Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

MOHSEN ALIREZAEE ✏ 📚A step towards the promotion of physical and mental health

Physical and mental health

محسن علیرضائی - دانش آموخته روانشناسی بالینی
psychology✔
psychiatry✔
Medical Health✔
addiction✔
social health✔

پیوندها
آخرین نظرات
  • ۱۷ فروردين ۹۶، ۲۲:۳۷ - محسن علیرضائی🔴 کارشناس سلامت روان
    خوب بود

غربالگری در سه ماهه اول بارداری

پنجشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۵۲ ق.ظ


زمان انجام غربالگری سه ماهه اول برای خانم های باردار  از 11 هفته تا 13 هفته و6 روز می‌باشد و شامل یک آزمایش خون و یک سونوگرافی برای بررسی ضخامت پشت گردن (سونوگرافی NT ) و وجود استخوان بینی (NB) می‌باشد.

آزمایش خون غربالگری مرحله اول :

دراین  آزمایش خون که به آن دبل مارکر هم گفته می شود  ۲ هورمون free-B-HCG   و PAPP-A   خون مادر اندازه گیری می شود . برای انجام این آزمایش مادران باردار نیاز به ناشتا بودن  ندارند و در تمام ساعات روز هم می توانند برای انجام ازمایش اقدام کنند .

سونوگرافی غربالگری مرحله اول :

این سونوگرافی از روی شکم انجام می شود.در این سونو باید تجمع مایع پشت گردن جنین با دقت اندازه گیری شود (اندازه گیری NT ) که البته به آن ضخامت پشت گردن هم گفته می شود .این سونوگرافی باید توسط یک سونوگرافیست ماهر انجام شود . اگر ضخامت پشت گردن ازحد معینی بیشتر باشد و آزمایش خونی هم نتیجه غیر طبیعی داشته باشد، می توان نتیجه گرفت که احتمالاً این چنین درخطر افزایش نقایص مادر زادی واختلالات کروموزومی است . اما اگر آزمایش خون (تست دبل مارکر ) نرمال باشد پیشنهاد می شود که آزمایش های غربالگری 3 ماهه دوم انجام شود.

هم چنین در این سونوگرافی استخوان بینی ( اندازه گیری NB ) هم بررسی می شود . در حدود 60 % از جنین های سندرم داون (مونگولیسم ) ،تیغه بینی در آن ها اصلا" تشکیل نمی شود و یا کوتاه تر از جنین های سالم است .دیده شدن  استخوان بینی نشانه خوبی است اما عدم دیدن آن نباید خیلی نگرانی ایجاد کند بلکه باید در هفته های بعد مجدد پیگیری شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۲۱
ع.س 👈 کارشناس در حوزه زنان و زایمان

غربالگری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی