Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است



دکتر گوهریسنا انزانی درباره علم روانشناسی "شخصیت" بیان کرد: صاحب‌نظران حوزه روانشناسی معتقدند که همه افراد دارای شخصیت هستند و اصطلاح بی‌شخصیت در این علم به کار گرفته نمی‌شود اما باتوجه به تعاریف روانشناسان، "شخصیت" الگویی از رفتار و روابط اجتماعی متقابل است که فرد براساس آن نسبت به دیگران واکنش نشان داده و در راستای آن با دیگران به تعامل می‌پردازد، به تعبیر دیگر شخصیت هر فرد الگوی کلی یا همسازی ساختمان بدنی، رفتار، علائق، استعدادها، گرایش و یا صفات اوست.

به گفته وی مطالعه و شناخت شخصیت از جنبه ارضای حس کنجکاوی و روابط متقابل اجتماعی افراد دارای اهمیت است چراکه آگاهی از ویژگی‌های افراد موجب شکل‌گیری وتعامل بهتر می‌شود تا از برخی مسائل رفتاری-اخلاقی پیشگیری شود. 

به گفته این روانشناس، عوامل ایجاد کننده شخصیت به دو دسته محیطی و وراثتی تقسیم می‌شوند؛ عوامل وراثتی موجب ایجاد ویژگی‌های جسمی و عوامل محیطی زمینه‌ساز رشد و توسعه جنبه‌های وراثتی و ایجاد کننده خصوصیات اکتسابی شخصیت است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۲:۵۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


عاشق شدن را شاید بتوان بهترین احساس و تجربه در زندگی بشر تفسیر کرد. احساسی که تو از خود می‌گذری تا به دیگری آسیبی نرسد و یا همه چیز را صرفا برای آن بخواهی!

 

عشق تعابیر مختلفی دارد و این حادثه زیبا می‌تواند بدن افراد را نیز دگرگون کند، اما این دگرگونی در بدن زنان چگونه است؟

 

 

عشق چیست؟

عشق نوعی احساس عمیق و عاطفه در مورد دیگران یا جذابیت بی‌انتها برای دیگران است.

عشق را می‌توان یک احساس ژرف و غیرقابل توصیف انسانی دانست که فرد آن را در یک رابطه دوطرفه با دیگری تقسیم می‌کند، در واقع عشق نمای خارجی ندارد، بلکه یک احساس عمیق دوستی است.

با این وجود کلمه «عشق» در شرایط مختلف معانی مختلفی را بازگو می‌کند: علاوه بر عشق رمانتیک که آمیخته‌ای از احساسات و میل جنسی است، انواع دیگر عشق مانند عشق عرفانی و عشق افلاطونی، عشق مذهبی، عشق به خانواده را نیز می‌توان متصور شد، در واقع این کلمه را می‌توان در مورد علاقه به هر چیز دوست داشتنی و فرح بخش، مانند فعالیت‌های مختلف و انواع غذا به کار برد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۲:۵۲
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۲:۵۱
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



مصرف الکل سبب آسیب به مغز می‌شود و خطر ابتلا به دِمانس (اختلال شناختی و حافظه) را افزایش می‌دهد. در افرادی که از الکل به مدت طولانی استفاده می‌کنند، حجم ماده سفید مغز که ارتباط بین بخش‌های مغز را برقرار می‌کند، کاهش می‌یابد. این آسیب می‌تواند بر عملکرد مغز تأثیر گذارد و یا موجب کمبود ویتامین B۱ (تیامین)  می‌شود. کمبود ویتامین b۱ یا تیامین باعث سردرگمی، عدم تعادل و حرکات غیر ارادی و غیر عادی چشم می‌شود.

همچنین ویتامین B۱ به سلول‌های مغز کمک می‌کند تا قند را به انرژی تبدیل کنند. زمانی که سطح انرژی کاهش یابد،  سلول‌های مغز قادر به تولید انرژی لازم جهت عملکرد طبیعی مغز نخواهند بود و نهایتا منجر به دمانس کورساکف می‌شود.

دمانس کورساکف موجب اختلال در حافظه می‌شود و حافظه کوتاه مدت را مورد حمله قرار می‌دهد. انجمن جهانی آلزایمر و انستیتو ملی سلامت و مراقبت عالی انگلستان، تعداد زیادی تحقیقات در مورد مصرف الکل و دمانس با استفاده از رویکرد منظم انجام داده‌اند. این نتایج نشان می‌دهد که احتمال دارد افرادی که بی‌رویه الکل مصرف می‌کنند و یا در هر بار مصرف حجم زیادی از الکل را وارد بدن خود می‌کنند به اختلال شناخت حافظ مبتلا شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۲:۵۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۲:۴۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله مدیریتی هاروارد به انتشار رسید، کسانی که هوش هیجانی بالاتری داشته باشند از توانایی‌های مدیریتی بهتری برخوردار هستند. در قسمتی از این مقاله آمده است: «ما در طی تحقیقات به این نتیجه رسیدیم افرادی که توانایی درک و مدیریت احساسات خود و دیگران را دارند، رهبران بهتری هستند. این افراد بهتر می‌توانند استرس را مدیریت کنند، از موانع عبور کرده و دیگران را برای یک هدف مشترک تشویق به همکاری کنند.»

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۷ ، ۱۲:۴۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



«رودلف اشتاینر»، فیلسوف، ‌اندیشمند اجتماعی و روان شناس اتریشی با همراهی یک تیم متخصص و پس از تحقیقات عمیق، زندگی هر انسان را به مراحل هفت ساله‌ای تقسیم کرده است که هر مرحله، تغییر و تحولاتِ چشمگیرِ خودش را دارد و مهم است درباره آن، آگاهی داشته باشیم. آن چه در ادامه می‌خوانید نتایج بررسی‌های او است که می‌تواند نکات زیادی درباره گذشته و آینده‌ به ما بیاموزد.​

تولد تا ۷ سالگی؛ ناخودآگاه شکل می‌گیرد

اولین دوره تکامل، از تولد تا هفت سالگی است. در این دوره  مبنای سازوکار ذهن  شکل می‌گیرد. هرچند در همین دوران هم، ذهن دارای خلاقیت، هوشمندی و شخصیت است اما توسعه و  تطبیق نیافتن بدن با محیط و ابزارهای زندگی، آن را دچار محدودیت می‌کند. انگیزه  و رفتارهای کودک در این سنین را غرایزی مثل گرسنگی، درد و نیاز به محبت و حمایت شکل می‌دهد. بر این اساس، بسیاری از واکنش‌ها و رفتارهای ناخودآگاه فرد در این دوره و تحت تاثیر محیطی که در آن رشد می‌کند شکل می‌گیرد. به عنوان مثال بومیان قبیله‌ای وقتی یک سوسک چاق را می‌بینند خوشحال می‌شوند چون به چشم غذا به آن نگاه می‌کنند، اما فردی که در یک محیط شهری رشد کرده است با دیدن سوسک احساس چندش و ترس می‌کند. مهم است بدانیم این واکنش‌ها در مرحله کودکی در هر دوی این افراد شکل گرفته است. در این سنین غده تالاموس بزرگ‌تر است و مفاهیم اولیه  و درست و نادرست بودن را در ذهن ما ایجاد می‌کند. بعد از این دوران تالاموس کوچک و این مفاهیم به کدهای اخلاقی که ما با آن‌ها زندگی می‌کنیم تبدیل می‌شود. جدای از همه این‌ها در این مرحله از زندگی است که درک اساسی ما از وجود چیزی به عنوان «من» شکل می‌گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۷ ، ۱۲:۵۴
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


یکی از کاربران نوشته است: پسری 28 ساله و دچار اختلال دوقطبی هستم، حدود دو سال است که تحت نظر و در حال درمان هستم. بتازگی تصمیم گرفته ام که ازدواج کنم ولی پزشکم در صورتی ازدواج را به صلاحم می داند که حتما مشکلم را با طرف مقابل در میان بگذارم. ولی خودتان هم می دانید که هیچ دختری با این شرایط حاضر به ازدواج با من نمی شود. به نظر شما تکلیف من چیست؟

در چنین وضعیتی که شما از نوسان خلقی رنج می‌برید ازدواج چندان به مصلحتتان نیست. ازدواج یک تغییر است که نیاز به ثبات نسبی خلقی دو طرف دارد. لذا در این شرایط شاید ازدواج حتی به بدتر شدن شرایط شما نیز بیانجامد. البته می‌توانید در مورد این مسئله با پزشک دیگری که شرح‌حال شما را دقیق داشته باشد مشورت کنید و یا حتی نظر او را در مورد درمان و داروهای مصرفی بدانید؛ و در نظر داشته باشید که گاه درمان اختلال دوقطبی نیاز به زمان بیشتری دارد.

گاه اگر درمان با یک پزشک به نتیجه نمی‌رسد جستجوی پزشکی دیگر می‌تواند کمک‌کننده باشد. متأسفانه بسیاری از بیماران به علت توجیه نشدن یا اشکالات فرهنگی در خصوص مصرف دارو پس از بهبود اولیه با این تفکر که بیماری درمان شده و دیگر عود نمی‌کند، درمان نگهدارندِه را رها می‌کنند و نهایتاً دوباره عوارض اختلال دوقطبی گریبان گیرشان می‌گردد؛ اما با توجه به علائمی که مطرح کردید شاید بهتر باشد کمی صبور باشید.

دارودرمانی و رفتاردرمانی، درمان‌های اصلی در اختلال دوقطبی هستند. این‌که شما بدانید چه روش‌ها و سبک‌هایی در زندگی باید تغییر کند در موقعیت‌ها چطور باید رفتار کنید و ... همگی به ترمیم این بیماری کمک می‌کند.

به‌منظور خوب بودن لازم است که از نزدیک بااحساستان در ارتباط باشید. گاهی علائم افسردگی و شیدایی آن‌قدر آشکار است که اگر زودتر شناسایی می‌شد قابل‌پیشگیری می‌بود؛ بنابراین بهتر است تغییرات نامحسوس در خلق‌وخوی خود، الگوهای خواب، سطح انرژی و افکار را بشناسید. اگر سرعت عمل لازم را داشته باشید، وقتی نشانه‌ای کوچک از تغییرات خلقی را مشاهده کنید می‌توانید قبل از تبدیل‌شدن به حالت افسردگی و یا شیدایی کامل با آن مقابله نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۷ ، ۱۲:۴۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


بیماری آلزایمر شروع تدریجی و خاموش دارد، ممکن است مدت طولانی جلب توجه نکرده و به اشتباه تصور شود این تغییرات بخشی از روند طبیعی پیری است و این درحالیست که عدم توجه به علائم آلزایمر، تشخیص بیماری را به تعویق می‌اندازد.

اختلال حافظه؛ در حدی که در انجام فعالیت‌های روزانه مشکل ایجاد کند. افراد معمولی ممکن است یک قرار ملاقات، نام همکار و یا شماره تلفن دوستی را فراموش کنند و سپس بخاطر آورند. اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر اغلب مسائل (بویژه مسائلی را که اخیرا اتفاق افتاده) فراموش می‌کند و هرگز هم به خاطر نمی‌آورد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۷ ، ۱۲:۳۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



به گزارش دیلی‌میل، تحقیقات محققان دانشگاه "هاروارد" نشان می‌دهد که سطح بالای هورمون استرس در میانسالی می‌تواند علامت خطرناکی برای بروز "زوال عقل" باشد.

علاوه بر آن استرس موجب می‌شود مهارت‌های فکر کردن افراد میان‌سال هم بد شود.

در این تحقیق، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد ۲هزار و ۲۳۱ نفر با میانگین سنی ۴۹ سال را مورد بررسی قرار دادند و هیچ‌کدام از این افراد دچار زوال عقل نیز نبودند.

سرپرست این تحقیقات می‌گوید: تحقیقات ما نشان داد که استرس سبب کاهش حافظه و کوچک شدن مغز می‌شود. بنابراین مردم باید راه‌هایی را پیدا کنند که استرس را از خود دور کنند.

به عنوان مثال، خواب کافی، ورزش و تکنیک‌های آرام سازی روش‌هایی هستند که افراد می‌توانند روزانه آن‌ها را انجام دهند.

در ابتدای این مطالعه شرکت‌کنندگان آزمون‌های مرتبط با حافظه را انجام دادند سپس ۸ سال بعد، این آزمون‌ها تکرار شد.

در این تحقیق ۲۰۱۸ نفر نیز اسکن مغزی "ام‌آرآی"( MRI) انجام دادند تا حجم مغز آن‌ها اندازه‌گیری شود.

محققان پس از در نظر گرفتن سن،جنسیت،استعمال دخانیات و توده بدنی دریافتند، افرادی که میزان "کورتیزول" بالایی داشتند، در آزمون‌های حافظه عملکرد ضعیفی داشتند.

علاوه بر آن، این افراد حجم مغزی کوچک‌تری نیز داشتند. 

این در حالی است که محققان هیچ ارتباطی میان میزان پایین کورتیزول و اندازه مغز نیافتند. هورمون "کورتیزول" از غده فوق کلیه و در  پاسخ به استرس ترشح می‌شود.

علاوه بر این، این هورمون می‌تواند میزان التهاب را کاهش دهد و میزان قند و فشار خون را کنترل کند.

تنظیم سوخت و ساز و کمک به پاسخ‌های ایمنی بدن از دیگر وظایف این هورمون است.

میزان بالای کورتیزول می‌تواند به دلیل استرس زیاد ایجاد شود. بنابراین افراد میانسال باید میزان کورتیزول خون خود را نیز هرچندوقت یک‌ بار اندازه‌گیری کنند.

نتایج این تحقیق در مجله " Neurology" منتشر شد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۷ ، ۰۸:۵۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند رفتن به حمام آب گرم بهتر از شرکت در جلسه‌های روان درمانی می‌تواند سبب درمان افسردگی در افراد شود.

تحقیق‌ها نشان می‌دهند افرادی که به طور منظم به استحمام با آب گرم درطول هفته می‌پردازند بسیار کمتر از دیگران دچار اختلال‌های روانی، چون افسردگی می‌شوند.

فواید استحمام با آب گرم

آب گرم می‌تواند سبب تنظیم ساعت بیولوژیک بدن شود که اختلال در آن نقش قابل توجهی در ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۷ ، ۰۸:۵۳
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



در گزارش شادی جهان، ۱۵۶ کشور دنیا براساس شش عامل رتبه‌بندی می‌شود. این عامل‌ها عبارت‌اند از تولید ناخالص داخلی، امید به زندگی، حمایت‌های اجتماعی، سخاوت، آزادی و فساد. امسال برای نخستین بار، سازمان ملل متحد سطح شادی مهاجران را هم در ۱۱۷ کشور بررسی کرد.


جدای از این ده رتبه‌ی اول، ایران در رده‌ی ۱۰۶ جای گرفته، و کشورهایی همچون تونس، هند و اوکراین هم بسیار پایین‌تر از ایران قرار گرفته‌اند. جالب اینجاست که به‌نظر می‌رسد شاخص شادی ملی ارتباط چندانی با جذابیت کشور به‌عنوان مقصد گردشگری ندارد، چون هیچ‌کدام از این ده کشور شادی که در ادامه می‌خوانید، جایی در فهرست ده کشور پربازدید دنیا ندارند!

۱۰. استرالیا


استرالیا، شادترین کشور دنیا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۷ ، ۰۸:۵۱
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


بحث ما مساله کمبود اعتماد به نفس است. یعنی وقتی نگاه منفی در تمام امور روزانه‌ شما جاری است، همیشه منتظر شکست هستید و از نظر احساسی، فیزیکی یا روان‌شناسی ضعیف شده‌اید.

در ادامه چند مورد از علائم کمبود اعتماد به نفس مطرح شده‌ است. آنها را بخوانید و سعی کنید خود را بهتر بشناسید. گام اول برای حل هر مسئله‌ای شناخت آن است پس قبل از هر چیز باید بدانیم علائم کمبود اعتماد به نفس چیست و افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند چگونه رفتار می‌کنند؟

در جمع راحت نیستند

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در جمع راحت نیستند. به ویژه وقتی دوست و آشنایی برای همراهی ندارند، صحبت کردن در جمع برای‌شان بسیار دشوار است. این افراد سعی می‌کنند خود را به روش‌های مختلف سرگرم کنند تا از ارتباط با سایرین دوری کنند و این روزها چه چیزی بهتر از تلفن همراه برای فرار از جمع؟! اگر شما هم این‌طور هستید، قدم اول را بردارید و با خود عهد کنید که در جمع با تلفن‌تان کار نکنید یا الکی خود را مشغول به کاری نشان ندهید.

فقط به فکر این باشید که چطور سر صحبت را باز کنید و با اعتماد به نفس حرف بزنید. به خود بگویید: «من هم مثل بقیه افراد قدرت حرف‌ زدن و ارتباط برقرار‌ کردن رو دارم و اگه با کسی سر صحبت رو باز کنم، حتما گفت‌و‌گوی خوبی خواهیم‌ داشت.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۷ ، ۰۸:۴۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


همه‌ی ما در کنار برنامه ریزی و پشتکار برای رسیدن به هدف‌، به عامل مهم و تعیین کننده‌‌‌ی اعتماد به نفس نیاز مبرم داریم. داشتن اعتماد به نفس بالا راه شما را برای رسیدن به موفقیت هموارتر می‌کند. در این مقاله شما را با ۱۴ راهکار کاربردی برای دستیابی به اعتماد به نفس بالا آشنا می‌کنیم.


نویسنده و مدیر اجرایی یکی از ۵۰۰ شرکت سودآور و برتر آمریکا، بکی بلالاک (Becky Blalock) می‌گوید اجداد ما ناچار بودند برای زنده ماندن محتاط باشند و این ویژگی ازطریق تکامل به ما نیز به‌ارث رسیده و موجب شده است که گاهی ترسو و خجالتی باشیم و احساسات خود را بروز ندهیم. البته این مسئله هیچ اشکالی ندارد، ولی هیچ‌کس نمی‌خواهد در حالتی از ترس و خجالت همیشگی گرفتار شود. خوشبختانه با شکل‌گیری عادت‌های درست روزانه می‌توان اعتماد به نفس را تقویت کرد.


اگر برای اعتماد به نفس داشتن به انگیزه خارجی نیاز دارید، به‌یاد داشته باشید که تقویت اعتماد به نفس یکی از وظیفه‌های مهم انسانی است. دالایی لاما (رهبر دینی بوداییان تبت) می‌گوید: «هر فرد با درک ظرفیت‌ها و اعتماد داشتن به توانایی‌های خود می‌تواند دنیای بهتری را بسازد.» می‌بینید؟ جهان نیاز دارد که ما گاهی به خودمان ببالیم، پس از اینکه به خودتان بگویید چقدر عالی و شگفت‌انگیز هستید، نترسید. ما برای افزایش اعتماد به نفس ۱۴ راهکار زیر را پیشنهاد می‌دهیم:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۷ ، ۰۸:۳۹
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


طی دو - سه دهه گذشته اطلاعات جدید و فناوری‌های ارتباطی تغییرات زیادی کرده است و افراد تعاملات زیادی با دنیای اطراف خود دارند؛ فضای سایبری، فضای دیجیتال یا فضای مجازی است که از طریق شبکه‌های رایانه‌ای ایجاد می‌شود و با استفاده از جلوه‌های سمعی و بصری سعی در شبیه سازی دنیای واقعی دارد.

فضای مجازی فرصت‌های زیادی را در امر آموزش، به اشتراک‌گذاری و ارتباط ارائه می‌دهد که تا قبل از آن ممکن نبود. فضای مجازی شامل زیرساخت‌های فیزیکی و ابزار ارتباط از راه دور، شبکه‌های کامپیوتری و ارتباط آن‌ها و اینترنت است.

تاثیر منفی رسانه‌های اجتماعی بر نوجوانان

تحقیقات نشان می‌دهد که جوانان و نوجوانانی که بیش از دو ساعت در روز  را صرف استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب قرار گیرند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۷ ، ۰۸:۱۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان