . در برخی از زنان تولید تخمک در سنین قبل از 40 سالگی کاهش می یابد ، که به عنوان نارسایی زود هنگام تخمدان ها شناخته شده است . این نقص در عملکرد تخمدان ها ،‌ سبب کاهش تعداد دفعات چرخه استروژن در بدن می شود که به مرور باعث نازک شدن دیواره داخل رحمی (آندومتریوم) و پایان دادن به دوره های قاعدگی است . همچنین یائسگی زود هنگام می تواند به علت برخی بیماری های خود ایمنی باشد و یا منشا ژنتیکی داشته باشد . به هر حال هنوز دلیل قطعی برای آن یافت نشده است .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۲:۱۷
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

                                                                                                                                                                 


ملاحظات خاص پزشکی ممکن است مانع زایمان طبیعی شود. به همین دلیل در دنیا از هر 5 زایمان، یکی به روش سزارین انجام میشود. مهم ترین این ملاحظات اینها هستند:

- موقعیت غیرسفالیک جنین (یعنی جنینی که سرش پایین نباشد و عرضی یا بریچ باشد)

- جفت سر راهی

- مشکل در مایع آمنیوتیک (خیلی زیاد یا خیلی کم بودن)

- مشکلات حاد سلامتی مادر (فشار یا قند یا مسمومیت بارداری کنترل نشده، عفونت های مجاری ادراری و تناسلی کنترل نشده و...

- سابقه جراحی شکمی

- دوقلویی یا بیشتر

- عدم تناسب سری-لگنی (بزرگ تر بودن ابعاد قطر سر جنین در هفته های آخر، از ابعاد حفره لگنی مادر که مانع رد شدن سر جنین میشود)

- و موارد دیگری که به تشخیص پزشک مشخص میشوند

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۲:۱۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



در هر دوره از زندگی انسان، خیالبافی وجود دارد اما در دوره نوجوانی شدت آن بیشتر از سایر دوره های زندگی می باشد. نوجوانان از تخیل به عنوان یکی از مکانیسم های دفاعی استفاده می کنند زیرا خیالبافی در این دوره برای آنها شیرین است. بنابراین صفت بارز و مشخص دوره جوانی از جنبه عاطفی خیال پردازی شدید است.

تخیلات دریچه‎های اطمینان بخش برای رهایی موقت از مشکلات و پناه بردن به دنیای آرام خیالات و رؤیاها هستند. تخیل گرایی که نقطه آغاز آن در دوره نوجوانی است به مرزهای جوانی نیز راه می یابد و تا حدود زیادی در رفتار و منش جوانان تأثیر می گذارد.

جوانان از این موضوع آگاهی دارند که درعالم خیال به واقعیت های دنیای خارج دسترسی نیست با این وجود به‎عالم خیال رو می کنند زیرا در این شرایط است که احساس نوعی آرامش نسبی می کنند. بدون شک تخیلات موجب تقویت نیروی ذهن و اندیشه و موجد خلاقیت های هنری ، فکری وعملی می شود اما لازمه آن جهت دادن و تمرکز بخشیدن به این نیرو است . این نوع تخیلات مفید و سودمند را در آثار نویسندگانی چون ژول ورن می توان جستجوکرد که آثار آنها علاوه بر جنبه تخیلی ویژگی های علمی نیز دارد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۶ ، ۱۴:۳۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


موفق‌ترین روابط عاطفی، روابطی هستند که در آنها استقلال و فردیت افراد حفظ می‌شود. به بیانی دیگر، روابطی که به وابستگی و تجاوز به حریم یکدیگر آلوده می‌شوند به سرعت فرسوده شده و از بین می‌روند. از طرفی دیگر، اگر این استقلال از حد خود فراتر رود و به‌جایی برسد که دو نفر نتوانند با هم صمیمیت سالم داشته باشند و به وحدت و یگانگی برسند، آن‌وقت رابطه آسیب می‌بیند و از بین می‌رود. همچنین، اگر دو نفر آنقدر به هم وابسته باشند که بخش‌های دیگر زندگی و نقش‌های دیگرشان در زندگی را کنار بگذارند نیز دیری نمی‌گذرد که رابطه آسیب‌ دیده و از بین می‌رود. بنابراین، آنچه در کنار حفظ استقلال و فردیت مهم است، «تعادل»، «عشق»، «احترام» و «امنیت» است.

با این پنج عنصر جادویی می‌توان روابط عاطفی موفقی را خلق کرد، اما فراموش نکنید که این پنج عنصر حاوی جزئیات و ظرافت‌های بسیاری هستند که اگر آنها را نشناسیم، شکست می‌خوریم.

پنج کلید موفقیت در روابط عاطفی
در این مقاله می‌خواهیم پنج کلید موفقیت در روابط عاطفی را به شما معرفی کنیم:

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۶ ، ۱۴:۳۱
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



روابط بین همسران گاهی بسیار پیچیده می شود. چشم بر هم می گذاریم و می بینیم که زندگی ای که اینقدر عاشقانه و به سختی به دست آورده بودیم، به ورطه روزمرگی کشیده شده و خسته کننده و تکراری شده است. مواردی که در مورد شوهرمان همیشه می دانسته ایم و زمانی بسیار پیش پاافتاده و نامهم تلقی می کردیم برایمان آزاردهنده شده و موارد کوچکی که روزی ما را به وجد می آورد، دیگر رنگ و بویی برایمان ندارد.

درست است که زندگی فراز و نشیب دارد و همیشه به یک شکل نیست اما خوشبخت زندگی کردن اصولی دارد. اصولی که ساده و پیش پاافتاده به نظر می رسند اما وقتی دقت می کنیم همین اصول ساده هستند که زن و شوهرهای خوشبخت را از آنها که زندگی مشترک برایشان به عذابی بزرگ تبدیل شده، متمایز می کند. امتحان کنید و فقط مدتی این اصول را سرلوحه زندگی خود قرار دهید. خواهید دید که در نظر گرفتن همین نکات ظریف و ساده تاثیری عمیق بر همسر و زندگی زناشویی تان خواهدگذاشت.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۶ ، ۱۴:۳۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان