Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است


قرارگیری در موقعیت‌های دشوار وتصمیم گیری در عرض کوتاه‌ترین زمان ممکن برای همه‌ ما پیش آمده است. در چنین مواقعی احساس می‌کنیم توانایی تفکر و استدلال‌مان مختل شده است و قادر به تصمیم گیری نیستیم.

بهتر است آینده‌نگر باشیم و از الان خودمان را برای موقعیت‌های مشابه آینده آماده کنیم. در این مقاله می‌آموزیم چگونه تصمیم بگیریم تا با احساس آزاردهنده پشیمانیِ ناشی از تصمیم گیری‌های نادرست مواجه نشویم.توانایی تصمیم گیری سریع بسیار کارآمد است.

در زندگی روزمره‌ با این تصمیمات، زیاد مواجه می‌شویم، گاهی ساده از کنار آنها می‌گذریم، مثلا هنگامی که تصمیم می‌گیریم از کدام مسیر به مدرسه یا محل کار برویم. اما گاهی هم در شرایطی قرار می‌گیریم که باید در مدت زمان کوتاهی تصمیم مهمی بگیریم، احتمالا شما هم در چنین شرایطی نمی‌توانید راه حل مناسبی پیدا کنید.

اگر در شرایطی قرار گرفتید که لازم بود سریع تصمیم بگیرید، بهتر است برای ارزیابی انتخاب‌هایتان از مهارت‌های تفکر انتقادی استفاده کنید تا با اطمینان خاطر تصمیم‌ بگیرید. در این مقاله راهکارهایی برای تصمیم گیری سریع معرفی کرده‌ایم که با تمرین در تصمیمات روزانه‌ می‌توانید سریع‌تر تصمیم بگیرید، پس مقاله را تا انتها بخوانید.

 

۱. حاشیه‌های تصمیم‌ خود را مشخص کنید:

آیا تصمیمی که می‌خواهید بگیرید تصمیمات دیگری هم در پی دارد یا تحت تاثیر تصمیمات دیگری است؟ برای تصمیم گیری مساله‌ اصلی را از عوامل فرعی جدا کنید. اگر تصمیمی که می‌خواهید بگیرید برایتان واضح نیست، سعی کنید اطلاعات بیشتری کسب کنید. تا زمانی که صورت مساله را به خوبی نشناسید، نمی‌توانید سریع تصمیم بگیرید. مانند مساله ریاضی، اگر یکی از پارامترهای مساله را درک نکنید قادر به حل آن نخواهید بود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۱۶
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


برخی از افراد در دوره‌ای از زندگی‌شان اقدام به خودکشی می‌کنند. همچنین ممکن است فرد به خودکشی فکر کند که البته این نشانه ایراد تشخیصی و حماقت فرد نیست. در واقع خودکشی کردن و فکر به انجام آن تنها نشان می‌دهد فرد از توان کافی برای مقابله با ناراحتی و دردی که آن را تجربه کرده، برخوردار نیست.

در زمان وجود ناراحتی و مشکل فرد تصور می‌کند این غم هرگز تمام نمی‌شود اما این اشخاص باید بدانند که با کمک گرفتن از افراد متخصص می‌توان بر احساس خودکشی غلبه کرد. اقدام به خودکشی راه حل صحیحی برای مقابله با هیچ بحران و چالشی نیست که فرد با آن روبرو می‌شود. باید زمانی را در نظر گرفت تا شرایط تغییر کند.

به گزارش هلث لاین برای افرادی که ذهن آنها درگیر افکار خودکشی می‌شود می‌توان با رعایت چند نکته با این مشکل جدی مقابله کرد:

- اعمال محدودیت در دسترسی به روش‌های مرگبار خودکشی: وسایل و داروهای خطرناک را که می‌توانند در مواقع فکر کردن به خودکشی آسیب زننده باشند از محیط اطراف خود حذف کنید.

- مصرف دارو به میزان تجویز شده: باید آگاه بود که برخی از داروهای افسردگی خطر افکار خودکشی را بخصوص در اولین مصرف افزایش می‌دهد. همچنین نباید مصرف آن را به صورت خودسرانه قطع کرد یا میزان آن را تغییر داد.

- خودداری از مصرف مواد مخدر و الکل: برخی افراد هنگام روبرو شدن با چالش به مصرف مواد مخدر و الکل وسوسه می‌شوند در حالی که این مواد افکار خودکشی را تشدید می‌کند.

- حفظ امیدواری: مهم نیست وضعیتی که در آن قرار گرفته‌اید به چه میزان وخیم است. باید توجه داشت همیشه راهی برای مقابله با آن وجود دارد.

- کمک گرفتن از افراد متخصص: هیچ وقت تلاش نکنید به تنهایی افکار و احساس خودکشی را درمان کنید. کمک گرفتن از افراد متخصص به بیمار کمک می‌کند راحت‌تر با چالش‌های تاثیرگذار بر خودکشی کنار آید.

- توجه کردن به علائم هشدار: با پزشک خود در مورد عوامل موثر در بروز افکار خودکشی صحبت کنید. شناخت این عوامل کمک می‌کند تا علائم خطر را به موقع تشخیص دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۰۷
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان



خلاقیت به کودک کمک می کند تا آسان تر مشکلات را حل و با ذهن بازتری از چالش ها عبور کند. به همین منظور، بسیار مهم است میزان خلاقیت های فرزند خود را افزایش دهید تا در آینده زندگی راحت تر و موفق تری داشته باشد.


زمانیکه کودکان خلاقیت را در خود پرورش میدهند، یاد میگیرند به غرایز و توانایی های منحصر به فرد خود اعتماد کنند. آنها نگرش مثبنی به روند حل مساله پیدا میکنند.  کودکان خلاق در بزرگسالی تبدیل به انسان هایی متکی به نفس و کاردان میشوند. و به همان اندازه از بسیاری از لذات زندگی استفاده میکنند.

توانایی خلاق بودن از مغز شگفت انگیز ما نشأت میگیرد، اما نه هر مغزی! خلاقیت را تنها میتوان از مغزی برداشت کرد که به اندازه ی کافی آبیاری و رسیدگی شده است. خلاقیت به وجود همزمان دو عامل بستگی دارد: ژنتیک، و وجود مادر و پدری که همیشه پاسخگو باشند و مشتاق پرورش و ایجاد انگیزه در کودکشان باشند. با ایجاد این بستر مناسب، گل های خلاقیت در روح انسانی کودک شما شکوفه خواهند کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۵۸
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان


اگر احساس افسردگی می کنید، بهتر است کاری برای مبارزه با آن انجام دهید. افسردگی خود به خود رفع نمی شود. علاوه بر کمک گرفتن از پزشک یا تراپیست، این 5 روش را نیز مورد ملاحظه قرار دهید تا حس بهتری داشته باشید.

 
1. ورزش کنید

هر روز 15 تا 30 دقیقه پیاده روی کنید یا برقصید، بدوید یا دوچرخه سواری کنید. افرادی که افسردگی دارند زیاد دوست ندارند فعالیت کنند. ولی باید خودتان را مجبور به این کارها نمایید. اگر به انگیزه نیاز دارید از دوستتان بخواهید شما را همراهی کند. وقتی عادت ورزش برای شما همیشگی شد، مدت زیادی طول نمی کشد که تغییری در روحیه خود حس می کنید. علاوه بر ورزش ایروبیک، حرکات یوگا نیز به تسکین حس افسردگی کمک می کنند. در وبسایت های مخصوص یوگا حرکاتی را می یابید که می توانید آنها را در منزل تمرین کنید. دو جنبه دیگر از یوگا – تمرینات تنفسی و مدیتیشن – هم به دادن حس بهتر به افراد افسرده کمک می کنند.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۲۰
محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان