Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

۱۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

تخم رازیانه حاوی موادی است که به افزایش تولید شیر مادر کمک می کند. این گیاه دارویی به عنوان یک شیر ساز عمل می کند یعنی ماده ای که موجب تولید بیشتر شیر توسط بدن می شود. برای استفاده از خاصیت تخم رازیانه در افزایش شیر، یک قاشق غذاخوری تخم رازیانه را درون یک فنجان آب داغ بریزید. در فنجان را ببندید و بگذارید ۳۰ د قیقه دم بکشد. بعد آن را صاف کنید و چای حاصل را به مدت یک ماه دوبار در روز بنوشید

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۴۱
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

 

در نوزادانی که سطح بیلی روبینشان بالاست معمولا درمان فتوتراپی در بیمارستان است اما اگر سطح بیلی‌روبین کودک شما آنقدر بالا نیست که نیازی به فتوتراپی داشته باشد، می‌توانید با قرار دادن او در معرض نور خورشید در صبح زود یا عصر دیر وقت به پایین آوردن آن کمک کنید.

اگر زردی به دلیل شیرمادر باشد.

اگر زردی نوزاد به دلیل شیر مادر باشد به هیچ عنوان نباید شیر مادر را قطع کرد. تجویز شیر مادر و اجابت مزاج چنانچه به دفعات مکرر باشد باعث از بین رفتن زردی خواهد شد. برعکس یکی از راه‌های پیشگیری از زردی تغذیه با شیر مادر عنوان شده است. بهترین راه پیشگیری از زردی نوزادی، توصیه به شیردهی مکرر با شیر مادر است. شیردهی مداوم، سبب افزاش دفع مدفوع و نیز افزایش دفع زردی می شود.

خود درمانی نکنید.

زردی وضعیتی موقتی است که معمولا  به سرعت از بین رفته و اثرات دراز مدت ندارد. باید به این نکته توجه کرد که زردی نوزادان هیچ درمان خانگی و گیاهی ندارد و نباید دارویی سرخود تجویز شود. استفاده از لامپ های مهتابی در منزل، تاثیری زیادی در کاهش زردی نوزاد ندارد و به علت اطمینان کاذبی که در والدین ایجاد می کند، می تواند خطرناک نیز باشد. علاوه بر این خطر ترکیدن لامپ و صدمه به نوزاد نیز وجود دارد. استفاده از داروهای خانگی مثل ترنجبین و شیر خشک و نیز مصرف آب و آب قند برای کاهش زردی هم معمولا توصیه نمی شود.                                                                                                              

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۸
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

ویار میل هوسانه‌ای است نسبت به بعضی از غذاها پیدا می‌شود که عمدتاً در سه ماهه اول حاملگی بوجود می‌آید و نهایتاً تا ماه پنجم حاملگی ادامه می‌یابد اگر چه این میل را بعضی از زنان غیر باردار نیز دارند ولی به طور کلی ویار مخصوص دوران بارداری است.

حالت ویار نه تنها نسبت به مواد غذایی عادی پیدا می‌شود، بلکه گاهی موادی دیگر که جزو غذاها نیستند و برای بدن ضرر دارند مانند گچ دیوار، خاک، زغال و...  مورد میل و هوس زن حامله قرار می‌گیرند. انواع ترشی و غذاهای ترش از جمله موادی هستند که زنان باردار میل و رغبت زیادی به خوردن آنها نشان می‌دهند.

ویار حاملگی حتماً باید کنترل شود؛ زیرا در غیر این صورت مادر به علت مصرف مواد غیر ضروری برای بدن و عدم رسیدن مواد غذایی ضروری و کافی به بدن  با کمبود انرژی و نهایتاً لاغری مواجهه می‌شود که به زیان جنین است.

علت  ویار، حاملگی می‌شو

به درستی معلوم نیست اما ممکن است علت آن فقر مواد غذایی و یا کمبود مواد لازم در بدن بویژه آهن باشد شاید هم بدن به آن گروه از غذاهایی که زن میل و هوس می‌کند احتیاج بیشتری داشته باشد. در هر حال اگر غذای روزانه شما کامل و دارای ویتامین و مواد لازم باشد و از طرف دیگر مرتب و منظم میل شود کمتر به عارضه ویار دچار می‌شوید.

در مواردی که ویار شدید دارید و به خصوص موقعی که وزن بدن شما خیلی کاهش یافته است، ممکن است ویار با استفراغ نیز همراه باشد بیشتر اوقات استفراغ‌های اولیه حاوی ماده‌ای نمی‌باشد  اما در پی استفراغ های بیش از امکان مشاهده خون نیز در محتویات استفراغ  دیده شود.

مصرف مایعات و تغذیه مناسب با کالری کافی عامل مهمی برای کنترل ویار حاملگی می‌باشد، ویار حاملگی حتماً باید کنترل گردد تا بر روی رشد جنین تأثیر منفی نگذارد، همچنین تحقیقات نشان داده است در زنانی که دچار ویار حاملگی می‌شوند میزان زایمان قبل از موعد نیز افزایش می‌یابد در نتیجه برای جلوگیری از این عوارض بهتر است جهت گرفتن دستور و رژیم غذایی به پزشک مراجعه گردد. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

 بیش فعالی جدیدترین برداشت از تشخیص وضعیتی است که در سال ۱۹۰۲ برای اولین بار با عنوان فقدان توجه و پرتحرکی با منشا زیست شناختی از سوی جرج استیل پزشک انگلیسی مطرح شد و از آن زمان تا کنون تغییرات زیادی در آن به وجود آمده است.

امروزه ویژگی های اصلی تشخیصی در این اختلال عبارتند از  :فقدان توجه، بیش فعالی، تکانه ای عمل کردن(تکانشوری).

براساس معیارهای تشخیصی انجمن روانپزشکی امریکا برای شناسایی و تعریف دقیق تر می توان گفت،کودکی که بعضی از خصوصیات های رفتاری زیر را از خود نشان بدهد،دارای این مشکل است :

کم توجهی

  • اغلب در توجه دقیق به جزییات موفق نیست و در مدرسه،در کار یا در سایر فعالیت ها مرتکب اشتباهاتی می شود که ناشی از کم دقتی است.

  • اغلب در حفظ توجه بر تکالیف یا در بازی مشکل دارد.

  • حواسش به راحتی پرت می شود.

  • وقتی با او صحبت می شود،به نظر می رسد گوش نمی دهد.

  • اغلب از دستورالعمل ها پیروی نمی کند و در تمام کردن تکالیف مدرسه،کارهای عادی روزانه یا وظایف شخصی موفق نیست(این امر ناشی از نافرمانی یا درک نکردن دستورالعمل ها نیست).

  • اغلب در سازمان دادن و مرتب کردن کارها و فعالیت ها دچار مشکل می شود.

  • اغلب از به عهده گرفتن تکالیفی که به کوشش ذهنی ممتد نیاز دارد،اجتناب می کند.

  • اغلب چیزهایی مثل اسباب بازی،تکلیف مدرسه،مداد،کتاب  را گم می کند یا جا می گذارد.

  • اغلب فعالیت های روزمره را فراموش می کند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


هنگامی که قصد انجام کاری داریم، چنانچه به توانمندی های خود برای انجام آن کار باور داشته باشیم، کسب موفقیت و حصول نتیجه حتما دست یافتنی است. به این باور به توانمندی های خود به اصطلاح خودکارامدی گفته می شود. شناخت عوامل اثر گذار و تقویت کننده خودکارآمدی و کاربرد آن در فرایند تربیت به والدین و معلمان کمک می کند تا بتوانند فرزندان و دانش آموزانی خودکار آمد پرورش دهند. از اینرو در این مقاله به چگونگی پرورش این توانمندی در نوجوانان می پردازیم.


خودکارآمدی یعنی باور به توانمندی خود در انجام کاری در یک حوزه خاص. مثلا یک نوجوان با خودکارآمدی تحصیلی بالا باور دارد که می تواند تکالیف درسی اش را به درستی انجام دهد و امتحانات را با موفقیت پشت سر بگذارد. خودکارآمدی می تواند در زمینه های مختلفی وجود داشته باشد: مثل خودکارآمدی در ورزش، خودکارآمدی در رفتارهای مرتبط با حفظ سلامتی ، خودکارآمدی در برقراری روابط مثبت با دیگران و غیره. از آنجا که خودکارآمدی عامل پیش بین کننده ی مهمی برای اعتماد به نفس و به تبع آن موفقیت و عزت نفس در نوجوانان است در این مقاله سعی داریم ضمن شناخت عوامل اثرگذار بر آن راهکارهایی را جهت افزایش این توانمندی در نوجوانان ارائه کنیم.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۳۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


وقتی با چالشی مواجه می‌شوید، آیا حس می‌کنید می‌توانید به پا خیزید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدف به کار ببندید یا تسلیم شکست می‌شوید؟ آیا جمله‌ی معروف «خواستن، توانستن است» را سرلوحه‌‌ی خود قرار می‌دهید یا در توانایی‌هایتان برای برخاستن و غلبه بر مشکلاتی که زندگی سر راه شما قرار داده است شک می‌کنید؟ خودکارآمدی یا همان باورِ شما نسبت به توانایی‌هایتان برای دست و ‌پنجه نرم کردن با مشکلات، نه تنها می‌تواند روی احساسی که نسبت به خود دارید تاثیرگذار باشد، بلکه در موفقیت شما برای دستیابی به اهدافتان نیز نقش دارد و مهم است. حالا باید دید که تعریف دقیق این مفهوم چیست؟

مفهوم خودکارآمدی حول نظریه‌ی شناختیِ اجتماعی (social cognitive theory) متعلق به یک روان‌شناس به نام آلبرت باندورا (Albert Bandura) شکل گرفته است که در آن بر نقش یادگیریِ دیداری، تجربه‌ی اجتماعی و جبرگرایی متقابل در رشد شخصیت تاکید می‌شود.

بنابر نظریه‌ی باندورا، نگرش و طرز برخورد، توانایی‌ها و مهارت‌های شناختی یک فرد همگی اجزای یک سیستم به نام خود-نظام (self-system) را تشکیل می‌دهند. این سیستم در چگونگی ادارک و همچنین نحوه‌ی تعامل ما در موقعیت‌های مختلف نقش مهمی ایفا می‌کند. خودکارآمدی یکی از اجزای اساسی و حیاتی سیستم خود-نظام را تشکیل می‌دهد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۲۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان

وریدهای واریسی، وریدهایی هستند که متورم شده اند. وریدهای پا به طور شایعتری درگیر می شوند. 

همچنین ممکن است دچار واریس وریدهای ناحیه ژنیتال(ابتدای واژن) گردید. اینها معمولاً بعد از زایمان بهتر می شوند.

اگر وریدهای واریسی دارید

• سعی کنید که از ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید.

• سعی کنید چهارزانو ننشینید.

• سعی کنید وزن زیادی را متحمل نشوید، چون باعث افزایش فشار می گردد.

• تا آنجا که می توانید در حالی که پایتان بالا است بنشینید تا درد و ناراحتی را کم کنید.

• سعی کنید تا جورابهای سفت و چسبان که محافظت کننده هستند بپوشید که به حفاظت عضلات پاهایتان کمک میکند.

• سعی کنید در حالتی بخوابید که پاهایتان از سطح بدنتان بالاتر باشد( از بالش برای زیر قوزک پایتان استفاده کنید یا زیر پایه های تختتان کتاب بگذارید).

• ورزشهای پا و دیگر ورزشهای دوران بارداری  مثل پیاده روی و شنا را که به افزایش جریان خون کمک می کند، انجام دهید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۶ ، ۲۲:۴۳
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

ابسه ﻣﻘﻌﺪﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﭘﺮﯼ ﺁﻧﺎﻝ ﻧﯿﺰ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻻﯾﻞ ﺩﺭﺩﻫﺎﯼ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﺩﻭﺭ ﻣﻌﻘﺪ ﯾﺎ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﻌﻘﺪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻭﺟﻮﺩ ﭼﺮﮎ، ﺑﯿﻤﺎﺭ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺩﺭﺩ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺗﺐ ، ﺑﺪﻥ ﺩﺭﺩ ، ﺑﯽﺍﺷﺘﻬﺎﯾﯽ ﻭ ﺑﺪﯼ ﺣﺎﻝ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﺧﯿﻠﯽ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﭼﺎﺭ ﺳﺮﻣﺎ ﺧﻮﺭﺩﮔﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﭼﻮﻥ ﺩﻗﯿﻘﺎً ﻋﻼﺋﻤﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺮﻣﺎ ﺧﻮﺭﺩﮔﯽ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺑﺪﻥ ﺩﺭﺩ ، ﺗﺐ ﻭ ﮔﻠﻮ ﺩﺭﺩ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺑﻪ ﭘﺰﺷﮏ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﺮﺍجعه ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﭘﺰﺷﮏ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﺪ ﻭ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﻣﻌﺎﯾﻨﻪ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﻋﻤﻼً ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﯽ ﺭﺍ ﺗﺠﻮﯾﺰ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺮﻭﺳﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻥ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺟﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﯾﺎ ﻣﻌﺎﯾﻨﻪ ﺻﺤﯿﺢ ﻧﺸﺪﻩ ﯾﺎ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ، ﺁﺑﺴﻪ ﺯﯾﺎﺩ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﺒﻮﺩﻩ ، ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﯽ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺁﻧﺘﯽ ﺑﯿﻮﺗﯿﮏ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺗﺠﻮﯾﺰ ﺷﻮﺩ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺁﺑﺴﻪ ﻣﻘﻌﺪ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﻋﻠﻞ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺁﺑﺴﻪﻣﻘﻌﺪ:

ﺑﺎﮐﺘﺮﯼﻫﺎﯼ ﺷﺎﯾﻊ ﻣﺜﻞ ﺍﺳﺘﺎﻓﯿﻠﻮﮐﻮﮎ ﻭ ﺍﺷﺮﺷﯿﺎﮐﻮﻟﯽ ﺷﺎﯾﻊﺗﺮﯾﻦ ﻋﻠﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ. 

ﮔﺎﻫﯽ ﻋﻔﻮﻧﺖﻫﺎﯼ ﻗﺎﺭﭼﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮﻭﺯ ﺍﯾﻦ ﺁﺑﺴﻪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ

ﻋﻮﺍﻣﻞ_ﺗﺸﺪﯾﺪ_ﮐﻨﻨﺪﻩ_ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ_ﺁﺑﺴﻪ_ﭘﺮﯼ_ﺁﻧﺎﻝ:

ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﮔﻮﺍﺭﺷﯽ

ﺗﺰﺭﯾﻖ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺑﻮﺍﺳﯿﺮ ﺩﺍﺧﻠﯽ

ﺁﺳﯿﺐ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﻧﻮﮎ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﺗﻨﻘﯿﻪ

ﺯﺧﻢ ﻧﺎشی ﺍز ﺩﻓﻊ ﭘﻮﺳﺘﻪ ﺗﺨﻢﻣﺮﻍ ﯾﺎ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻣﺎﻫﯽ

ﺟﺴﻢ ﺧﺎﺭﺟﯽ

ﺑﻮﺍﺳﯿﺮ ﺑﯿﺮﻭﻥﺯﺩﻩ

ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ_ﺍﺯ_ﺁﺑﺴﻪ_ﭘﺮﯼ_ﺁﻧﺎﻝ:

ﺟﻠﻮﯼ ﺑﺮﻭﺯ ﯾﺒﻮﺳﺖ ﺭﺍ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ.

ﺍﺗﻨﻘﯿﻪ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ.

ﻋﻮﺍﻗﺐ_ﻣﻮﺭﺩ_ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ:

ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺁﺑﺴﻪ ﺑﻪ ﺁﻫﺴﺘﮕﯽ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻌﺖ ﺁﺑﺴﻪ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ.

ﺍﮔﺮ ﻋﺎﺭﺿﻪﺍﯼ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻧﯿﺎﻓﺘﺎﺩ، ﺁﺑﺴﻪ ﺩﺭ ﻋﺮﺽ 6 ﻣﺎﻩ ﮐﺎﻣﻼً ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ.

ﻋﻮﺍﺭﺽ_ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ_ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ_ﺁﺑﺴﻪ_ﻣﻘﻌﺪﯼ:

ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻓﯿﺴﺘﻮﻝ ﻣﻘﻌﺪﯼ

ﻋﻮﺩ ﺁﺑﺴﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺪﻡ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻋﻠﺖ ﺯﻣﯿﻨﻪﺳﺎﺯ

ﺩﺭﻣﺎﻥ_ﺁﺑﺴﻪ_ﻣﻘﻌﺪ_ﺑﺎ_ﺟﺮﺍﺣﯽ:

ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺑﺎ ﻣﻌﺎﯾﻨﻪ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺎﺯﮐﺮﺩﻥ ﺁﺑﺴﻪ ﻭ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.

ﺣﯿﻦ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﺍﺯ ﺑﯽﺣﺴﯽ ﻣﻮﺿﻌﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﺑﺮﺍﯼ ﺁﺑﺴﻪﻫﺎﯼ ﻋﻤﻘﯽﺗﺮ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﻭﺩﻩ، ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺍﺯ ﺑﯿﻬﻮﺷﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺩﺭ ﻟﮕﻦ ﺁﺏ ﮔﺮﻡ ﻫﺮ 2-4 ﺳﺎﻋﺖ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺟﺮﺍﺣﯽ، ﻫﺮ ﺑﺎﺭ ﺑﺮﺍﯼ 20 ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺩﺭ ﻟﮕﻦ ﯾﺎ ﻭﺍﻥ ﺣﻤﺎﻡ ﮐﻪ

ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺁﺏ ﮔﺮﻡ ﺩﺭ ﺁﻥ 15-20 ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﻨﺸﯿﻨﯿﺪ.

ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺻﻔﺤﻪ ﮔﺮﻡﮐﻨﻨﺪﻩ، ﻻﻣﭗ ﮔﺮﻡﮐﻨﻨﺪﻩ ﯾﺎ ﮐﻤﭙﺮﺱ ﮔﺮﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﺩﺭﺩ ﺟﻠﻮﯼ ﺑﺮﻭﺯ ﯾﺒﻮﺳﺖ ﺭﺍ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ.

ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﺰﺍﺝ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﻧﮑﻨﯿﺪ، ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺩﺭﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ.

ﯾﺒﻮﺳﺖ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻓﺸﺎﺭﺭﻭﯼ ﺯﺧﻢ ﻣﺤﻞ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﺷﻮﺩ.

ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﭘﺰﺷﮏ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺗﻌﻮﯾﺾ ﭘﺎﻧﺴﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﻤﯿﺰ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺤﻞ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮐﻨید. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۵۷
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



ﺗﺮﺷﺢ ﺍﺯ ﻧﻮﮎ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻧﮑﻪ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺷﺎﻳﻊ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺧﻮﺵ ﺧﻴﻢ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.

ﺗﺨﻤﯿﻦ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﺭﺿﻪ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﯾﺮ ﻧﯿﺴﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﻫﻤﻪ ﻣﺒﺘﻼﯾﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﺭﺿﻪ، ﺑﻪ ﭘﺰﺷﮏ ﻭ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﯽ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻧﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﻧﻮﮎ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺗﺮﺷﺤﺎﺗﯽ ﺍﺯ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎﯼ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺗﺮﺷﺢ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻫﻤﺮﺍﻫﯽ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ، ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﺩﻗﯿﻖ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﻣﯽ ﺳﺎﺯﺩ

ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ 95 ﺩﺭﺻﺪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﻧﻮﮎ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺧﻮﺵ ﺧﯿﻢ ﺍﺳﺖ.ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺧﻮﻧﯿﺎﺯ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺧﻮﻧﯽ ﻧﻮﮎ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺧﻮﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺵ ﺧﯿﻢ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺑﺎ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺩﻗﯿﻖ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﻗﺮﻣﺰ ﺭﻧﮓ ﯾﺎ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺭﻧﮕﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺮﻭﺟﯽ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﭘﺴﺘﺎﻧﯽ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩﯾﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺁﯾﺎ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺧﻮﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟

ﺳﭙﺲ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﻭ ﻣﻌﺎﯾﻨﻪ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﻮﺩ. ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺧﻮﻧﯽ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﻧﺪ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺗﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺩﺭ ﺳﻨﯿﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺯ 40 ﺳﺎﻝ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﯾﺎ ﺍﺯ ﯾﮏ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﯾﮏ ﻣﺠﺮﺍ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻫﺎﯼ ﺩﻗﯿﻖ ﺗﺮﯼ ﺭﺍ ﻻﺯﻡ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺧﻮﻧﯽ ﯾﺎ ﺧﻮﻧﺎﺑﻪ ﺍﯼ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺷﯿﺮﺩﻫﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﯾﺪﻩ ﺷﻮﻧﺪ. ﻋﻠﺖ ﭼﻨﯿﻦ ﻭﺿﻌﯿﺘﯽ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻋﺮﻭﻕ ﺩﺭ ﺑﺎﻓﺖ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﺷﯿﺮﺩﻫﯽ ﺫﮐﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻣﺪﺕ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺯﺍﯾﻤﺎﻥ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﮔﺮ ﺗﻮﺩﻩ ﺍﯼ ﺩﺭ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻟﻤﺲ ﻧﺸﻮﺩ، ﺍﺣﺘﯿﺎﺝ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

- ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺁﺑﮑﯽ:

 ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺁﺑﮑﯽ ﮐﺎﻣﻼ ﺷﻔﺎﻑ ﻭ ﺭﻗﯿﻖ ﺑﻮﺩﻩ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺧﻮﻧﯽ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﻧﺪ.

- ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﭼﺮﮐﯿﻦ :

ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﭼﺮﮐﯽ ﺩﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﯾﮏ ﻃﺮﻓﻪ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻋﻼﯾﻢ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﺮﻣﺰﯼ، ﺩﺭﺩ ﻭ ﺳﻔﺘﯽ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺩﺭ ﻣﻌﺎﯾﻨﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﻣﺠﺮﺍ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺍﻏﻠﺐ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺷﯿﺮﺩﻫﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺳﻨﯿﻦ ﺑﺎﺭﻭﺭﯼ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺳﻨﯿﻦ ﯾﺎﺋﺴﮕﯽ ﻫﻢ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺁﻧﺘﯽ ﺑﯿﻮﺗﯿﮑﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﺁﺑﺴﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﮔﺮﺩﺩ.

- ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺭﻧﮕﯽ:

ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺭﻧﮕﯽ ﻏﻠﯿﻈﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﻣﺠﺮﺍﯼ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﯿﺪ. ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﮐﻪ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﺍﺗﺴﺎﻉ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺍﻏﻠﺐ ﺩﻭ ﻃﺮﻓﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﻧﮓ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺳﻔﯿﺪ، ﺯﺭﺩ، ﻗﻬﻮﻩ ﺍﯼ، ﺳﺒﺰ، ﺁﺑﯽ ﯾﺎ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮﯼ ﺑﺎﺷﺪ. ﮔﺎﻫﯽ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﻣﺠﺮﺍﯼ ﯾﮏ ﭘﺴﺘﺎﻥ، ﺗﺮﺷﺤﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﺭﻧﮓ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﺩ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺷﺤﺎﺕ ﺑﺎ ﺧﺎﺭﺵ ﻭ ﺳﻮﺯﺵ ﻧﻮﮎ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺍﺗﺴﺎﻉ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﮔﺸﺎﺩ ﺷﺪﻥ ﻣﺠﺎﺭﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺳﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﯼ ﺑﺎ ﺑﺮﻭﺯ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﭘﺴﺘﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭﮐﺎﻣﻼ ﺧﻮﺵ ﺧﯿﻢ ﺍﺳﺖ.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۳۹
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



در این بیماری سیستم ایمنی بدن به اعصاب حمله می‌کند که باعث ضعف بدن و مشکلات حسی می‌شود.

 سوزش و حالت خواب رفتگی ناگهانی در پا و انتقال این حس در نقاط مختلف بدن یکی از علایم بارز این بیماری است که ممکن است با حسی در پا و همراه با ضعف عضلانی بدن رخ دهد.

 این بیماری بیشتر در سنین 30 تا 40 سالگی دیده شده است، ولی ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد.

 این بیماری مزمن نیست و با یک دوره دارویی قابل درمان است که در صورت درمان نشدن به موقع ممکن است مشکل تنفسی ایجاد کرده و بدن را بسیار ضعیف کند.

علل_گیلن_باره:

علت این بیماری هنوز به روشنی مشخص نیست، ولی معمولا بعد از یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی و یا آنفلوانزا اتفاق می افتد.

دلیلش می‌تواند این باشد که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت به شدت تلاش می‌کند و ممکن است که در این میان به صورت اشتباهی به سلول‌های عصبی خودی حمله کند.

 همچنین بعد از عفونت یک باکتری به نام کامپیلوباکتر هم ممکن است بیماری بروز نماید.

عفونت با کامپیلوباکتر ممکن است بعد از خوردن آب آلوده یا غذای نپخته (مخصوصا مرغ  و ماهی و...) رخ دهد.

 بعضی موارد ممکن است علایم گیلن باره بعد از اعمال جراحی اتفاق بیفتد.

 گاهی هم هیچ گونه عامل شناخته شده ای وجود ندارد، اما در همه موارد ذکر شده به طور حتم اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن وجود دارد.

گاهی اوقات ضعف آن قدر شدید است که بیمار اصلا قادر به راه رفتن نیست و همچنین ممکن است به فلجی کامل بدن منجر شود 

علایم_گیلن_باره:

نشانه های گیلن باره معمولا با بی حسی و ضعف در پاها شروع می شود (ممکن است شما احساس گزگز شدن داشته باشید).

 نشانه ها اغلب در عرض مدت کمی حدود چند روز یا چند هفته به قسمت های بالایی بدن کشیده می شود و بازوها و اندام فوقانی ضعیف و بی حس می شوند.

 گاهی اوقات ضعف آن قدر شدید است که بیمار اصلا قادر به راه رفتن نیست و همچنین ممکن است به فلجی کامل بدن منجر شود.

 همچنین ممکن است بیمار در نفس کشیدن دچار مشکل شود. 

تشخیص_گیلن_باره:

پزشک با دیدن علائمی مثل ضعف یا مورمور شدن پاها به بیماری گیلن باره شک می‌کند.

 بعد از آن آزمایشاتی مانند گرفتن مایع مغزی- نخاعی از قمست پشت انجام خواهد داد.

 دو آزمایش دیگر هم انجام می‌شود که شامل بررسی الکترونیکی عضله و آزمایش سرعت هدایت عصب است.

این آزمایش‌ها برای بررسی نحوه ارسال پیغام از طریق اعصاب به دست‌ها و پاها انجام می‌شوند.

درمان_گیلن_باره:

گلین باره درمان قطعی ندارد، اما راه هایی وجود دارد که علائم را بهبود می بخشد

ایمنوگلوبولین_درمانی:

این دارو از جنس پروتئین است و از سیستم ایمنی در برابر حملات آنتی بادی های مهاجم محافظت می کند.

پلاسما_فرزیس:

دستگاهی به بدن شما وصل می شود که خون به درون آن کشیده می شود و آنتی بادی های حمله کننده به اعصاب بدینوسیله از خون جدا می شوند.

این آنتی بادی ها، پروتئین هایی هستند که در خون وجود دارند و باعث حمله به سیستم ایمنی بدن می شوند.

چند_نکته:

بیمار مبتلا به سندروم گیلن باره نیاز دارد که چند روز تا چند هفته در بیمارستان بماند.

زمان بستری ماندن در بیمارستان به شدت بیماری و مقدار مراقبت‌هایی که بیمار احتیاج دارد، بستگی دارد.

 در موارد پیشرفته بیماری ممکن است فرد قادر به خوردن از راه دهان نباشد که برای او لوله بینی - معدی می گذارند و از طریق لوله به او غذا داده می شود.

رژیم غذایی بیمار باید پرکالری و پر پروتئین باشد تا قدرت عضلاتی او حفظ و بازسازی شود.

ممکن است غذا با حجم کم و در دفعات زیاد برای بیمار تجویز شود.

در زمان بستری بودن در بیمارستان، اگر ضعف عضلات تنفسی موجب اختلال تنفس در فرد شود، ممکن است به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا کند.

 ممکن است برای کمک به حفظ قدرت و انعطاف پذیری عضلات، فیزیوتراپی برای فرد انجام شود.

دارودرمانی_برحسب_نیاز_به_منظور_تسکین_علایم:

کورتون که التهاب و تورم اعصاب را کاهش می دهد.

سرکوب کننده ایمنی مانند آزارام یا سایتوکسان که در مرحله حاد بیماری تجویز می شود.

مسکن ها  و ضد درد ها

سایر داروها مانند کاربامازپین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۳۱
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان



 کدام ترشحات غیر طبیعی هستند؟

ترشحات واژن از جمله مواردیست که تمام زنان باید اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشند. مایعی که توسط غده های داخل واژن و دهانه رحم تولید می شود، باعث تمیز شدن واژن از باکتری و سلول های مرده شده و از عفونت واژن جلوگیری می کند. بسیاری از مواقع ترشحات واژن کاملا طبیعی هستند. میزان ترشحات، بو و رنگ آنها بستگی به زمان ترشح در طول یک دوره قاعدگی دارد. به عنوان مثال ترشحات واژن در هنگام تخمک گذاری، شیر دهی و تحریک جنسی بیشتر می شوند و بوی ترشحات در شرایطی مانند بارداری و عدم رعایت بهداشت فردی تغییر می کنند.

هیچ کدام از این تغییرات علامتی هشدار دهنده نیستند. با این حال اگر میزان ترشحات، رنگ و بوی آنها غیر طبیعی به نظر رسید، علل خصوص زمانی که با خارش واژن و سوزش واژن نیز همراه باشد، ممکن است به عفونت و یا یکی از مشکلات و بیماری های واژن مبتلا شده باشید. در چنین شرایطی به پزشک مراجعه کنید.

علل ترشحات غیر طبیعی واژن چه چیزهایی هستن؟

هر گونه تغییر در تعادل باکتریایی واژن می تواند بر روی بو، رنگ و بافت ترشحات تاثیر بگذارد. در ادامه به برخی از عواملی که می توانند این تعادل را به هم بزنند اشاره خواهیم کرد:

•استفاده از آنتی بیوتیک ها یا استروئید ها

•واژینوز باکتریال (عفونت باکتریایی شایع که در زنان باردار و زنانی که شرکای جنسی متعدد دارند بیشتر بروز می کند.)

•قرص های ضد بارداری

•سرطان دهانه رحم

•دیابت

•کلامیدیا یا سوزاک (بیماری های مقاربتی)

•دوش مهبل، صابون ها و لوسیون های معطر

•عفونت لگن بعد از عمل جراحی

•بیماری التهابی لگن

•تریکوموناسیس (یک نوع عفونت انگلی که به طور معمول به علت داشتن رابطه جنسی غیر ایمن بروز می کند.)

•آتروفی واژن (نازک و خشک شدن دیواره واژن در سنین یائسگی)

•عفونت واژن (سوزش در داخل و یا اطراف واژن)

•عفونت های قارچی

ترشحات غیر طبیعی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک در مورد سوابق پزشکی و علائم شما سوالاتی خواهد پرسید. برخی از این سوالات عبارتند از:

•زمان شروع ترشحات غیز طبیعی

•بوی ترشحات

•رنگ ترشحات

•سایر علائم مانند خارش، درد، سوزش و ورم

•تعداد شرکای جنسی

•استفاده یا عدم استفاده از دوش واژن

ممکن است پزشک برای شما آزمایش پاپ اسمیر تجویز کند.

درمان ترشحات غیر طبیعی واژن چگونه است؟

درمان بستگی به علت ترشحات دارد. لذا برای دریافت دارو و یا سایر روش های درمانی برای درمان ترشحات غیرطبیعی واژن حتما به پزشک مراجعه کنید.

در ادامه به چند نکته ساده برای پیشگیری از بروز عفونت های واژن خواهیم پرداخت:

•واژن خود را تمیز نگه دارید و به صورت منظم با صابون غیر معطر و ملایم و آب گرم بشویید.

•از صابون ها و سایر محصولات زنانه معطر و دوش واژن استفاده نکنید. از استفاده از اسپری های زنانه در ناحیه واژن نیز دوری کنید.

•پس از اجابت مزاج و یا ادرار کردن حتما خودتان را از جلو به عقب تمیز کنید. این کار احتمال ابتلا به عفونت های واژن را کمتر می کند.

•لباس های زیر پنبه ای بپوشید و از پوشیدن لباس های بیش از حد تنگ بپرهیزید.

                                                                                                              @

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۶ ، ۱۳:۱۵
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان


سوگ از دید گاه روانشناسی و روشهای مواجهه با ان:


بنا به تعریف روان‌شناسان، سوگ حالت اندوه و ناراحتی شدید درونی در واکنش به از دست دادن شخص یا عقیده و فکری خاص است. این تعریف مربوط به وضعیت طبیعی سوگ است.

Grief is a natural response to losing someone or something that's important to you. You may feel a variety of emotions, like sadness or loneliness. And you might experience it for a number of different reasons. Maybe a loved one died, a relationship ended, or you lost your iob.


 یک نوع سوگ عمیق‌تر و پیچیده هم داریم که اگر فرآیند سوگ بدرستی طی نشود، به سراغ آدمی‌ می‌آید. یعنی اگر فرد در یکی از مراحل سوگ باقی بماند یا این‌که مراحل را به کندی طی کند و یا شدت واکنش‌هایش بیش از حد معمول باشد که اصطلاحا آن را pathologic Grief می نامیم. در این موارد سوگ منجر به بروز مشکلاتی در زندگی معمولی شخص شده و عملکرد او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


 هر یک از ما ممکن است در مقطعی از زندگی با ضایعه از دست دادن عزیزی مواجه شویم و به دنبال آن سوگی را تجربه کنیم که گرچه تحمل ناپذیر می‌نماید، اما در واقع فرایندی است طبیعی که هدف آن التیام/بهبودی ماست. به گفته دکتر جین سگال، چنانچه رویارویی با سوگ به درستی صورت گیرد، حتا میتواند اغنای بیشتری به زندگی ببخشد. جریان سوگ امری است شخصی/فردی و نحوه رو به روشدن با مرگ شخصی که به او تعلق خاطر داریم بستگی به عوامل متعددی دارد. نظیر چگونگی وقوع مرگ، رابطه شخص بازمانده با متوفی، تجارب فردی، شخصیت فرد، و میزان حمایتی که او می تواند از اطرافیان بگیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۶ ، ۰۹:۱۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


همه ما گاهی مضطرب می شویم و این اضطراب کمک مان می کند از مخمصه ها بیرون بیاییم. اما اضطرابی که گاهی ناجی مان می شود، می تواند بلای جانمان هم باشد. آدم هایی که به «اضطراب منتشره» دچار هستند، آن قدر درگیر می شوند که منطقی فکر کردن برای شان دشوار می شود. آنها همیشه نگرانند. وقتی همسرشان تلفن را جواب نمی دهد، فکر می کنند جانش را از دست داده.

عاطفه کیانی نژاد، روانشناس به شما می گوید که این اختلال از کجا می آید و در برخورد با آن چه باید بکنید.

بلا در کمین است

فکری که همیشه با مبتلایان به این اضطراب همراه است، این است که «اگر من دچار یک مشکل شوم، نمی توانم از پسش بربیایم.» این آدم ها نه تنها نگران آسیب دیدن خودشان هستند، بلکه از آسیبی که تصور می کنند قرار است به دیگران هم برسد، می ترسند و گاهی حتی با این ترس، زندگی خودشان و نزدیکان شان را مختل می کنند.

 

انسان سالم وقتی به اتفاق بدی فکر می کند، به بعد از آن هم فکر می کند.برای مثال، وقتی نگران خیانت همسرش می شود، به جای این که مدام تکرار کند «نکند به من خیانت کند!» به اتفاق فکر می کند و با خود می گوید، اگر شواهدی که امروز می بینم، در آینده بی وفایی همسرم را به من ثابت کرد، من این واکنش خاص را نشان می دهم و این تصمیم خاص را برای زندگی ام می گیرم، در حالی که افراد مبتلا به اضطراب منتشره به بعد فکر نمی کنند و دنبال راهی برای بیرون آمدن از مخمصه ای که تصور می کنند پیش رویشان است هم نمی گردند. آنها تنها بحران خیالی را که ساخته اند، در ذهن شان تکرار می کنند و فقط با فکر کردن به همان اتفاق ناخوشایند فرضی خودشان را آزار می دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



درباره شب‌ادراری کودکان تصریح کرد: دلایل شب‌ادراری در دو بعد جسمی و روانی قرار می‌گیرد. در بعد جسمی، یکی از دلایل شب‌ادراری می‌تواند مصرف آب زیاد، مصرف غذاهای مدر به‌ویژه قبل از خواب باشد. حتماً باید در ابتدا جنبه جسمی توسط متخصص مجاری ادرار کاملاً کنترل شود. اگر متخصص تشخیص داد که مشکلی ندارد، دیگر نیازی به درمان‌های دارویی و پزشکی نداریم و باید به دلایل غیرجسمی توجه کرد. در بحث جسمی می‌توان برای کودک برنامه گذاشت؛ مثلاً کودکی که زیاد شب‌ادراری دارد، باید در میان خواب بیدار و تشویقش کرد تا به سرویس بهداشتی برود. نباید در ساعات نزدیک به خواب کودک، خوراکی‌های مدر به او داد.

 

گاهی شب‌ادراری نشانه اعتراض کودک است

او با اشاره به دلایل غیرجسمی شب‌ادراری گفت: بخش عمده دلایل غیرجسمی، موضوعات عاطفی است که به توجه والدین بازمی‌گردد. در این زمینه باید وارد موضوعاتی مانند ارتباط کودک با والدین شد. جای خواب فرزند مهم است که شاید چندان به این موضوع توجه نمی‌کنند. مثلاً چند فرزند در خانه زندگی می‌کنند و تخت‌های جدا دارند؛ جای یک کودک مناسب یا مشابه سایر کودکان نیست. نوع ارتباط والدین به‌ویژه مادر با کودک در طول روز خیلی مهم است. گاهی کودکان خود را کنترل نمی‌کنند و با این روش می‌خواهند اعتراض‌شان را نشان دهند و مادر را به زحمت بیندازند. تذکرهای مداوم برای اشتباهات و خطاهای کودک، اثراتی بسیار منفی دارد و می‌تواند شب‌ادراری را به دنبال داشته باشد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



نویسندگان:

علی اکبر شیخی فینی، عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان

جواد کاووسیان، دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت معلم تهران

ولی الله رمضانی، کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین


میگنا: مسأله مصرف و سوءمصرف مواد در میان نوجوانان و جوانان به دلیل حساسیت این دوره از زندگی و نقش آن در زندگی آینده افراد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مسأله وقتی مهم‌تر می‌شود که شیوع مصرف مواد در میان جوانان دانشجو مطرح می‌شود. بنابراین توجه به این موضوع در بین دانشجویان از موضوعات اساسی نظام‌های آموزشی بوده و می‌تواند گام مؤثری در شناسایی عوامل مرتبط با سوءمصرف مواد و ارائه راهکارهای مؤثر در جهت پیشگیری و درمان اختلالات سوءمصرف مواد و اعتیاد باشد.

با توجه به هزینه‌های بسیار بالای مبارزه با موادمخدر، درمان و نگهداری معتادان و همچنین معایب مربوط به روش‌های درمان و سم‌زدایی، به نظر می‌رسد پیشگیری از سوءمصرف مواد بسیار مقرون به صرفه و کاراتر باشد. از این‌رو یکی از زمینه‌های مهم پژوهش در زمینه سوءمصرف مواد، شناسایی عوامل خطر و محافظت‌کننده گرایش به مصرف مواد است.

از نظر بوتوین (2000) احتمال مصرف و گرایش به مواد در افرادی که نگرش مثبت یا خنثی نسبت به مواد دارند به مراتب بیشتر است. شروع مصرف هر نوع ماده‌ای متعاقب نظر و باور مثبت در رابطه با مصرف آن روی می‌دهد. در واقع نگرش‌ها و باورهای مثبت نسبت به مواد، تسهیل‌کننده شروع مصرف هستند. تیل‌دسلی (2000) در مطالعه‌ای نشان داد که نگرش مثبت و استفاده همسالان از مواد غیرمجاز در تقویت گرایش دانش‌آموزان مدرسه به سمت مواد تأثیر داشته است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



گاهی پدر و مادرهای دلسوز و عاقل، در تلاش برای آماده کردن فرزندان خون جهت رویارویی با دنیای واقعی، اصرار دارند که آنها همیشه نمرات و امتیازات عالی را کسب کنند، در زندگی اجتماعی فعال باشند و بهترین ایمنی‌ها را برای آنها فراهم می‌کنند.

 

متاسفانه اگر به فرزندان آزادی کافی ندهیم که مرتکب اشتباه شوند، تلاش ما به عنوان پدر و مادر هدر رفته و موفقیت‌هایی را که ایده‌آل ماست، از فرزندان‌مان دور خواهیم کرد.

   

هرچند مهم است که حمایت کافی از فرزندان‌مان داشته باشیم و راهنمایی‌شان کنیم، اما به همان اندازه نیز مهم است که به آنها فرصت تجربه‌ شکست و اشتباه را بدهیم. به جای پیشگیری از اشتباهات، به نوجوان‌مان کمک کنیم تا از لغزش‌هایش درس بگیرد.


در ادامه اشتباهاتی را برای‌تان می‌گوییم که باید اجازه دهید فرزند نوجوان شما مرتکب شود:

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۲۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


با اینکه برخی از والدین از وضعیت بهداشتی فرزندشان ناراضی می‌باشند و با آنها در حال کشمکش هستند، برخی از کودکان به وسواس در پاکیزگی یا نظم و ترتیب دچارهستند و این مسئله ناراحتی بزرگی برای خودشان و خانواده شان ایجاد کرده است .کیانی نژاد در پاسخ به این پرسش که در صورتی که کودک به وسواس مبتلا است ، چه باید کرد ، اظهار کرد : درصورت مشاهده وسواس در کودکان برخی موارد را باید انجام دهید که عبارتند از:


برای کودک داستانی تعریف کنید.

بدین گونه که در آن قهرمان داستان، هرگاه عصبانی می‌شود یا کنترل خود را از دست می‌دهد به شستن مشغول می‌شود. او آنقدر این رفتار را ادامه می‌دهد که تمام تفریحات خود را از دست می‌دهد و به درد سر می‌افتد و دیگر داستان‌های مشابه .
اگر کودک به اندازه کافی بزرگ است در مورد این رفتار با او صحبت کنید و میزان اهمیتی که او برای پاکیزگی و نظم و ترتیب می‌دهد را با نگرانی و اضطرابش مرتبط کنید . اگر خودتان نیز چنین تمایلاتی دارید برای کودک توضیح دهید که چگونه گاهی که مضطرب هستید به تمیز کردن یا چک کردن درهای خانه یا شیرگاز می‌پردازید به او بگویید که هر دوی شما در این مورد دچار مشکل هستید و باید بکوشید تا تغییر کنید.


روش‌های کسب آرامش و تن آرامی‌را بیاموزید .

برای تن آرامی‌از روانشناس کمک بگیرید . به کودک بیاموزید به تدریج عضلات بدن خود را شل و رها کند تا سیستم اعصاب پاراسمپاتیک فعال شود .


الگوهای فکری را تغییر دهید .

تصورات نادرست را اصلاح کنید.از او بپرسید چرا در نظر او ردیف شدن اشیاء روی میز اهمیت دارد. برخی از کودکان فکر می‌کنند که مثلاً اگر اشیاء را اینگونه بچینند اتفاق بدی می‌افتد مثلاً در امتحان نمره کمی‌می‌آورند . به مواردی اشاره کنید که با وجود مرتب نبودن نمره خوبی گرفته است .

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی ادامه داد : در مقابل کودکان وسواسی با عقاید نادرست وی بجنگید. بعد از بحث‌هایی که با کودک در مورد افکار زیر بنایی وسواسش داشتید از او بخواهید لیستی از این افکار تهیه کند در مقابل آن فکر اصلاح شده را بنویسید. به مثال زیر توجه کنید : اگر همین الان دستم را نشویم مریض خواهم شد،یک کثیفی کوچک زیانی برای من ندارد . بعداً هم می‌توانم دستم را بشویم وجملات خنثی کننده را تمرین کنید. در مرحله بعد به کودک بیاموزید افکار و جملات اصلاح شده را مرتب با خود با صدای بلند و بعد به صورت ذهنی تکرار کند و کودک را به بهم ریختگی عادت دهید . به شکل بازی از کودک بخواهید وسایلی را که همیشه مرتب می‌کند به هم بریزد و چندین روز به همین شکل عمل کند ودر ضمن به خاطر تغییرات ایجاد شده هرچند کوچک باشد، کودک را تشویق کنید .
کیانی نژاددر پایان گفت : اگر شیوه‌ها فوق موثر واقع نشد کمک حرفه ای بگیرید. گاهی پاکیزگی و انضباط شدید به شکل وسواس می‌تواند نشانگر مشکلات زیربنایی عصبی جدی تری باشد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۱۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان