Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

در زندگی کودک نقش داشته باشید.

اگر در زندگی کودک نقش فعالی داشته باشید، علایم هشداردهنده در مورد سواستفاده جنسی از کودک واضح تر می شوند و کودک در صورتی که اتفاقی افتاده باشد، احساس راحتی بیشتری برای در میان گذاشتن آن با شما خواهد داشت. اگر شما چیزی را ببینید یا بشنوید که باعث نگرانی شما می شود،       می توانید برای محافظت از کودکتان وارد عمل شوید.

  • به فعالیت های روزمره کودک علاقه نشان دهید. از آنها سوال کنید که در طول روز چه کارهایی و با چه کسانی انجام داده اند. در کنار چه کسی نهار خوردند، بعد از مدرسه چه بازی هایی کردند و آیا به آنها خوش گذشته است؟

  • افرادی که در زندگی کودک تان حضور دارند را بشناسید و بدانید که اوقات خود را با چه کسانی- چه کودک و چه بزرگسال- می گذراند. از کودک تان درباره همکلاسی های شان، والدین آنها و سایر کسانی که با آنها سر و کار دارند مانند هم تیمی یا مربی ها، سوال کنید. درباره آنها آزادانه صحبت کنید و سوال بپرسید تا کودک شما هم برای انجام این کار احساس راحتی کند.

  • کسانی را که قرار است مراقب کودک تان باشند، با دقت انتخاب کنید، چه پرستار کودک باشد و چه یک مدرسه جدید یا فعالیت جدید بعد از مدرسه، افراد مراقب کودک را با دقت گزینش کنید.

  • درباره اخبار صحبت کنید. وقایع مربوط به خشونت جنسی اغلب در اخبار گفته شده و در برنامه های تلویزیون نشان داده می شوند. از کودکتان درباره این اخبار سوال کنید تا سر صحبت با او باز شود. سوالاتی مانند “آیا قبلا راجع به چنین اتفاقی چیزی شنیده بودی؟” یا “اگر تو در این شرایط بودی، چه میکردی؟” به کودک شما نشان می دهد که این مسایل موضوعات مهمی هستند که می توانند با شما راجع به آنها صحبت کنند. بیشتر یاد بگیرید که درباره آزار جنسی با کودک خود صحبت کنید.

  • علایم هشدار دهنده را بدانید. با علایم هشداردهنده سو استفاده جنسی کودکان آشنا شوید و به تغییرات هرچند جزئی در کودک خود توجه کنید. این اتفاق چه برای کودک خودتان و چه برای کودک دیگری رخ بدهد، شما این توانایی را دارید که بتوانید با ورود به موضوع، تغییر بزرگی در زندگی آن فرد ایجاد کنید.

کودکان را تشویق به حرف زدن کنید

وقتی کسی بداند که صدای او شنیده شده و جدی گرفته می شود، شجاعت حرف زدن در مواردی که مشکلی وجود دارد را نیز پیدا می کند. شما می توانید اینگونه صحبت با کودکان تان را زمانی آغاز کنید که آنها شروع به استفاده از کلمات برای بیان احساسات و عواطف شان می کنند. از اینکه تا الان صحبت در رابطه با این موضوعات را با کودکتان شروع نکرده اید، نگران نباشید چون هیچ وقت دیر نیست.

  • به کودکان خود مرز ها را نشان دهید. به کودک خود بگویید که هیچ کس حق ندارد آنها را لمس کند یا آنها را معذب کند. این موضوع شامل بغل کردن پدربزرگ و مادر بزرگ یا غلغلک دادن والدین هم میشود. این مهم است که کودک بداند که بدن او برای خودش است. همچنین مهم است که کودک بداند کسی را در صورت عدم تمایل او، لمس نکند.

  • به کودکتان بیاموزید که چگونه درباره بدنش صحبت کند. از سنین پایین به کودک نام اعضای بدن را یاد بدهید. آموختن این کلمات به کودک این امکان را می دهد که وقتی مشکلی وجود دارد به شما بگوید. بیشتر یاد بگیرید که درباره آزار جنسی با کودک خود صحبت کنید.

  • در دسترس باشید. زمانی هایی را برای سپری کردن با کودک خود مشخص کنید که توجه کامل خود را به او بدهید. به کودکتان بگویید که اگر سوالی دارند یا اگر کسی با آنها به شکلی صحبت می کند که آنها را معذب می کند، می توانند با شما در میان بگذارند. اگر برای بیان سوال یا نگرانی شان نزد شما آمدند، به حرفتان پایبند باشید و برای صحبت با آنها زمان خود را خالی کنید.

  • به آنها بگویید که برایشان مشکلی پیش نخواهد آمد. بسیاری از آزار رسانان از رازداری یا تهدید به عنوان راهی برای ساکت ماندن کودکان درباره آزار استفاده می کنند. به کودک خود مدام یادآوری کنید که با صحبت با شما درباره هر موضوعی، مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد. وقتی برای صحبت نزد شما آمدند، به حرف خود پایبند باشید و از تنبیه آنها برای صحبت کردن خودداری کنید.

  • به آنها فرصت بیان موضوعات جدید را بدهید. گاهی سوالات مستقیمی مانند ” خوش گذشت؟” یا “خوب بود؟”  پاسخهایی که نیاز دارید به شما نمی دهند. با سوالات ناتمام مثل اینکه “آیا موضوع دیگری هست که بخواهی راجع به آن صحبت کنی؟” به کودک خود این فرصت را بدهید که    ایده ها و مسایل خودش را بیان کند.

  • به آنها نشان دهید که کار درست چیست. این کار می تواند به سادگی کمک به یک فرد مسن در پیاده شدن از اتوبوس باشد یا برداشتن سکه ای باشد که از دست کسی افتاده است. وقتی کمک کردن را تبدیل به الگوی رفتاری می کنید، به کودک تان نشان می دهید که این مدل رفتار نرمال و مثبت است.

  • وقتی به نزد شما می آیند، برای آنها زمان بگذارید. وقتی کودکتان با موضوعی که به نظرش مهم است نزد شما می آید، وقت گذاشته و به حرفهایش گوش کنید. توجه کامل خود را به او بدهید و به او بگویید که شما نگرانی های او را جدی می گیرید. اگر آنها بدانند که صدایشان شنیده       می شود، احتمال اینکه بعدا هم نزد شما بیایند بیشتر می شود.

با نوجوانان به طور مداوم درباره سلامت صحبت کنید.

داشتن گفتگو با نوجوانان تان درباره موضوعاتی چون سلامت و آزار جنسی بسیار مهم است. می توانید از این جملات برای شروع گفتگو استفاده کنید.

  • از اخبار برای ربط گفتگو به موضوع استفاده کنید. از نوجوان تان نظرش را درباره آنچه در شبکه های اجتماعی، اخبار، یک فیلم جدید یا در شوی محبوب تلویزیونی رخ میدهد، سوال کنید. حتی می توانید یک اپیزود را با آنها تماشا کنید و از آنها سوالاتی بپرسید. پرسیدن نظرشان به آنها نشان می دهد که شما به دیدگاه های او ارزش داده و راه را برای گفتگو باز می کند.

  • داستان تجربیات خود را در مورد سلامت بدن برای او نقل کنید. در میان گذاشتن تجربیات خودتان این گفتگو ها را برای نوجوانان مرتبط و واقعی تر می کند. اگر تجربه ای دارید که از بیان آن احساس خوبی ندارید، می توانید تجربه کسی که می شناسید را نقل کنید.

  • درباره اهمیت دادن به دوستان شان و نه تنها رفتار خودشان با آنها صحبت کنید. صحبت درباره اینکه چگونه دوست خوبی باشند، روش موثری برای نشان دادن این موضوع به نوجوان تان است که شما به اینکه او رفتار درستی دارد اطمینان دارید و در عین حال اینطور به نظر        نمی رسد که مستقیما درباره رفتار شخصی او صحبت می کنید. همچنین به شما این فرصت را می دهد که با او تمرین نکات سلامت کنید .درغیر این صورت ممکن است آنها پذیرای آن نباشند.

  • درباره آزار جنسی به طور مستقیم صحبت کنید. برای بعضی از نوجوان ها موضوعات سلامتی مانند آزار جنسی چندان آشنا نیست. از طرفی هم آنها ممکن است برداشت های اشتباهی درباره آزار جنسی داشته باشند که از همسالان یا رسانه ها یاد گرفته اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی