Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

۶۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

 

 

آمار مربوط به میزان خودکشی در سال‌های اخیر قابل توجه و جدی شده است. در سال ۲۰۱۰، بیشتر افرادی که خودکشی کردند، این کار را در تصادفات انجام دادند. اگر فردی افسرده باشد احتمال این اتفاق را تشدید می‌کند. با این حال نمی‌توان در کلینیک مشخص کرد که آیا فردی افسرده است یا حتی می‌خواهد خودکشی کند. و این مسئله‌ای است که به رنگین پوست بودن افراد هم ربطی ندارد. برای بازماندگان او و پزشکان معالج آن فرد، خودکشی یک موقعیت احساسی وحشتناک و یک چالش روانی محسوب می‌شود. برخی از نشانه‌های خودکشی، البته اگر وجود داشته باشد در زیر آورده شده است البته همانند نشانه‌های افسردگی، نشانه‌های خودکشی بسیار متفاوت می‌تواند باشد. نوشتار زیر گفتگوییست با دکتر جوزف نیکول در مورد خودکشی و نشانه‌های آن. ۱٫ آسیب زدن و ایجاد جراحت در خود آسیب به خود یا جراحت، تنها به بریدن، خراشیدن، سوزاندن یا زدن خود محدود نمی‌شود اما هر کاری را که بتوان در این گروه قرار داد می‌تواند نشانه‌ای از قصد به خودکشی باشد. البته در نظر داشته باشید که اگر هر کسی که به خودش صدمه‌ای وارد کند قصد خودکشی ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۳۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


 

 

 

پژوهشگران در مرکز مراقبت‌های درمانی هانتر داون در کمبریج شایر در بخش زوال ذهن یک برنامه جدید تمرینات بدنی روی صندلی را به بیماران زوال ذهن ارائه می‌دهند که می‌تواند روند زندگی آنها را بهبود بخشد. بی‌بی‌سی در این خصوص می نویسد: این برنامه را “عشق حرکت “می‌نامند که ویژگی اصلی آن عدم تقارن دو طرفه است. عدم تقارن دو طرفه یعنی قسمت راست مغز حرکت قسمت چپ بدن را کنترل می‌کند و برعکس٫ با این تمرین که هر قسمت بدن یک حرکت متفاوت از قسمت دیگر را کنترل می‌کند، هر نیمه مغز باید جداگانه اطلاعاتی متفاوت را پردازش کند. تمرینات مشابهی در مراکز مراقبت‌های درمانی ژاپن هم انجام شده و این حرکات توسط موسسه ژیمناستیک بریتانیا بازسازی شده است. از این روش برای بهبود قوه ادراک افراد و توانایی‌های عملکرد آنها استفاده می‌شود. می‌توان گفت که این کار نوعی تمرین مغز بوده و کاری که می‌کند، این است که سعی می‌کند مغز افراد را برای انجام کارهای پیچیده‌تری به کار بگیرد. به گفته یکی از بیمارانی که ۹۴ سال سن داشته و به زوال ذهن دچار شده و تحت این روش درمانی جدید قرار گرفته، این روش درمانی انسان را به فکر کردن وامی‌دارد. این بیمار بر این باور است که این جلسات درمانی باعث بهبودی روند زندگی وی شده است. وی از زمانی که این درمان را آغاز کرده است، می‌تواند غذا بخورد و بنویسد و به تنهایی کاغذ و قلم را بردارد. روی هم‌رفته تغییرات زیادی در زندگی وی پدید آمده است. زوال ذهن در اثر از بین رفتن سلول‌های مغزی ایجاد می‌شود. این تمرینات نمی‌توانند سلول‌های مغزی را بازسازی کنند، اما نظریه‌ای می‌گوید این تمرینات کمک می‌کند تا بین سلول‌های سالم باقی مانده ارتباط جدیدی ایجاد شود. درمانگران این موسسه اظهار کردند که اگر کسی هفته‌ای یکبار این تمرینات را انجام دهد، بعد از سه هفته شاهد تغییرات جدی خواهد بود. این افراد درحال حاضر می‌توانند اسم پرستار خود را به خاطر بسپارند، در صورتی‌که در حدود ۱۸ ماه قبل توانایی برقراری هیچ‌گونه ارتباطی را نداشتند. این نتایج فقط از یک گروه کوچک در تمرینات آزمایشی به دست آمده است. اما جای امیدواری است که افراد بیشتری که دچار زوال عقل شده‌اند، از این تمرینات بهره‌مند شوند

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۳۱
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



پس از ترک سیگار چه اتفاقاتی در بدن ما انسانها خواهد افتاد و چه تغییراتی در آن رخ خواهد داد!

با دود کردن هر سیگار ۲۰۰ نوع ماده سمی وارد بدن فرد سیگاری می شود که برای اندام های درونی بدن بسیار خطرناک است؛اما مدت کوتاهی پس از ترک سیگار بدن انسان رفته رفته سلامت خود را باز می یابد.

سیگار به عنوان یکی از مهمترین عوامل ابتلا به انواع بیماری های خطرناک از جمله سرطان شناخته شده است. بنابراین ترک سیگار یکی از بهترین اقدام ها برای سلامت انسان در کوتاه مدت و بلند مدت انسان است.

***۲۰ دقیقه بدون سیگار

۲۰ دقیقه پس از آخرین سیگار فشار خون و ضربات قلب به حال عادی باز می گردند. نیکوتین موجود در سیگار اعصاب سمپاتیک را تحریک می کند. این اعصاب ضربان قلب و فشار خون را بالا می برند و بدن را در حالت تحریک شده و آماده فرار قرار می دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۲۸
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



گر شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که به محض دیدن سیگار، اختیارتان را از دست می‌دهید و زیر قول ترک‌سیگار می‌زنید، احتمالا خواندن این گزارش می‌تواند به شما کمک کند که با روش‌های موثر ترک سیگار آشنا شوید.


اگر چند بار برای ترک سیگار اقدام کرده‌اید و هربار به دلایل مختلف شکست خورده‌اید، قدم اول این است که ناامید نشوید و دوباره برای ترک سیگار اقدام کنید. هرچه باشد نیکوتین موجود در سیگار، بشدت مغز را شرطی و معتاد می‌کند و برای رهایی از این ماده مضر سلامت، باید هر چه زودتر آستین‌هایتان را بالا بزنید.


 برخلاف برخی افراد که فکر می‌کنند موضوع ترک سیگار یک تصمیم شخصی است و نباید همه از آن مطلع شوند، اتفاقا در قضیه ترک سیگار، موضوع کاملا فرق می‌کند. در صورتی که شما به همه دوستان و نزدیکانتان بگویید که می‌خواهید مصمم، سیگار را ترک کنید، همین کار انگیزه‌ای در شما ایجاد می‌کند که موجب می‌شود شما با قدرت بیشتری روی تصمیم خود استوار بمانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۲۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


   

همانطور که میدانیم ترک سیگار به سلامت فیزیکی اعم از کاهش خطر سرطان و بیماریهای قلبی کمک میکند، اما پژوهشی جدید این نظر را دارد که ترک کردن این عادت ناسالم شاید به افزایش سلامت عقلانی نیز کمک کند. در این پژوهش، پژوهشگران اطلاعات ۲۶ مطالعه گذشته را مرور کردند و فهمیدند کسانی که سیگار را ترک کردند احساساتی مانند افسردگی، اضطراب و استرس را کمتر داشتند و افزایش قابل توجهی در حال خوب و کیفیت زندگی خود احساس کرده بودند. این مقایسه ها در مقابل کسانی بود که به سیگار کسیدن ادامه دادند. این یافته ها برای عموم مردم جامعه حتی آنهایی که سلامت ذهنی نداشتند نیز صدق میکرد. این اطلاعات با این فرض جامع که سیگار کشیدن برای سلامت ذهنی مفید است در تناقض بود: اکثر افراد سیگاری به دلیل اینکه احساس میکنند این عادت در کم کردن اضظراب، استرس و افسردگی به آنها کمک میکند و باعث آرام شدن آنها میشود به سیگار کشیدن خود ادامه میدهند. اما سیگار شاید به کاهش علائم کج خلقی و اضطراب و افسردگی کمک کند، که افراد سیگاری به اشتباه فکر میکنند باعث خوب شدن حالشان میشود. برخی از پژوهش ها نیز می گویند این علائم چند هفته بعد از ترک کاهش پیدا میکنند. طبق گفته پژوهشگران، افراد سیگاری باید مطمئن شوند که ترک سیگار باعث افزایش سلامت ذهنی آنها میشود. با به چالش کشیدن فرضیات قبلی در مورد تاثیرات سیگار بر سلامت عقلانی، شاید یافته های جدید در بعضی از افراد سیگاری انگیزه ایجاد کند. هنوز این پژوهش نمیتواند میان ترک کردن سیگار و افزایش سلامت ذهنی رابطه علت و معلولی را ثابت کند.برای مثال، امکان دارد کسانی که در سلامت ذهنی خود پیشرفت حس میکنند افردی باشند که تلاش میکنند سیگار را ترک کنند. اما پژوهشگران اظهار دارند بیشتر مطالعاتی که آنها مرور کردند در مورد آزمایشهای توقف کشیدن سیگار در افرادی بود که سعی میکردند ترک کنند. بنابراین، در این آزمایشها تصمیم ترک بر پایه وضعیت و حال آنها نبود. آنها برای یادآوری، تحقیقاتی را انتخاب کردند که سلامت عقلانی را قبل و حداقل شش ماه بعد از ترک سیگار مورد ارزیابی قرار داده بودند.به طور میانگین، شرکت کنندگان ۲۰ سیگار هر روز میکشیدند و به مدت شش ماه تحت نظر بودند  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۲۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


 

 

همه ما به خوبی می دانیم که هوش پایه و اساس ژنتیکی دارد. حتی پژوهش های علمی نیز به این به باور و عقیده که هوش و دیگر ظرفیت‌‌های شناختی مرتبط توسط ژن ما تعیین می‌شود، قوت می‌دهد. همین باور سبب شده است که عده‌ای از افراد اهمیت تحصیل را رد کنند چرا که معتقدند صرف هزینه برای تحصیل و آموزش تاثیری زیادی روی توانایی‌های طبیعی ما ندارد. اما دانشمندان این نظریه را رد کرده اند زیرا معتقدند که عوامل محیطی می‌توانند روی تحصیلات و بهره هوشی ما تاثیر بگذارند. پژوهش های اخیر برخی دانشمندان نشان داده است که کودکان هوش خود را از مادرشان به ارث می‌برند. به گفته این دانشمندان پدر در به ارث رسیدن میزان هوش و ذکاوت به کودکان هیچ دخالتی ندارد زیرا زنان به خاطر داشتن دو کروموزوم X احتمال بیشتری برای انتقال ژن هوش به فرزندانشان دارند. این در حالی است که مردان فقط یک کروموزوم X دارند و علاوه بر این دانشمندان اکنون بر این باورند که ژن حامل عملکردهای شناختی پیشرفته که از پدر به ارث می‌رسد ممکن است به طور خودکار غیرفعال شوند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۲۱
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


 

 

 

برای هر زوجی ممکن است این موقعیت پیش بیاید که درگیر بحران شغلی یا تحصیلی همسرش شود. گاهی افراد ناچارند برای ادامه تحصیل، ماموریت کاری یا هر دلیل دیگری مهاجرت کنند یا در یک برهه زمانی با هردلیلی مثل مشغله تحصیلی یا بحران شغلی و با فشار روانی زیادی روبه‌رو شوند. در این شرایط ممکن است افراد دچار اضطراب و افسردگی شوند و حسابی به هم بریزند. طبق پژوهش های انجام شده فشارروانی و افسردگی به ترتیب دومین و سومین مشکل بسیار مهم محل کار، البته بعد از بحران خانوادگی محسوب می‌شود. شایع‌ترین نشانه‌هایی که در این بحران‌ها بروز پیدا می‌کنند، عبارت اند از: خستگی زیاد، بی‌خوابی، فشارخون بالا، سردرد، زخم معده و ترش کردن، ناتوانی در تمرکز و بی‌اشتهایی. تقریبا تمام این علامت‌ها ناشی از استرس زیادی است که در شرایط سختی همچون بحران شغلی و یا تحصیلی، انسان با آن مواجه می‌شود. روان‌شناسان معتقدند در این برهه از زندگی نقش همسر به‌ویژه زنان در همراهی همسرشان بسیار سخت‌تر از دیگر شرایط دشوار زندگی است. چون همسران افراد پرمشغله مجبورند با تلاطمات روحی همسرانشان که گاهی با بدخلقی و عصبانیت‌های غیرقابل تحمل همراه است نه تنها کنار بیایند، بلکه همسرشان را یاری دهند و اجازه ندهند بیش از پیش در خود فرورفته و احساس بی‌کفایتی کنند. آنان مدام باید تلاش کنند تا محیطی آرام و سرشار از محبت برای آن‌ها فراهم کرده و در عین حال اعتماد به نفس از دست رفته‌ی همسرشان را با دادن امید و شوقی دوباره برای حرکت و بازسازی زندگی زنده نگهدارند؛ اما چگونه؟ اولین و مهم‌ترین گام برای دادن شوق دوباره به همسر بحران زده، همدلی کردن است. همدلی یعنی این‌که بتوانیم دیگران را بفهمیم، بدون این‌که آن‌ها را تایید یا رد کرده کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۱۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


کودکان و نوجوانان ممکن است زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون و خیره شدن به صفحات نمایشگر کنند. طبق اعلام آکادمی متخصصان اطفال آمریکا والدین باید مراقب محدود شدن مدت زمان تماشای تلویزیون توسط کودکان شان باشند چراکه مدت زمان طولانی تماشای تلویزیون مشکلات زیر را به همراه خواهد داشت: – در صورت تماشای بیش از اندازه زیاد، کودکان به سختی خواب شان خواهد برد. – ممکن است کودکان مبتلا به مشکلاتی در زمینه زبان، توجه، مهارت های اجتماعی و فکری شوند چراکه به اندازه کافی با افراد دیگر در تعامل نیستند. – ممکن است کودکان دچار اضافه وزن یا چاقی شوند چراکه زمان کمتری را صرف بازی می کنند. – ممکن است کودکان دچار مشکلات رفتاری شوند چراکه معمولا سعی می کنند آنچه را که در تلویزیون می بینند تقلید نمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۱۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


بیشتر افراد بر این باورند تنها افرادی که توانایی خندیدن ندارند،افسرده اند.این در حالی است که در برخی مواقع فرد توانایی راه رفتن، صحبت کردن و خندیدن را دارد اما در عین حال خشنود نیست.این افراد هم با نوعی افسردگی دست و پنجه نرم می کنند اما افسردگی آن ها به گونه ای است که می توانند به سر کار بروند، روابط و مسئولیت های مربوط به خانه و خانواده خود را تا حد مطلوبی انجام دهند.تشخیص این نوع از افسردگی بسیار دشوار بوده و بنابراین درمان و همچنین عواقب آن می تواند دشوار باشد.

مهمترین نشانه های تشخیص فردی که در حال زندگی با این افسردگی است این است که او همواره بی حال و غمناک به نظر می رسد، همیشه خسته بوده و غالباً گریه می کند. واژه “فروپاشی عصبی” تصویر فردی را در ذهن متبادر می کند که کارش را رها کرده و دیگر نمی تواند ادامه دهد. اما نظرتان در مورد افرادی که می توانند ادامه دهند چیست؟ بدون توجه به آنچه که تحمل می کنند؟! تصویری غیر معمول در ذهن شما نقش نمی بندد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۰۸
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


تنها روش مطمئن و علمی تعیین جنسیت جنین در دنیا تکنیکی است به نام PGD که در واقع مخفف عبارت «تعیین جنسیت پیش از لانه‌گزینی» است.

چگونگی تعیین جنسیت پیش از لانه گزینی:

در این روش با استفاده از دارو، تخمک گذاری زن را تحریک می کنند تا او چندین تخمک به وجود آورد. 

سپس تخمکها را در محیط آزمایشگاهی با اسپرمهای همسر ترکیب میکنند.

با این کار چندین جنین حاصل میشود که با بررسی کروموزمی و تشخیص جنسیت آنها توسط متخصص ژنتیک، تنها جنینی را که جنسیت آن دلخواه زوجین است، به رحم مادر منتقل میکنند.

این نوع باروری آزمایشگاهی در واقع نوعیIVF ( لقاح تخم در خارج از بدن) است که این بار نه برای درمان ناباروری، بلکه برای تعیین_جنسیت جنین استفاده میشود.

در این روش در مرحله هشت سلولی جنین، نیاز است که یک سلول از جنین جدا شود و مورد بررسی قرار گیرد.


 اگرچه جداسازی یک سلول آسیبی به آن وارد نمیکند، اما در صورت ایجاد مشکلی برای آن سلول، به هیچ عنوان نمیتوان سلول دیگری از او جدا کرد.

مشکلات روش تعیین جنسیت پیش از لانه‌گزینی:

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که برای انتخاب جنسیت جنین صورت گرفته است، نمی‌توان از حساسیت‌ها و مشکلات احتمالی شکست تکنیک PGD غافل شد.

انجام عملیات تشخیص جنسیت و بررسی کروموزمی جنین کاری است که ظرافت‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارد و در آن هیچ خطایی، قابل جبران نیست.

مشکل دیگری که گاه در این فرآیند پیش می‌آید آن است که در برخی موارد، علی‌رغم تحریک تخمک‌گذاری، امکان دارد زن تنها یک تخمک تولید کند و در این صورت پس از تشکیل جنین، راهی برای انتخاب جنسیت باقی نمی‌ماند.

از این گذشته از تکنیک PGD نمی‌توان برای زوجین نابارور بهره گرفت، زیرا شانس باروری را کم می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۹:۵۲
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

مجموعه رفتاری که بر اثر پردازش ذهنی ازیک رابطه جنسی انجام شده و به یک ارگاسم مجازی منتهی می شود را خودارضایی می گویند.




تفاوت خودارضایی با رابطه جنسی:

بسیاری از محققین و افراد صاحب نظر در این باره مقالاتی را ارائه کرده اند نقطه مشترکی که در این مقاله ها به دست آمد، این بود که رابطه جنسی یک نیاز طبیعی می باشد اما آیا خودارضایی می تواند جایگزین رابطه جنسی شود. انجام عمل خودارضایی در هر شرایطی امکان پذیر است چون در ذهن ما شخص خاصی جهت رابطه پردازش شده و ما با انجام اعمالی خاص باعث ارضاء شدن خود می شویم، هم دررابطه جنسی و هم در خود ارضایی عمل ارگاسم صورت می‌گیرد هر دوی آنها می‌تواند لذت بخش باشد اما تاثیر کدامیک بر روی ما بیشتر است؟

آثار منفی جسمی روحی و جنسی اعتیاد به خودارضایی و تاثرات آن بر رابطه جنسی و زندگی زناشویی:

افرادی که زود تحریک می شوند و برای ارضای خود به سوی خود ارضایی می‌روند بدانند که خودارضایی تحریک پذیری را به میزان زیادی افزایش می دهد از این رو تنها با این کار عطش خود را زیادتر کرده اند. فردی که به خودارضایی اعتیاد دارد مطمئنا در زندگی زناشویی خود در رابطه جنسی با همسرش دچار مشکل جدی خواهد شد. این فرد از رابطه جنسی حقیقی به ارگاسم نخواهد رسید پس نخواهد توانست خود و همسرش را ارضاء کند و از رابطه جنسی حقیقی لذت ببرد. این گونه افراد معمولا انسان‌های سردی خواهند شد. از تأثیرات روحی اعتیاد به خودارضایی می‌توان بی حوصلگی، عدم تمرکز، لاغری، ناتوانی جسمی، سردردهای میگرنی را نام برد. اعتیاد به خودارضایی آسیب های زیادی از نظری جنسی به فرد وارد می‌سازد در خانم‌ها می‌تواند باعث شود تا عمل لقاح و تخمک ریزی به درستی انجام نگیرد و یا هرگز صاحب فرزند نشوند و یا این که فرزند آنها ناقص به دنیا خواهد آمد.

مطمئن باشید علائم منفی خودارضایی از سنین جوانی آغاز می‌شود. پرخاشگری یکی از عوامل اعتیاد به خودارضایی می‌باشد.

کسانی که مبتلا به استمنا (خود ارضایی) هستند، بعدها مبتلا به بیماری زود انزالی می شوند که این بیماری تأثیر بسیار منفی بر روابط زناشویی دارد و در بسیاری از موارد منجر به طلاق می‌گردد زیرا این افراد نمی‌توانند همسر خود را به اوج لذت جماع (ارگاسم) برسانند و این مسئله موجب سرخوردگی شدید زن می‌شود. پس لذت تمایلات واقعی جنسی را از خود و همسر خود نگیرید.

مهمترین عوارض خودارضایی (استمنا):

🔸در دین مبین اسلام این کار حرام است و از گناهان کبیره به شمار می‌رود.

🔸خودارضایی حالت خواب آلودگی به همراه دارد.

🔸خودارضایی باعث بهم ریختگی وضعیت فکری و هوشیاری انسان می‌شود.

🔸خودارضایی بینایی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد در مردان خارج شدن بیش از حد اسپرم باعث می‌شود تا در عمل لقاح قدرت بارگذاری اسپرم آنها کاهش یافته و از این رو نتوانند صاحب فرزند شود.

🔸پوکی استخوان در دوران میان سالی برای خانم‌ها و آقایانی که در دوران نوجوانی و جوانی اعتیاد به خودارضایی داشته اند امری بعید نمی‌باشد.

🔸خودارضایی بر غدد هیپوتالاموس مغز آسیب جدی به همراه دارد.

🔸اعتیاد به خودارضایی آسیب‌های زیادی به همراه دارد آیا ارزش آن را دارد برای لحظاتی لذت خود را از لذت حقیق یک رابطه جنسی محروم کنیم و به بدن خود آسیب وارد سازیم.

دکتر رابرت شروکلر یکی از محقیقن بزرگ و اساتید دانشگاه برلین در تازه ترین تحقیقات خود در مورد خودارضایی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۶ رسما اعلام کرد اگر فردی قصد خودکشی دارد، اعتیاد خودارضایی می‌تواند در درازمدت باعث کاهش رشد تک تک سلول‌های بنیادی در انسان شود مسلما می‌دانیم اعتیاد به خودارضایی عاملی نیست که باعث مرگ انسان شود اما آسیب های زیادی به همراه دارد.

چگونه می توان این عادت را ترک کرد؟

روشی ساده و عملی

دوستان عزیز شما به عنوان فردی که قصد ترک خودارضایی را دارید باید راه‌های زیر را به دقت انجام دهید همه با هم یعنی از یک گزینه نباید فاکتور بگیرید.

اولین قدم: از محیطی که در آن زمینه انجام عمل خودارضایی را دارید دوری کنید مثلا معمولا این کار در تنهایی صورت می‌گیرد حتی زمانی که تحریک هم نشده‌اید، سعی نکنید زیاد تنها بمانید.

دومین قدم: زمانی که بیکار هستید یا زمانی که فکر های تحریک کننده به سراغ شما می‌آیند، سعی کنید برای خود یک سرگرمی پیدا کنید و خود را مشغول سازید.

سومین قدم: اگر در هارد سیستم خود یا روی سی دی عکس یا فیلم‌های غیر اخلاقی دارید، همه آنها را نابود کنید.

چهارمین قدم: حتی اگر شرایط بالا را هم رعایت کنید امکان دارد باز هم مرتکب خودارضایی شوید و چون به این عمل اعتیاد داشته‌اید باید استقامت کنید و عواقب جبران ناپذیر آن را همیشه به یاد داشته باشید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۲۰:۰۱
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


زمانی رخ می‌دهد که رباط‌ها و عضله‌های کف لگن کشیده و ضعیف شود و نتواند به خوبی رحم را نگه دارد. در نتیجه رحم به پایین و داخل واژن می‌لغزد و از آن بیرون می‌زند.


شدت افتادگی رحم در تمام بانوان یکسان نیست. افتادگی گاهی اوقات خفیف است و هیچ نشانه یا علامتی ندارد. اما موارد متوسط تا شدید افتادگی با علائم زیر همراه است:


احساس سنگینی یا کشش در لگن

بیرون زدن بافت از واژن

مشکلات ادراری ماننند ترشح و بی اختیاری ادراری یا احتباس ادراری

دشواری در دفع مدفوع

کمر درد

برخی بیماران حس می‌کنند که روی یک توپ کوچک نشسته‌اند یا این که جسمی دارد از واژنشان بیرون می‌افتد.

نگرانی‌های جنسی مانند گشاد شدن واژن و شل شدن بافت واژن

تجربه علائمی که صبح‌ها خفیف‌تر است و در طول روز تشدید می‌شود.

افتادگی رحم و مثانه نتیجه ضعف عضله‌های لگن و بافت‌های نگهدارنده است که به علل زیر رخ می‌دهد:

بارداری

آسیب‌دیدگی هنگام زایمان

وضع حمل نوزادی با جثه بزرگ

زایمان و وضع حمل دشوار

کاهش حجم عضلانی و شل شدن عضلات

کاهش گردش استروژن پس از یائسگی

خطر

بعضی عوامل احتمال افتادگی رحم را افزایش می‌دهد:

پشت سر گذاشتن یک یا دو بارداری و زایمان طبیعی

بالا رفتن سن

بلند کردن مکرر اشیاء سنگین

سرفه مزمن

سابقه جراحی لگن

تقلای زیاد هنگام دفع

به لحاظ ژنتیکی مستعد ضعیف شدن بافت‌های پیوندی بودن

عوارض احتمالی افتادگی رحم و مثانه به شرح زیر است:

زخم: در موارد شدید افتادگی (پرولاپس) رحم، بخشی از بافت پوششی واژن به دلیل پایین آمدن رحم جابجا می‌شود، از بدن بیرون می‌زند و به لباس زیر ساییده می‌شود. این سایش باعث زخم شدن بافت واژن می‌شود. زخم در موارد نادر عفونی می‌شود.

 افتادگی دیگر اندام‌های لگن: احتمال افتادگی همزمان رحم و دیگر اندام‌های حفره لگنی مانند مثانه و راست روده وجود دارد. افتادگی مثانه (سیستوسل) به برجستگی بخش جلویی واژن گفته می‌شود که ادرار کردن را دشوار می‌کند و احتمال بروز عفونت‌های مجاری ادراری را افزایش می‌دهد. ضعف بافت پیوندی روی راست روده (رکتوم) نیز به افتادگی آن (رکتوسل) منجر می‌شود که دشواری دفع را به دنبال دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۶:۴۴
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


چگونه متوجه کمبود آهن شویم ؟


دچار زردی چشم می‌شود

پوست دچار رنگ‌پریدگی و زردرنگ می‌شود

فرد دچار کمبود نفس می‌شود

عضلات ضعیف می‌شود

تغییر رنگ مدفوع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۶:۴۰
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

ا


گر ارتباط و احترام بین شما و همسرتان ضعیف‌تر شده است، احتمالاً نگران زندگی‌ زناشوییتان شده‌اید.

برای داشتن ازدواجی بادوام، محکم و شاد، سه چیز باید بین شما ماندگار باشد: 
*ارتباط کلامی
*احترام متقابل 
*تعهد.

اگر شوهر شما مدام این جملات را به زبان می‌آورد، راحت با او درمورد احساسی که این جملات در شما ایجاد می‌کند، با او حرف بزنید. او باید درکتان کند و به احساسات و نظرات شما احترام بگذارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۴:۳۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


خشم، در آمریکا یک اپیدمی است؛ همه چیز را آلوده کرده، از بگومگوهای رسانه‌ای تا جنون جاده، جنگ‌ها، کشتارهای دسته‌جمعی. اما جدای از ابعاد‌ خطرناک گسترده‌تر این احساس اساسی بشر و ارتباطش با خشونت، خشم، در معیارهای کوچک‌تر،روی زندگی روزمره شخصی ما هم تاثیراتی دارد. همه‌چیز، از درماندگی در محل کار گرفته تا اختلافات خانوادگی می‌تواند باعث بروز استرس، اضطراب و افسردگی شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۴:۲۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


محیط شیمیایی دستگاه تولید مثل زن، در انتخاب جنسیت فرزند نقش به سزایی دارد. محیط دستگاه تولید مثل بیشتر خانم ها در تغییرات چرخه ای خود با نزدیکتر شدن به زمان تخمک گذاری، قلیایی تر و نسبت به اسپرم مساعدتر می شود. البته بعضی از خانم ها در بیشتر اوقات، ترشحاتی بسیار اسیدی دارند که باروری هر دو جنس بخصوص جنس پسر را مشکل می سازد.

وضعیت رحم

بعضی از خانم ها که همیشه معده ای اسیدی یا زخم معده دارند، ممکن است به خوبی از حالات اسیدی شدید خود آگاه باشند. سایرین هم می توانند وضعیت خود را با توجه به لیزابه ی گردن رحم خود بسنجند. در صورتیکه ترشحات همیشه غلیظ، تیره، غیر قابل کشش و کم باشند، نشانه  این است که محیط برای پسر دار شدن مساعد نیست. اگر این مساله شدید است، برای اینکه همه چیز به خوبی پیش برود به پزشک مراجعه کنید.

قلیایی بودن ترشحات گردن رحم

بیشتر شما می توانید با انجام کاری کاملا طبیعی، قلیایی بودن و قابلیت نفوذ ترشحات گردن رحم را افزایش دهید. این کار همان رسیدن زن به اوج لذت جنسی است. زنانی که سعی دارند پسر دار شوند، باید در زمینه رسیدن به اوج_لذت در طول مقاربت اصلی نیز سعی کنند و نیز حتی الامکان باید سعی کنند که همزمان با شوهر خود یا ترجیحا قبل از او به اوج لذت برسند. در صورتیکه شوهر مبتلا به زود_انزالی می باشد، بهتر است با مراجعه به پزشک یا ترجیحا روانپزشک یا مطالعه ی کتاب های علمی آموزشی مسایل جنسی، روش های تنش زدایی و رفتار درمانی ساده ای که برای درمان این اختلال است را یاد بگیرد.

لازم به ذکر است که اوج لذت جنسی در زن، معمولا مقدار و جریان ترشحات قلیایی طبیعی تولید شده در حوالی زمان تخمک گذاری را افزایش می دهد. در ضمن انقباضات دستگاه تناسلی زن در وقت اوج لذت هم به انتقال سریع اسپرم به گردن رحم که به جای مناسب تری برای اسپرم مولد پسر است، کمک می کند. اوج لذت زن، چیز مفیدی است ولی این بدان معنی نیست که وجودش کاملا ضروری باشد لذا برای رسیدن به آن خودتان را به زحمت نیندازید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۵:۱۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



۱. به کودکتان فرصت دهید: برای آنکه کودک توالت‌رفتن را بیاموزد ابتدا باید مغز او تکامل یابد و سیستم عصبی مرکزی بتواند مثانه او را کنترل کند. وقتی هنوز مغز کامل نیست، کودک بدون اختیار ادرار می‌کند یعنی مثانه یا روده‌ها به محض پرشدن، خالی می‌شوند. تقریبا در تمام کودکان از ۲۸ ماهگی به بعد، مغز تکامل پیدا می‌کند و می‌توانند ادرارشان را کنترل کنند.


۲. از فصل تابستان استفاده کنید: فصل تابستان، بهترین زمان برای گرفتن کودک از پوشک است. کودک را تشویق کنید اگر ادرار یا مدفوع دارد، بگوید. چند ساعت در روز او را باز بگذارید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۲۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



موضوع آموزش دستشویی رفتن به کودکان برای بسیاری از والدین مبهم است، زیرا دیدگاههای متفاوتی در مورد موفق ترین روش وجود دارد و بنابراین تصمیم گیری برای انتخاب رهیافت صحیح مشکل خواهد بود.

بر طبق یک شیوه سریع و مداوم، والدین باید تمام وقت خود را صرف آموزش فرزند خود کنند و در مدت چند روز به او کمک کنند که بدون کهنه یا پوشک، دستشویی رفتن را تجربه کند.

روشی دیگر نیز وجود دارد که در تضاد با روش اولیه است و طی آن به والدین توصیه می شود بگذارند تمام علایم آمادگی برای آموزش در کودک ظهور کند و بعد کودک را آزاد بگذارند هر زمان که می تواند خود به دستشویی برود و تنها او را کمک کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۲۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


حالت نسبتاً پایداری که کودک درجمع هم بازیها و هم سالان خود به تنهایی بازی کند گوشه گیری اجتماعی گفته می شود. کودکان کمرو و گوشه گیر معمولاً از داشتن دوست محروم هستند و یا تک دوست بوده و بسیار به آن ها وابسته می باشند و به طور کلی از بودن در کنار هم سن های خود لذت نمی برند و به فعالیت های گروه علاقه نشان نمی دهند. بهترین راه برای درمان کم‌رویی و کاستن از حس خجالت و حتی امنیت از حس هراس اجتماعی برای کودکان، انجام بازی‌ها و مسابقه‌هایی است که می‌تواند توسط والدین به کمک سایر خواهرها و برادرها یا محافل فامیلی انجام شود.

در ادامه چند نوع بازی و مسابقه که به کودک شما کمک می‌کند تا از خجالت و کم‌رویی و حتی هراس اجتماعی خلاصی پیدا‌ کند، آموزش داده می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۲۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

یائسگی ‎زودرس، بیماری که این روزها زنان بسیاری را غافلگیر کرده ‎است. مطب پزشکان پر از زنانی است که با اختلال ‎قاعدگی روبرو شده‎اند و باردار نمی‎شوند، در حالی که خبر ندارند که یائسه شده‎اند؛ یائسگی ‎زودرس.

تخمک‎های یک زن، نصف ذخیره ژنتیکی فرزند آینده را در خود دارند و در هر سیکل_قاعدگی معمولا یک تخمک آزاد می‎شود تا در صورت وجود اسپرم، لقاح انجام شود و بارداری رخ دهد. با بالا رفتن سن به تدریج ذخیره تخمک‎ها کاهش پیدا می‎کند و پس از تمام شدن ذخیره تخمدانی و یا فعالیت طبیعی تخمدان و توقف ترشح هورمون‎های استروژن و پروژسترون در تخمدان‎ها، قاعدگی قطع می‎شود و فرد دچار یائسگی می‎شود. 

اما در مواردی به دلایل مختلف این حالت زودتر از معمول اتفاق می‎افتد که به اصطلاح به آن یائسگی ‎زودرس می‎گویند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۱:۰۹
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


در نظر سنجی که در سال ۱۹۸۲ از روانشناسان آمریکایی و کانادایی بعمل آمد سه روانشناس تاثیر گذار در طول تاریخ مشخص گردید که عبارتند از:

۱- کارل راجرز

 200px-Carl_Ransom_Rogers

کارل راجرز (به انگلیسی: Carl Rogers) (زاده ۸ ژانویهٔ ۱۹۰۲ – مرگ ۴ فوریهٔ ۱۹۸۷)، روانشناس آمریکایی، یکی از نظریه‌پردازان معروف شخصیت و یکی از چهره‌های اصلی در رویکرد روان‌شناسی انسان‌گرایانه و اگزیستانسیالیستی در روانشناسی است. راجرز به عنوان یکی از پدرهای تحقیقات روان‌درمانی شناخته می‌شود و به دلیل تحقیقات پیشرویی که انجام داده‌است، نشانِ مشارکت علمی برجسته از سوی انجمن روانشناسی آمریکا در سال ۱۹۵۶۶۶ به او تعلق گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۲:۵۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


آیا ممکن است در دوران قاعدگی هم بارداری اتفاق بیفتد؟

 بله.


 کلید تعیین اینکه آیا خون‌ریزی واقعا مربوط به پریود است یا نه، این است گاهی بین دو پریود، لکه‌های خون دیده می‌شود. 


 بعضی از زنان هنگام تخمک‌گذاری کمی خون‌ریزی دارند.


 اما اگر قاعدگی شما به مدت ۲ ماه قطع شود حتما بارداری اتفاق افتاده است.


 اگر خانمی در انتهای قاعدگی‌اش مقاربت داشته باشند بسته به طول مدت قاعدگی‌اش تخمک‌گذاری چند روز بعد اتفاق می‌افتد و اگر اسپرم هنوز در بدن‌ مانده باشد ممکن است باردار شود.

اما این همیشه اتفاق نمی‌افتد.                                                                                                                                                                                                         

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۴۹
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


‌بهترین موعد برای مراجعه افراد به مطب متخصص زنان جهت انجام پاپ اسمیر روز پانزدهم قاعدگی است .


 توصیه متخصص زنان بر این است که بانوان محترم تا ۱۰ روز پیش از تاریخ تست پاپ اسمیر از کرم ها و پمادهای واژینال استفاده کنند.


 همچنین لازم است بدانید دوش واژینال تا ۴۸ ساعت پیش از زمان تست پاپ اسمیر ممنوع است. 


و نیز بهتر است از ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل رابطه جنسی نداشته باشید


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۳۷
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


ترشحات دهانه رحم پیش بینی کننده های خوبی برای باروری هستند. با بررسی مایعات واژن، می توان زمان تخمک گذاری را پیش بینی نمود. این موضوع به ویژه برای زوج هایی که در حال تلاش برای بارداری هستند بسیار ارزشمند است. با پیش بینی زمان تخمک گذاری و نزدیکی در روز های مناسب می توان احتمال باروری را افزایش داد.

ترشحات دهانه رحم:

ترشحات دهانه رحم، نزدیک به زمان تخمک گذاری دچار تغییراتی می گردند. افزایش سطح هورمون استروژن باعث تغییراتی مانند چسبناکی، رقیق تر شدن و منسجم تر شدن مخاط دهانه رحم می گردد. این تغییرات مسیر را در سفر اسپرم برای بارور ساختن تخمک آسان تر می کند و زمان زنده ماندن اسپرم را افزایش می دهد. این تغییرات می تواند یک تفاوت قابل درک برای تشخیص تخمک گذاری و باروری ایجاد نماید. ترشحات دهانه رحم را به طرق مختلف می توان تشریح نمود. ظاهر، غلظت، رنگ و انسجام می تواند نشان دهنده نوع مخاط باشند. در اوایل چرخه قاعدگی ترشحات دهانه رحم خشک و بسیار کم می باشد که نشان دهنده شانس بارداری بسیار کم در این دوران می باشد،

با پیشرفت چرخه، مخاط دهانه رحم موجب افزایش احتمال باروری می گردد. در ابتدا مخاط سفید و تیره خواهد بود ودر صورتی که بین دو انگشت خود گرفته و انگشت تان را از هم باز کنید، کمتر از 1 سانتی متر کش می آید. البته این موضوع نسبت به عدم تغییر شکل و کشیده شدن آن ترجیح داده می شود.

با نزدیک شدن به زمان تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم نیز شروع به نشان دادن علایم باروری می کند. حجم مخاط افزایش می یابد و شفاف تر می گردد. در این زمان رقیق تر شده و چسبناک تر نیز می گردد. مخاط در بین انگشتان دست به راحتی دراز و سالم باقی می ماند. این ویژگی ها شاخص اولیه تخمک گذاری می باشد و نشان دهنده قریب الوقوع بودن آن است.

پس از تخمک گذاری مخاط دهانه رحم مشابه زمان ابتدای چرخه می گردد که نشانه عدم باروری در این زمان است.

بررسی نوع ترشحات دهانه رحم:

ابتدا دست های خود را بشویید. با قرار دادن انگشت خود درون واژن، یک نمونه از مخاط درون واژن را جمع آوری نموده و با استفاده از یک دستمال سفید نمونه ای از مخاط خارج از واژن را جمع آوری کنید.

بررسی مخاط دهانه رحم:

ظاهر: خشک، نمناک و چسبنده نشانه حداقل و منسجم و مرطوب نشانه حداکثر احتمال باروری است.

غلظت: مخاط رقیق تر نشانه باروری و غلیظ تر نشانه کاهش احتمال باروری است.

رنگ: رنگ مخاط از سفید تا شفاف متفاوت است. موکوس یا ترشحات شفاف، نشانه نزدیکی زمان تخمک گذاری است.

انسجام: اگر مخاط در بین انگشتان دست تا حدی کش آمد و چسبناک بود احتمال باروری بیشتر می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۳۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


گرفتن شیشه شیر از کودک

چه کودک از شیر مادر تغذیه کند، چه شیر خشک چه ترکیبی از هر دو به یک مرحله‌ای می‌رسید که از خودتان می‌پرسید

آیا وقت آن نیست که کوچولو با لیوان آب و شیر بنوشد؟

اگر کودک فقط از شیر مادر تغذیه کرده باشد ساده‌ترین راه‌ها این است که اصلا سراغ #شیشه_شیر نروید و  حدود یک سالگی یا هر زمانی که دیگر نخواهید از شیر مادر کودک را تغذیه کنید، یک راست از لیوان استفاده کنید.

اگر هم از شیشه استفاده میکنید جشن تولد یک سالگی بهترین زمان برای این کار است چون این زمانی است که کودک به جای  شیر خشک از شیر گاو استفاده میکند.

تا بزرگ شدنش صبر می‌کنید؟ اشکالی ندارد اما زیاد صبر نکنید.

آکادمی اطفال آمریکا بهترین زمان برای خداحافظی با شیشه شیر را ۱۸ ماهگی اعلام کرده است اما نهایت زمانی که میتوان صبر کرد تا ۲ سالگی است اما هر چه زودتر، بهتر چون هر چه بیشتر صبر کنید این کار را برای خودتان سخت‌تر کرده‌اید.

چطور از شیشه شیر به لیوان شیر برسید؟

چرا باید شیشه را کنار گذاشت؟

شکی نیست که مصرف خوراکی از طریق شیشه شیر برای کودک راحت‌تر است اما به چه دلیل بهتر است زودتر شیشه را از کودک بگیرید:

شیشه پوسیدگی دندان را بیشتر می‌کند: 

شیر حاوی قندی به نام لاکتوز و آبمیوه حاوی اسید است که هر دو  میتوانند به شدت به دندان‌ها آسیب وارد کنند. 

شیر و آبمیوه باید در رژیم غذایی کودکان باقی بماند اما با مکیدن این دو ماده غذایی از شیشه، قند و اسید مدت زمان بیشتری روی دندان‌ها باقی می‌مانند که میتواند به پوسیدگی منجر شود.

 اینکه اجازه دهید کودک با شیشه به خواب برود بسیار مضر است چون بدن در حالت خواب بزاق کمتری تولید می‌کند.

استفاده طولانی از شیشه باعث چاقی میشود: 

 تحقیقات مادر و کودک نشان می‌دهد که بچه‌هایی که هنوز بعد از ۲ سالگی از شیشه شیر استفاده می‌کنند ۶ برابر بیشتر از آنهایی که زودتر آن را ترک کرده‌اند دچار چاقی می‌شوند.

لبخند کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد: 

مکیدن مداوم شیشه میتواند موقعیت دندان‌های دائمی کودک را پایین‌تر از خط قرار دهد و همچنین رشد عضلات صورت و کام را تحت تاثیر قرار دهد که بعدها نیاز به ارتودنسی یا اعمال دیگر جراحی فک پیدا می‌شود.(حتما از همان ابتدای شیردهی از سر شیشه ارتودنسی استفاده نمایید.)

نوشیدن از شیشه در حالت خوابیده احتمال عفونت گوش را افزایش می‌دهد: 

اگر کودکتان دوست داشت همراه با شیشه‌اش دراز بکشد، باید به این نکته توجه داشته باشید. 

برخی از انواع شیر در پشت گلو باقی میماند و باعث رشد باکتری میشود.

 باکتری میتواند به سمت راست شیپور اوستاش  و بعد به گوش منتقل شده و باعث بیماری شود.

آموزش دهید:

فرزند شما قبل از ترک شیشه باید روش نوشیدن از لیوان را بلد باشد. متخصصان توصیه میکنند کودکان را بین ۶ تا ۹ ماهگی با لیوانهای درب دار مخصوص آشنا کنید چون در این زمان بیشتر بچه‌ها تمایل به نوشیدن آب دارند. 

 به این ترتیب خلاص شدن از بطری شیشه آسانتر خواهد بود. 

برای خلاصی از شیشه شیر دو راه دارید: یا یکباره آن را کنار بگذارید یا به تدریج این کار را بکنید.

هر روشی که انتخاب می‌کنید باید به آن پایبند باشید یکباره کنار گذاشتن شیشه سریع اما سخت است چون احساسا سنگدل بودن به والدین میدهد.

اما فکر نکنید راه‌های دیگر ساده است.

اگر بخواهید این کار را بدون هیچ مقاومتی انجام دهید،  این کار اشتباه است.

بسیاری از متخصصان می‌گویند برای این که تدریجی این کار را انجام دهید اول باید شیشه شیری که وسط روز میخورد را قطع کنید بعد شیشه صبح و در نهایت شیشه وعده شب.

این آخری از همه سخت‌تر است چون تبدیل به چالشی بزرگ میشود و ممکن است کودک نخوابد. 

برای ساده‌تر کردن کار قبل از خواب کارهای دیگری مانند حمام کردن، کتاب خواندن و تکنیک‌های آرامبخشی انجام دهید و حواس کودک را پرت کنید،

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۲۱
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



تحصیل فرزندان یکی از دغدغه‌های مهم والدین، به‌خصوص در ایرانی‌هاست. والدین به هر دری می‌زنند تا بتوانند فرزندانی موفق و سربلند به جامعه تحویل دهند ولی وسواس زیاد در این راه مشکلاتی برای دانش‌آموزان و گاهی خانواده ایجاد می‌کند. در این مطلب به 4 اشتباه رایج که والدین از روی ناآگاهی انجام می‌دهند، اشاره می‌کنیم.

 

 

تلاش برای جهشی زدن دانش‌آموز

گاهی والدین، دانش‌آموز را وارد چرخه اشتباه تحصیلی می‌کنند. این اشتباه، جهشی خواندن دانش‌آموز است. این کار اصلا سودی برای دانش‌آموز ندارد. گاهی دیده می‌شود خانواده‌ها برای آماده کردن کودک تمام تابستان را به فرستادن کودک به کلاس‌های تقویتی اختصاص می‌دهند حتی گاهی در روزهای تعطیل مانند عید نیز وقت خود را صرف سروکله زدن با کودک برای خواندن دروس کلاس بالاتر می‌کنند، ولی باید به این نکته توجه داشت جهشی خواندن الزاما به این معنا نیست که دانش‌آموز تیزهوش است. والدین باید بدانند که فرزندشان، همان‌طور که هوش شناختی دارد، دارای هوش هیجانی و معنوی نیز است. همه اینها باید کنار هم رشد و تکامل پیدا کنند. تحصیل صرفا به معنای نمره کسب کردن و گذراندن پایه‌های تحصیلی نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۳۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



ارکینسون همان لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری بوده اما در جوانان هم دیده می‌شود.این بیماری براثر از بین رفتن سلول‌های ترشح کننده ماده‌ای به نام دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است رخ می‌دهد.


دکترمحمد روحانی روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لرزش درحالت استراحت یکی از نشانه های پارکینسون است که اغلب در دست و به صورت نامتقارن و گاهی پا یا چانه مشاهده می شود.


وی افزود: کندی در حرکت علامت مهم دیگر این بیماری است در هر بخش تظاهر خاص خود را دارد، مثلاً در دست بصورت کندی در حرکات ظریف و اختلال در نوشتن، در پا بصورت کندی راه رفتن و یا کشیدن پا برروی زمین و در صورت به شکل کاهش تعداد پلک زدن، کاهش حرکات صورت و ماسکه شدن است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۲۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



ورمون هایی که در بدن ما آزاد می شوند، ممکن است به ما احساس خوب دهند یا احساس بد. تحریک هورمون هایی که تزریق کننده احساسات خوب به شما هستند، روش مناسبی برای مقابله با درد و داشتن حس خوب است. شاد زیستن حق طبیعی هر آدمی است. بدن انسان معمولا در دو حالت قرار دارد: جنگ یا پرواز (سمپاتیک) و استراحت و هضم (پاراسمپاتیک).


با توجه به استرس های گوناگون روزمره، بدن انسان معمولا در حالت سپماتیک قرار دارد و ما باید به تحریک هورمون هایی بپردازیم که بدن را به حالات پاراسمپاتیک هدایت کنند تا به آرامش برسیم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۲۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



فیروزه جعفری متخصص روانپزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران؛ با بیان اینکه اعتیاد یک اختلال روانپزشکی عودکننده است، عنوان کرد: مواد اعتیادآور به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها مواد مخدر، مواد محرک، الکل و حشیش بوده و داروهای خاص از اهمیت کمتری برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه الکل خود یک ماده اعتیادآور محسوب می‌شود، ادامه داد: اعتیاد به الکل یک اختلال روانپزشکی است. برخی از اختلالات روانپزشکی، قبل از مصرف الکل وجود دارند و برخی پس از مصرف الکل و اعتیاد به الکل، ظاهر می‌شوند.

 

این متخصص روانپزشکی در ادامه به مهم‌ترین اختلالاتی که زمینه مصرف الکل را فراهم می‌کنند، اشاره و بیان کرد: اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلالات خلقی و اضطرابی، اختلالات خلقی و افسردگی که عمدتاً اختلالات دوقطبی هستند از مهم‌ترین اختلالات ناشی از مصرف الکل به شمار می‌آیند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۲۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



کیست_بارتولین (Bartholin Cysts)

اطراف مدخل واژن غده هایی بنام غدد بارتولین وجود دارند که مواد لیزکننده برای تسهیل نزدیکی ترشح مینمایند . گاهی ترشح موکوسی این غدد بسیار زیاد بوده و به اشتباه این گونه تعبیر میشود که زنها هم مثل مردها در حالت ارگاسم به انزال میرسند

عفونت غدد بارتولین (بارتولینیت) می تواند موجب تورم در ناحیه عفونی فرج و افزایش حجم یکی از لب های بزرگ شود . غدد بارتولین دو غده به اندازه نخود میباشند که مجرای آنها به داخل فرج باز می شود . 

عفونت غدد بارتولین موجب ایجاد تورم در بافتهای اطراف شده و ممکن است موجب ایجاد آبسه گردد . 

یک یا هر دو مجرا ممکن است مسدود شده و موجب تورم بدون دردی بنام کیست بارتولین گردد. در اثر عفونت بیمار باید آنتی بیوتیک مصرف نماید . آبسه تحت بی حسی موضعی باید تخلیه گردد . کیست بارتولین با جراحی با نظر پزشک برداشته میشود .

کیست_سباسه (Sebaceous Cysts)

این کیستها میتوانند در هر نقطه فرج تشکیل شوند . این توده های کوچک با اندازه متغیر بوده و خوش خیم هستند. آنها در اثر مسدود شدن غدد چربی پوست توسعه میابند . 

کیست سباسه (کیست اپیدرمویید) یک کیست خوش خیم گنبدی شکل پرشده از ماده نسبتاً سفت است . این ضایعه معمولاً پوست تنه ، صورت ، گردن و سر را درگیر می سازد. 

کیست سباسه در حالت کلی خصوصیات زیر را دارد : 

🔹کیست دارای کناره های شیب دار بوده یا یک نمای گنبدی شکل گرهی داشته و سطح آن صاف است .

🔸کیست سفیدرنگ یا همرنگ پوست است . 

🔹قطر این کیست ها از ۴-۱ سانتی متر متغیر است . 

🔸اگر کیست دچار جراحت یا عفونت گردد ممکن است به رنگ قرمز روشن درآمده و دردناک شود. 

🔹برای برداشت کیست ، یک برش ساده بر روی پوست روی کیست داده شده ، ساک کیست خارج شده و سپس محل برش بخیه زده می شود. 

🔸اگر کل دیواره کیست برداشته شود عود آن نامحتمل است . 

🔹در صورتی که کیست عفونی گردد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود .

زگیل_تناسلی (Genital Warts)

نام علمی برای این ضایعه “Condiloma accuminata” است ونوعی تومور خوش خیم ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papilloma virus) است ❗️این بیماری مسری است و می تواند از طریق نزدیکی انتقال یابد . 

آنها به شکل ضایعات کوچک ظاهر میشوند و اگر در مراحل اولیه درمان نشود چند برابر خواهند شد . 

زگیل‌های‌ مقاربتی‌ دارای‌ مشخصات‌ زیر هستند:

🔹 آنها در سطوح‌ مرطوب‌ به‌ ویژه‌ آلت‌ تناسلی‌، دهانه‌ مهبل‌ و دهانه‌ مقعد ظاهر می‌شوند . 

🔸آنها برآمدگی‌ نازک‌، قابل‌ انعطاف‌ و توپر پوست‌ هستند که‌ به‌ صورت‌ ساقه‌ای‌ یا خوشه‌ای‌ رشد می‌کنند . 

🔹هرزگیل‌ ۲-۱ میلی‌متر قطر دارد ولی‌ خوشه‌ها ممکن‌ است‌ کاملاً بزرگ‌ باشند. 

🔸زگیل‌ها باعث‌ آزار یا خارش‌ نمی‌شوند. 

نظرات متفاوتی در مورد درمان وجود دارد 

🔹زگیل‌های‌ کوچک‌ را می‌توان‌ با پمادهای‌ ضد ویروس درمان‌ کرد. 

🔸برای‌ زگیل‌های‌ بزرگتر ، نیتروژن‌ مایع‌ به‌ کار می‌رود (سرمادرمانی‌).

🔹 برخی‌ زگیل‌های‌ بزرگتر نیازمند درمان‌ با لیزر ، الکتروکوآگولاسیون‌ یا برداشت‌ جراحی‌ هستند.

🔸گزینه درمانی باید با مشاوه با پزشک صورت گیرد. تکرار درمان ممکن است لازم باشد .

نئوپلازی_انتراپیتلیال_فرج 

Vulvar intraepithelial neoplasia

نئوپلازی انتراپیتلیال فرج یا VIN ، وضعیت پیش سرطانی است و سرطان نیست . اگر ضایعه فوق درمان نشود میتواند سرطانی گردد. عارجه با درد در فرج شروع میشود اما گاهی بیماری بدون علامت است. . 

علت نئوپلازی انتراپیتلیال فرج کاملا روشن نیست ، اما یکی از مهمترین عوامل خطر ساز وجود ویروس پاپیلومای انسانی مخصوصا نوع ۱۶ و ۱۸ است . هرپس سیمپلکس نوع دو ، که باعث تب خال تناسلی میشود ، همچنین خطر ابتلا به این عارضه را افزایش میدهد. 

علاوه بر این ، مصرف سیگار ومیتواند تاثیر گذار باشد. 

علایم بیماری شامل

🔸 درد و خارش ، 

🔸احساس سوزش 

🔸یا سوزن سوزن شدن است 

🔸نسبت به رنگ فرج این عارضه میتواند رنگهای خاکستری ، سفید ، صورتی ، یا قرمز بخود بگیرد . 

در برخی از زنان این عارضه کاملا بدون علامت است و این مورد مشکلی جهت تشخیص ، معالجه و پیشگیری از سرطان است . 

زنان مبتلا به بیماری گزینه های متعددی برای درمان دارند ، یکی از موارد موثر ، شیمی درمانی موضعی هست ، روش دیگر خارج نمودن توده با عمل جراحی و لیزر میباشد .                                                                                                          

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۹:۵۹
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان