Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است



روانشناسان فرانسوی این موضوع را «بیماری شک» یا همان «اختلال وسواس فکری و نگرانی های عملی» می نامند. این همان وسواس یا نگرانی فکریست، گرفتاری در شک و حلقه بی پایانی از افکار نگران کننده!

می توان گفت که همه ما انسان ها تا حدودی درگیر مبارزه با نشخوارهای فکری و افکار نگران کننده خود هستیم. اضطراب در دنیای مدرن امروزه به افسردگی هایی تبدیل شده که شاید به طور آشکار در ما بروز نکند ولی به شدت در روحیه ما تاثیر گذار است. در این مقاله ما تجربیات و ابزاری که در طول زمان برای مقابله با نگرانی وجود دارد را بررسی می کنیم.


یک- شناسایی افکار مزاحم

نخستین گام برای مقابله با نگرانی، شناسایی افکار نگران کننده، نشخوارهای فکری، ترس ها و شک هاست. آن را در چند کلمه یا یک جمله خلاصه کنید و حتی در صورت امکان، نامی روی آن بگذارید. برای نمونه شما می خواهید به روانپزشک مراجعه کنید و اگر دوستان و آشنایانتان یا همکارانتان این موضوع را بفهمند چه فکر می کنند؟ این موضوع باعث بروز نگرانی در شما می شود. ممکن است به شما احترام نگذارند، شما را تحقیر کنند یا با شما همکاری نکنند. با مشاهده بهتر موضوع می توانید قدرت این گونه افکار مزاحم را کم کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۰۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان




 

الف. تعریف:

آموزش توالت رفتن (Toilet training) یعنی تعلیم کودک در زمانی که پیغام های ادرار کردن و حرکت روده را درک کرده و از لگن کودک یا توالت در زمان مناسب استفاده نماید. زمانی آموزش توالت رفتن شروع میشود که کودک آماده باشد. در صورتی که آموزش قبل از آمادگی کودک شروع شود، این مسأله منجر به مبارزه بین والدین و کودک میشود، و مدت لازم برای آموزش کودک افزایش می یابد. توانایی کنترل عضلات مثانه و روده با رشد و تکامل مناسب کودک، حاصل میگردد. در کودک زیر 12 ماه، هیچ کنترلی بر حرکات مثانه و روده وجود ندارد. در سنین 12 تا 18 ماهگی،  کنترل بسیار کمی پدید می آید. اکثر کودکان تا سن 24 الی30 ماهگی قادر به بدست آوردن  کنترل مثانه و روده نمیباشند. سن متوسط "آموزش توالت رفتن" 27 ماهگی است. پسرها "آموزش توالت رفتن" را در مقایسه با دخترها دیرتر شروع و پایان میدهند. 15% کودکان در سن 3 سالگی و 4% آنها در سن 4 سالگی هنوز یادگیری کامل ندارند. همیشه باید به خاطر داشته باشید با این آموزش ها کودک به طور ناگهانی یاد نمی گیرد که خودش را خیس نکند و این کار احتیاج به زمان دارد. روند آموزش 3 تا 6 ماه طول میکشد.

آموزش توالت یک نقطه عطف در تکامل کودک است. یادگیری زمانی روی می‌دهد که توانایی‌های جدید فیزیکی، کلامی و اعتماد به نفس به سرعت در حال پیشرفت است.

درحین "آموزش توالت رفتن" باید کلمات و روشهای آموزشی در والدین، مادر بزرگها و پرستار کودک یکسان باشد تا کودک گیج نشود.

ب. چه زمانی کودک آماده آموزش است؟

یافته های فیزیکی زیر نمایانگر آنند که کودک آمادگی "آموزش توالت رفتن" را داراست. کودک شما باید قادر باشد؛

به خوبی راه رود تا لگن را پیدا کند

به شما بگوید نیاز به توالت دارد

عضلات لازم برای رفتن به توالت را کنترل نماید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۱۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



سندرم داون یک ناهنجاری ژنتیکی است که به آن تریزومی (trisomy) نیز گفته می شود و در آن فرد مبتلا به جای 2 نسخه از کروموزوم 21، سه نسخه از این کروموزوم را به ارث می برد.

این بیماری دارای علایم مختلف از جمله ناهنجاری‌های عمده و یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگان‌ها می‌باشد. از جمله علایم عمده و زودرس که در تقریباً همه بیماران مشاهده می‌شود وجود مشکلات یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر رشد و نمو می‌باشد.

افراد مبتلا به سندرم داون توان ذهنی پایین تر از حد میانگین دارند و به طور معمول دچار ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط هستند. تعداد کمی از مبتلایان به سندرم داون دچار ناتوانی شدید ذهنی هستند. متوسط میزان بروز این سندرم مابین ۱ در ۶۰۰ تا یک در ۱۰۰۰ مورد از تولد نوزادان زنده گزارش شده‌است که این میزان در مادران جوان کم تر و باافزایش سن مادر افزایش می‌یابد.

با این وجود در حدود دو سوم مبتلایان به سندرم داون از مادران زیر ۳۵ سال متولد می‌شوند. غربالگری سندرم داون به همه مادران باردار توصیه می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۳:۱۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


خلق پایین یا حال بد زمانی اتفاق می افتد که شما با یک اتفاق ناخوشایند مواجه می شود؛ مثلا مکالمه ی بدی با یک دوست، اتفاق ناخوشایندی در محل کار و یا بحث با افراد نزدیک خانواده، گیر کردن در ترافیک و امثال اینها
حال بیایید ۵ راه برای خروج از حال بد یا موود پایین در این لحظات را یادبگیریم:

✅ ۱. پذیرش خود را در مورد اینکه دیگران هم گاهی اشتباه میکنند افزایش دهیم؛ گاهی همین که قبول کنیم همه ی ما ممکن است اشتباه کنیم حالمان را کمی بهتر میکند.

✅ ۲.سعی کنید کاری بر خلاف حال بدتان انجام دهید؛ مثلا به کسی کمک کنید، به دیگران لبخند بزنید، از کسی تعریف کنید و هر کاری که در آن لحظه متفاوت با حالتان است انجام دهید.

✅ ۳. به خودتان یک فرصت بدهید: کاری که دوست دارید انجام دهید، کاری که مدتهاست انجام نداده اید و میدانید خوشحالتان میکند، یک کار هرچند کوچک که برای شما خوشایند است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۳:۵۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


بعضی از ما بر اثر عادت یا یادگیری ، اتفاقات  و ادمها و شرایط و ادمها را به دو دسته خوب و بد تقسیم میکنیم.

در جریان زندگی به نظرمان "یا"همه چیز خوب و عالیه یا بسیار زشت و ناراحت کننده٠

به کسی شدیدا احترام می گذاریم بعد به یک بار از چشم ما می افتد.

عاشقانه کسی را دوست داریم و با یک اشتباه و یا بی مهری از او متنفر می شویم.

زندگی مشترک ،" یا" فوق العاده است یا در معرض طلاق و نابودی.

بچه هایمان "یا" کامل و بی و عیب و نقص اند یا ناخلف و مایه شرمساری.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۳:۵۵
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



برخی مواقع دانشگاه و مدرسه یا محل کار استرس زا می‌شوند، به خصوص وقتی به فصل امتحانات نزدیک می‌شویم یا کارهای عقب افتاده زیادی داریم.

 

برخی مواقع دانشگاه و مدرسه یا محل کار استرس زا می‌شوند، به خصوص وقتی به فصل امتحانات نزدیک می‌شویم یا کارهای عقب افتاده زیادی داریم؛ اگر شما هم در این شرایط دچار اضطراب می‌شوید راهکارهای زیر می‌توانند به شما کمک کنند.

 

راهکارهای عجیبی که به کنترل اضطراب کمک می‌کند

 

یک استراحت جانانه می‌تواند به شما کمک کند تا از کارهای روتین روزمره خلاص شوید و بدین ترتیب زندگی سالم‌ و شادتری داشته باشید؛همه ما به تعطیلات نیاز داریم، مغز ما هم به استراحت و تعطیلات نیاز دارد. اگر روش‌هایی که برای کنترل استرس به کار می‌برید کارایی لازم را ندارند، شاید زمان آن رسیده باشد که سعی کنید چند روش جدید و عجیب مشابه روش‌های زیر را امتحان کنید:

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۱۱
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



یکی از فاکتورهای اصلی ارتباط با فرزندان چگونه حرف زدن با آنهاست. در ادامه در راستای ارتباط با فرزندان قصد داریم بیان کنیم که از نظر مشاور روانشناس بهتر است چطور با فرزندان خود حرف بزنیم؟ سعی کنید با فرزندتان متنوع حرف بزنید. نه فقط پیرامون یک موضوع، به فرزندانتان نگاه تک بعدی نداشته باشید. مثلا همه حرفها نباید حول محور عدم رعایت نظم وانضباط از طرف او و همه حرفهای شما حول محور این موضوع بچرخد.

نحوه گفتگو با فرزند در حالت عادی

از طریق انعکاس محتوا باشد. در پاسختان از کلمات خود بچه ها استفاده کنید. در گفتگو ملاقه نباشید، انبر باشید. نظرات خودتان را از زبان فرزندتان بشنوید و بعد تایید کنید. در مکالمات خانوادگی با انعکاس نظرات و سپس تایید بخشی از افکار آنان خیلی سریع تر به نتیجه می رسید. هرکسی از این که نظراتش تایید شود، بیشتر خوشش می آید تا وقتی که بخواهد نظرات تحمیلی دیگران را تحمل کند. یکی از تکنیک های مشاوره روان درمانی این است که با بکار گیری تکنیک انعکاس محتوا فرزند احساس می کند که به خوبی درک شده است. اساسا کسانی که یک حرف را زیاد تکرار می کنند احساس می کنند که حرفشان درست شنیده نشده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۰۸
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


مایش سراسری سفیران سلامت دانش‌آموزی صبح روز یکشنبه در دبیرستان دخترانه حضرت نرجس و با حضور سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، عباسعلی باقری مدیرکل آموزش پرورش شهر تهران و جمعی دیگر از مسئولان وزراتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش برگزار شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ کدام از بخش های جامعه در جهت صحیح عمل نمی کند، سلامت روان مردم کاملا مورد بی توجهی قرار گرفته است. همه رسانه ها هم بیمارند و طبیعی است که بیماری های روانی را پخش می کنند.

دکتر سیدحسن هاشمی در بخش دیگری از سخنانش درباره علل بالا بودن آمار طلاق و آسیب های اجتماعی در کشور، اظهار کرد: یکی از علل مهم این گونه آسیب ها آن است که در مقطع مدرسه، رسانه ها و خانواده ها خوب عمل نمی کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۰۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان